Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tager bidet og løber..!!
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 21:57

hej

jeg har en unghest på 3 som tager bidet både i trav og i galop og render, og det eneste jeg kan gøre for at stoppe hende er at styre hende ind i baieren.

jeg har hørt at et pessoabid måske kunne gøre at hun ik kan rende sån, men jeg ved ik om man må bruge det til en unghest..??? og hvilken virkning har det..???

håber at høre fra nogle...

0
0
Svar på denne tråd

kender det qodt
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 22:48
Du kan evt. ride med en martingale, det qør jeq når jeq springer og er på tur med min unghest på 4 ! Hun plejer at stikke af på tur og nogengange i spring... Det synes jeq hjælper det forhindre jo hesten i at løfte hovedet helt op og smide ryggen !

Ellers kan du jo når den stikker af drive på den og tvinge den til at galopere rundt på banen til den ikk kan mere ! så det jo ikk sjovt mere :)
0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 23:32
vil lige prøve med en martinal i morgen..
0
0
Svar på denne tråd

vigtigt...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 23:45

Som jeg siger til alle mine ryttere...SLIP

hvis du holder fast så gør hesten det også.

Nu ved jeg jo ikke hvordan den gør det og hvordan du rider den...det er ikke for at spille bedre vidende, men vores heste har et instinkt der siger løb hvis de føler de har problemer. Derfor kræver det lidt mod, men når den løber så giv efter (slip) for derefter at tage fat igen og give efter...osv

Hvis jeg skal forklare det pædagogisk som jeg plejer så pres din finger ned i dit lår... når du har gjort det i et par sekunder har ud vænnet dig til det og registrere det ikke så meget mere... men slippe du og gør det igen så vil du mærke det igen. Kan du forstå hvad jeg mener? Det er jo lidt svært at skrive det men nemmer at forklare det.

For så vidt muligt ville jeg undgå at ligge hjælpetøjler eller andre bid på en unghest, da jeg mener at det vigtigste er at den lære det rigtige fra starten af.

Maiken

0
0
Svar på denne tråd

Flekse
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 14:18

Lær din hest at flekse, på den måde får du bagparten sat ud af drift og din hest ender med først at løbe i cirkler og dernæst stopper den.

Først lære du den det fra jorden i en rebgrime og et træningstov.

1. du tager ved i tovet ca. 50 cm. fra hvor det begynder på rebgrimen og trækker det om mod sadellejet. Hesten vil til at begynde med gå rundt i cirkler. Du følger bare med og bliver ved forbenenet, lige til hesten stopper og giver efter. Det kan tage tid.

2. så snart hesten giver efter i stilstand, så slipper du tovet som havde du brændt dig på et eller andet og roser hesten.

3. du gentager fra begge sider 10-20 gange.

4. når hesten har lært det fra jorden godt og grundigt i rebgrimen, så prøv med hovedtøjet.

5. når den er OK med hovedtøjet, så prøv mens du sidder på hesten.

6. Dernæst prøv i skridt til den er ok med det, dernæst i trav osv.

Du har nu indlært din hest til at flekse betyder stilstan.

En hest kan nemlig ikke løbe hvis bagparten bliver sat ud af drift!

Held og lykke med træningen!

Bedste hilsner
Susanne

HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY !

Alle DK's Westernrytter bruger www.westernportalen.dk
min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/smoky
0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 16:12

men er der ingen der kan svare mig på om man må bruge et pessoabid på en unghest..??

og hvilken virkning har det..???

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 19:54
under ingen omstændigheder putte et andet bid i munden på din unghest, end et trensebid.
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Berto
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 21:51

Jeg ville heller ikke putte et andet bid i munden af hesten, og egentlig ville jeg heller ikke sætte hjælpetøjle eller lign på, før du har fået en dygtig underviser til at se dig ride hesten, så du ved, om det er dig, der gør noget forkert.

Når en unghest begynder at tage biddet og løbe, er det højst sandsynligt, fordi der er et eller andet du gør, eller noget af det udstyr, du bruger, der generer hesten.

Det må du finde ud af, før du begynder at bruge hjælpetøjler (herunder hører også martingal), skarpere/voldsommere bid og alt muligt andet.

Dybest set mener jeg dog, at alle heste kan rides fornuftigt for trensebid (todelt, tredelt, osv), hvis man ellers formår at ride hesten korrekt!

køn og stor 4½ års oldenborg-hoppe til salg - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Har du sprunget noget over?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 22:35

Jeg kan se på din præsentation, at du lige er begyndt at tilride hesten. Mon ikke du er gået for hurtigt frem?

En 3-års hest ER altså ikke så moden endnu, og tingene kan nemt virke lidt voldsomme på den - og måske kan den ikke se andre udveje end at forsøge at flygte fra "problemet".

Mon ikke du skulle gå et step eller 2 tilbage og prøve forfra igen? Måske skal du tilbage i longen lidt.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

pessoabid
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 22:48

eller treringsbid, gør at du kan sætte tøjlen ned i en ring, der er lidt længere nede end selve biddet, det kombineres så med en læderrem (skumkæde) som klemmer om kæben, når du haler i tøjlerne - samtidig med at det lægger pres på laderne og nakken.

Hiver du hårdt nok, kan du brække kæben på hesten (men så skal den nok også stoppe!)

Jeg ville under INGEN omstændigheder bruge andet end trensebid (eller i min verden snaffle, nu da jeg rider western) eller sidepull på en unghest. Jo stærkere bid du putter på hesten for tidligt, for at korrigere forkert ridning, jo hurtigere får du den ødelagt og gjort hård i munden.

I min verden er pessoabid og lign. til voksne stærke heste, der ALLEREDE ER gjort hårde i munden, og som kan blive potentielt farlige når man fx springer og rider ud.

Mit bedste råd til dig er at få hjælp af en, der er vant til at ride ungheste til, få undervisning, læs Kyras bog og arbejd med ABC'en - men du kan ikke gøre det alene!

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 22:51

en dygtig underviser til at se mig ride hende jeg har fået undervisning af henrik sibbesen landsholdsryttern og han siger det ik er mig der gør nget forkert men hesten der bare gerne vil rende stærkt og han har selv redet hende en måned...og hun gør det os med ham...så det er simpelthed frdi hesten er for hidsig og gerne vil løbe hurtigt hele tiden.

og nej hun bliver redet med ganske almindelig udstyr (tredelt bid og ingen hjælpe tøjler)så det er heller ik derfor...

0
0
Svar på denne tråd

millemus
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 23:17
tak for svared det var lige det svar jeg manglede...endelig en der svarede på det jeg spurgte om i stedet for alt det andet..
0
0
Svar på denne tråd

hej, kan jeg nå det?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 23:57

Hej,

Der var en der skrev det med at de ville ud og løbe og jeg vil gerne sige lidt dybere i det.

Vi har nogle ryttere som lige har købt pony, og de troede den var rolig, men næ nej.. Det var den ikke da den kom her ud. Den tog bidet og løb af sted (og tog hovedt ned," normalt")

Jeg spurgte så "læren" hvorfor den gjorder det ,

hun sagde "det er fordi den er så frisk og gerne vil ud og løbe" Den her havde stået i 2 år, og din ung hest kan jeg forestille mig heller ikke kommer så meget ud på de ville ture, he ;o)

Så derfor løber de. Vi sidder og arbejder og holder i dem og det vil de ikke, men løbe , men det kan de ikke når vi holder, så derfor tager de bidet, tager hovedt ned og løber afsted.

Og grunden er som sagt tidligere:

Fordi de vil ud og jorder afsted , med mer!

Mit råd er:

Longer din hest, først uden rytter, og fri longer den lidt i ridehuset, det ELSKER de. Så bagefter kan du få en til at holde den og longere mens du sidder på den og så kan man eventuelt hvis man vil få hjælpetøjler på (tror det var det de hed?? hehe) så den samtidig bliver smidíg.

Men sørg for at den for lov til at "suse" omkring, bukke, lege og meget mere for det ELSKER undheste og ponyer/heste der ikke er blevet redet. Og de elsker også at løsspringe..

Så prøv det og se de gode resultater :)

dig kommer jeg aldrig til at glemme, i mit hjerte ska jeg dig gemme, i et hemmeligt sted vil du altid findes fordi du er en pony jeg altid vl mindes, tro det eller ej, j kommer altid
til at elske
Dig

MILLE <3

0
0
Svar på denne tråd

få en mere erfaren til at hjælpe
Forfatter: 
Dato:  30-12-2006 03:10

helst inden i løber træt i det.

en hest på 3 kan altså nemt lære at stoppe i longen ved hjælp af stemmen- det er en god ide at bruge stemmen på ungheste, de bliver ved med at være bløde i munden hvis de forstår hvad rytteren vil opnå. prøv at træne lidt fra jorde og brug det i ridningen til den forstår tøjle, ben og hjælpere tydeligere end den gør nu.

0
0
Svar på denne tråd

hvor meget er den redet
Forfatter: 
Dato:  30-12-2006 08:24

som terårs går jeg ikke ud fra at den er redet hver dag i flere måneder. Derfor er det jo ikke sikkert at den helt forstår hvad det er du beder den om. Sådan er det jo at ride unghest, på nogle mere og i længere tid end andre. De kan ikke dreje, stoppe eller gå frem når man beder dem om det. Det er det de skal lære under tilridningen. Et eller andet sted er det jo gået galt. Jeg siger ikke at i nødvendigvis har gjort det forkert eller for hurtigt. Men giver et bud på hvad der er problemet.

Min erfaring er at ungheste aldrig er dumme i munden og bider sig fast. Har den fået tjekket sine tænder? Selvom sibbesen er dygtig kan det jo også godt ske at denne hest bare ikke passer til ham, det må man jo også ind imellem sande som rytter at nogle heste bare ikke gør.

Og så lige et tillægsspørgsmål. Bliver den hidsig eller stærk?

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Marissa..
Forfatter: 
Dato:  30-12-2006 09:30

Det vil sige, at du ville have foretrukket dette:

1. Nej, man rider ikke en unghest med pessoabid.

2. Pessoabiddet fungerer via vægtstangsprincippet, ligesom et pelham. Der er flere ringe på biddet, der giver mulighed for at justere hårdheden/skarpheden. Biddet bruges især i springning, og især på heste der af en eller anden årsag er hårde i munden.

Det er er da OK - men hvorfor HULEN skrev du så den første smøre? Hvis vi ikke må svare ud fra den situation du beskriver, hvorfor i alverden så overhovedet beskrive den?

Det er nu engang sådan, at når vi svarer på et indlæg herinde, så gør langt størsteparten det i en god hensigt, og fordi vi tror at vi måske kan give et tip, der kan lede spørgeren i den rigtige retning. Man kan IKKE som spørger/indlægsopretter STYRE hvordan svarene skal være - men man kan give lige præcis det antal oplysninger man ønsker der skal svares ud fra ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Prøv nu art hører.
Forfatter: 
Dato:  30-12-2006 16:13

Min nuværende parthest - da jeg fik hende som part - hev og sled hun fortil. INGEN ro i hendes mund overhovedet, åbnede den, var generalt irriteret fortil, "sætte" sig fast på biddet og løb, tog hovedet frem osv. Lige meget hvor mange halve parader - kraftige eller lette - du lavede på hende, reagerede hun ikke og løb bare direkte igennem "din hånd".

Jeg synes det var meget underligt - hvilkent ejeren også synes for sådan plejede hun ikke at gøre (SKal siges ejeren ikke har redet hende noget tid da hun er gravid og stadig ikke gør). Da jeg startede havde hun allerede en part men hun skulle stoppe - derfor skulle jeg have part på hende. (Indviklet - måske ;))

- Well, jeg kiggede hendes mund efter, kunne umiddelbart ikke se noget. Da jeg sadlede hende op næste dag (dagen efter jeg havde prøvet hende og jeg havde fået hende som part) - lagde jeg mærke til biddet. Hun smilede ALT for meget og biddet sad alt for langt oppe i hendes mund. Jeg satte det hele to huller ned så det sad mere jævnt. Det må virkelig have irriteret i hendes gane. Dette sagde jeg også til den tidligere part - og jo, det kunne hun jo egentlig godt selv se det havde gjort ?

Fra den dag af hvor jeg satte biddet ned - har hun aldrig været "stærk" fortil mere, hun er stabil, ro i munden osv.

Så enten er det hestens tænder, hovedtøjet måske ikke passer, biddet ikke passer, biddet sidder for langt nede eller for højt oppe.

At putte passoabid på - vil jeg da i hvert fald fraråde dig medmindre du vil have en kamp hver gang du rider om hvem som kan hive hårdest.

FIND ud af problemet - og ret det - lad vær med at bruge nødløsningerne og "genveje" - som alligevel ikke holder en meter..

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Jeg Er Ikke Selvcentreret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist.

^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy<

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  01-01-2007 18:39

Det har jeg prøvet ... Gamle ejer sagde, jeg skulle stramme næserem ... Men ridder næsten ikke med bid mere ...

Men bår jeg gør, har jeg en komando der betyder STOP ...

<33 Comtessa du er alt!!

<33 Comtessa du er min lille stjerne!

<33 Comtessa du er min lille engel!

<33 Comtessa du er min for evigt og altid!

<33 Comtessa jeg vil altid elske dig!

<33 Comtessa vi vil altid holde sammen!

<33

0
0
Svar på denne tråd

åh åh,,, ik godt
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 11:04

Først og fremmest, vil jeg foreslå at du finder dig en dygtig ridelære, som kan undervise dig, og sige om det er dig der gør noget forkert, go hjælpe dig til at gøre det bedre.

---...---

Et andet råd:

Når du skal i trav, så lav tøjlerne lidt kortere, end du normalt gør i trav. Når du kommer i trav, så lav halve parader (tag i tøjlerne, slip igen, driv på,) altså (hive, slip og driv). Og tag lidt ekstra fat i tøjlerne, når du hiver (Ikke alt for hårdt, men så hesten ved at du bestemmer). Hvis den alligevel løber, så få den til at løbe nogle omgange i galop, indtil den ikke gider mere, for så er det ikke sjovt.

Trinse_04

0
0
Svar på denne tråd

Marissa: lidt ærgerligt
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 23:47

at du ikke kan bruge nogen af svarene til noget - ja, dem, der ikke lige præcis har med pessoa-biddets virkemåde at gøre.

Her gik jeg og troede, at jeg kunne hjælpe lidt, og i virkeligheden har jeg faktisk kun været årsag til din irritation, og det må du da meget undskylde!

Jeg færdes trods alt ikke herinde med formålet at genere folk mest muligt ;-)

Jeg vil dog stadig holde med Line i, at en 3-års ikke bare bider sig fast på biddet og løber afsted, uden at der er en årsag til det - enten er det din måde at ride på (og måske Sibbesens også), eller også er der noget galt med hesten, som du skal have en dyrlæge til at se på!

Dét håber jeg da, at du ikke bliver irriteret over, men at du faktisk overvejer at gøre.

køn 4½ års oldenborg-hoppe til salg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider