Hvis din hest ikke er vant til et system som fortæller den at om 1,5 time kommer hende der og lukker mig ud og så skal jeg stå sammen med ham der på den der fold i x antal timer før jeg kommer ind igen, -så kan det være fordi hun ikke føler sig helt tryg derude, netop fordi hun aldrig helt har vænnet sig til miljøskiftet boks/ude.
Det kræver lidt diciplin af mennesket at sammensætte en ordentlig tilværelse baseret på rutiner og struktur og så overholde dem,-hver dag. Men det er vigtigt.
Jeg vil mene at du skal lukke hende ud hver evig eneste dag på samme tidspunkr og lade hende stå ude mindst 30 minutter den første måneds tid og du er nødt til at give det så langt et forsøgsperiode før vanen kan være etableret og så derfra forøge tidsrummet langsomt. Er folden kedelig? i kan evt smide et grantræ og nogle frugttræ-grene ind til dem og som de andre siger lægge noget stråfoder ud de kan pille i. Fryser hun måske?
Heste er vanedyr og vaner gør dem trygge. Hvad der een gang ikke har slået dem ihjel er måske heller ikke farlig næste gang og efter nogen tid forbliver det "ufarligt" og så har du chancen for at se hende være glad for at være ude. Hvis der går dage imellem du præsenterer hende for folden forbliver det en "ikke-vane" og det giver unødigt stress pga. frygt og spændinger som følge af "er der fare her!?". Det alene er nok til at hun vil -væk-,ind hvor hun er tryg.