|
|
| En "doven" hest - Meget langt |
| Forfatter:  |
TCH |
| Dato:  |
03-12-2006 16:27 |
|
Hejsa Jeg har en snart 5 års hoppe der er noget vanskelig at ride. Hun har fra dag 1 hun er blevet redet protesteret mod man lægger ben til den. Måden den protesterer på, er ved at spænde imod i sin krop, svaje i ryggen, løfte hoved og nakke, ørerne er bagudvendte, næseborene krænget op og engang imellem har den både bidt og sparket efter mine ben. Når jeg får den op i trav går den nærmest baglæns eller den "kravler" af sted. Lægger man lidt ben til den for at få den til at gå mere frem spænder den og bliver gal på benene. Hvis jeg bare lader den gå i dens eget "lulletempo" så er der ingenting. Eks. har jeg i dag redet den hvor det eneste jeg forlangte var, at den svarede frem for benene og gik mere frem i alle gangarter så den blev løsnet noget bedre igennem. Den reagerede så ved at: 1) blive gal på mine ben, spænde op og ørerne bagud samt næseborene krænget op hvorefter den 2) Svarede fremad sekunder efter den var blevet gal på mine ben for til sidst at 3) Pruste meget veltilfreds og have ørene fremme når først den var kommet fremad. Det er jo modsatrettede signaler! Så spørgsmålet er, om hesten er forvirret over de signaler jeg giver!? Altså om, pres fra ben = gå frem, ikke er indøvet godt nok? Hesten virkede alligevel mere veltilfreds og tilpas i sin krop efter i dag hvor jeg "tvang" den til at gå højere tempo til forskel fra, når den går og "luller". Men jeg har lagt mærke til at jo mere hun bliver redet i en sammenhængende periode - eks. 1 måneds tid, jo mindre går den imod mine ben. Hesten er typen, der virker som om den ikke bryder sig om at blive udsat for pres. Da jeg fik begyndte den at sprænge kæder og gør det også stadig hvis den bliver sat i kæder der er meget korte. Af samme grund har jeg trænet meget på, at den skal gå frem når den mærker pres i nakken. Jeg har trænet en del med hende fra jorden bl.a ved hjælp af negativ forstækning, og der er ikke rigtig nogen problemer i, at få den til at træde til siden eller bakke for meget små signaler. Så længe jeg bare står på jorden. Den fik ordnet tænder i september hvor den fik fjernet en lille ulvetand. Sadel er ok og med til historien hører også at hun har haft en låsning i lænden som er blevet behandlet. Hvad er jeres mening om dette? Ville i blive ved med at insistere på, at den "bare" skal frem over jorden og blive ved med at træne dette ved hjælp af negativ forstækning? Min egen mening er, at jeg ikke har en fornemmelse af at der er noget fysisk i vejen med den. Desværre tror jeg, det er en adfærd den har udviklet i forbindelse med tilridningen og så hænger den ved!? Min plan ville umiddelbart være at ride hende mere frem i 14 dages tid og se, om det bliver bedre mht benene. Bliver det ikke bedre/anderledens må jeg tage den derfra. Jeg bruger enormt meget tid på, at tænke over hvad det er der sker, prøve at finde en metode der dur samt aflæse hendes reaktioner og signaler, men lige her, sidder jeg lidt fast. - Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad siger hesten til... |
99E |
03-12-2006 17:06 |
|
...at man aer den i schenkellejet? Fra jorden med hånden/en pisk/... Fra ryggen med hånden, en pisk, benet, ...
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Schenklerne |
TCH |
03-12-2006 17:17 |
|
Den siger intet til fra jorden at blive aet i schenkel lejet, ej heller pisken siger den noget til - fra jorden altså. Fra ryggen siger den heller ikke noget til hånden i schenkellejet. Pisken har jeg også haft brugt lige bag ved schenklen, og hvis man gør "for meget" så bliver den rigtig gal og kan bukke på stedet. Men gør man det rette i forhold til, hvad hun syntes er ok, bliver den sur og svarer derefter fremad. Den siger ikke noget til at schenklerne bare hænger ned af siden på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hesten KUN... |
99E |
03-12-2006 17:25 |
|
...reagerer med buk og surhed når du presser med schenklen under ridning - og ikke når man presser med alt muligt andet fra jorden, aer med pisk/ben fra ryggen etc) ville jeg også tolke det som "protest". Nogle heste bukker, når de "ikke lige gider" eller "protesterer". (Jeg er ikke McLean-fan - jeg mener bestemt godt, heste aktivt kan vælge at sige "Næh!" til en kommenado/ordre/forespørgsel...) Min mands, for eksempel.  Den er GOD til det! "Min" løsning på problemet ville være at ignorere protesterne, men belønne med meget hurtig eftergivenhed OG positiv forstærkning (ae/nusse) når hesten går frem. Og så ville jeg vente på, det går over. for det gør det sikkert i løbet af ganske kort tid, hvis du er irriterende konsekvent.
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Belønning |
TCH |
03-12-2006 17:31 |
|
Har jeg også brugt fra ryggen, så når den gør det som jeg ønsker, bliver den nusset på halsen. Når jeg har trænet hende fra jorden af, har hun også fået nus på halsen som ros, så derfor er jeg ikke i tvivl om, at den den forstår det, at blive aet - eller rettere at den tager det som noget rart. Hvis man bliver ved med at bruge pisken - altså være meget insisterende selvom hun siger fra, så bliver det til sidst en kamp om hvem af os der først giver op!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad hvis du bare er... |
99E |
03-12-2006 17:36 |
|
...mildt insisterende? "Det tager ikke længere end 2 dage..." Hvad hvis du klemmer let med schenklerne - så lidt at hun ikke flipper fuldstændigt ud, men nok til at hun heller ikke ignorerer det? Og så HOLDER det pres - indtil hun går frem. Det tager HELT sikkert ikke mere end 2 dage! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan har jeg |
TCH |
03-12-2006 17:44 |
|
gjort i dag, holdt pres til den gik frem, men den siger fra alligevel - også selvom det ikke er meget pres jeg gør. Men det er måden jeg vil prøve at ride den de næste par dage. Hun sætter op i trav og er meget spændt og sur de første par meter hvorefter den egentlig syntes at det er ok at trave. Med ok, men er jeg, at hun tager ørene frem, næseborene ændrer form og hun slapper af i sin ryg og strækker sin hals fremad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske ? |
Sille |
03-12-2006 20:16 |
|
mhh, Lyder lidt mærkeligt, men har du prøvet bare her i starten også rejse dig i sadlen så at du letter vægten på ryggen og klem samtidig, bare en idé 
Hilsen Sille Asa-Lin <3 Fina <3 Colle <3 Altezza <3 Thor <3 Stjertna <3 Matti <3 Distiny <3 Vixi <3 Spirit <3 Leonora <3 De dejlige heste <3 Islænder <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ride med lang pisk? |
|
|
Nu er det jo lidt svært at sige. Men udfra det du skriver, så ville jeg prøve at ride med en lang pisk (skal kunne nå langt tilbage ved bagbenet), og så arbejde på at lære den fremaddrift ved at bruge schenklerne, hvis den ikke reagere, så bruges pisken max 2 sek. efter benene er brugt (og nej, ikke vold, men som fremdrift) markering. Det er muligt at det vil tage lang tid, hvis hesten er så følsom/ irratabel for benene. Men jeg tror når den lære "hører du ikke efter benene, så er det næste markering med pisken". Men om det er noget du kan bruge til den hest? Spoo
*Horses are like potatochips, you just can´t have one!!!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænkte på... |
|
|
Hvor lang tid er hun redet nu ? Du skriver, at når hun er redet i en sammenhængende periode, så bliver modstanden mindre. Hun har også haft en låst lænd og andre småting... Kan det være, at hun skal finde ud af, at det ikke gør ondt, at komme fremad. Nogle heste husker smerte mere end andre. Måske har hun forbundet benene med det der gjorde ondt. Altså når de blev lagt til, gik hun fremad, og så gjorde det ondt. Lystre hun på stemmen? Kan du øge og mindske tempo med stemmen ? Måske var det også en vej at gå. Først bruge stemmen, og når hun er sikker på det, så kombinere benene på. Umiddelbart tror jeg heller ikke hun har ondt, når hun nu virker glad og tilfreds, når hun endelig kommer fremad. Men måske er hun bange for, at det gør ondt, og dermed værger sig i første omgang. Er det kun i traven det er galt eller også i de andre gangarter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ribben |
|
|
Jeg har en som på nogle punkter lyder lidt som din. Min hade så kun start og stop knap. Jeg kunne bede om skridt og hun lage af sted i galop. Den er også vred på mine ben. Fra jorden er den meget velopdraget og gør hvad den får besked på, men med rytter går det galt. Af en helt anden grund var hun ved en dr.dyr som ikke kendte min hest og hun siger så til mig, din hest har uelastiske ribben. Den er spændt i skulder og hals. Ja tak skal du ha. Min er trænet til skridt, trav, galop osv for stæmmen det gør det måske lidt nemmer at komme frem. Det er kunne også være det var sådan noget der var med din hest også er det løsgørende øvelser der skal til og massage, for så er den muligvis også spændt i skulder og hals. VH CDC
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt svar |
TCH |
04-12-2006 09:22 |
|
Spookie: Jeg rider allerede med lang pisk og markerer når hun ikke vil høre benene - og der siger hun også fra! Faktisk værre end hvis jeg kun bruger ben. Susanne: Hun er redet on/off et ård tid med mange pauser, til dels pga en sadel der ikke fungerede, vokseværk, låst lænd samt to omgange forkølelse, så sammelagt - ½ år vil jeg tro. Jeg kan nemt få hende til at stoppe på stemmen, men knap så godt gå fremad, jeg bruger også gerne stemmen når hun skal frem. Det er faktisk primært i traven hun er sådan. Hun kan godt galopere uden at blive så gal. Men du har nok helt ret i at den husker smerte ret godt - jeg har lagt mærke til at hun indimellem har vendt tilbage til det "møster" hun havde da hun havde ondt i lænden. Korado: Min egen tanke er også musklerne mellem ribbene er spændte eller at de måske er låste i forhold til deres funktion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Protest... |
|
|
Synes,at den har de symptomer,som en dårlig tilpasset sadel kan give.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge til at tjekke... |
|
|
Har du overvejet at få hesten undersøgt af en heste-kiropraktor? Altså en som prøver at trykke hesten i muskler, led osv. for at undersøge om den er spændt/overanstrangt og lignende på steder som du ikke lige har forventet/forudset? ...Det lyder som om du er ved at have undersøgt rigtig mange forskellige ting og jeg tænker to ting: 1) enten har hesten fået en rigtig dårlig vane som kan være kommet pga. lænd-låsning og for lidt sammenhængende ridning 2) eller hesten har ondt et sted... Desværre betyder ovenstående at du skal følge en af to modsatrettede veje. Hvis den har ondt, bør du ikke presse den i ridningen og hvis den ikke har ondt, men har fået en dårlig vane, ja så bør du presse den... Jeg ville bede en dyrlæge om en professionel mening. Evt. bede dyrlægen om at komme ud og se dig ride hesten... det er næsten den eneste måde du kan sikre dig at hestens reaktion ikke er pga. smerte. Held og lykke med at "knække nøden"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere svar |
TCH |
05-12-2006 07:37 |
|
Durchweg: Hvis hun havde en dårligt tilpasset sadel ville denne her hest også sige fra når man sadler hende op - det er nemlig prøvet. Og det gør hun ikke. Der ingen problemer i at lægge sadel på uden sure miner, ingen reaktion på at få spændt gjord heller, og heller ingen reaktion på, at man stiger på på hende. Da hun havde en sadel der ikke fungerede reagerede hun allerede når man lagde sadlen på ryggen af hende. Og sadlen ligger ganske godt på hende. Den er i balance og der er plads ved forsvidslen - også når man sidder på hende. Men på tros af det ryger den til sadelmageren en tur. Maria A: Ja, kiropraktor er med i mine overvejelser. Men hun er jo undersøgt før og det eneste var en låst lænd, men selvfølgelig kan der være sket noget efterfølgende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| låst lænd |
pjemm |
05-12-2006 07:52 |
|
Når de først har været låst i lænden, så kan det altså komme tilbage og det er en god ide at få efterchecket et par gange om året (med mindre der aldrig er noget at komme efter). Hesten behøver ikke være halt af det. Been there, done that. Der skal ikke så meget til, et fjollet stunt på mudderfolden fx. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Graven er ikke velforvaret... |
|
|
Der KAN jo stadig være problemer med låst lænd eller ømme muskler pga. af det. Og du skriver at sadlen ryger en tur til sadelmageren. Den kan altså kun tilpasses optimalt hvis han ser den på hesten. For mig lyder det som om den strammer for meget fortil, hesten sætter jo også muskler når den bliver tilredet og det er usandsynligt at hun kan passe samme sadel som da hun blev tilredet. Hvis du har mulighed for at prøve/låne en bomløs kan du nemt konstatere om det er sadlen. Jeg har tidligere løst et fremdriftsproblem på en islænder, hvor sadlen var blevet for smal fortil (kopfjernet). Det gjorde en verden til forskel. En nus på halsen er ikke nok belønning synes jeg. Et vel tilrettelagt DØØØØØØØØGTIIIG - højt og overdrevent, virker meget bedre på min vallak. Så husker han øvelsen til evig tid. Mht. låst lænd og andre fysiologiske skavanker, så er det meget normalt at ting skal rettes mindst 3-4-5-6 gange. Musklerne vedbliver at hive tingene tilbage til forrige tilstand og først efter nogen tid (og flere behandlinger) kan man regne med at hesten er helt ok.
KatrineH Det bedste er bare islandske uldtotter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Misforstår |
|
|
Mit bedste bud er, at hesten misforstår beskeden om fremaddrift fra dine ben.. Hvis du f.eks trækker med den og du vil stoppe den, så trækker du i snoren. Når den stopper holder du op med at trække. = hesten forstod, at det at stoppe, var det rigtige "svar" på trækket. Når du rider og vil have den til at gå frem presser du med benene, når den sætter tempoet op, holder du op med at presse. = hesten forstår, at det at gå frem/sætte tempoet op, var det rigtige "svar" på presset fra schenklerne. Hvis der gentagne gange er opstået en situation, hvor du har trykket med benene og hesten har sprællet/protesteret/blevet spændt og du så er HOLDT OP med at presse med benene (måske for at "køle den ned" igen) så har du lært hesten, at dét var det rigtige svar på trykket fra schenklen.  Yderligere, så har man som rytter en (naturlig) tendens til at fastholde presset lidt for længe ad gangen, hvis man rider en hest, der ikke er så fremadgående af sig selv. Fordi man føler at hvis man tager benet af, så går den med det samme i stå.. Det er vigtigt at man slipper presset med schenklen SÅ SNART hesten går frem/øger tempoet.. OGSÅ selvom man ved at der kun går 2 skridt før den går i stå igen.. Når den så går i stå, kommer presset igen og forsvinder STRAKS man får den ønskede reaktion. Efterhånden får man flere og flere skridt før hesten går i stå og til slut har man lavet sig en selvgående hest..  Hvis man derimod ikke husker at tage presset af, så har man lært hesten at schenklen betyder "hold tempoet" og så kan den jo ikke samtidigt betyde "gå frem". Resultat= hesten går laaangsomt, rytter klemmer med schenklerne (som betyder "hold tempoet") og hesten går stadig laaangsomt..  Jeg tør godt vove pelsen og påstå, at det kan korrigeres på en time, så hesten forstår benenes betydning, og derfra er det gentagelser, gentagelser og atter gentagelser indtil den er blevet ordentligt selvgående...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du overvejet |
|
|
om hoppen er hvinsk? Min laver nemlig samme nummer når den rides og den er konstateret hvinsk og rides derfor ikke mere. Hun tager også hovedet op og forsøger så at komme væk fra benene. Problemet er bare at min bukker og stejler og bliver ved med at kæmpe indtil hun slipper. Jeg har også prøvet ny sadel, bid, masage etc og intet hjalp og til sidst kunne dyrlægen så konkludere at hun er hvinsk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere svar |
TCH |
05-12-2006 12:50 |
|
Selvfølgelig skal sadelmageren se sadlen på hesten!!Jeg ved godt at det ikke lige var sådan jeg fik formuleret mig. Hun går ikke med den samme sadel som hun er tilredet i - faktisk har jeg skiftet sadel 4 gange fordi det jeg havde og fandt ikke var godt til hende. Og ja selvfølgelig KAN der stadig være problemer med lænden, men min grund til at sige der ikke er det, er at den INGEn symtomer har som den har haft de to andre gange hvor den havde ondt lige der. Og det er jo også derfor at jeg længere oppe har skrevet at en kiropraktor er med i mine tanker. Susan: Ja jeg tror også at jeg i bund og grund har fået lært hesten 1) at vælge et langsomt tempo - og hvorfor så det?? Jo, for når jeg så rider det tempo der er optimalt så syntes jeg det går vældig stærkt Så problemet er jo også mit - ingen tvivl om det! 2) Ja jeg tror også mere at hun misforstår mine signaler... Hvis der gentagne gange er opstået en situation, hvor du har trykket med benene og hesten har sprællet/protesteret/blevet spændt og du så er HOLDT OP med at presse med benene (måske for at "køle den ned" igen) så har du lært hesten, at dét var det rigtige svar på trykket fra schenklen.  Ovenstående har læst nogle gange og jeg har nu ransaget mig selv og min ridning lidt over - og ved du hvad? Jeg tror et eller andet sted at du har ret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvinsk?? |
|
|
Til Puskin: Hvad er "hvinsk"? Det er ikke et udtryk jeg er bekendt med...
Mvh Maria ... og Glædelig JUL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med Susan |
|
|
Hejsa. Ville faktisk skrive netop det som Susan har skrevet, men nu har hun jo gjort det!!! Når hun nu begynder at forstå så vil jeg anbefale dig at starte hver ridetime med lidt "genopfriskning" det er der generelt behov for når man skal ændre en tillært forkert respons. Så er du sikker på (og hende også) at I er enige om signalerne inden træningen starter. Held og lykke - hvis du er konsekvent skal hun nok hurtigt få det lært!! Nogle heste reagerer som din når de bliver usikre på hvad der forlanges af dem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp til hoppe |
|
|
hej. ved ikke om mit svar bliver en gentagelse, for har ikke læst alle svar. men har du overvejet at få undervisning på den jævnligt? en underviser kan hjælpe dig med at forstå hestens signaler endnu bedre. jeg får selv ofte, da jeg gik i stå med min unghest. min hest får også tit massage, så jeg er sikker på han ikke går og har ondt et sted, eller så jeg kan tage hensyn til det. når jeg rider min, lægger jeg benene til med 100 gram, og hvis han ikke reagerer, markerer jeg med det samme med pisken, helt blødt. derefter holder jeg benene fuldstændig i ro. hesten skal så gå i ønsket tempo, og hvis den sænker tempoet, kan man stoppe den og begynde igen med de 100 gram, især i starten. når hesten har lært det, hvilket tager ca. 10 min, lægger man 100 gram til den uden at stoppe den op. de fleste ryttere sidder og sparker/prikker til hesten hele tiden, hvilket gør den schenkeldøv og irriteret. tænker selv meget over det når jeg rider. mit andet forslag er at være opmærksom på, at din sadel ligger et par cm bag skulderen, også mens du rider. har selv redet en hoppe der trippede helt vildt med sadlen, og den lå på skulderen, men uden sadel og med en ny sadel, var der ingen problemer. har du iøvrigt prøvet at ride den uden sadel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan beskriver det rigtig godt |
|
|
Jeg synes Susans måde at beskrive det på er genial. Tror faktisk rigtig mange schenkeldøve eller schenkel-sure heste kunne blive forbedret enormt meget ved at rytteren husker Susans råd - også når man bliver lidt irriteret over at hesten ikke bare kan være selvgående.
AnnaT
"Andres meninger er interessante og jeg lytter gerne, men jeg forbeholder mig retten til at handle ud fra mine egne"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|