|
|
| Kom med forslag |
|
|
Jeg underviser 3 rideskolehold 1 gang om ugen. Det er alle begyndere. Jeg har 2 hold der rider 1 time. De kan selv styre hesten, de kan sidde ned i trav og ved de grundlæggende ting som hjælpere ved stop og fremaddrift, dog er vi slet ikke nået til galop endnu. Hvad kan I komme med af forslag til sådanne 2 hold? Her til vinter skal vi jo have tiden til at gå, og jeg synes selv det skal være spændende, ikke for svært, men spændende. Er der nogle gode gymnastikøvelser, nogle lege (der ikke er til fare for nogle) eller andet? Det sidste hold er et ½ times hold. Disse er helt grønne og har trækkere på i form af mor/far/søskende. Disse har kun lige lært letridning. Hvad kan man lave med dem? ½ time går jo forholdsvist hurtig, men derfor må den gerne være interessant alligevel. Har I ellers nogle idéer i form af indlæring af diverse ting og sager på en god, sjov og effektiv måde, eller andre erfaringer I vil dele ud af, så kom endelig med det. Jeg venter spændt på jeres forslag, kreative idéer og gode råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cowboyhold |
|
|
Da jeg var barn red jeg engang på et "cowboyhold" som vi kaldte det. Der red vi i damesadel, - legede "flyvemaskine" (knude på tøjlen, armene ud til siden og så læne sig fra side til side når hesten drejer...) - hænderne op på ridehjelmen - "smidigheds"øveser, hvor fx højre hånd skal ned og røre venstre fod og omvendt - legede tik - Sad baglæns (rigtig svært at komme derom fra "normal" siddestilling) Det var sådan lige hvad jeg kan huske. Nogle af øvelserne kræver nok trækkere af hestene. Og nogle af balanceøvelserne kan rides i både skridt, trav og galop alt efter evne. Vi havde det hyleskægt på det hold, og hver gang måtte mindst én af med kage ... Bla. damesadel i trav blev en stor "kage-synder" 
Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle de |
|
|
øvelser mestrer samtlige unger til UG og det er også noget jeg bruger en del af i undervisningen. Når de skridter af elsker de at sidde baglæns eller i damesadel. Den med flyvemaskinen kendte jeg ikke. Vi har praktiseret rør dit og dat, sving med begge arme både den ene og anden vej + fra side til side, lægge over hesten. Det glemte jeg lige at skrive.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ponygames |
|
|
Jeg har altid været glad for at bruge legene fra ponygames i undervisningen. De kan bruges til alle aldre og kan jo gøres så svære/nemme at alle kan være med og få noget ud af det. Det kan være alt fra at ride lidt slalom i skridt hvor de helt nye kan lære at dreje hesten. Samme øvelse kan også bruges til de mere erfarne hvor man så øver det i trav/galop med kortere afstand mellem spande/kegler/støtter/hvad man nu bruger og evt. uden tøjler. Der kan laves labyrinter af bomme man skal ride igennem. Bommene kan lægges på noget så de "triller ned" hvis man rammer. Afstanden mellem bommene kan tilpasses elevernes evner. Man kan evt. prøve at bakke igennem også. Man kan "hente ting". F.eks. en flaske der står på en tønde og skal flyttes over på en anden (gerne ting i forskellige højder så eleverne skal strække sig lidt). Man kan evt. også bruge et par springstøtter + holdere da de kan sættes i forskellige højder... Der er også sådan noget med at gå på en bom/cavaletti/spande mens man trækker hesten ved siden af sig. Man kan ride med et glas vand, en (lille) bold på en ske, flagstafet osv. Kun fantasien sætter grænser  Man kan finde mange gode lege på rideforbund.dk. Legene kan bruges hver for sig eller du kan lave forskellige baner hvor du sætter flere lege sammen. Du kan lade eleverne ride banen hver for sig eller lave lidt konkurrence og lade dem ride mod hinanden (igen kan man selv bestemme hvor "vildt" det skal være ved at bestemme tempo, med/den tøjler osv.). Det kræver selvfølgelig at man bruger lidt tid på forberedelse og at man har nogle ting til at lave baner af, men de fleste klubber har jo ting som bomme/springstøtter og normalt kan man også finde nogle spande osv. Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge eller om det var noget helt andet du havde tænkt på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| www.rideforbund.dk |
|
|
Som mig... skriver, er der mange ideer på DRF´s hjemmeside. Især ponygames og hesteagilityøvelser er velegnet til begyndere og letøvede. Du får lige et link: www.rideforbund.dk/DRF...ktiviteter Jeg har også en idébank fra en tysk bog, hvor der står, hvad man kan lave med forhåndenværende ting som spande, koste, bolde m.m. Den kan jeg sende til dig, hvis det har interesse. Vh Elisabeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er I gode |
|
|
det er lige sådan noget jeg skal have fat i. Selvfølgelig er ridningen en vigtig faktor, altså at de også får "rigtig" undervisning, men sådanne ting er da bare super til vinteren. Elisabeth du må meget gerne sende det til mig. Dog kan jeg ikke tysk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øvelser |
|
|
Hej En ting i også kan bruge tiden på er strigle konkurrencer, lære at samle hovedtøj, ordne det, drik noget varmt kakao måske er der en forældre der vil bage kage, For tælle om hesten fra top til tå, fortæl om sygedomme kolik, hovbyld, øjenbetændelse, hvor tit de skal vacineres, ordnet tænder, fortæl om tænderne alt om hesten som de skal bruge hvis de selv en dag skal ha hest. Brug tiden i stalden, så de også lære de ting,om hvordan man færdes i stalden, lad dem strå og andre ting, det behøver kun at være en gang om måneden eller måske hver 6 uge det er op til dig. jeg ved ikke om i har en hest der gå MEGET stabilt i loge for så kunne man give den ridegjord på og lave vende øvelser i skridt og i trav og så kan de skiftes til at prøve, det kan være ret sjovt. Lave spring øvelser små nogle trav bomme øve letridning med hvor man bliver oppe forstået på denne måde at man siger Op OP ned, op op ned, det er en god øvelse til de skal i gang med små spring og det giver balance. Håber du kunne bruge lidt af det.. Hilsen Mseelig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mseeling |
|
|
det var helt sikkert også en idé, det vil jeg lige vende med min leder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Letridning |
|
|
En ting de sikkert ikke kan - letridning med dobbelt takt 
Afprøvet med succes både på ridelejrunger og rideskoleunger:
- Sid ned to takter/stå op to takter - Sid ned en takt/stå op to takter - Sid ned to takter/stå op en takt
En god ting er at de skal slippe tøjlerne inden såde ikke holder balancen i tøjlerne (for det kommer man ellers til!). Når de har svedt længe nok, så giv dem det råd at læne sig frem imens - det hjælper en del på balancen. Derudover kan I øve at tælle galopspring - læg to bomme på jorden med x antal meter imellem og så skal de lære at tælle galopspring. Den der rider skal tælle og de der kigger på skal også tælle. Disse to simple øvelser giver god forståelse for rytme, takt og gangarter 
Hilsen fra LISE
"Udsæt det kedelige til i morgen. Det kan GODT vente!"
...med part på Lancome og Rigola ♥ - fordi hopper hopper højest og hurtigst, og fordi to heste på 5 er sjovere end een på 10! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har brugt det meget |
|
|
på ridelejr at ligge skridtpauser ind hvor vi taler om hesten og dens udstyr. Snakker om hvad der er vigtigt at gøre for og efter, og så "hører" dem i det. Tager en af gangen, så alle bliver hørt, og tilpasser spørgsmålene derefter. Mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Viden... |
|
|
Alle vi voksne der rider har ikke lært en sk... på rideskolerne som barn - så hos mig ville det stå meget meget højt at putte noget reel viden ind i hovedet på børnene. Det kan jo formidles på flere måder, men alt skal ikke bare være spændende og actionpræget. Der findes faktisk også børn, der kan lide at fordybe sig.
Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes
Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ |
|
|
det er jo lige det. De skal ikke bare ride, men også lære, men nu er der jo forskel på børn og voksne og den måde indlæringen skal foregå. Jeg tænker jo, at gennem leg og sjov skal de lære. Jeg hører dem ofte i skridtpauserne hvilke hjælpere der skal bruges til at bremse og til fremaddriften. Camilla det var ikke så tosset en idé mht. udstyret. Det vil jeg prøve. Lise super idé med letridningen, vi er som skrevet endnu ikke nået til galop, og der går nok lidt tid endnu, men jeg skriver helt sikkert øvelsen bag øret. Endnu en gang tak, kom endelig med flere idéer og gerne hvordan I forklarer/lærer fra jer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske... |
|
|
Her er lidt forslag til ryttere på forskellige niveauer... Arbejde på at gøre hjælperne finere? Holde konkurrence om hvem der kan stoppe, flytte, bakke hesten for så lidt tøjlehjælp som muligt? Ride i firkanter - a la kyra kyrklund? Ride individuelt - altså minimum 15 meter mellem hver hest - og så bede dem lave figurer (cirkelvolte, volte tilbage etc) - inviduelt... med tiden kan det udvides til at de også lærer at ride på indervolte og passere hinanden... Det kræver selvfølgelig at hestene er nogenlunde styrbare  Lære dem sædehjælp - evt. selv klatre op på en hest og vise hvordan man spænder i mavemusklerne for at stoppe hesten, hvordan man skubber den ene hofte og den anden hofte frem osv. Måske de skal lære det i kombination med øvrige hjælpere, for at hestene reagerer. Lære dem at sidde rigtigt på hesten - ikke i stolesæde og ikke krummede eller svajede rygge, og med rolige hænder og schenkler. Det kræver dog måske at du er efter dem hele tiden  Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anissi |
|
|
jeg er efter dem med den rigtige opstilling og hjælperne har de også rimeligt styr på, når du spørger dem  Nogle synes måske det er irriterende, men jeg synes det er rigtig vigtigt, at man lærer at sidde ordentligt fra starten af. Mange af dem har faktisk også fanget det, selv begynderne. Den med konkurrence om hvem der kan stoppe osv. var en rigtig god idé. Den vil jeg da afprøve. Vi har endnu ikke bogstaver i den nye ridehus, så det der med volter tilbage og firkanter osv. må jeg vente med, de forstår det ellers ikke rigtig - rettere sagt de bliver for let forvirrede. Andre der har gode forslag til begyndere og helt nye begyndere?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lege til nybegyndere |
| Forfatter:  |
Lindas |
| Dato:  |
10-11-2006 09:11 |
|
Min datter lavede følgende: Jorden rundt, dvs. man drejer rundt på sadlen, først sad hun normalt, så flytter man det ene ben over til det andet så man sidder på siden, bagefter baglæns osv. (i skridt) Armene ud til siden og op til luften (og med tiden også i trav). Sidde på den bagerste del af numsen med hævede knæ/ben for at finde balancen. Død indianer: ligge på maven på hesten, m. begge ben på den ene side og begge arme på den anden side af hesten. Ligge på ryggen og kigge op i luften Ligge på maven m. armene ned af hestens skuldre/hals Ride på knæ. Stå på hesten (først stående og med tiden i skridt. Hente bolde på en bom og smide dem ned i nogle spande et andet sted på ridebanen Det var hvad jeg lige kunne huske 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak sasser.. |
| Forfatter:  |
mulle0201 |
| Dato:  |
17-12-2006 16:22 |
|
Har fundet sassers gamle indlæg www.heste-nettet.dk/fo...10/271583/ der er også mange foreslag har samlet alle foreslag fra dette indlæg og sassers og lavet en "lege/øvleses" bog til inspiration og til at bladre op i når jeg mangler lidt inspiration.
Opstaldning, parter og undervisning tilbydes v. Randers skriv for nærmere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hej... |
|
|
kongens efter følger fange stigbøjlen mens hesten går lave figure lukke øjne mens trækern går rundt med hesten, laver volter går og stopper.( man for god balance) hilsen stine...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa. |
| Forfatter:  |
lukasdenbedste |
| Dato:  |
22-12-2006 18:31 |
|
hej jeg rider pony gamys det er sjovt og man lære osse du lege post kasse det er hvor men laver en postkasse ud af pap og du skal lave avispapir til kurvært der kunne de trave du kan skrive hvis du vil høre mer hvad jeg rider i pony gamey jeg rider ikke særlige svære da min pony er 5 og jeg rider merget jeg synes det er sjovt du kan skrive til mig min e-mail er lukasmus1@hotmail.con hvis der er nogne der mangler en at skrive med over nettet så kan i osse skrive
HEJ JEG ER EN PIGE PÅ 11 ÅR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|