|
|
| Øh, tøjlehalt? |
|
|
Jeg har lige brug for lidt hjælp.
Jeg så en bekendt få undervisning. De ti minuter jeg så på haltede hesten relativt kraftigt på det ene forben. Da jeg sagde det fik jeg at vide at den bare var tøjlehalt. Hesten skal ligne der går ca på La niveau.
Min vudering var en hest der er meget holdt i hovedet(munden står lidt åben på den), gangen og holdningen er anspændt. Den tog kortere skridt med det dårlige ben og holdt benet ligesom mere stift.
I mine øjne en klokkeklar halthed forårsaget af et eller andet. Umiddelbart smerter i ryg eller skulder.
Jeg har nu aldrig brudt mig om ordet tøjlehalt. Jeg vil gå med til at man med dårlig ridning kan give hesten en taktfejl, men direkte halt må udspringe fra en smerte.
Og noget helt andet skulle det komme fra en for hård tøjleføring hvorfor i alverden beder den ridelærer hende så ikke om at ride den ned og frem så den kan slappe af.
Er jeg galt afmarcheret? Findes der eneligt noget der hedder tøjlehalt, og hvad er jeres forklaring på det? Hvordan vil i ride en hest der er tøjlehalt. Hvordan vil i definere tøjlehalt?
Jeg kan desværre ikke trænge igenem ved rytteren da en del syntes at solen stiger og falder med vedkommende.
Jeg ønsker jo kun det beste for hende og hesten. Men jeg vil lige have lidt rygdækning inden jeg går i åben krig.
Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Øh, tøjlehalt? |
|
|
Hej Lene
En hest kan tøjlehalte både grundet for hård hånd under ridning og som grundet foregående rytters hårdhed.
Når hesten er blevet følsom for hjælperne skal der ikke altid meget til og det sker som regel, fordi rytteren rider hesten for meget i den bløde side.
Dvs. at anholdningerne går for meget igennem på den bløde side.
Løse tøjler og er godt drev kan løse problemmet.
Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
så vidt jeg er informeret opstår tøjlehalthed kun når hesten rides, altså skulle det let kunne afprøves om den er rengående uden rytter - fx i en longe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rygsmerter |
|
|
Hej igen,
Men vil en hest der har rygsmerter ikke også tit være haltfri i longe?
Hilsen LeneJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Lene
Har ikke oplevet at en tøjlehalt hest ikke kunne rides rentgående og har ikke prøvet det med longen.
Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: rygsmerter |
|
|
En hest der er tøjlehalt, er ikke halt og halter derfor ikke i longen. Så tøjlehalthed opstår ikke pga
rygsmerter, derimod fordi den ene tøjle bruges i overdrevet tryk, hvilket sammenholdt med rytterens indvirkning af sædet får sat skulderbladet i "klemme".
Hvis rytteren forsætter med at ride sin hest sådan, kommer der en varig skadevirkning, og derfor er det bestemt ikke noget man skal slå hen som: Det er bare.......!
Hvis folk dog bare ville gøre sig klart, hvor store skader de gør på deres heste når de rider skævt, så kunne det være at de lod sig rette på lidt mere velvilligt, når det kom til opstilling og grundridning.
MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tøjlehalt....bvadr... |
| Forfatter:  |
Flikken |
| Dato:  |
10-09-2002 07:08 |
|
Hej Lene
Jeg er fuldstændig enig med dig om at der ikke findes dårligere et ord end tøjlehalt !
En hest der er halt, den er sgu halt. Vi fik engang afvide at vores hest var tøjlehalt, vi som aldrig tager i tøjlen.......Den var ikke tøjlehalt, men har nu været i dyrlægens og kiropraktorens behandling i snart et år, for en halthed som udmyntes i højre skulder på højre volte. Så den med tøjlehalt, det giver jeg ikke så meget for.
Flikken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tøjlehalt... |
Trine SH |
10-09-2002 08:54 |
|
...hmm, min hest er ikke hvad jeg forstår ved "tøjlehalt", men hun har en tendens til at lave nogle mærkelige "rejehop"/snublen agtigt noget i traven, hvis ikke der bliver støttet nok op på tøjlen. Disse snuble mv. forsvinder øjeblikkeligt når der bliver støttet op, så en form for tøjlehalthed er det vel egentlig?!
Mvh.
Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Når en hest er halt - tøjlehalt eller bare halt, så er det jo i hvert fald udtryk for, at den føler smerte eller ubehag - jeg gætter på smerte.
Det KAN selvfølgelig godt være, at hesten går mærkeligt, hvis rytteren hænger vildt meget i den ene tøjle, og ikke er halt i longen - men det betyder altså ikke, at den ikke er halt og ikke har smerter under rytter.
Halthed er en smerteytring uanset hvornår den viser sig, og skal behandles derefter. Hvis den har smerter under ridning, så har den formentlig også uden rytter i en eller anden grad smerter, som måske bare ikke kan ses af mennesker. Det kan være skæv ridning, som på længere sigt giver permanente skader, det kan være en dårligt tilpasset sadel og alt muligt andet, men et er sikkert: Tøjlehalthed er halthed og årsagen skal findes, det vil ALTID blive værre med tiden, hvis der ikke gøres noget, og at ignorere halthed er faktisk i strid med dyreværnsloven, der foreskriver at beskytte hesten mod unødig smerte og og lidelse.
Så Lene, jeg synes du har helt ret i dine synspunkter, hesten har smerter og bør behandles derefter. Ofte vil en "tøjlehalt" hest også udvise halthed i longen - men sommetider så svag halten, at der skal fagfolk til at se det.
>o< Jeg er en helligrøv, og jeg er STOLT af det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
zeusen |
10-09-2002 15:49 |
|
Tøjlehalt er et udtryk der må være opfundet af ryttere for at lette på deres dårlige samvittighed for at ride på en halt hest.
Ingen hest halter medmindre den har ondt, uanset om det sidder i benet, skulderen, er et sadelproblem eller helt enkelt hestens problem med den der sidder ovenpå den.
Så jeg vil mene du med din gode ret kan kritisere den der rider på den pågældende hest og ikke mindst den der underviser, for ikke at gøre noget ved problemet, for jeg nægter at tro på at hesten halter uden at have ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for hjælpen |
|
|
Hej Allesammen
Tak for jeres svar.
Jeg vil nu prøve at finde et godt øjeblik og prøve at tale med rytteren. Da jeg læser mit indlæg igen, kan jeg læse at det nemt kan misforståes som om det var rytteren der er vanskelig.
Det er vedkommende ikke, men til gengæld ridelæreren der har de tøzer i hendes hule hånd. Hvad hun siger er lov og alle os andre kan sku bare klappe i.
Jeg må give det et forsøg for rytteren der er et sødt menneske og først og fremmest for hesten der jo gerne skulle have et langt liv foran sig endnu.
Jeg kan bare blive så eddermuggende tosset over at nogle vil være bekendt at tage penge for at ødelægge anderes heste.
Hilsen LeneJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tak for hjælpen |
zeusen |
11-09-2002 21:12 |
|
Lyder som en ridelærer jeg har kendskab til. Er hendes initialer HB?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Zeus,
nej det er de ikke. Men desværre render der jo nok nogle stykker af slagsen rundt i det danske landskab.
Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja jeg skal ikke kunne udtale mig om den pågældende hest, da jeg ikke har set det. Men et eller andet er der jo galt. Jeg har lige haft kiropraktor til min hest idag og fik grønt lys for/bud på at ride på den, selvom den er halt. Den er nemlig mere "mekanisk" halt end ømhedshalt, fordi hun er skæv i hofterne og skuldrene. I England hvor kiropraktoren bor går man ikke så meget op i om hesten er 100% rengående, men ser mere på om hesten er glad og tilfreds og går frisk fremad med ørerne fremme. Jeg har det da absolut ikke godt med at ride rundt på en ikke rengående hest, men har jo så efterhånden fået den undersøgt i hoved og r.. og prøvet alverdens ting. Og hun virker bedre tilpas og mere glad end længe og jeg forsøger så vidt muligt ikke at presse hende ud i noget jeg kan mærke hun ikke er glad for. Men på den anden side er jeg også nødt til at presse hende lidt i et forsøg på at komme ud over problemet. Heldigvis mente kiropraktoren ikke, hesten har kissing spine, som jeg har frygtet lidt. Hun har set mange væddeløbsheste med det og mener i stedet grunden til at min låser lidt i ryggen er at for og bagpart er skæv til hver sin side.
Man kan så sige, at den hest der tales om her ikke virker som om den er glad, da den bl.a går og åbner munden, hvad enten det så er pga hård rytterhånd, et tandproblem eller noget helt tredie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ditte det er jo i orden, når man i samråd med fagfolk beslutter at ride på en halt hest, men det er jo på baggrund af adskillige undersøgelser, og jeg må på det kraftigste fraråde, at man tager det som en opfordring til at ignorere halthed, selvom det i dit tilfælde kan være løsningen at prøve at ride hesten, men en halthed skal altid undersøges, så man ved eller har en formodning om, hvad årsagen er.
Ellers kan man risikere at lave sig en uanvendelig hest, som let kunne være reddet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ- ups det blev langt |
|
|
Hej Tina
Nej det var heller ikke på nogen måde ment som en opfordring til at folk skal ride på deres heste, selvom de ikke er rengående. Ikke før man ihvertfald har eksperters udsagn for, at det er ok og ikke skader hesten yderligere. Og som jeg tidligere i diverse indlæg har belemret jer med, så har jeg efterhånden prøvet "alt".
Hvad jeg så ikke kan tage, er så når folk f.eks bliver ved med at ride rundt på deres heste, selvom de godt ved de f.eks trænger til at få ordnet tænder. Jeg kender en, hvor dyrlægen da han sidst ordnede tænder på hendes hest sagde, at der var noget inde bagved han ikke kunne nå, det skulle så tages næste gang, når han havde bedre redskaber med ud. Men får hun gjort noget ved det nej. Hun har ikke råd. Mai Nicolaisen har ovenikøbet været der ude et par gange for nylig og det var jo en oplagt idé at få hende til at ordne det. Og måske kunne hun også gøre noget ved hans fortænder, der er ret hærgede, da han er krybbebider. Men nej. Til hendes forsvar skal så siges, at hun ikke strammer næseremmen hårdt eller rider med hård hånd eller lign. Men hun har store problemer med at hesten går meget på fortil og ikke vil sætte sig. Og når hun så ved tænderne trænger er det da dumt at bruge mange penge (500kr i timen)på undervisning hos en spanier, når han også erklærede at hesten er umulig at ride, da den går på forparten og bare ikke vil slippe fortil. Så var pengene da nok bedre givet ud til at få ordnet tænderne. Det kunne jo være hun så fik lidt mere fornøjelse ud af at ride hesten.
Et andet eksempel. En pige har en 4-års unghest i ridning for en bekendt. Hun udtaler så, at den egentlig skulle have lidt fri, men det kan den så ikke få lov til at få alligevel, da den de sidste par dage har været tøjlehalt og ikke vil bøje til den ene side. Det skal den ikke have lov til at slippe afsted med og tro at den kan slippe for at lave noget ved at halte og får derfor ikke fri. Jamen hallo. Intet under at hendes heste ikke holder særlig længe....
Ja og sådan er der desværre mange lignende historier rundt omkring. " Hesten er helt vildt træls idag og vil ikke dit og dat. Sådan plejer den ikke at være. Kan det virkelig være, fordi min næserem sprang og jeg har en andet på?" Så fik hesten et par kæbetræk og lidt tam tam for at makke ret og bøje i halsen. I stedet for at overveje at hesten evt kunne have ondt et eller andet sted, når den nu pludselig ikke var som sædvanlig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tina MJ- ups det blev langt |
|
|
Ditte, jeg tror også at vi har været enige hele tiden, og min mening var absolut ikke et angreb på dig, hvis du opfattede det sådan, det var bare ment som et tillæg til dit indlæg.
Det er da godt nok noget af det dummeste, jeg længe har hørt, at påstå, at man ikke har råd til at få ordnet hestens tænder og så i samme åndedrag betale 500 kr. i timen for nytteløs undervisning, der netop spoleres af den manglende tandpleje.
Så HAR hun jo råd, men ikke vilje. FØJ.
Og den med den 4-års er næsten endnu længere ude - hvor deponerer folk deres hjerne henne, når de tager ud til hesten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja der er mange, der glemmer hjernen hjemme. Uvidenhed er en ting, men at man ikke vil høre, når jeg f.eks fortæller, at tænderne sagtens kan være skyld i mange af de problemer, hun har med hesten, det er ikke så smart.
Og så er der desværre alt for mange, der kritikløst tror på alt, hvad f.eks deres underviser siger, fordi de lader sig forblænde af, at personen har opnået resultater, istedet for at kigge lidt på, hvordan de resultater er opnået.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
zeusen |
13-09-2002 09:58 |
|
Når en så ung hest som bekrevet pludselig bliver "tøjlehalt" og ikke vil bøje til den ene side, er det virkelig et tegn på noget er helt galt.
Måske er den i bedste fald bare lidt øm, men i værste fald er der en alvorlig seneskade på vej, en af den slags som ikke kan ses eller føles, men som kun kan ses på scanner og/eller termografering.
Undlader man at undersøge dette, kan det resultere i at hesten må stå i 1/2-1 år for at komme sig, hvis den overhovedet bliver god igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|