Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Mening med at overbøje hesten?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 12:29

Nu har jeg gang på gang set ryttere, der bare tage fat i den ene tøjle og overbøjer hesten meget Hvor udvendige tøjle er meget lidt støttende. Hvad er meningen og er der overhovedet en mening med galskaben jeg ikke umiddelbart kan se?

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 13:41

ja, det er jo så spørgsmålet

Jeg bøjer min hest for at få gang i halsmusklerne (varme dem op), men det er kun noget jeg gør når jeg varmer op.

Men hvis ikke jeg støtter op på udvendige tøjle, vender min hest bare hovedet og så har det ikke den funktion/formål som jeg er ude efter.

Men glæder mig til at se andres svar på dit spørgsmål

Military-rytter

uden tøven :-D

OPSTART AF RIDEMÆRKE 4+5 GRAD -

SE MIN PRÆSENTATION FOR MERE INFO.

0
0
Svar på denne tråd

Tjooo, tjaaa
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 14:20

Mange bruger det som et middel til at løsgøre hesten fortil; dvs at man tager i tøjlen, og bøjer halsen på hesten, og så slipper man først, når hesten også giver efter, og så er det den stærkeste, der vinder.

Problemet er bare, at man på den måde kun forlanger af hesten, at den giver efter fortil ved at man sidder og hiver i den, og at eftergivenheden ikke kommer, fordi den arbejder korrekt i overlinjen.

Man bøjer gerne hesten så meget, at den ikke kan se, hvor den skal sætte sine ben, og så man tvinger den ud af balance, og at det så er derfor den evt. slipper sit tag i tøjlen.

Min hest blev under alle omstændigheder kun mere stiv af det i længden, og heldigvis fik jeg så en berider, der kunne vænne mig af med det igen.

Rent logisk, giver det vel egentlig heller ikke ret meget mening at forlange af hesten, at den skal bøje sig på en måde, den aldrig bliver bedt om under det "rigtige" dressurarbejde og som det aldrig forlanges i øvelserne i dressurprogrammerne?

Jeg kunne måske umiddelbart godt forestille mig, at man kunne bruge smidighed som et argument for at gøre det, men for mig giver det ikke mening at træne det på dén måde, og mens hesten er i bevægelse.

Smidighed kunne fx meget let trænes på staldgangen, hvor hesten kan tage gulerødder mv. ved sin egen skulder. Det kan den tilmed synes er ganske sjovt.

Jeg synes som regel, man kan regne ud, når noget er ubehageligt for hesten ved at forsøge at gøre det selv.

Sååå: ned på alle fire og se, om du selv ville synes, at det føles sjovt og rart, hvis du skulle bøje halsen til den ene side, så du ikke kan se, hvor du kravler henne (husk, at du skal være i bevægelse - for hesten sker det ofte trav; så det skal gå ret hurtigt) og samtidig skulle slæbe rundt på en sæk kartofler, der sidder og hiver dig i munden? Nej, vel?

køn 4½ års oldenborg-hoppe til salg

0
0
Svar på denne tråd

gsims..
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 14:33

Nu går jeg ud fra at du snakker om at overbøje hesten i dit indlæg? For så kan jeg godt følge dig.

Men der er jo øvelser hvor det ikke er nok at stille hesten (i nakken), men hvor halsen skal være med. Fx i en travers, som også nogle steder bliver kaldt "banan-øvelsen".

Men jeg håber da ikke der er nogen der hiver deres hestes hoveder så meget rundt, at de ikke kan se hvor de går!? Det grænser sig jo til dyrplageri.

Military-rytter

0
0
Svar på denne tråd

Gsims...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 15:22

Det er præcis det jeg mener... Er der nogen der har nogle gode argumenter for at overbøje sin hest? For jeg forstår ikke hvorfor man gør det...

Travers og at stille/bøje hesten er ikke det samme som at overbøje :)

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

hyp-elskeren
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 17:30

Går ud fra at den sidste linie var til mig

Og det er jeg fuldt ud klar over (at det ikke er det samme).

Det jeg skrev med at bøje, var kun et eks. på hvordan nogle rider deres heste (incl. mig selv), og det kan jo være at de der overbøjer, bare har fået forkert fat i hvorfor de gør det

Det er svært at sige hvorfor folk rider som de gør (når vi snakker forkert ridning), og jeg vil ikke dømme nogen, for typisk er forkert ridning ikke med vilje, men pga. uvidenhed. Fx pga. en ikke særlig erfaren underviser, eller måske slet ingen underviser - så tror man skal passe lidt på med at dømme de ryttere

Ingen af os er perfekte - men vi gør vores bedste

Military-rytter

0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 17:58
personligt tror jeg at folk gør det af uvidenhed. ligesom der er mange uerfarne rytter der forsøger at ride deres hest til biddet ved den såkaldte "save-metode"
deres fokus ligge på at få hesten til at gøre det samme som de ser de veluddannede heste gøre, på den umiddelbart mest logiske måde, - netop ved at hive i den tøjle som man vil have hestens hoved til, men de glemmer bare hesten fra halsen og nedefter, hvor den væsentligste ridning faktisk foregår. jeg tror simpelthen at det bunder i mengel på viden og ride evner! og til det mener jeg at det er væsentligt at tilføje at man må kravle før man kan gå!! i træningen med at bøje og smidiggøre hesten ligger der også den opgave at lære hesten at gå på den udvendige tøjle, både for at forbedre hestens balance, men også for at hestens udvendige skulder ikke "bryder ud". den optmaale bøjning af en hest må vel være når hestens krop er formet som en banan, så har man bagpart og ryggen ordentligt med!
desuden kan for voldsomme bøjninger ødelægge hestens ryg og hals på længere sigt, simpelthen fordi de slet ikke er bygget til så kraftige bøjninger!!
når hesten gir efter (af sig selv) og bøjer sig korrekt m den yderste tøjle som den støttende, så er det et resultat af en velredet hest, og at det grundlæggende er i orden!!
0
0
Svar på denne tråd

Underligt...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:05
Det underlige er bare, at jeg nu har set to beridere ride sådan... Er der bare tradition for at man bruger vold, eller er det fordi det hele skal gå så stærkt at det faktisk ender i noget møg?
0
0
Svar på denne tråd

Har ingen anelse
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 22:09

Den underviser, der "lærte mig" metoden med at overbøje var, så vidt jeg ved, også uddannet træner... Men hun modtog aldrig selv undervisning og var aldrig på kurser - og det var altså sådan hun red sine egne heste og syntes, at de fungerede.

Der er i det hele taget MEGET stor forskel på de forskellige beridere (og selvfølgelig også på beridereleverne), og nogle af dem kan se ud som om de har trukket deres titel i ... ja, en automat, måske, hvis man ser dem ride dressur, men i springning kan de så til gengæld være hamrende dygtige alligevel.

Miss Buffie: ja, jeg taler om at overbøje :-)

Dog bestræber jeg mig på at have kontakt på begge tøjler, men faktisk mest på udvendig, da det er den, der skal styre hvor meget hesten er bøjet og den, der sammen med ben og sæde skal sørge for, at skulderen bliver på plads.

Den indvendige tøjle skal helst være en ganske let forbindelse, og så skal jeg selvfølgelig være omhyggelig med, hvordan jeg sidder placeret i sadlen, så jeg ikke giver forkerte signaler med ben og vægt... Det lyder så nemt... Men jeg rider unghest, og den kan man få til alt, hvis bare man sidder rigtigt - hvis ikke man sidder rigtigt, så kan den ikke finde ud af det, dumme hest .

0
0
Svar på denne tråd

foberedelse...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 22:09
...til One rain stop??
0
0
Svar på denne tråd

Ja tænk engang
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 22:42

om de to beridere har været ved at øve noget western

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 10:28

Nej, der er mig bekendt ikke nogen god grund til at bøje hestens hals så langt rundt. Jeg har selv eksperimenteret med det i tidernes morgen, og selvom teknikken kunne resultere i en momentan opblødning af hestens mund i den pågældende side, var der ingen positiv effekt på længere sigt.

I dag gør jeg det aldrig, for man har gjort mig opmærksom på, at jeg sløver hestens "dreje-respons" ved at indvirke på den ene tøjle, uden at det betyder "drej". Det giver faktisk god mening: Hvordan skal hesten så vide, om den skal dreje hele kroppen eller blot bøje halsen, når man tager i tøjlen? Det er det samme, når man bruger stopsignalet til at bøje nakken på hesten. Den bliver forvirret m.h.t. hvad det betyder, når der bliver taget en anholdning.

Jeg kan ikke se, at hesten skulle blive mere smidig af at man bøjer halsen rundt på den. Halsen er i forvejen den mest smidige del af hestens rygsøjle, og når hesten føles "stiv" i den ene side er det efter min bedste overbevisning i 90% af tilfældene primært et spørgsmål om at den ikke fatter, hvordan den skal svare på den drejende hjælp. Og jeg er endda "eksamineret hestemassør", så jeg kan godt spotte en stiv hest, når jeg ser én

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider