Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hingste - kastrektion?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 19:19

Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I har med hingste kontra vallaker...

Situationen er den, at jeg har kig på en rigtig fin 2 års hingst - og vælger jeg at købe ham, skal jeg også beslutte om han skal kastreres, og da jeg ikke rigtig har nogle erfaringer med hingste vil jeg gerne høre nogle af jeres.

Da han mangler nogle led i sin stamtavle, kan han ikke bruges til avl - så på den måde kan jeg ikke bruge ham.

Men eftersom han er 75% oldenborg og MEGET rolig, kan jeg godt være lidt bekymret for, om en kastrektion vil gøre ham endnu mere rolig og måske endda FOR rolig, når han skal til og rides.

Så mit spørgsmål går også på, om en evt. kastrektion har nogen indflydelse på hans fremtidige ridemæssige præstation?

kan det da være en fordel at han forbliver hingst?

Mange tak for hjælpen!

Vh. Julie

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem.
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 19:27

Jeg har selv en hingst på 8mdr. (knap 9), han er også totalt rolig, og jeg har ikke stamtavle på ham, men kender da hans far, mor og farfar, og jeg står os i det dilemma, om det er synd at lade ham blive ved med at være hingst. Jeg er også lidt bange for at han bliver en 'gyngehest', hvis han blir kastereret. Men det er selvfølgelig svært at sige når min er så ung. Men jeg har spurgt en masse forskellige til råds, og de mener at jeg godt kan lade ham være hingst, og så kunne jeg evt låne ham ud gratis, hvis nogle har brug for et føl til deres hyggehoppe eller lignende. Jeg syntes nemlig det er synd hvis han går som hingst, og ikke kan komme af med sine 'lyster' ..
Så er det bedre at han blir kastereret.

Men tror der er mange forskellige holdninger :)

Desuden blir de så smukke når de får lov at gå som hingst.
Og man kan jo altid kasterere dem hvis det bliver et problem.

For mig gør det ikke noget at de går et stykke tid som hingste.

Hihi.

Knus fra Camilla & Jackpot (Baby)

0
0
Svar på denne tråd

sfsdfsdfsdg
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 19:42

Gabriel var rolig indtil han var ca 2 år og 4 måneder - så gik det galt. Han begyndte at stejle og ville ingenting, og det var nærmest fra den ene dag til den anden.

En måned efter kasterede jeg ham, og nu er han en lille engel :)

Written by Kia.
Last notes are strained and I sink to a crumpled butterfly on stage. I'm getting everyone to fall in love with me.
They all start to clap, until they realize I'm not breathing.
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 20:14

Ville nok også være tilbøjelig til at lade ham gå som hingst - men ejerne af det sted hvor han står/skal står opstaldet har meldt ud - at de ikke særlig godt kan have ham som hingst :S

Men hvad er det helt præcist der er anderledes hvis han får lov at gå som hingst? Muuussse16 skrev at han blev flottere? Hvordan og hvorfor det?

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 20:16

hvad du kan tilbyde ham... hvis han som hingst kan komme ud med andre heste på fold så fint nok.. skal han stå inde eller på en lille frimærke fold alene som mange hingste gør, så synes jeg det er forkert at holde den som hingst når den ikke er egnet til avl..

ud over det tror jeg ikke der er så stor forskel i det ridemæssige temperament.. alt¨å om den er sløv eller fremadgående.. man slipper bare for hormonerne..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 07:16

Som Signe skriver mener jeg heller ikke at man mange steder hér i DK kan tilbyde en hingst en ordentlig tilværelse alene hele tiden. Det kan godt være den er meget rolig nu, men det kan vende på et sekund og der kan nå at ske uheld!

Min lille rolige Fjordhingst rev en dag mine hænder op med longen, stak af med ejeren af gården da han skulle på fold og til sidst - og afgørende for hans kastration - stak han gennem hegnet ind til en hoppe i brunst, og han var kun 2 år på det tidspunkt.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

Stort ansvar
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 10:17

Jeg har selv haft en fuldblodshingst, der opførte sig så pænt, at den ikke blev kastreret, da den holdt op med at løbe vædeløb.

Jeg følte altid, at det var et kæmpe ansvar at ride en hingst. Hvis man falder af hesten, det skete aldrig med ham, men hvis man gør, så går det normalt kun ud over en selv. Rider man en hingst, kan den forvolde ulykker på andre, hvis den møder en rytter på en hoppe.

Man har sværere ved at få den opstaldet, der er mange der er bange for at trække den til og fra fold, og de fleste hingste er dømt til at gå alene på fold.

Der er også mange ryttere, der er bange for at ride i ridehus eller på bane, hvis der er en anden, der rider på en hingst. Nogen er måske nok for forskrækkede, men jeg kender da eksempler på, at hingste er hoppet op på hopper i ridehuset, uden at rytteren kunne hindre det.

Jeg har mødt flere hingste, der var utrolig søde og omgængelige indtil de var fyldt 4 år, så vendte det fra det ene minut til det andet.

Hvis ikke man har et bestemt formål med at beholde hesten som hingst, mener jeg man gør både hesten og sig selv en tjeneste ved at kastrere den. De fleste hingste bliver bestemt heller ikke mere omgængelige ved at blive brugt til nogle enkelte bedækninger.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!!
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 12:40

Jeg er helt enig hvad Birte Brejl skriver.

Hvis man ikke skal bruge ham til avl, hvorfor så lade ham gå med alle de hormoner der fiser rundt i kroppen på ham og gør ham mere og mere fustreret.

Har selv en 2½ års vallak, som var hingst indtil jeg fik ham i september. Han havde gået på fold alene siden han blev fravænnet. Han var stille og rolig som hingst og jeg synes ikke han har ændret sig synderligt efter han er blevet kastereret - bortset fra han napper ikke så meget mere.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Nu bliver heste
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 13:50

jo ikke fede, sløve og dovne af at blive kastereret ligesom hunde og katte heller ikke gør det. Man kan snildt vælge at lade sin hingst gå som hingst i lang tid hvis den trives med det, har et godt liv og man kan finde opstaldning, men hvis man ikke kan, så ville jeg slet ikke betænke mig ved at kastere den.

Jeg har selv en hingsteplag på 1½ år som er rigtig sød og rolig, men jeg ved da godt at det sikkert ikke varer ved og bliver der ballade med ham bliver han også kastreret prompte. Der er ingen grund til at holde ham som hingst; han er uden papirer og har ingen avlsværdi og jeg gider slet ikke de problemer det giver at have hingst gående.

Lige nu går han sammen med 3 hopper (2 ifolede, en der ikke kan blive drægtig), en vallak og en anden hingsteplag og det går fint. Skulle han til at gå alene ville han blive kastreret.

Generelt bliver hingste mere muskuløse og mere tætte i det end vallakker, men du kan ikke bare regne med at fordi hesten går som hingst indtil den er 3 år, så bliver den muskuløs og stor. Mange hingste bliver først rigtigt brede når de er en 5-6 år og så er du forinden nok blevet gevaldigt træt af ham hvis han bare skal være almindelig ridehest. Fylde og muskelsætning har jo også meget at gøre med hestens arveanlæg. Min har altid været kompakt og muskuløs i forhold til hans alder og jeg er slet ikke bange for at hans udvikling vil stoppe hvis han kastreres.

Twiggy bortgives m. særlige betingelser. HMS-projekt. Kun henvendelse fra voksne.
Malinois-tæve på 5 mdr. sælges til absolut godt hjem. DKK. Passet med alt.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Også helt enig med Birte
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 14:59

Jeg har selv hingst - han skal fremstilles til kåring, går i en blandet flok med hopper, føl og vallak. Kan tages ud af flokken og nu har vi også lært ham at vi kan gå ud af folden med hopperne... uden at verden falder sammen om ham(tadaaa). Han kan trænes i ridehus med både hopper og vallakker (og en tidl avlshingst - de kan ellers nok tænde hinanden af) og FORELØBIG er det ganske uproblematisk.Det håber jeg det bliver ved med.

Han kan trækkes af børn, han slår ikke med forbenene og napper ikke - faktisk er han jo nææsten lidt kedelig,så rolig han er (smil, jeg har jo selv opdraget ham til at være lidt over-vel-opdragen) - men hellere det end en frådende, halvfarlig vildbasse.

Men skulle han kun kunne gå alene på fold ? NIX- så blev han kappet.

Det er OK med hingste - hvis de har ordentlige sociale forhold.

Eva

Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.
Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider