Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Sidepull? - Grime?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 09:24

Hej igen alle sammen..


Gennem min tidligere tråd om bidløst hovedtøj, var der mange af jer der mente, at en sidepull ville være det bedste bud...


Jeg har så søgt på disse sidepull...og jeg synes umiddelbart de ser ud til, at fungere som en tætsiddende grime?

Først tænkte jeg på Monty´s grime...men den strammer jo til...det samme gør bidløse hovedtøj.


Jeg har en bosal liggende, som jeg købte for en del år siden...men jeg synes den er meget hård ved næseryggen og jeg tvivler på det er nemmere at styre hesten, når tøjlerne er fastgjort nede under hagen...


Men er en sidepull i bund og grund ikke bare en grime der sidder tæt til hestens hoved?


Åhh jeg synes det er svært at vælge hvad man bør gøre...jeg har Kieffersadel og splinternyt Kiefferhovedtøj til at ligge til tøsen...men overvejer at skifte det ud med en bomløs og ride uden bid på den ene eller den anden måde...er det det rigtige at gøre mon?



Vores Charmetrolde

Frieseren Thundra & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas


Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bidløs trense/bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 09:41

Hej May,

Såvidt jeg ved er en Sidepull stort set identisk med en bidløs trense.

Investerede selv i en bidløs trense her i sommer, da min hest ikke er så glad for at have bid i munden.

Vil sige at den er ok til en tur i skoven ("bremser" og "rat" fungerer OK), men ridemæssigt får man ikke noget ud af det. Så vil jeg helt klart foretrække en soft hackamore.

Prøvede også en bomløs sadel sidste år og blev temmelig chokeret over, hvor lidt støtte, der er i sådan en. Så kan man lige så godt bruge en gammeldags ridegjord.

Men nu har jeg fundet et kompromis, nemlig en klassisk sadel med læderbom. Det er noget af det bedste, jeg har investeret i. Den følger hestens bevægelser, og man får en dejlig tæt kontakt til hesten, uden at miste den støtte, som en sadel nu giver.

Jeg synes, du skal prøve om ikke du kan låne dig frem, indtil du finder ud af, hvad der fungerer bedst for dig og din hest

Hilsen Lise



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo om en grime
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 12:48

Den sidder nemlig bare tættere til så den ikke "karter" rundt på hestens hoved når du tager i tøjlerne.

Næsebåndet er også af reb eller lignende som giver en anelse mere magt end en alm. grime.


Altså kraftigere og mere præcise signaler. Du må derfor helle rikke sidde og holde fast kontakt i tøjlerne men skal ride med en let hånd. Til gengæld kan man i nødstilfælde godt tage pænt ved uden at hesten skades som det feks lettere sker med et bid.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sprenger hackamore
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 01:24

Hej

Sprenger har lavet et super flot hackamore i sortlæder og rustfri stænger, sådan et har jeg lige købt til mig selv og hypsen i julegave. Du skal dog have en rolig hånd, da et sådan bidløst bid indvirker på næseryggen som er sart, et ordentlig ryk i et sådan kan brække næsen på din hest. Men ellers er jeg varm fortaler for hackamore, især hvis man skal ride langt og holder pauser, så kan heste snuppe lidt græs imens.


Mht bomløs sadel så har jeg en bomløs pelssadel, jeg synes den er god til skridtturer og nedsiddende ridning, i let sæde er der ikke noget som fordeler trykket fra stigbøjlerne og derfor kommer der et massivt tryk et sted på hestens ryg, i mit tilfælde har det betydet at min hest fået et par hvide hår der, derfor vil jeg kun anbefale skridtturer i bomløse pelssadler.


Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sprenger hackamore
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 07:52

Hej Lea,

Jeg var også ude at købe sådan en Sprenger hackamore igår. Men jeg kan slet ikke få den til at passe til min hest. Det er som om, at det forreste stykke er for kort og det stykke, der går under kæben er for langt. Du har vel ikke et billede, hvor man kan se, hvordan det skal sidde korrekt?

Det er nemlig som om, at sidestykkerne på trensen kommer for langt frem, når stykket over næseryggen er så kort.

Prøvede lige at ride med det et par runder, og han kunne absolut ikke lide det. så jeg tror, der er et eller andet galt. Det gik nemlig OK i sidste uge, hvor jeg lånte en gammel hackamore.

Hilsen Lise


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider