Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvad bør fremtiden være for min pony?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 15:43

Ja jeg har den sidste tid tænkt og tænkt på, hvad jeg lige gør med min lille dejlige pony.


Sagen er den, at han skønt sin alder (16 år), stadig er forrygende på en springbane. Jeg vil jo gerne have, at der er en lille dreng/pige, som rider og starter stævner på ham. Men det er jo tæt på umuligt at finde en rytter under 13 år, som har rutinen til at starte i hvert fald LA (og som også kan lidt dressur) - især når jeg gerne vil have, at han bliver stående her.


Lige nu står han lidt stille, da hans nye sadel ikke sad ordentlig på ham (den var endda special lavet til ham ), så han har fået lidt ondt i ryggen. Men jeg trækker dagligt 1-3 timer med ham, for at holde ham i gang. Min plan er, at han om ca. to måneder skal på "ferie" et sted, hvor der er svømmehal (og massør mv.), så han kan få opbygget muskelmassen igen. Derudover prøver jeg igen at få denne sadel eller en anden til at passe til ham.


Jeg var til et specialstævne med ham, for et par måneder siden, hvor ponygrænsen var ophævet. Han har stået meget stille, mens jeg var syg (galdesten), så vi nåede kun at træne i tre uger inden stævnet. Vi startede hvad der svarer til Lb og Mb, hvor vi red mod heste. Vi vandt stort over dem i begge klasser.

Til hverdag springer vi baner på 110cm, og rører sjældent en pind.

Han er ikke så glad for at løsspringe, så her springer han "kun" 120cm., dog har han ved et uheld sprunget 110cm i trav, hvilket viser lidt hans kapacitet.

Han har stadig lige så meget fart på, som dengang han var ung, og kan vende på en tekop..


Til specialstævnet oplevet jeg virkelig, hvor meget han savnede stævnerne. Det lyder måske mærkelig for nogen, at en hest kan glæde sig til det - men har man mærket det på sin egen hest, er man ikke i tvivl. Han var meget mere livlig deroppe, og kunne næsten ikke vente med at komme på banen.


Nå men hvad bør hans fremtid være?


Bør jeg bare ride ham selv, også eventuelt starte de få specialstævner der er - og måske starte uden for klasser til klubstævner (hvis de tillader det)?

Eller synes i, at jeg skal blive ved med, at lede efter en rytter til ham?

Eller noget helt tredje?


Når jeg lige får et job, har jeg ikke noget imod at betale lidt for det - bare det var en blid rytter, som har lidt forstand på, hvad han/hun gør...


Flere har sagt, at jeg skal sælge ham, men det kommer slet ikke på tale. Jeg ville ikke sælge, de gange - før i tiden - hvor jeg blev tilbudt 50.000-100.000kr for ham, så hvorfor skulle jeg nu...


Han har været syg få gange med kollik igennem sit liv, men er ellers 100% rask. Dyrlægen og tandlægen kan ikke se nogen begyndende alderdomstegn - såsom dårlige tænder, stive led mv. Så selvom det pludselig kan gå stærkt, ser det umiddelbart ud til, at han kan klare et par år på springbanerne.


Hvad ville i gøre, hvis i var mig?


Knus Gitte












0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla .. overskrift ?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 21:13

hvad jeg ville gøre?
jeg ville sætte et opslag op på de lokale rideskoler, hvor jeg søgte en rytter, der var stabil og havde lyst til at passe din pony og træne den seriøst.

Og så ville jeg simpelthen selv lære hende(/ham) op.

Hvis ponyen er fornuftig (lyder det til) skulle det være muligt for dig (nu har jeg ikke nogen fornemmelse af, hvilket niveau du rider på) at "kickstarte" en flittig rytters ridekarrierre.

Med intensiv, god undervisning går det altså ret stærkt for de små at lære det, og du bruger jo alligevel lang tid på ponyen i forvejen..

Så får du også samtidig lov til at forme hvordan din lille rytter kommer til at ride, og efterhånden som hun (/han) får lidt mere styr på det, kan rytteren jo ligeså stille overtage ponyen mere og mere selv.


Jeg ville nok vælge at annoncere det som, at du søger en stabil ponyrytter til en (beskrivelse af ponyen), som er indstillet på at modtage en del undervisning i starten (gratis, af dig).


Hvis ikke du kræver de store af rytterens ridning, men selv er villig til at lægge noget arbejde i rytterens uddannelse, er det nok lettere at finde en. Så bliver det også en win/win - situation..

Det var det, jeg ville gøre


- Datja


Michellino'er kan og vil!



TANZ

min dygtige lille dressurbasse (:

hvor der er vilje, er der en vej

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 20:08

Jeg ville nok gøre en kombination...


Mens du søger efter en ponyrytter (som beskrevet ovenfor), ville jeg selv ride ponyen. De klubber hvor jeg har redet, har jeg kunnet få lov til at starte som hest, eller pony (uden for konkurrence...). Men når man starter hest - er det på hest vilkår! Så der skal man lige sætte sig ind i hvilke højder der er i hvilke klasser...


Pøj, pøj med at finde en rytter...



Tine, Stald ES


Dejlig DSP plag til salg. Se mere på min præs...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:29

Jeg havde slet ikke tænkt i de baner (datja). Jeg havde kun tænkt på, at jeg skulle finde en erfaren ponyrytter, som var vant til at starte de helt høje klasser...

Men det er jo en smadder god ide. Jeg har undervist i mange år i både spring og dressur, så det ville ikke være noget problem. Desuden er han rigtig nem at spring på, når man springer 90 cm (MB) og der under, hvor han springer alt - uanset hvordan afstanden passer.


Stald ES: Hvor høj var den pony, som du startede hest på? Dette er jo en stor III pony. Højden er inter problem, for jeg kunne jo starte LD/LC/LB hest - så må jeg bare kæmpe lidt, for at få det til at passe i serier... :)


Jeg vil også fortsætte med at træne med ham, som jeg plejer. Men efter han har haft ondt i ryggen, vil jeg ikke lige ride ham, før han har svømmet sig til nogle muskler først. Jeg er jo ikke den mindste rytter, og selvom han sagtens kan bære mig, vil jeg være på den sikre side.


Igen tak for jeres brugbare svar.


Mvh. Gitte Schrøder

0
0
Svar på denne tråd
 
 svømme og ryg
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:40
så vidt jeg har forstået er det der med at svømme ikke det der giver mest ryg. de svømmer jo med hovedet oppe og ryggen sænket. derimod skulle løbebånd med vand være godt for ryggen.



Med venstre hånd
Line og Calano


Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line_calano
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 13:39

Jo man styrker overlinien meget. Det er i hvert fald, hvad jeg har læst i diverse tidsskrifter, og hørt fra andre, som har brugt det.


Løbebånd er også godt, men jeg tror ikke, at det er så meget bedre...


Mvh. Gitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Find en rytter
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 18:44
Du skriver det er en stor III'er der er tale om. Når man ser billederne på din præsentation hvor du rider hest, ser du altså en anelse stor ud til at ride III'er. Og af den grund ville jeg finde en ponyrytter, der kunne tage sig af ridningen. Selvom hesten er frisk som en unghest, er den 16 år, og man skal begynde at passe lidt på ryg og bentøj, når de når den alder. Så selv at springe den mener jeg ikke er nogen god idé. Du kunne så selv sørge for at dressur blev vedligeholdt, da det kan være svært at finde en ponyrytter, der er dygtige nok til det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Nilsson:
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 20:03

Ja jeg ser nok lidt stor ud til den, men jeg vejer kun 47 kilo, hvilket mange 13 årige også gør, så derfor synes jeg ikke, at jeg er for stor.


Mvh. Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  03-11-2006 14:26

Hej Gitte


Jeg havde ikke lige set nogen steder at det var en kat. 3 der var tale om...

Jeg har startet 2 (eller er det 3??? - Kan ikke huske...) kat 1 ponyer i hestklasser til klubstævner, men jeg ved ikke om de vil lade en kat 3 starte mod heste...

Det kommer vel an på hvordan det ser ud!


I den klub hvor jeg har startet mest, var der en ponyrytter (læs: under 16 år) der fik dommerpåtale om ikke at starte på hendes kat 2 mere - hun var meget langbenet og det så faktisk ret tosset ud!


Det bedste råd jeg kan give er nok, at du snakker med den/de klubber hvor du gerne vil starte.

Ellers kan jeg bare give Datja ret, det er måske nok det bedste at gøre. Uddan din "egen" rytter... :-)


Held og lykke med det.






Tine, Stald ES


Dejlig DSP plag til salg. Se mere på min præs...

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla .. overskrift ?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2006 14:37
Hvor vidt du må starte i hesteklasser kan du læse på DRF's hjemmeside
Er dog ret sikker på, at du ikke må starte kat 3 som hest..
Er ikke helt sikker på om du må starte en kat 2, men tror kun, at det er kat 1, du må starte..

- Datja


Michellino'er kan og vil!



TANZ

min dygtige lille dressurbasse (:

hvor der er vilje, er der en vej

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke for tung...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 17:01
Gitte: det har jo ikke kun med vægt at gøre når man vurderer om en rytter er for stor til at ride pony.

Man må jo også se på længden af rytteren, og hvor stor en belastning det er for ponyen at transportere så høj en rytter (Det er jo meget sværere at have en høj og tynd rytter fremfor en lille og tyk! --> Balancen). Desuden kommer man ikke til at sidde optimalt i sadlen når man er så stor til ponyen, da man simpelthen ikke kan have den korrekte opstilling samtidig med at hesten kan mærke ens hjælpere (schenklerne). Ens tyngdepunkt bliver så rykket lidt tilbage, hvorved hestens ryg belastes forkert.

Jeg har startet I'er rigtig mange gange mod hest, og det har der aldrig været problemer i. Men jeg tror ikke du må starte en III'er.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 21:43

Ja ifølge DRF kan jeg ikke starte på ham. Men dog står der, at der til klubstævner kan være undtagelser - at de selv kan lave special- regler/stævner. Så jeg må jo bare høre inden, om de vil acceptere en "ponyrytter" i hesteklasser eller om jeg må være med uden for klassen...

Men det var derfor, at jeg spurgte (Stald ES), om det var en III, som du havde startet på, for det havde jeg aldrig hørt om før... Og det ville jo være dejligt, hvis man kunne :)


Med hensyn til min højde ser jeg det ikke som et problem. Dyrlægen og massøren har givet "grønt lys", og jeg har været samme højde siden 12-13 års alderen (var tidligt udvokset), og jeg startede jo stævner på ham til jeg var 15år (dengang var han II). Desuden er han en islænderblanding, så han er godt robust. Hvis jeg mærkede, at han havde problemer med mig (balance og/eller vægt), ville jeg selvfølgelig stoppe med det samme.


Hvorvidt jeg tror på teorien om belastningen er større ved "høje" mennesker (jeg er så kun 165cm) end ved lave, er vist sagen ligemeget.


Tak for jeres svar. Jeg vil gå igang med at finde en pige så snart han har været i "svømmeland"...


Mvh. Gitte






0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider