Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Changement m.m.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 18:13
Har i nogle gode råd til hvordan i lærer jeres heste at changere, gå piaff og passage?
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 19:30

Få en god underviser. Mere tror jeg ikke der er...

-------------------------------

Linnea med supermulerne

Dalgaards Figo & Sergeant Jay-Jay

Akademisk rytter hele vejen

0
0
Svar på denne tråd

changement mm.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 21:27

Changementer - synes jeg ikke - man skal træne før kontragaloppen er 110% på plads. Dvs. at man kan ride kontra på buet spor.

Men måden jeg vil lære hesten det på, er at ride schenkelvigning-agtig i galop på diagonalen, således man får hesten redet rigtig godt frem til den kommende udvendige tøjle, og så inden hjørnet lægge hjælperne til changementet, og sørge for i starten at ride den halve parade ekstra tydelig for at hjælpe hesten på vej. Og så mener jeg, at det er vigtigt at man roser hesten for den mindste reaktion i den rigtig retning. :-D

Mht. piaffen, tror jeg det er vigtigt at får man lært hesten det rigtigt fra starten.

Men én måde at lære den det på, er at lære den det fra jorden.

Man touchere den forsigtigt med pisken på bagbenet, og med det samme man får en reaktion, roser man den, og trækker hesten frem ad, og prøver igen på samme måde. Med tiden kan man så forlange flere og flere "rigtige" reaktioner, og en dag kan den piaffere.

Passagen kommer af sig selv den dag hesten kan piaffere!

Men som Linnea skriver, er det uhyre vigtigt at få noget hjælp fra én som har prøvet der før!!!

Men held og lykke med projektet! Det er rigtig rigtig fedt når det virker!

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 01:39
Personligt indlærer jeg changementer meget før kontragalop, faktisk får de lov til at skifte allerede i tilridningen hvis de lige ligger til det :-)

Vedr. piaff/passage så har Kyra K udgivet en glimrende video vedr. dette som kan anbefales, men ellers er det som de andre siger det væsentligste at du har en god underviser.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 07:27

Jeg er enig i, at det er meget nemmere at lære dem at skifte inden kontra. Hende jeg har nu, var kun redet ca. 2 måneder, da jeg prøvede det første gang. Og hun gjorde det hver gang uden problemer, for for en unghest uden så meget ballance, er det mere naturligt at skifte end at "vælte" rundt i forkert galop. Selvfølgelig...alt afhænger jo af hesten. Det "gamle" heste jeg havde havde lært kontra inden...og var meget stærk i det. Hvilket jo resulterede i, at han ikke havde brug for at skifte, da han jo nemt nok gik rundt i kontra. Derfor var det meget sværere at lære ham det.

Du kan læse i forskellige hestebøger om teorien bag øvelserne, men som de andre siger...så er rigtig god undervisning en nødvendighed.

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

Evt via kontra
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 20:44

Min lærte det ved at jeg vender over midten, samler ham og så rider frem, samtidig med jeg bøjer ham til den nye side og lægger an til ny galop. Når det ikke virker, rider jeg videre i kontra. Som Line siger, kan det blive lidt svært når de er stærke i kontraen, men jeg rider ham i "versade" i kontraen og så "vipper" jeg ham ind mod midten og drejer af samtidig med at jeg lægger an til ny galop. Det har virket hver gang. Mht piaffe/passage har jeg selv lavet en tråd hvor jeg spørger, så det kan jeg ikke hjælpe med, bortset fra at henvise til den...

Mvh. Cat

Svend... (?)

0
0
Svar på denne tråd

bom på jorden
Forfatter: 
Dato:  16-01-2007 17:23
Jeg fik et godt fif af en underviser engang. Man kan, i forlængelse af det *cat* har beskrevet, lægge en bom på jorden som fremtvinger et lidt mere gennemsprunget galopspring hvor det er nemmere få hesten til at skifte. Lidt i stil med at det ikke er vanskeligt for hesten at lande i modsat galop efter et spring (et meget stort changement )
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider