Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stejler og bakker
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 21:04

Jeg har en veninde der har faaet en ny pony for omkring 4 uger siden. Den har ikke rigtig vaeret redet saa serioust foer hun fik den, den plejede bare at blive redet i skoven og sprunget paa, dvs. ingen serioust dressur.
Den har nu laert hvad det vil sige at baere sig, og er MEGET let paa toejlen og reagere fint paa benene. MEN...den er begyndt at rejse sig og ikke ville gaa frem, ogsaa naar man laegger benene til den bakker den.
Jeg var med dem til springstaevne igaar(lille julestaevne), i opvarmning til den foerste klasse gjorde den det lidt, men inde paa banen var den helt fin. Saa igang med opvarmning til den anden klasse, gjorde den det rigtig meget. Saa hun tilsidst gik af og jeg proevede at saette mig op, den gjorde det slet ikke og jeg fik lokket hende paa igen og ind paa banen, hun var knap noget ind, saa goer den det igen. Heldigvis var det saadan et lille staevne, saa de var taalmodige og hun fik den efter 10min(uden overdrivelse) frem i galop, med min hjaelp ogsaa springer hun banen og der er der ikke noget.

Men saa idag(jeg var der ikke, noget hun har fortalt), ville hun bare ride noget dressur, men hun naar knap ind paa banen, foer den goer det. Hende kaerste tar hende saa i longen og en longe pisk, til at forstaerke hendes schenkel hjaelp. Det gaar saa fint og hun komme af longen igen rider et par rundter hvor den ikke goer det. Ogsaa roser hun ponyen og er rigtig glad, hun skal saa til at ride fra banen og over til stalden ogsaa goer den det igen.

Jeg har lovet at hjaelpe hende lidt, men tror mest det er hendes usikkerhed og at den har fundet ud af at det virker at stejle.
Jeg vil lave lidt grundarbejde med dem foerst ogsaa vil jeg proeve at ride den lidt foer hende, men hun vil jo gerne kunne ride uden at der er nogle der behoeves at vaere der...

Forslag modtages meget gerne...

:-P Knuzzer Cathrine & de to krikker :-P

Life is what you make it!!
-Direkte fra Holland-

0
0
Svar på denne tråd

Sådan lige umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 23:42

ville jeg gå mest op i at lære pigen, hvordan hun skal håndtere hesten, når den stejler, fordi det kan være farligt, især hvis man ikke agerer korrekt.

Hvis ikke hesten stejler, når du rider på den alligevel, er det nok ikke ligefrem dét, der hjælper.

Når jeg rider en hest, der vil bakke og stejle, så vil jeg dels slet ikke have, at den bakker, men at den står stille og går frem på min kommando - den må ikke "tænke selv". Hvis den begynder at bakke, vil jeg dels dreje hesten skarpt vha. schenkel og tøjle - og bruge tøjlen mere end ellers (da det sandsynligvis forstyrrer dens opadgående tendens), og samtidig give den et spark og et kontant dask lige bag schenklen sammen med et "ØRV" (eller hvad man nu siger, når man hurtigt skal fortælle sin hest, at den skal stoppe det, den har gang i).

Det er de færreste heste, der kan stejle fra trav, så man kan ride frem i trav, hver gang der er en tendens hos hesten til at "protestere" (eller hvad den nu stejler for).

Desuden (hvilket er mindst lige så vigtigt) må I finde årsagen til, at hesten stejler. Og hvis problemet kun er der, når det er pigen, der rider; så må det jo skyldes noget, hun gør - eller ikke gør.

Har hun for meget i tøjlen? Forlanger hun, at hesten suser rundt med "bøjet nakke" hele tiden, selv om den ikke muskelmæssigt er klar til det?

Jeg undrer mig nemlig noget over, at en hest, der aldrig før et blevet bedt om bæring, pludselig kan bære sig efter 4 uger, og at man så måske forventer, at den bare gør det hele tiden - det er da temmelig voldsomt, synes jeg... Eller læser jeg det forkert?

kan hesten faktisk bære sig, eller kompenserer den på en eller anden måde, fordi der bliver stillet for store krav til den?

Hesten kan godt være let på tøjlen uden at den bruger sin krop korrekt.

Er pigen bange, og har hesten grund til at tvivle på, at hun har styr over situationen - og stejler hesten fx hvis den ikke forstår, hvad hun vil have den til eller lign.?

Der kunne stilles mange flere spørgsmål...

køn og stor 4½ års oldenborg-hoppe til salg - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

stejle,, NEJ!
Forfatter: 
Dato:  26-12-2006 16:59

Hej.

nu hører jo i har problemer med det og vil gerne hjælpe!

Nu nårh duh rider og den begynder at stejle så ligger duh benene til den og drejer hovedt. Hvis den så ikkegår ned sparker du så lidt til den, hvis den så går ned og begynder at bakke så giver du ikke op. Du lader den bakke så meget den vil, men nårh den først er kommet tilbage må man IKKE lade den gå frem igen.

skriv hvis den ikke virker,

så skriveer du bare hvad der så skete og å hjælper jeg videre

dig kommer jeg aldrig til at glemme, i mit hjerte ska jeg dig gemme, i et hemmeligt sted vil du altid findes fordi du er en pony jeg altid vl mindes, tro det eller ej, j kommer altid
til at elske
Dig

MILLE <3

0
0
Svar på denne tråd

RE;gsims
Forfatter: 
Dato:  26-12-2006 19:13

gsims; Mange tak for dit lange svar, jeg har taenkt de helt samme ting selv.
Pigen er selv usikker og jeg er godt klar over at naar hun bliver det, jamen saa overtar ponyen situationen. Det er nok ogs derfor den ikke goer det med mig.
Den bliver ikke bedt om at lave store dressur oevelser, bare cirler, slangegange osv. ting der svare til et Lc dressur program. Saa tror ikke der bliver forlangt for meget af den muskelmaessigt, men det jeg tror er at ponyen syntes at der bliver forlangt for meget af den og naar den ikke har lyst mere har den fundet ud af at det virker at stejle.

Den er en hoppe, med stort H. Det er mest er problemet er at den saa naar hun proever at 'sparke' den frem, saa gaar den bare i bak gear. Hun proever ogs at bruge den med at overdrive brugen af toejlen til den ene side, men saa vender ponyen bare hovedet den vej og bliver ved med at bakke.

:-P Knuzzer Cathrine & de to krikker :-P

Life is what you make it!!
-Direkte fra Holland-

0
0
Svar på denne tråd

Hopper...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 11:38

ja, de kan være nogle standhaftige damer... Vi kender det vel fra os selv i virkeligheden ;-)

Umiddelbart ville jeg sige, at enten sparker hun ikke hårdt nok, eller også har hun brug for en pisk. Og så må hun altså lære at være konsekvent.

Ponyparty:

Jeg ser ikke ideen i at lade hesten bakke og så ikke at måtte gå fremad igen???

For mig at se, bakker hesten i protest. Lader man den bakke, så giver man efter og slækker på de krav, man har stillet - nemlig at hesten skulle gå fremad.

Når pigen netop har fået hesten, så er det nu, hun skal vise, at det er hende, der bestemmer - og at hesten ikke bare skal give sig til at bakke efter forgodtbefindende.

Desuden siger min logik, at det er nemmere for hesten at rejse sig (stejle), når den er i bakgear, fordi hesten da er tilstrækkeligt på bagparten.

Eller hvad er det, jeg misforstår?

køn og stor 4½ års oldenborg-hoppe til salg - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

lidt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 14:28

Hvor gammel er ponyen???

Har den mon ondt nogle steder?

Passer sadlen?

Det tyder lidt på at det er gået "forstærkt" det kan kræve lang tid for en hest/pony at skifte hjem - alt er nyt og der er nye krav - så måske har hun simpelthen forlangt for meget for hurtigt!?!

Jeg ville prøve at give den et pusterum og så starte lidt forfra - prøve kun at forlange noget hvor I ved at den ikke vil stejle eller bakke. og så prøve at gå stille og roligt frem...

En god ide er at få en dyrlæge til lige at gå den grundigt igennem for at være sikker på at det ikke er fordi den har ondt et eller andet sted.

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider