Normalt er spark med bagbenene noget, en hest gør for at forsvare sig selv. Den synes der er for lidt plads omkring den, er bange for at de andre heste vil angribe den, og forsvarer sig.
Man lærer den GRADVIST at der ikke sker noget ved, at andre heste er tæt på den - så holder den op med at være bange.
Man kan fx. alliere sig med en anden rytter man kender og stoler på. Så rider i på hver sin cirkelvolte i hver sin ende af ridehuset. I starten skal I ride på små volter, så der er mange meter imellem jer når I mødes i nærheden af midten. Det ar bedst at I rider samme vej, så der ikke kommer en hest imod din. Når din hest er HELT ligeglad med den anden, så rider I på lidt større volter og til sidst rider i helt tæt sammen et kort øjeblik. I er først klar til at gå videre, når din hest er HELT ligeglad med den anden.
Derefter rider i et øjeblik ved siden af hinanden, den anden rider op bag dig, i starten langt væk, siden tættere på og til sidst har hesten lært, at der ikke sker noget ved det. Dette er forudsat at der undervejs ikke sker noget, og at den ikke på folden jages af andre heste, fordi der ikke er plads nok eller der er for få hø- eller halmbunker at kæmpe om.