jeg syntes det ville være mere end synd at købe en sød hoppe til ham - en som bare skulle underkaste sig ham. det er ikke et godt liv for hende.
find i stedet en stor (større end ham) og højt rangerende, rolig og stabil foldkammerat. En som ikke lader sig skræmme eller tyrannisere.
du kan også skifte oopstaldningssted.
vi har også haft "dræberheste" på gården hvor min hest står. heste der var berygtet for at angribe andre heste og også gjorde det.
vores løsning har været : sætte problemhesten ud i en stor, rolig og fast sammentømret flok med en stærk leder. Så er problemhesten pludseligt den nye der skal indpasse sig . og det falder de somregel altid til ro ved. for deres problemer skyldes næsten altid at de ikke egentligt trives og ikke kan håndtere deres egen rang. jovist var der skrammer de første dage. men da den nye hest jo gerne ville ind i den gode flok, så måtte den jo langsomt indynde sig. det tager typisk 14 dage.
det mest optimale er døgnfold så der ikke kommer de her afbræk hvor det hele skal etableres igen efter natten - det er tit disse tidspunker hvor heste kommer til skade.
vi har også en enkelt gang måttet sætte en problemhest sammen med en kæmpe, rolig og selvsikker hest der bare ikke ville flytte sig for trusler. bare i nogle dage. problemhesten og den rolige er endt som venner (med den store i højeste rang) og kan så flyttes over i den etablerede flok uden de store problemer.
det gælder om at flytte problemhesten væk så den ikke er på hjemmebane. men jeg ville ikke lade den gå alene da det ville være synd uanset hvad. jeg ville ikke lade den gå med nogen den kunne tyrannisere - det er alt for synd for den det går ud over. selvom den anden føjer sig "frivilligt" , så er det altså ikke sjovt at blive hakket på og hundset rundt med hele tiden.
tyran hesten kan blive meget besidderisk og nærmest ende med at holde den svage hest som gidsel.