Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Genoptræning af hest m. spat.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 19:18

Hej Alle HN´er

Jeg står efterhånden lidt i vildrede ang. genoptræning af min hest, der har fået spat i begge bagben.

Kort fortalt om forløbet.: Hesten fik konstateret aktiv spat i begge haser/knæ i sept. 2006. Den blev behandlet med binyrebarkomon i begge led. Derefter skulle den så stå i ro i 3 uger (måtte godt komme et par timer på lille fold hverdag). Der efter kunne jeg begynde at skridte den lidt, men med det mindste tegn på halthed eller urenhed skulle jeg indstille skridten igen, og give den mere ro. Den har fået kiler på af smeden.

Den skal have taget nye røngten i starten af februar.

Men nu mit dilemma. Jeg startede med trække den i ca. 15-20 min. hver dag i en uge. Det gik fint. Men da jeg satte mig op på den, virkede hesten anderledes. Den vil godt gå frem, men den trækker hovedet ned og lægger ørene tilbage. Det plejer den ikke at gøre (faktisk aldrig). Men jeg hopper af og trækker lidt i stedet, og har gjort det siden, da jeg føler den havde ondt. Nu er det bare sådan at der er flere der "bestemt" ikke deler min holdning til den måde jeg håndtere det på. Jeg er træt af at andre siger jeg skal bare komme igang med at ride, og den nok kun teer sig fordi den ikke har været redet i lang tid. Og at den jo klart nok vil gå anderledes med kiler på.

Egentlig kan andre sige hvad de vil, men man blir da i tvivl om hvordan man gør det bedst. Dertil skal siges, at hesten fremover kun skal bruges til hygge dressur og ture. Så fremt den kan klare det. Jeg har ikke travlt og kan sagtens vente på at den får lov til at "stive"-"hele" ordentligt.

Hvad mener Du? Ville Du bare ride eller ville du vente og lade hesten hvile med lidt fold og trækketure, indtil næste røngten?

Håber ikke det er alt for rodet?

Med Venlig hilsen

Trine

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 20:48

Søg herinde i forum.. Vi har haft mange indlæg det sidste halve år. Nu kan jeg se det er din dyrlæge der har beordret ro.. Min fik jo stik modsat forløb. Dagen efter vi kom fra Ansager, skulle hesten rides præcis på samme plan som vi gjorde dagen før - måtte absolut ikke stå stille, og det bedste var hvis den kunne gå på fold døgnet rundt! Kun i tilfælde af halthed eller enorm utilfredshed, skulle jeg "bakke", og drosle lidt ned.. Og min er behandlet over 2 gange med 6 mdr´s mellemrum, og tror jeg har trukket den retur til stalden måske 5-10 gange i alt. Så for os var dette jo vejen frem.. Ved ikke om der er forskel på genoptræningsforløbet alt efter hvilket glideled spatten sidder i, eller om det bare er dyrlægernes fremgangsmåder der er forskellige. i vores tilfælde drejer det sig om det midterste glideled, hvori helbredelses diagnosen vist også er bedst..

mvh mona

0
0
Svar på denne tråd

jeg har også en spat hest
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 09:48

og hun har ondt, den er ikke ren gående og har ikke været det siden den blev behandlet i ryggen første gang, desværre... den har fået kiler på men det har ikke hjupet den overhovedet tvært i mod virker det som om den fik mere ondt så den har fået smerte stillende i en uge nu...og får hun ligeså ondt igen nu hvor hun ikke får smertestillende ja så skal kilerne af igen men den kommer aldrig til at holde til at blive redet og hygge ture kan den ikke da den er for tændt så den ville springe rundt...

så i dag bliver hun kørt op til min veninde og skal gå i løsdrift de næste tre måneder inden forsikringen vil tage den...

det gør ondt i mit hjerte at se hende så trist og jeg ville ønske jeg kunne hjælpe hende...

men jeg har før været hestepasse på pro plan og har mødt en del heste med spat som godt har kunne gå de store stævner uden problemer... så det kommer an på hvor slemt der er og hvor spatten sidder...

mvh nam

0
0
Svar på denne tråd

Genoptræning af hest m. spat.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 10:24
Jeg ville få dyrlægen ud og vurdere om irritationen kommer fra smerter eller dovenhed..

M.V.H. Riderlykke :D

...Man bliver ikke selv hvid, fordi man sværter en anden....

0
0
Svar på denne tråd

Spat i miderste og nederste led
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 19:59

Hej med jer... Tak for jeres svar.

Mona.:

Spatten sidder både i det midterste og det nederste glideled. Så måske er det derfor der er dømt ro..

Nam.:

Åh, det er jeg ked af at høre, håber ikke det blir den vej min skal...

Mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider