Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan gives den rigtige galophjælp
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 11:37

Hejsa.

Jeg har fået en ny hest, som pga. føl har stået stille et par år. Jeg har kun redet godt et års tid og har altid haft problemer med at sidde rigtig mm. i galoppen. Min nye hest skal jo lige i træning igen, og jeg kan mærke at den kan en masse ting, og reagerer, når jeg gør det rigtige.

I galoppen, og specielt højregalop har jeg svært ved at sidde rigtigt. Det er som om hesten løber ind i volten, og jeg kan hverken holde den på plads eller i gang. NÅr hesten løber ind i volten, kommer jeg til at læne mig ud af volten, hvilket jo forstærker problemet - det var nøjagtig det samme med min gamle hest, så jeg tror det er et rytterproblem. Er der nogen som punkt for punkt kan forklare mig, hvordan jeg skal bruge mine hjælpere præcist? mit sæde f.eks. hvordan driver jeg, hvordan lægger jeg mine ben, og skal det være et konstant pres eller små tryk, skal jeg læne mig ind i volten, træde ned i indvendig stigbøjle eller???

Har læst i politikkens store ridebog, at man skal sidde med sit sæde som om man rider mod uret??? så blev jeg da først forvirret.. mod uret, så rider man da i rundkreds med sit sæde, og det er vel ikke lige meget hvilken volte man rider på??

Håber nogen kan sige noget enkelt og præcist som jeg kan gå ud og prøve af næste gang

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 13:00
Vil ikke gøre mig klog på hvordan det skal gøres og hvordan man skal sidde - er selv en af dem der specielt i galop pludseligt har redet mig selv helt ud af sadlen
Men vil istedet anbefale god undervisning - god undervisning har en ubeskrivelig betydning, og personligt kan jeg nu prale af at kunne sidde ordentligt i trav 90% af tiden - succes! Men uden en meget tålmodig underviser var det aldrig lykkedes

Desuden kan jeres balanceproblemer jo også sagtens skyldes at din hest har svært ved at holde balancen, og det vil en underviser kunne se, og rådgive udfra...
0
0
Svar på denne tråd

lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 15:39

Der gælder de regler, at lægger man sin schenkel tilbage skal hesten træde længere ind under sig. Lægger man den frem støtter man mere skulderen.

Trykker man med schenklen tilbage skal hesten løfte benet mere inden den træder længere ind. Trykker man med schenklen fremme ved gjorden skal hesten løfte forbenet mere og dermed også skulderen.

Sædets drev bestemmer, hvor langt hesten skal træde på bagbenet og man kan så bruge sin schenkel på ovennævnte måde til hjælp.

Man kan vha. halve parader med sædet få hesten til at holde benet længere i luften.

Ved anholdning skal hesten søge mod samme sides forben som anholdningen tages i.

Jeg har lært galophjælpen således:

Læg udv. ben tilbage og tryk med indv. schenkel og lav en let anholdning på indv. tøjle.

Det betyder for hesten den skal træde længere ind under sig i anspringet og springe opad, fordi jeg trykker med indv. schenkel.

Da jeg så samtidig laver en anholdning på indv. tøjle betyder det hesten skal søge mod indv. forben.

Er hesten mere opadbakke gående, men mangler lidt afskub kan man med fordel bruge tryk med udv. schenkel for at hjælpe den i afsættet.

Kommer hesten i spænd i anspringet vil den bukke for at komme af med spændingerne.

Disse spændinger kan komme fordi man har for meget fat i udv. tøjle eller fordi man trykker for meget med udv. schenkel.

Det kan også skyldes trykket med schenklerne er for forskelligt og hesten vil så sparke ud efter schenklen.

De fleste heste har deres stive side i højre og de vil derfor gerne gå at kigge lidt udaf på denne volte og tit vil rytteren så falde ud af volten for at kompensere.

Jeg gør istedet det at jeg lægger udv. schenkel lidt længere frem og trykker med begge schenkler for hvert spring. På den måde er hesten nød til at springe lige.

Hav ovenævnte i tankerne når du skal føle dig frem til, hvor nøjagtigt dit problem ligger, så du kan hjælpe hesten bedst muligt.

Husk at være et skridt foran hesten hele tiden, da en lille korrektion er nemmere at rette som et forkert trådt skridt.

Det blev lige lidt af en smøre, men ovennævnte kan du bruge i alle gangarter og er basis i grunddressuren.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Unghest sælges

0
0
Svar på denne tråd

Uklarheder..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 23:41

Stratego:Har lidt problemer med at forstå din teori.

1)Hvordan kan hesten vide,at den skal træde længere ind under sig og opad,blot man giver galophjælpen?Det må dog være en følge af adskillige halve parader`s samling forud,der foranlediger hesten til dette.

2)Ved en anholdning,skal hesten søge mod samme sides forben?Har jeg aldrig hørt om og kan heller ikke visualisere mig frem til hvordan det virker/ser ud.

3)Anholdning i indvendig tøjle i galopanspringet?Det plejer at være den udvendige,der støttes op på,således at indvendig bagben ikke blokeres i sin fremføring.

4)Udvendig schenkel benyttes for at få mere afskub i afsættet?Hvilket et af bagbenene er der mon tale om her?Er det udvendig bag i første fase eller er det indvendig bag i anden fase?Sansynligvis vil en lydig hest tro,at den skal føre bagparten lidt ind,når den forvarende udvendige schenkel aktiveres.

5)Hesten er nødt til at springe lige i galoppen,hvis den påvirkes med begge schenkler for hvert spring?Den kan jo kun påvirkes,hvis bagbenet er i jorden og det er bagbenene jo ikke samtidig i galop.Er ligeretningen ikke snarere et skulderproblem?

0
0
Svar på denne tråd

en roman
Forfatter: 
Dato:  18-01-2007 09:48

Det bliver altså nærmest en hel roman, men vil forsøge at svare dig så godt som muligt. Glemmer jeg noget eller skriver noget volapyk, så bare sig til. ;-)

Hvordan kan hesten vide,at den skal træde længere ind under sig og opad,blot man giver galophjælpen?

Det må dog være en følge af adskillige halve paraders samling forud,der foranlediger hesten til dette.

Halve parader hjælper da hesten til at gå op af bakke, men halve parader tydes jo forskelligt. Forstået på den måde, at en sammentrækning af mavemusklerne kan være en halv parade for en og for en anden skal alle hjælperne i brug. Derfor er det så svært at definere så alle kan være med.

Hesten får jo afskubbet fra udv. bagben og sædet fortæller så hesten hvilken vej den skal sende energien (fremad eller opad). Trykket fra indv. schenkel fremme fortæller hesten den skal løfte skulderen (altså opad) og anholdningen på indv. tøjle fortæller hesten den skal søge indad. Alt dette hjælper hesten til at få ryggen med i anspringet.

Jo bedre hesten er uddannet jo mindre hjælp kan den anspringes på. Er den meget veluddanndet kan den anspringes kun for sæde (vægthjælp).

Ved en anholdning,skal hesten søge mod samme sides forben?

Har jeg aldrig hørt om og kan heller ikke visualisere mig frem til hvordan det virker/ser ud.

Anholdningen er jo til for at få hesten til at søge frem og ned eller frem og ind/op (højrere rejsning)

En anholdning er når man ligger et let tryk på hestenes lader med den ene tøjle og en støttende elastisk forbindelse på den anden tøjle. Den støtende forbindelse er for ikke at trække biddet skævt i hestens mund samtidig med det lette tryk fortæller hesten hvor den skal søge hånden. Laver man en anholdning på indv. tøjle og støtter op på udv. tøjle vil hesten søge frem og ned. I dette tilfælde ned mod indv. forben. Hestene skal jo søge hånden i eftergivenheden og går en hest taktfast vil den have en let nikkende tendens.

Anholdning i indvendig tøjle i galopanspringet?

Det plejer at være den udvendige,der støttes op på,således at indvendig bagben ikke blokeres i sin fremføring

Det er rigtigt nok den udv. tøjle der støttes op på, men har man for meget fat i udv. tøjle vil hesten ikke kunne komme frem for hånden og dermed blokeres i sit bagben. Det vil give hesten en spænding og er spændingen stor nok vil hesten bukke.

Vil man have mere spænding i hesten så tager man jo også mere fat og specielt i udv. tøjle, da det vil få hesten til at løbe stærkere netop grundet blokeringen.

Det er meningen hesten skal gå på eftergivenheden og gør den det så har den den plads den har behov for. Hesten skal dog være pænt inde under hjælperne for at dette kan fungere.

Når jeg skriver hesten skal gå på eftergivenheden, så betyder det at der ikke skal være kontakt på tøjlen i eftergivenheden, men en korektion på ½-1 cm er nok til at lave en tøjlekorrektion med kontakt. Derfor er håndstilling og tøjlelængde meget vigtig i eftergivenheden.

Udvendig schenkel benyttes for at få mere afskub i afsættet?Hvilket et af bagbenene er der mon tale om her?

Er det udvendig bag i første fase eller er det indvendig bag i anden fase?

Sansynligvis vil en lydig hest tro,at den skal føre bagparten lidt ind,når den forvarende udvendige schenkel aktiveres.

Når man lægger sin schenkel tilbage og trykker så vil hesten automatisk løfte bagbenet det mere og få et større afskub. Hesten springer jo an på udv. bagben og det benytter man sig så af i anspringet. Når hesten løfter sit bagben mere vil den også automatisk føre det længere ind under sig, hvis altså sædet fortæller den det. Det er ikke nok bare at trykke med en tilbagelagt schenkel da hesten jo samtidig skal have at vide hvor den senere skal sætte benet.

Hesten er nødt til at springe lige i galoppen,hvis den påvirkes med begge schenkler for hvert spring?

Den kan jo kun påvirkes,hvis bagbenet er i jorden og det er bagbenene jo ikke samtidig i galop.

Er ligeretningen ikke snarere et skulderproblem?

Jo det er det som regel. Hesten skal jo vige for tryk og træder hesten ikke lige langt på begge bagben vil den kompensere ved at skyde skulderen.Det man gør ved at trykke med begge schenkler samtidig er at man giver hesten mere løft og dermed også et højere og længere spring. Fører hesten ikke et ben langt nok frem kan man hjælpe den til det med schenkeltryk eller sædets drev.

Det optimale er jo at hesten har alle fire ben i luften i svævefasen.

Man kan så på den måde hjælpe hesten til et større eller mindre svæv og samtidig hjælpe den til at ramme jorden på bedst mulige måde.

Håber du nåede til vejs ende. ;-)

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Unghest sælges

0
0
Svar på denne tråd

Bnalance
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 00:52

Hvis din hest løber ind i volten og ud læner dig ud af kan din hest ikke lave et galop anspring uden at I mister balancen.

Mit råd er, at stille hesten en smule ud af volten, altså til venstre i højre galop. Læn dig godt tilbage og vær lige over hesten. venstre ben en smule tilbage og træd højrehæl ned, samtidig med du siger galop.

Lær evt hesten kommandoen "galop" fra jorden af i longe, rotunde eller lign. så opfanger den måske nemmere hvad det er du forlanger af den.

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Anholdning
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 04:24

Det er altid spændende at læse de teoretiske udredninger, der kommer i dette forum. Det er lige ved der skal en doktorgrad til at ride :-D

Desværre er jeg en meget ubegavet rytter - og min hest kan ikke læse - så vi får ofte nogle helt andre reaktioner end teorien siger.

En ting er helt sikkert - og det er at en anholdning på indvendig i anspringet vil få min hest til at spring an i forkert galop. Tværtimod skal hånden følge med frem og give efter i anspringet, ellers går det galt. Det er også helt sikkert at en udvendig schenkel der er lagt tilbage vil få den til at skyde bagparten ind i volten, så udvendig schenkel må blive på sin plads lige bag gjorden.

Jeg springer an i galop på den måde at jeg lægger indvendige schenkel lidt frem, sidder til indvendig side og giver et tryk med indvendig sædeben ved ligesom at føre indvendig hofte lidt frem - hvis ikke min hest er helt opmærksom skal der et tryk med indvendig schenkel til samtidigt - og så altså som sagt gives efter på indvendig.

Jeg bibeholder opstillingen som til anspringet i galop. Også her må udvendig schenkel nøjes med at ligge til hesten, men den må ikke presse, for så har jeg det problem med bagparten ind i volten, så fremaddriften skal indvendig schenkel sørge for. Jeg er tilhænger af små tryk efter hinanden istedet for et konstant tryk. Jeg synes hesten har en tendens til at blive uopmærksom og sløv for et konstant tryk, så der hele tiden skal mere og mere til at få den til at reagere.

Karina - jeg tror du skal være opmærksom på, at du ikke sidder og kigger ned på hestens indvendige forben, for så kommer du til at skubbe vægten til udvendig side. Hvis du ikke kan kigge op, så start med at kigge ud af volten eller ned på hestens udvendige forben, hvis det ikke kan være anderledes. Du må ikke knække sammen i hoften, og det kommer man let til, hvis man gerne vil træde i indvendig bøjle. Tænk istedet på at føre hoftebenet fremad, så kommer du automatisk til at træde ned i bøjlen - synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd

pip09...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 08:21

Jeg kan nu godt lide disse tråde så længe de holdes på det faglige plan og ikke giver mudderkastninger. Kan jo netop godt lide dem, fordi det fordrer andre til at forklare, hvad det er de gør og det kan vi alle lære af.

Enten vi kan bruge det eller ej. ;-)

Jeg kan fint følge dig i dit indlæg, men har en fonemmelse af at hesten godt ved, hvad den skal og det har jeg ikke fornemmelsen af Karinas hest ved. Måske tager jeg fejl.

Min hest på 12 kan også springe an på sæde og evt. let schenkel, men det kan unghesten altså ikke helt endnu, så derfor synes jeg det er en lidt anden situation, men desto mindre ikke mindre rigtig.

Det der er så svært ved at skulle hjælpe andre gennem nettet er at man ikke kan se dem ride og derfor har svært ved at give det helt rigtige råd. ;-)

Håber andre vil deltage i debatten, da det altid er spændende at høre om hvordan andre gør.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Unghest sælges

0
0
Svar på denne tråd

Vildt interessant
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 16:19

Hej igen.

Jeg synes altså det skønt med så mange gode råd.. også selv om de er forskellige for så kan man jo gå ud og prøve hvilke der virker for min hest og mig - nogen gange hjælper det også på forståelsen af nogen bare forklare det samme man har fået af vide, men på en anden måde... glæder mig til at få den der aha-oplevelse når det pludselig virker for mig

men det er rigtigt at jeg har nok en tildens til at kigge lidt ned og desværre også at læne mig lidt frem og ikke sidde stille med overkroppen - altså rigtig mange fejl på een gang, så det er jo ikke hestens skyld...

Øvelse gør mester er der nogen der siger, så jeg forsøger at rette på lidt af gangen..

0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 16:27

Nu håber jeg ikke du synes jeg kaster med mudder, for det er bestemt ikke meningen.

Jeg synes det er meget spændende at læse de tråde, der er med meget teoretiske indgangsvinkler, både denne men også de mange der har været med de forskellige teorier om hestens indlæring.

Men selvom jeg arbejder meget teoretisk i mit arbejde og bestemt har en akademisk tilgang til det meste, så må jeg erkende at lige omkring det med hesten - ja så kommer resultaterne altså først når jeg føler hesten, og så er det altså ofte at teoribøgerne siger noget andet end det der virker.

Men du har ret - min hest ved godt hvad den skal, men det er ikke mig der har lært den at spring an på den måde, den har lært mig det - alle andre metoder, jeg har forsøgt, giver fejl.

0
0
Svar på denne tråd

Og jeg ville jo gå en helt anden vej
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 16:31

med de problemer du beskriver:

1. Få dig selv tjekket hos kiropraktor, og bliv evt rettet så det ikke er dig der er skæv.det kan tage nogle måneder

2. Find ud af om du er LIGE STÆRK og LIGE SMIDIG i højre og venstre side... og styrk din svage side, gør den stive side blødere

3. Lær at FØLE, dvs lad hyppen galoppere roligt rundt på STOR volte for løs tøjle, glem alt om form og teknik - den må bare ikke vælte i hjørnerne

4. Træk vejret DYYYBT for hvert galopspring - som om du red på en bølge

Efterhånden så møder i hinanden i bevægelsen og SÅ kan du tænke på detaljer og teknik: ret een ting af gangen, de mest betydningsfulde først.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd

Føljeton..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 18:24

Stratego:Er meget imponeret over,at du tager dig tid til endnu en udredning af din teori.Synes,du er god til,at beskrive fremgangsmåde og hvad du mener,der er væsentligt. Man kan godt fornemme din entusiasme.At jeg så ikke er helt enig er jo egentlig ligemeget.

Kan ikke dy mig for en lille finte til dig:Når du bruger indvendig tøjle til anspring,hvilken tøjle bruger du så til et changement?

Ps.Karina indledte med at fortælle,at hesten kan en masse og reagerer,når hun gør det rigtige.

Pip09:Jo mere føling du opnår med hesten,jo mere vil du erkende,at det er teorien,der virker!

Karina:Beklager sidespringene fra dit problem.Synes det er gode råd de andre giver og vil blot give et lille besyv med.Tror dine vanskeligheder kan stamme fra hestens højre skulder,der ikke er på plads.

Mit råd:Rid for højre indvendig schenkel op til venstre tøjle så du får forparten ligerettet på bagparten.Brug venstre tøjle til at lede forparten på plads.

0
0
Svar på denne tråd

changement mm.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 20:32

Pip09:

Synes bestemt ikke du kaster med mudder og at vi har hver vores indgangsvinkel til diverse problememr gør bare tingene mere spændende, da det fortæller om flere detajler, som ridning egentlig er.

Man kan ikke sige man skal ride på indvendige tøjle altid og man kan heller ikke sige man skal ride på udv. tøjle altid.

Derfor forsøger jeg at forklare hvordan hjælperne virker og så må man give hesten den hjælp den lige netop har brug for i den givne situation. Det kræver selvfølgelig man har indfølingen til at mærke hvor problemmet ligger.

durchweg:

Jeg flytter mine schenkler først og når hesten er på vej op i den nye galop laver jeg anholdningen. Jeg kan faktisk lave et changement uden tøjlehjælp. ;-)

Vil jo helst hesten skifter i luften og så kan jeg jo bruge anholdningen samtidig.

Det er jo derfor jeg arbejder med den springende galop. ;-)

Jeg er dog kun nede på skift for hvert tredie spring, så det kan være jeg skal ændre på noget når jeg skal lave et og toer serier.

Tager man anholdningen før schenkelskiftet så skifter min hest ikke. Så kan jeg lære det. ;-D

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Unghest sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider