Jeg har fået mig en dejlig kat II pony. Hendes tidligere ejere har primært brugt hende til spring, hun har bl.a. været med til DM! De skilte sig af med hende, fordi hun bukkede, når de sprang på hende, og det er jo - ud over at være irriterende - noget, der koster tid i omspringningen.
Ja, så købte jeg hende. Først arbejdede jeg med hende fra jorden, bl.a. i longen, og hun bukkede ikke. Heller ikke når jeg løssprang hende, kom der så meget som et lille bukkespring. I skoven er hun sød og bukker aldrig. MEN så skulle jeg ride hende på dressurbanen. Og så kom bukkespringene...
Nu har jeg redet hende nogle gange, og jeg er kommet frem til, at hun bukker, når jeg lægger højre ben til hende. I skridt bliver hun irriteret og svinger med halen, i trav bukker hun somme tider og i galop hver gang jeg lægger højre schenkel til hende. I schenkelvigning for højre ben bliver det bare til en lang række små bukkespring. IRRITERENDE! Men i det mindste har jeg svaret på hvorfor, hun bukker. Hun er simpelthen så kilden/følsom for højre schenkel! Da hun forleden skulle klippes, reagerede hun også meget kraftigt på klipperen netop der. Det forklarer nok også hendes bukkespring på springbanen.
Har I nogle gode råd? Jeg rider hende uden sporer. Når hun bukker gør jeg ingenting, men rider hende bare videre - er det forkert? Jeg har jo ret lange ben til hende, da min tid som lille ponyrytter forlængst er ovre (170 cm og 27 år), det gør nok ikke situationen nemmere. Men kan man ikke "kurere" hendes kildenhed?
Mvh Stine