Hej Alle HN´er
Jeg står efterhånden lidt i vildrede ang. genoptræning af min hest, der har fået spat i begge bagben.
Kort fortalt om forløbet.: Hesten fik konstateret aktiv spat i begge haser/knæ i sept. 2006. Den blev behandlet med binyrebarkomon i begge led. Derefter skulle den så stå i ro i 3 uger (måtte godt komme et par timer på lille fold hverdag). Der efter kunne jeg begynde at skridte den lidt, men med det mindste tegn på halthed eller urenhed skulle jeg indstille skridten igen, og give den mere ro. Den har fået kiler på af smeden.
Den skal have taget nye røngten i starten af februar.
Men nu mit dilemma. Jeg startede med trække den i ca. 15-20 min. hver dag i en uge. Det gik fint. Men da jeg satte mig op på den, virkede hesten anderledes. Den vil godt gå frem, men den trækker hovedet ned og lægger ørene tilbage. Det plejer den ikke at gøre (faktisk aldrig). Men jeg hopper af og trækker lidt i stedet, og har gjort det siden, da jeg føler den havde ondt. Nu er det bare sådan at der er flere der "bestemt" ikke deler min holdning til den måde jeg håndtere det på. Jeg er træt af at andre siger jeg skal bare komme igang med at ride, og den nok kun teer sig fordi den ikke har været redet i lang tid. Og at den jo klart nok vil gå anderledes med kiler på.
Egentlig kan andre sige hvad de vil, men man blir da i tvivl om hvordan man gør det bedst. Dertil skal siges, at hesten fremover kun skal bruges til hygge dressur og ture. Så fremt den kan klare det. Jeg har ikke travlt og kan sagtens vente på at den får lov til at "stive"-"hele" ordentligt.
Hvad mener Du? Ville Du bare ride eller ville du vente og lade hesten hvile med lidt fold og trækketure, indtil næste røngten?
Håber ikke det er alt for rodet?
Med Venlig hilsen
Trine