|
|
| Unghestebølle |
|
|
Jeg er lige blevet den heldige ejer af en 9 mdr. gammel hingst. Han er en rigtig bølle og meget legesyg. Nu har jeg kun haft ham i ca 1 uge, og han bliver mere og mere fræk. Det har heletiden været min mening at jeg ville stadfæste min status som dominerende, men han udfordre mig på det yderste. Når han bliver trukket holder han sig fint bagved. Men i boksen skubber han rundt med mig og maser mig mod væggen. Jeg har prøvet og åbne døren og så holde mine hænder op ved skulder højde og gå imod ham, for at lave plads til mig og han bakker også som regel 1-2 skridt, hvorefter jeg roser og forholder mig roligt et par sekunder. Men sådan rører ved ham og strigle ham eller gå ind og lige stryge ham over hovedet kan jeg ikke uden han begynder og skubbe og mase. Den anden dag kom bagvæggen i vejen og han forsøgte næste at vælte den, og da det ikke lykkedes begyndte han at bukke og stejle mod den . Når han skal have grime på, bider han i grimen og skubber mig rundt igen. Og når han skal ind fra marken, kommer han fint hen, men lige så snart jeg tager fat i grimen vælter han rundt og maser og skubber. Jeg ved at det er stressende for han at blive flyttet, og jeg ville også veldig gerne give ham tid til at falde til, men han skulle helst ikke falde til således at han bestemmer og det bliver et problem for mig at gå ind i boksen og marken til ham. Der jeg købte ham var han sød i stalden og i boksen de gange jeg var dernede. Hvordan ville i håndtere en "lille" hingstebasse mht asen og masen i boksen og legesyge tendenser på marken? Jeg ville nemlig gerne starte rigtigt, så vi ikke løber i virkelige problemer. Har en aften lavet stå/stop/bak/gå øvelser som han reagerede nogenlunde på, dog er koncentrationslængden meget kort, så når jeg har hans opmærksomhed skal jeg hurtigt igen med noget andet, ellers er han den der er smutte. Gode råd og vejledning søges af alle i kloge mennesker. Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hej Maria Jeg har lige skrevet en intern besked - for det her det blev laaangt 
Med venlig hilsen Tine, Stald ES Dejlig 2 års DSP vallak til salg. Se mere på min præs... DSP livmoder søges til ifoling maj/juni 2007. Se mere på min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Intern besked |
|
|
Hej igen Bag ved navn og link til præssentation, i hvert indlæg, er der et link hvor der står (skriv besked). Der har jeg så trykket for at skrive til dig. Du kan så enten trykke på "Dit HN" i menuen til venstre og finde dit "besked center" ellers skulle der gerne stå "1 Besked" anført lige under dit login navn helt øverst til højre. Håber det hjalp lidt. 
Med venlig hilsen Tine, Stald ES Dejlig 2 års DSP vallak til salg. Se mere på min præs... DSP livmoder søges til ifoling maj/juni 2007. Se mere på min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi vil se |
|
|
Må vi ikke se beskeden hvis det er et godt råd? Gør da ikke noget det er langt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
tja, jeg er til den lidt onde side, når det gælder små hingstebølle - men jeg VIL bestemme! Så vores hingst der er lidt som dig, har bliver sat på plads! Vi har jydske heste, og erfaringen siger at jeg har en chance når de er små. Bliver de først 2-3 år og uden at have opdaget hvem der bestemmer, ja, så bliver det farligt at være mig! Derfor håndterer jeg faktisk kun vores føl og plage når de er i snor, og jeg har en pisk med, som forlænget hånd. Så kan jeg bruge pisken til at markere hvad jeg vil. Fx vil den ikke stå stille (en rigtigt god øvelse om hvem af jer der bestemmer), så ligger jeg pisken på bringen for at vise, at den ikke må gå fremad. Går de stadigt direkte ind i pisken, så bliver stop-signalet givet en gang til, efterfuldt af et dask på bringen. Nogle forstår betydningen med det samme, mens andre skal have én på bringen før de forstår at jeg mener det. Hvis hesten skulle finde på at stejle, når vi går tur, så bliver pisken også brugt - her hårdt på forbenene - og ja, det er ikke sjovt at slå sit lille søde føl, men mener helt alvorligt at et slag på det rigtige tidspunkt er langt bedre end en lang magtkamp. Mine føl må ikke hoppe, stejle, mase eller sparke når jeg står ved siden af dem! Og sådan er det! Gør de det bliver de sat på plads, ved hjælp af snor, pisk, stemme,... Jeg vil simpelthen ikke accepterer det, de må gøre sådan ved deres hestevenner. Du er bekymret for om han kan falde til, og her vil jeg mene at hvis du signalere at du er lederen, jamen, så har han nogle tydelige regler at forholde sig til, ved hvor hans plads i hirakiet er, og at du bestemmer. Dine stå, bak, gå øvelser er super, fortsæt med dem. Og selvfølgelig mister sådan en størrelse hurtigt koncentrationen. Det er helt naturligt, men kan du gå rundt i 3-5minutter uden problemer, så kan det stille og roligt udvides. Det er også sådan nogle øvelser vi laver med vores ungheste, ofte på vej ind fra folden af. Til sidst: Vær opmærksom på om du kan fodre ham uden at blive overfaldet - magtsignal. Jeg ligger stor vægt på at jeg kan gå ind i boksen og flytte dem fra foderet (men pas på i starten, hvis han er en rigtig bølle - nogle bliver en smule sure). Desuden synes jeg også det er vigtigt at når jeg åbner boksdøren, går vi først ud, når jeg giver tilladelse! Efter lidt kamp kan jeg nu stå foran boksdøren på vores hoppeføl, og snakke lidt inden vi går ud, men vores hingsteføl vil stadigt gerne bestemme - jeg plejer dog at vinde Sikke en lang smøre - håber du kan bruge bare lidt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres respons |
|
|
Tak for dit indlæg. Jeg har altid set mig selv som den ikke-voldige. Men jeg har heller ikke før haft med en hingst at gøre. Jeg vil bruge jeres råd og vejledning og så sætte punktum ved at få ham kasteret. Han skal alligevel ikke bruges til avl, og så kan vi lige så godt gøre det nu som om 3 måneder. Wish me luck 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... :) |
|
|
Her er det så. Så kan i da se om jeg er fornuftig nok. Om det er klogt eller ej, ved jeg ikke, men jeg prøver... 
Jeg tror jeg ville gå virkelig grundigt i gang med "lydighedstræning"! Selvfølgelig er han ung og hans liv er lige blevet vendt på hovedet, men det lader til han tager den del af det i stiv "hov"... Du skal i gang med at træne med ham. Gå ture og arbejde med ham på en form for bane, hvor du laver de øvelser du selv beskriver ovenfor (stå, gå, bak og stop - både i skridt og senere i trav). Selvfølgelig kan det på nuværende tidspunkt være svært at gå med ham når han er så strid, men det skulle gerne ændre sig når du har haft ham på banen nogle gange. Husk at træningslektionerne ikke må overskride 15 min. Det har en så ung hest svært ved at kapere. Hvis han virker til at have det bedst med 10 min. så nøjes med det. Hellere træne flere gange dagligt end en gang i for lang tid. Det lyder til at han udmærket er klar over hvad der er mellem bagbenene, så med mindre han skal bruges til noget som hingst, så ville jeg nok overveje en kasteration.
Når du skal lægge en grime på ham, så prøv med "positiv" forstærkning. Når han roligt lader grimen glide på - roses han til skyerne og nulret kort på det bedste sted. Når han bider i den, så enten ignorer det eller vip op med skuldrene - evt. ledsaget af et ØV - eller hvad du nu bruger.
Kelly Marks har skrevet en bog der hedder: "Gode manerer". Den er helt klart værd at give et nøjere studie. Hun ser på hesten på en fornuftig måde og den er let at omsætte fra læsning til handling. Samtidig har hun en praktisk lille liste hvor hun foreslår hvad ens hest hurtigst muligt bør kunne (heste i ALLE aldre). Desværre er min bog udlånt lige nu, ellers kunne jeg lige have præsenteret dig for "listen". Prøv på biblioteket eller køb den selv. Jeg er rigtig glad for at have min på hylden som opslagsværk 
Hvis det lyder som noget, skal du være hjerteligt velkommen til at skrive til mig for uddybelser eller andre råd. Jeg vil meget gerne hjælpe og håber du han bruge det her til noget.
Egentligt har jeg også et par spørgsmål... Hvor stor er din basse og hvilken afstamning har han? Spørger mest fordi det i nogle tilfælde kan have indflydelse på hvordan hesten er lettest at træne. Hvor henne af i landet bor du? Bare hvis du skulle få lyst til at få mere kontant hjælp. Hvis du bor tæt på vil jeg gerne kigge forbi, mod et mindre beløb (afhængig af afstanden). LIGE en tilføjelse... Langt hen ad vejen kan jeg tilskrive mig lukiluke's holdning. Jeg forlanger også af mine at der ikke er nogen "slinger i valsen"... Jeg tager det som regl på inituitation... Det er forskelligt fra hest til hest hvordan jeg reagere Jeg følger det der lige falder mig ind og de få gange det ikke virker - prøver jeg den næste tanke der kommer Selvfølgelig skyder jeg ikke min hest når jeg bliver rigtig træt af den (hmm, har nu heller ikke et skydevåben ), men sådan i store træk er det følelsen der styre showet når jeg "er i ringen"
LUKILUKE: Jeg vil ikke mene du er til den "onde" side, bare konsekvent. Det er vigtigt man ikke står med en 700 kg. treårs jyde der tror den er konge! Har prøvet det med en DV hingst på 2½ (og ca. 170 i stang!) - DET VAR IK' SJOVT, sku' jeg hils og si'!!! Håber i andre også fik lidt ud af det. Og, ok - jeg skal nok bare give jer det her inde en anden gang... Det havde vist været det letteste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stå ved folden... |
| Forfatter:  |
Maj |
| Dato:  |
12-01-2007 23:54 |
|
... der kan du se hvor hårdt de voksne heste irettesætter føllene og plagene hårdt og kontant. Ved at betragte hestene på folden og observere hestenes adfærd deres indbyrdes kropssprog, vil du lære meget... Jeg får selv et 8mdr. hingsteføl hjem om en uge der ikke har lært meget pli og har været i hænder Jeg kan klart tilslutte mig lukilukes flotte præcise besvarelse - en voksen hest uden respekt omkring din person er livsfarlig, både for dig, og andre. God arbejdslyst  Hilsen Maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lørdag min gode dag |
|
|
Ja, så må i vist også hellere få en opdatering. Har fundt mit indre strenge jeg frem og smidt silkehanskerne. De kampe jeg referede til har jeg åbentbart - foreløbigt - vundet. Han har været helt sød i dag. Dog har jeg ham mistænkt for at fedte, da jeg har bestilt dyrelæge til mandag så han kan få sin nye status som vallak  Men jeg har brugt de råd og den vejledning jeg har fået, og er meget taknemlig. Jeg skal nok opdatere min profil og få lagt flere rigtig gode billeder ind af min føllebølle. Han er nemlig bare dejlig. Held og lykke til alle jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg synes godt nok at det er tidligt at kastrere... Det lyder mere som om at din hest mangler en jævnaldrende legekammerat at afreagere sammen med, end som bøllestreger!!! Jeg ved selvfølgelig ikke om du har mere end en hingst, men hvis ikke kan jeg kun råde dig til at anskaffe dig en mere (også selv om du kastrer ham) for det betyder uendeligt meget for plage at de kan lege og slås - og du vil få en helt anden hest ud af det. Vi kastrere generelt sent (3 år) men har meget sjældent problemer da de bruger deres ressurcer på andre ting end på os, og vores er ikke ligefrem i hård træning.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste kan ikke fedte |
|
|
Du bør lære noget mere om indlæring og adfærd, når du har sådan en strid banan. Heste kan IKKE fedte, han responderer på det, du har vist ham, og han gør det som du vil have det. Det er ingen garanti for, at han ikke prøver igen, men fedte, dét gør han ikke. Heste lægger IKKE planer forud for at genere os, det er de simpelt hen ikke intelligente nok til. Et vigtigt spørgsmål, som bør stilles inden man tænker på træning er, at han har nogen jævnaldrende at lege med der, hvor du har har ham - ellers vil det måske løse hele problemet at han får det... Før man tænker i træning bør man tænke i, at hesten trives, da grundlaget for enhver træning er en hest, der trives. Når jeg skriver adfærdsbøger så skal du ikke læse HMS-bøger, for de handler om træning, nej, jeg mener bøger om hestes natur. Det er svært at finde nogen gode på dansk, men læser du engelsk, så kan jeg anbefale bøger af Sue McDonnell og Marthe Kiley-Worthington.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestenatur og fedteri... |
|
|
Tak Tina MJ. Jeg er godt klar over, at han ikke kan fedte og tænke i fremtid og fortid som vi kan. Det var ment som en joke, da jeg er glad for at vi er kommet på den anden side af den første "prøvetid" sammen. Og hvor jeg synes han nu ser mig som en der skal tages lidt alvorligt istedet for en legekammerat. Bare for at dulme dine nerver så kan jeg sige, at jeg er meldt til et adfærdskursus i februar, som afholdes af Dansk Rideforbund, således jeg kan blive lidt opdateret. Jeg har skrevet din anbefaling af bøger ned og er glad for det - TAK! Jeg har faktisk ikke haft nogle hårde metoder i brug. Men alene gjort det, at jeg har givet ham et hårdt dask da han stejlede imod mig i boksen, hvorefter han nu er holdt om med det. Gnubberiet når han skal have grime på, er ved lidt tålmodtighed, og masser af ros når han så står stille, forsvundet så meget at jeg uden problemer kan sætte grime på og skifte til rebgrimen når han står på marken og vi skal "træne". Derudover "træner" (kun gå-stop-bak) vi alene 2-3 min på min lille "bane" ved folden ca. hver anden dag, og "træner" gå-stop-og bak på når han trækkes til og fra fold. Om han trives ... det synes jeg han ser ud til. Han virker ikke specielt tynget af at være blevet flyttet. Hans foder er det samme som da han stod på stutteriet, PAVO, og godt hø. Rammerne er der - synes jeg selv - både fysisk og psysisk. Til Grete. Ja, jeg kan godt se hvad du mener.. og det ville selvfølgelig være ideelt at han havde en jævnaldrende. Men helt ærligt, så skal der være tid til hestene. Vi har "kun" to heste. Frieserføllebøllen og så hans makker en 6 års shetlænder. At anskaffe flere heste kunne være så fedt, men jeg kan ikke nå det hele med mand, børn og arbejde. Vores hesteflok kan måske med årene udvides, men det bliver ikke lige nu. Mht at få ham kastreret som 1-årig, så er min erfaring at der er lige så mange forskellige meninger om tidspunktet som der er hestemennesker. Jeg har forhørt mig ved både forskellige avlere, og forskellige dyrelæger, og alle har deres egen mening. Nogle mener at før er bedre en senere, at de bliver højere når man gør det tidligt, at tidligt gør at man sikrer, at de bliver vallakker i sind og andre mener det er bedst og gøre det senere. Ham har er meget hingstet i sin opførelse og 2 dyrelæger (dog har den ene kun set ham endnu) har synes det var tiden til det. Avleren mente også det skulle gøre nu, men jeg ville lige vente til han kom hjem til mig før jeg besluttede mig for tidspunktet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Vedr. kastration så har vi kastreret heste som har været både 5, 6 ja sågar en på 8 og de er alle blevet vallaker af sind, så jeg tvivler på at det har den store betydning. Jeg har også læst undersøgelsen hvori det fremgår at tidlig kastration medfører mere stangmål, men det er jo svært at bevise når man ikke ved hvor stor den ville være blevet som hingst.
Vedr. jævnaldrende foldheste - så er det altså tæt på at være en nødvenighed for at sikre hestens optimale udvikling - så kan du ikke låne en et eller andet sted, eller hvis du er heldig så få en ind som pensionær?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En shetlænder kan IKKE |
Eva Lydeking-Olsen |
15-01-2007 18:32 |
|
være tilstrækkelig selskab for en stor heste-plag, hingst eller vallak: jeg har set flere sociale invalider på den konto. Det er SÅ synd.Den store hest lærer IKKE at være hest, den får problemer hvis den en dag skal ind i en "rigtig" flok. Vi har to småponyer der er i ponyflokken til hverdag og agerer selskabs pony, hvis der er en på sygefold, en tyran som ikke kan gå med andre (vi har opstaldning)eller andre særlige situationer, men en stor plag kan IKKE have nok udfordring i en der er så meget mindre. Jeg vil sige som Grete: hingste/vallakplage der går flere sammen/leger meget selv- er nemme at håndtere, de er super reelle og enkle i deres små legebarnshoveder. Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sociale invalider... |
|
|
OK...det kan godt være at jeg er sippet, men vi er gået fra at jeg spørge om råd til at håndtere min unghest som stejlede og nappede og skubbede, til at jeg er igang med at gøre ham socialt invalid?? Jeg har de bedste hensigter - og det er selvfølgelig ikke nok. Men overvejelserne har været omfangsrige og nøje. Efter en periode uden heste, har jeg spurgt omkring mig (inden jeg "fandt" hestenettet) og da var alles råd at anskaffe en "ældre" hest som selskab, da den så kunne hjælpe med opdragelsen. Indtil videre kan jeg ser på jeres besvaelser, at jeg har iht jeres synspunkter har spurgt de "forkerte" mennesker. Det er jo råd og vejledning jeg søger her, ikke at blive haglet ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blander mig lige.. |
|
|
mward: jeg tror ikke der er nogle der er igang med at stemple nogle... er til gengæld fuldstændig overbevist om at alle her vil dig og dine heste det bedste... Og jeg er sikker på at ingen her tror at du har gjort noget som ikke var i bedste mening. Jeg tror at du har fat i "den rigtige ende af træktovet" mht din opdragelse/håndtering af hingste-bøllen. Jeg har i efteråret købt mig en 3½ års vallak (som er kastreret som 3 års), han er super dejlig men... det er bare en helt anden håndtering end min hoppe som jeg også har haft siden unghest.. Og jeg må give Grete og Eva ret... ind imellem er det bare ikke nok at løbe og bukke med hoppen og pusse-nusse med mig, så går hans mangel på en rigtig legekammerat ud over både hende og mig... med diverse irettesættelser som følge! Heldigvis er en god veninde flyttet ud i nærheden af os og hendes "voksne" vallak flytter ud til os - han er ca 3 år af sind når han er på fold! Og jeg er sikker på at det bliver super godt for min bølle at få sig en der gider at nappe, stejle og mosle.. Held og lykke med dine heste!
Kristina Super wrap i små baller sælges. Velbjerget hø og spåner haves også. Ring for pris.. Hadsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tingene hænger jo sammen |
Eva Lydeking-Olsen |
16-01-2007 15:38 |
|
hvis din bølle får leget NOK på folden med en der kan køre ham træt og sætte grænser: så holder han næsten op med at bølle overfor dig. Det er bare det Grete og jeg prøver at sige.
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min overbevisning |
|
|
Hej igen  Jeg er ret overbevist om, at en shette sagtens kan være legekammerat nok for en stor plag. Jeg har set shetter sætte større heste grundigt på plads OG lege med dem så de BEGGE var trætte bag efter. På billederne på din præs (mward), ser det absolut ud som om de kan klare det med aktiviteterne sammen Det ville jeg ikke bekymre mig om. Min plag (2 år til maj) på ca 135cm. går med en hoppe på 14 år, 165cm. en fjordhoppe på ca 142 og 7 år og til sidst en 8 års vallak på 148/150 i stang. Han har det glimrende. Han har stor respekt for den store hoppe, men hun er også streng. Han leger både med fjordhesten og vallakken selvom han fysisk slet ikke kan måle sig med dem. Dette er måske nok et eksempel i den modsatte retning, men er aligevel det samme, da min heller ikke har en jevnaldrende/størelse legekammerat. Jeg vil til enhver tid finde en ældre hest til selskab for en plag hvis jeg kun har mulighed for 2. Det er jo heller ikke gratis at have hest og det er faktisk MINDST lige så vigtigt for unghesten at have en "ældre" læremester. Mit valg er klart: Jeg ville også have fundet en ældre hest som selskab til min plag. OG - for at gå tilbage til dit emne, så vil jeg bare lige sige, at jeg glæder mig til at høre hvordan det går med jer. Jeg er sikker på du nok skal skabe fremgang og gode resultater 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stald ES |
|
|
Jeg er meget uenig med dig i, at en ældre læremester til føl/plag er det bedste  Et føl/plag har brug for at lege og prøve grænser af, et føl/plag der ikke får mulighed for at udfolde sig med ligesindene, bliver et lille trist forsagt sag eller også en mosle frederik, der kan være svær, at træne  Tænk hvis du blev anbragt på et plejecenter og du ikke fik mulighed for, at være den alder du er, men skulle leve op til de ældre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Både og... |
|
|
Ungheste på samme alder, der kun er sammen med hinanden kan dels være en meget utryg flok fordi de mangler en leder og beskytter. De har masser af legekammerater men kan være for utrygge til at lege. En unghest, der kun har en "olding" til selskab har ingen at lege med, men masser af tryghed... Ingen af delene er godt nok. En hest der skal vokse op og blive en sund hest, behøver at leve i en flok med heste af begge køn i flere aldre, ellers bliver alle behov ikke tilgodeset. I mindre flokke kan man gøre en del for at opfylde hestens behov, men det er meget vanskeligt, hvis man kun har 2 heste sammen og det er umuligt at opfylde en ung hests behov for at lege uden jævnaldrende legekammerater. Dette ikke sagt for at kritisere dig, Mward, men set fra hestens synspunkt er det bare ikke godt nok kun at have en voksen og lille hest at gå med. Jeg havde på et tidspunkt hos mig en meget legesyg lippizaner-bl. vallak på ca. 155 cm. Han var ALTID den, der tog initiativet til leg og da jeg fik en welsh-plag ind i flokken tænkte jeg at nu fik han da en, der gad at lege ligeså meget som han gjorde - men nej. Han ville slet ikke lege med den lille fyr, størrelsesforskellen var alt for stor...
Dermed ikke være sagt, at det aldrig går godt at lade en lille hest være selskab for en stor, men din hests adfærd siger tydeligt, at noget er i vejen. Min egen hoppe, som jeg har haft fra føl har altid været en sløv banan, hun har slet ikke det samme behov for en legekammerat, og ville sikkert trives fint med sådan en pony, da hun bare er for doven til at lege... Sådan er din bare ikke. Jeg forstår så udmærket godt, at du ikke har ubegrænset tid og ubegrænsede midler til rådighed, men heste er nu engang heste med hestes behov, og et meget stort behov hos en ung hest er legekammerater. At berøve den dette svarer til, at du lod dine børn vokse op uden selskab af jævnaldrende. Jeg vil anbefale, at du tager 2 heste ind i opstaldning, en jævnaldrende og en ældre hoppe (hvis altså shetlænderen er vallak). Så får du en blandet flok og du undgår at skulle tage hele ansvaret for flere heste, men du opfylder din egen hests behov og forebygger yderligere problemer. Din håndtering lyder fornuftig nok, men vil ikke hjælpe dig til at opfylde din egen hests behov. Håber for både din hest og dig, at det kunne være en løsning for dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ/CanmaxM |
|
|
Jeg giver dig ret langt hen ad vejen Tina, men er uenig i at de små ikke kan bruges til selskab til de større. Min åring gik udelukkende med en 7 års vallak i sommers. Den "gamle" var "konge" men så sandeligt også legekammerat. Han trives rigtig godt og er til pas i flokken. Jeg ved tilfældigvis at shetten hedder Buller og er 6 år. Så jeg vil så absolut regne med at der er tale om en vallak eller hingst. Med de 6 år, vil jeg ikke mene at den er for gammel til at lege med friseren. Inde på Mward's præs er der et par dejligt billeder, hvor man tydeligt ser Buller tager føringen i en gang "tagfat" og som nævnt før har jeg set (endog ret unge) shettere styre de store på folden - I LEG (og opdragelse). De er ikke "for små" når bare man finder den rette shette, her handler det simpelt hen om personlighed. Netop fordi Buller er hankøn og ikke mere end 6 år, tror jeg godt det kan lade sig gøre. MEN: Mward, hvis (og kun hvis) du har mulighed og lyst til at tage et par opstaldninger ind, kunne det måske være en rigtig god ide. CanmaxM: Tja, vi kan ikke alle være enige. Jeg går ud fra mine erfaringer. Det jeg har beskrevet er oplevet i fællesskab med en der har arbejdet med heste hele sit liv (30+). Det var ikke bare på hyggeplan. Hun red på landsplan i springning en årrække og hendes forældre drev en avlsstald. Senere hen har hun haft både med avl, tilridninger og adfærdsvanskelige heste at gørre. Dermed skulle jeg mene at hun godt kunne have rettet mig hvis min opfattelse af den omtalte situation var helt hen i vejret. Som tidligere nævnt gik min åring (Handy) med en 7 års vallak (Pep) og det har fungeret perfekt. Pep er stadig et legebarn, men han kan også finde ud af at sætte grænser - og han holder på dem som en anden hoppe . Jeg ville ikke tøve med at gøre ham til "legeonkel" for en anden plag senere hen... Handy kunne måske godt have kommet til at gå med en fjordhoppe på samme alder, men det gik ikke da jeg helst ville vente med at kastreret. Samtidig var hoppen noget sløv: Hun gad ikke lege med ham. Så Pep var helt klart den rette her. Mward: Hvis du kan se det fungere på fold mellem Buller og Toronto, så lad det blive ved det. Vi andre her inde kan kun rådgive, det er dig der kan se dem. Ellers kan det være du kan låne Pep i en periode Han er en rigtig god legeonkel (eller måske min Handy, hvis du skulle være interesseret?!?).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stald ES |
|
|
De fleste af vores meninger, er baseret på erfaring og når du nu nævner alder, så har jeg passeret de 40 år og startede med heste i en alder af 6 år Så alder og antal af år i hesteverden er ikke nødvendigvis ensbetydet med, at vi har de samme erfaringer og er kommet frem til de samme konklusionener 
Mvh Charlotte, der skriver sin mening, men accepterer folk tager deres egen beslutning, så har jeg ikke trådt nogen over tæerne vel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hingst lyder til at trives!!! |
|
|
Kan godt forstå, at du føler at istedet for at få nogle gode råd får du nu at vide at du har en mentalt usund hest, Hmm. ..jeg synes nu det lyder som om at du har grebet din lille ny`s træning og opdragelse fint an og jeg er sikker på at i nok skal få glæde af hinanden. Fordi en hingstplag el. føl er legesyg og prøver kræfter af er bestemt ikke ensetydende med at der er noget i vejen med den!!! Næsten alle hingste er sådan det er mere reglen end undtagelsen. Det er en natur lov!! Hopper er som regel noget anderledes og de leger heller ikke så meget og så vildt som hingste. Desuden kan "gamle" heste el. ponyer sagtens bruges som legekammerater. Jeg kan da også nævne at mine 2 ponyer på 18 og 20 år leger vildt med min paint hingst og han er noget større end dem. I USA ved jeg også at hingsteplage ofte bliver sat sammen med ældre valakker eller hopper som er i folede, da de derved bliver opdraget på og bliver mere fornuftige end hvis de går med jævnaldrende. Kan i øvrigt slet ikke se at der skulle være noget i vejen med din hingst som der antydes...kan heller ikke lige forstå de råd der gives om at du skal få dig en plag mere og EN ANDEN VOKSEN HEST...hmmm det tager både tid og penge og ja hvis man også har et liv ved siden af m job/familie/børn... ville det da være nærmest umuligt at få til at hænge sammen. Jeg kan til dels give dem ret i hvad der ville være det aller mest optimale, men det er jo ikke altid så let at få lige alt man vil have her i livet og hvad der er realistisk.Desuden er det da mere synd at anskaffe sig flere dyr som man ikke har reelt tid til. Og jeg er sikker på at hestene nok skal kunne undvære det at have jævnalrende at lege med hvis muligheden ikke er der. Men med en masse opmærksomhed,kærlighed, grænser og træning så tror jeg på at man når langt også uden man får en mentalt forstyrret hest. Held og lykke med den lille Håber i får masser af glade oplevelser sammen Mvh. Stinne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Hmm...jeg har aldrig ment at hesten ville blive mentalt forstyrret - jeg mener at Mward liv ville bliver lettere såfremt hesten får afreageret lidt mere ude på folden  Vi har haft år hvor vi har haft mange hingstføl, og vi har haft år hvor alle føl har været hopper pånær 1 - og der er ingen tvivl om at de hingsteføl der har haft jævnaldrende legekammerater har været uendeligt meget lettere at håndtere end de der kun har gået med 1 ældre vallak - så rådet var altså venligt ment, og baseret på 27 års avlererfaring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Well... |
|
|
Jeg har anvist en mulig løsning der IKKE går ud på, at Mward skal købe 2 heste mere! Samtidig har jeg bestræbt mig på at anvise løsninger der gør, at HESTEN vil trives men på en måde så også ejeren trives. Jeg har endvidere bestræbt mig på at VENLIG OG FORSTÅENDE. Men det er nu engang sådan, at heste er heste med hestes behov, og det uanset at Mward har børn og hus og arbejde. Jeg har selv haft heste hjemme og jeg ved godt hvor hårdt det er - men STADIG så har vi kun heste for vores fornøjelses skyld, og derfor synes jeg, at vi skylder dem at give dem et værdigt liv. Mht. spørgsmålet om små/store/unge eller gamle heste som legekammerater så kan det SOMMETIDER godt fungere, men udfra hestens adfærd IKKE i dette tilfælde. Jeg vil dog også påpege, at det er VIGTIGT at unge heste går med en ældre hest, da det er meget utrygt for dem kun at gå med andre unge heste. Jeg har dog IKKE sagt, at hesten bliver mentalt forstyrret uden en legekammerat, men stresset, det bliver den uden en anden hest at tumle med. Den rigtige hest til dette "job" er en hest, der uanset alder og størrelse HAR LYST TIL at lege. Forresten, så går jeg meget ind for, at man til dyre konkurrenceheste, man ikke tør lade gå på fold med andre heste, anskaffer en lille pony til selskab idet den lille pony udgør en mindre skaderisiko for den store hest, men samtidig som oftest er hårdfør nok til at kunne gå med en stor hest - så spis lige brød til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|