du får hjælp 2 x om ugen af din ridelære, hvorfor så ikke bare tage det med ro?
Du skriver du lige har fået ham, han er 4½ år - så måske han ikke er redet så meget? Altså har han måske ikke muskler, kondi, bæring og balance så han kan "klare det hele" med dig på ryggen?
At få trænet en hest op er jo ikke noget der lige sker på et par uger - og der er desværre ingen mirakelkur, så den lige vupti vapti er i tip top stand og kan klare en LA3 
Så jeg synes du skal klappe hesten og tage den tid det tager - god arbejdslyst 