Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

blidest bid / hackamore?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 10:41

Først indledning med baggrund: Jeg rider en hoppe på 8 år. Hun har tidligere været lidt af en problemhest, og har af bl.a. samme grund kun været redet i korte perioder af to gange - nemlig da hun blev tilredet og igen for et par år siden. Jeg startede med hende for en måned siden, hvor hun inden havde levet som foldbums i nogle år, omend dagligt i menneskerhænder.

Den første uge, hvor jeg var på ryggen af hende, havde vi mange uoverensstemmelser. Jeg måtte tale med store bogstaver for at få hende til at forstå, at frem betød frem og ikke bukke og stejle og vende om. Det er vi da heldigvis ovre nu.

Hun er det mest sensible hest jeg har redet. Hun er bange for at blive rørt i munden, hvilket giver sig udslag i, at enhvert tilbagetag i tøjlen er noget hun vil flygte fra. Al anholdende hjælp foregår derfor for lænd og sæde med en hånd der står i mod, men ikke selv anholder. En stor udfordring, synes jeg, ikke at måtte tage tilbage i tøjlen på en hest, der i panik springer frem og speeder op! Her er altså et problem i munden: Hesten er bange for rytterens hånd.

Samtidig bruger hun en undvigemanøvre, der udarter sig i at pludselig rive hovedet frem og ned mellem benene (når det er ekstra slemt sætter hun i fuld firspring samtidig). Det er en udfording at blive siddende i sadlen og ikke ende ude på halsen af hende. Min taktik er at side i mod så godt jeg kan, klemme med knæene, ikke tage tilbage i tøjlen, men heller ikke lade hende trække tøjlen ud af hænderne på mig. Igen halve og hele parader kun for lænd og sæde. Jeg tror, at denne stritten i mod "rammen" tildels kan skyldes, at hun af sig selv går i en meget samlet og sat ramme, som hun slet ikke er stærk nok til at gå i. Naturligvis strammer det, og hendes modsvar er så at bryde ud af denne ramme fremad. Jeg forsøger at ride hende længere og flader og mere "unghesteagtigt", men hun er en tændt dame, der let bliver hysterisk.

Som sagt er hun tændt. Hun tapsveder og pruster med næsebor så store som underkopper. Jeg rider hende stille og roligt og forsøger at berolige hende. Jeg laver mange overgange til skridt og øver at falde til ro i skridten inden vi fortsætter i trav. Jeg skælder hende meget sjældent ud, da det kører hende op, men er det nødvendigt er det kun for stemmen, som hun reagerer meget stærkt på.

Jeg rider hende på et almindelig hult bid af rustfrit stål med faste bidringe. Jeg kunne godt tænke mig, at biddet skulle være det blidest muligt for hende, så jeg kan minimere det ubehag hun føler. Hvad mener I er det blideste bid? Eller skulle man forsøge sig med en hackamore? Målet skal selvfølgelig være en tryg hest, der kan gå på et almindeligt trensebid, men skulle vi en overgang ride med noget andet, ville det være fint, hvis det kunne være med til at oparbejde hendes tillid til rytteren og dennes hånd.

Altså en svær hest, men med meget dejligt gangarter og eksteriør. Jeg tror jeg griber hende an på en fornuftig måde alt i alt. Jeg vil dog meget gerne høre jeres tanker og erfaringer - både med bid mm, men også med denne type hest generelt.

Jeg kan fortælle, at tænderne er blevet tjekket professionelt uden anmærkninger, samt at hesten er blevet tjekket af dyrlæge.

Med venlig hilsen

Uldhunden

Pikeur dressurkjole sælges - str. 38 - midnatsblå - se mere:

www.heste-nettet.dk/ma...8&t=176498

0
0
Svar på denne tråd

Hackamoore
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 15:58
Umiddelbart synes jeg det er en dårlig idé at bruge hackamore når hun reagerer som du beskriver, idet et pludselig træk i at hackamore ikke er godt for hestens næseryg.

Mht. hendes adfærd ville jeg prøve at ride lidt ud på hende, så hun får nogle oplevelser, gerne med en rolig hest ved siden af. Ved ikke om hun er så ustrylig at dette er en mulighed. Men hvis det var mig ville jeg tage hende ud af det miljø der gør hende stresset en periode og derefter langsomt introducere hende til det igen efter en tur. I starten ville jeg bare skridte derinde. Derudover synes jeg ofte at fremadridning med en meget let kontakt til bidet er en løsning, da det nogle gange hjælper på afslapningen. Det kan dog være svært når hun reagerer som hun gør.

Derudover skal du selvfølgelig være sikker på at hun er iorden med tænder, ryg og nakke, så det ikke er smerter der starter hendes adfærd.

Sidst men ikke mindst se på hendes fodring, med varme heste er det ofte en hjælp at fodre på meget mere grovfoder samt fjerne havre, byg, majs og andre lignende fodertyper fra diæten.
0
0
Svar på denne tråd

Hun lyder exactement
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 18:56
som min den tossede - der var bare store tandkroge blandet ind, også.

INGEN KORN, masser af magnesium og masser og masser af skridt-stop, skridt-stop, skridt-stop.

Hos os var biddet ligegyldigt.
Jeg skridtede et år i skoven, for hun havde bane-fobi. Men efter magnesium var banen ikke farlig længere.

Det var bare masser af gammel stress og det tog tid at omkode.
Men det lykkedes.

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

sidepull
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 21:00
min har lidt af det samme, dog slet ikke i så voldsom grad.. jeg har købt et "sidepull" som er en bidløs trense.. den fungerer bare rigtig godt, og han er en del nemmere at ride med den på..især fordi at man kan tage lidt mere fat i tøjlerne, uden han farer afsted.. den fungere faktisk som hvis du red med en grime med tøjler, dog så det sidder rigtig. har desværre ingen billeder, men prøv at søge på sidepull herinde så ved jeg der er flere der har lagt billeder ind..
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider