Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Føl. at blive bundet??
Forfatter: 
Dato:  10-12-2006 20:25

Hvordan lære man bedst sit føl at blive bundet??

Vi har en 7 mdr´s hingsteføl og en 8 mdr´s hoppeføl.

som vi snart gerne skulle lære at blive bundet..

men hvordan gør vi det bedst, uden at skramme dem..??

de er nemme at trække med, og er vant til at blive håndteret dagligt!!

Nu med Sebornia og Romadinov!!

0
0
Svar på denne tråd

Langt tov
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 10:04

Vi bruger et rigtig langt trækketov i begyndelsen til at lære føllene at stå bundet. Tovet snoes omkring en tværgående stang, og så kan man selv holde i den lange ende af tovet og give lidt modstand uden at føllet føler sig låst fast. Bliver den rigtig panisk, så kan man nemt få den fri igen bare ved at slippe tovet, men det plejer nu at gå stille og roligt på denne måde. Så medens man arbejder med føllet har man fat i det lange tov hele tiden.

Skal lige tilføje, at vi ikke binder et føl eller unghest med to snore, dvs. i hver side af grimen. Hesten føler sig låst fast, og kan nemt gå i panik, og der har været lavet mange nakkeskader på den konto. Vores føl har også lært at gå og stoppe på komando, så selve stop-ordet kan ofte forhindre den i at reagere.

0
0
Svar på denne tråd

vores føl
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 21:00

Alle vores heste på arbejdet er angrebet af mug, så alle får vasket ben, både føl og hele svineriet, så vi har bare sat dem fast i hver sin side af grimen af vandspiltorvet og begyndt at vaske, de kan ligeså godt lærer det først som sidst. og alle vores 10 føl har bare taget det som en sjov leg med vand, og stået helt stille. og de har ikke alle været håndteret fra dag 1.

mvh Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Min bliver
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 21:23

Bundet hver dag ved fodringstid. I starten holdt jeg i den anden enden af torvet. Har træktove der er i kraftig elastik med panikhage, det hjælper de første gange så følle ikke bliver forskrækket og man kan hurtigt "klikke" dem ud af torvet.

Kig forbi.

www.lundrideudstyr.dk

Forh. af: ANKY, KYRA K, Equiline, OS, Döbert, RAMBO, HV, Equi theme, BH, Isabell Werth, og mange flere.

0
0
Svar på denne tråd

Lær dem det, så tidligt som muligt...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 11:25

Hos os står føllene bundet op på striglepladsen fra de er ca. 4 måneder gamle. Vi holder dem de første gange der, mens de får renset hove, og da står moderen lige foran. Stille og roligt vænnes de til, at moderen i stedet befinder sig i sin boks, og de bindes op. De første gange, hvor de står bundet op, sætter vi altid halmbånd mellem karabinhage og grimen. Den springer let, hvis de panikker. De står også på striglepladsen, når smeden kommer - de første gange bliver de holdt - de næste gange står de bundet. Jo før man starter på det, des lettere er det. Vi har til dags dato aldrig haft en hest, som er gået i panik, og har lavet skade på sig selv eller andre, mens den har været bundet op.

På sommerfold bindes de også op dagligt, når de får deres foder. På den måde kan man styre, hvad hver enkelt af dem får at spise, og de trænes samtidig i at stå bundet. Senere er det intet problem, når man f.eks. ude til kåringer eller på stævnepladserne skal binde dem til trailer, et træ eller lign.

Træning er kodeordet... Dette gælder ved opbinding som ved alt andet...

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det...

Tjek hjemmesiden: www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

okay..tak
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 22:44

okay tak,

vi vil begynde at træne med set samme..!

Nu med Sebornia og Romadinov!!

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 23:24

Min lille fyr blev bare bundet og så lærte han det

~
Er græsset grønnere på den anden side
-Ta' derhen hvis der er noget du vil vide!
~
Nu med baby-hyppen, Balthazar ;o)
~
Dejlig pony udlånes, Esprit De Light!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 23:28

7 og 8 mdr, og de ahr ik lært det endnu ?

hmn' , når jeg har arbejdet med føl har jeg haft et langt tov på dem og så stille og rolig..

snakket med det og så lidt efter ldit lærte de det

- men når mine har skulle lære det har det været i 2-3 mdr alderen. .

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 00:08

Mit føl lærte det fra den var næsten 2 mdr.

Og hun klarede det fint :D

Selvom de er 7 og 8 mdr, kan de sagtens lære det hele, de skal bare arbejdes med stille og roligt uden stress. Husk at rose hver gang de gør noget godt, så bliver de hurtigere trygge ved en :D

En hest er nu engang en hest

Ligemeget hvor god den er..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider