Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

min hest er sær
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 21:45

Jeg har for sådan ca. første gang i mit liv haft en hest i hænder som eksploderer for et godt ord, når den er i ridehus, men som er iskold over for ALT, når man enten er på banen eller i skoven osv.

Plejer at kunne byde hende hvad som helst, uden hun rokker et øre, men vores ridehus (vi er flyttet til et nyt opstaldningsted for nogle uger siden) kan hun dø over at være i, lige meget hvor tit jeg tager hende med derind. Hun springer rundt og ser spøgelser alle vegne, når man mindst venter det.

Synes altid det har været omvendt med alle andre heste jeg har mødt, at de kan hidse sig op udendørs, og så nærmest går lidt i "coma" og slapper af indenfor.

Er det min hest der bare er blevet sær???

Skal siges hun er lige så nem alle andre steder på gården og i stalden, som hun plejer, bare ikke i ridehuset.

De sidste rideture jeg har haft, har udviklet sig til at være VÆLDIGT spændende i en grad, så jeg har følt det påkrævet pludselig at have falde-af-kyse på igen.

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 08:58

-har du set det unødvendigt nogensinde ikke at have ridehjelm på?! ligemeget hvor meget man så end stoler på sin hest og sine egne evner, er hesten altså altid mere eller mindre drevet at sine instinkter, og ingen kan nogensinde stole 100% på en hest, ligemeget hvor flink og rar den er. så selv for de dygtigste ryttere er der en risiko for at det går galt, også for dig...

Men når det er sagt, så ved jeg ikke om hesten er vant til ellers at gå i ridehus? var der ridehus hvor i var før? Ellers så kan det også bare dreje sig om en tilvænningsperiode, prøv at give hende et pusterum fra ridehuset på en uge eller to, så hun kan slappe lidt af, og ikke kør sig selv op til at skulle være anspændt næsten hver gang i skal ud...

Held og lykke med det...

0
0
Svar på denne tråd

gå frit
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 15:02
Hvis det er muligt så prøv evt. at lade hende gå løs der inde. hvis der er spejle kan det også være at hun er bange for dem. Men mit bedste råd ville være at lade hende gå rundt der inde selv, selvfølgelig under opsyn, så hun kan vende sig til det. Og så måske longere hende lidt.
0
0
Svar på denne tråd

Klaustrofobi?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 17:54

...den kan jo evt. være lidt klaustrofobisk?!

Nu er lydende jo også en del anderledes indenfor i et ridehus end de er udenfor på en bane eller i naturen.

Min veninde har en Dv hoppe som også er ret "sjov" indenfor og reagere på næsten alle lyde, men så snart den er udenfor er der næsten intet. Hun kan ride på den udenfor i stiv kuling uden den vipper med en øre.

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

7 dages skema
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 20:26

Det kunne være du er lidt anspændt selv, når du kommer derind, fordi du forventer at den springer til siden for alt muligt.Det kan jo godt være der er nogle nye ting i det ridehus den ikke er så glad for, hvis det var min hest ville jeg helt klart starte med at sætte mig ned og lave et 7 dages trænings skema over een uge, hvor det kun drejer sig om den skal have tillid til sin rytter, og når ens hest har 100 % tillid til eén så kan man gøre næsten alt ved den.

Jeg ville lave skemaet sådan her:

1. Dag:

Strigle inde i ridehuset ( I trækkesnor)løs ej bundet

lægge hovedtøj på.

tage det af igen

2. Dag

strigle inde i ridehuset ( i trækkesnor)løs ej bundet

lægge sadel og hovedtøj på

tage det af igen

3. Dag

det samme som 2. Dag

men denne gang ville jeg sætte mig op og skridte i den ene ende på en 20 meter volte på begge volter og løsgøre den

4.Dag

Det samme som dag 3.

bare i hele ridehallen kun i skridt

5. dag

Det samme som dag 4 i skridt og trav

6. dag

det samme som dag 5

denne dag kan man godt samle den helt når den er løsgjordt, og tage en lidt lang og strakt galop bare på den ene volte, gerne ned af en langside.

7. dag

ride helt normalt, og sadle op ude i stalden fordi nu er den jo vant til det inde i ridehuset, det er bare det grundlæggende med at den skal have 100 procents tillid til eén, og det man gør, den skal vide at det ikke gør ondt.

Skriver dette til dig fordi jeg gjorde det ved min hest som havde det samme problem med, fordi vi flyttede opstaldningssted, og der lagde vi dette 7 dages skema, og hvis vi får tilbage fald bruger vi det, og det virker simpelthen så godt.

held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

vfxdvxvxcvxvx
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 22:27

hej Caroline:)

My lider helt ligesom Hannibal:) Når Hannibal kommer i ridehus begynder han også at se spøgelser alle vegne, og pludselig hopper han... Jeg kan ikke svare på hvorfor de gør det, men din hest er ganske normal

håber det bliver bedre for dig:) Og god jul..

Mvh Pia og hendes superpony Hannibal Skellerød. Se ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

tak for alle jeres gode råd:)
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 22:54

Sad og spekulerede over igår hva det kunne være der gør My teer sig sådan. Og fandt svaret idag som jeg da gerne lige deler med jer:)

Hun har jo aldrig lavet ballade, når jeg har håndteret hende fra jorden, heller ikke når jeg har trukket hende i ridehuset, hvilket jeg gjorde de første dage vi var der, for at vende hende til stedet.

Inden jeg flyttede My stod hun syg, så hun blev ikke redet og havde fået foldforbud.

Så blev hun flyttet og kom på fold efter et par dage.

Så har ikke haft mulighed for at se evt. adfærdsændring eller lign. mens vejret har skiftet på det seneste.

Nu går hun så på fold igen som sagt, en MEGET sjasket fold, vejret er jo virkelig øv pt. så alle foldende er til at vride hos os. Så hun gør ikke det store ud af at forsøge at spasse rundt derude, har jeg lagt mærke til.

Longerede hende så igår uden udstyr, for at se hvordan hun reagerede og den fik bare alt hvad den kunne trække inde i ridehuset, hun havde virkelig krudt i røven.

(så bliver man glad som ejer, hun var virkelig oplagt til sjov )

Så idag blev udstyret puttet på igen og så fik hun en hurtig tur i longen først. Samme tendens- sprang rundt med hoven på gaspedalen og ørene fremme.

Så kravlede jeg op- og kunne ride uden at hun "skabte" sig.

Så min kære hoppe lider åbenbart bare af for meget energi.

Men tak for alle jeres gode råd, de satte tankerne i gang :D

Lige hvad jeg havde brug for.

0
0
Svar på denne tråd

og pia frederiksen
Forfatter: 
Dato:  21-12-2006 00:36

lige en gang god jul retur til dig og smukke Hannibal :D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider