Jeg lærte ham BÅDE benløft og fremaddrift fra jorden, men man kan sikkert også ride dem frem fra ryggen. Fra jorden lærte jeg ham også øvelsen uden pisk, men ved at jeg løftede i grimeskaftet (bliver overført på tøjlen).
Det jeg gjorde da jeg kom op, var at bruge pisken på benet oppefra, og samtidig lægge schenklen lidt frem mod skulderen og presse. Sådan lærte han schenkelkommandoen.. Den blev så koblet til tøjleløftet. Det var altså slet ikke så indviklet som det lyder nu, det kom nærmest af sig selv. Nu laver han fine skridt ved et let tryk med schenklen og en halv parade (lidt opadgående) på tøjlen.
Jeg er meget glad for jeg har brugt så tydelige (eller... de er ikke tydelige for andre, men for hesten) signaler til øvelsen. For jeg har genrelt haft problemer med at han laver skridtene når jeg lavede parader og skulle rette på benene osv, så jeg tør slet ikke tænke på hvis jeg havde brugt "alm." dressursignaler (benet ved gjorden i stedet for frem, alm. tag i tøjle i stedet for løft osv)