'mit' link står der rigtig meget om rollkur på dansk 
Rollkur betyder at man rider hesten 'dybt' ved at lære den at tage sit hoved ind mod bringen. Man trækker den ikke derind, hesten skal være 'til biddet', men den skal kunne gå med hovedet i denne position i et kortere tidsrum. Det er meget omdiskuteret, nogen er meget modstandere af det, men verdensmesteren mv. Anky bruger det, og hendes heste ser ud til at være ok glade og sunde nok...
Den internationale rideorganisation, FEI, er i gang med at undersøge det, men om de finder ud af noget, er svært at vide.
Nogen ryttere anser det for at være dyrplageri og er meget stærke modstandere - andre mener bare, det er en form for gymnastik, ligesom når man selv laver stræk-øvelser 
Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om det. På en måde er al ridning jo unaturlig, på den anden side ser det da lidt sært ud - og det kan helt klart misbruges
Men det kan al ridning jo, så... 