Hos os står føllene bundet op på striglepladsen fra de er ca. 4 måneder gamle. Vi holder dem de første gange der, mens de får renset hove, og da står moderen lige foran. Stille og roligt vænnes de til, at moderen i stedet befinder sig i sin boks, og de bindes op. De første gange, hvor de står bundet op, sætter vi altid halmbånd mellem karabinhage og grimen. Den springer let, hvis de panikker. De står også på striglepladsen, når smeden kommer - de første gange bliver de holdt - de næste gange står de bundet. Jo før man starter på det, des lettere er det. Vi har til dags dato aldrig haft en hest, som er gået i panik, og har lavet skade på sig selv eller andre, mens den har været bundet op.
På sommerfold bindes de også op dagligt, når de får deres foder. På den måde kan man styre, hvad hver enkelt af dem får at spise, og de trænes samtidig i at stå bundet. Senere er det intet problem, når man f.eks. ude til kåringer eller på stævnepladserne skal binde dem til trailer, et træ eller lign.
Træning er kodeordet... Dette gælder ved opbinding som ved alt andet...