Du får lige dette, som jeg skrev i en anden tråd om at gå til biddet..
Se bort fra kommentarer der henvendte sig til bemærkninger fra den anden tråd..
Håber du kan bruge det til noget...
Se, DÈT er nemlig rigtig godt spurgt..

Det er nemlig sååå let for alle dem der altid skriver i trådene at hesten skal "RIDES BAGFRA".
Der er flere versioner bare i denne tråd..
- man kan ligeså godt ride på motoren, og den sidder bagi.
- når jeg skriver rides bagfra, mener jeg samles.
-Hvis man rider korrekt dressur rider man en hest til biddet vha. sædet.
Og så fremdeles...
Men hvad sat.. BETYDER DET, for de piger der sidder bag skærmen og forsøger at læse sig til ridningens svære kunst ??
Det jeg oftest ser sætningen "hesten skal rides bagfra og frem til hånden" eller "Man skal drive bagparten ind under den" udmønte sig i, er ryttere der tæsker afsted i alt for højt tempo, med manglende takt og heste der bliver tungere og tungere i hånden. 
Så Ponzebonze, jeg skal gøre et forsøg på at forklare (på menneskesprog) og hvis Smurf stadig læser med, så kan det forhåbentligt forklare hvorfor jeg aldrig bruger indspændinger på en utilreddet hest i longen.
Når en hest render med hovedet oppe i himlen, er det som regel meget ubehageligt for den, men den udvikler denne adfærd, som en reaktion på at der noget i ridningen den ikke er tilfreds med. Det kan være signaler den ikke forstår eller fysiske krav den ikke kan leve op til. Det giver en anspændt hest der løfter hovedet og kæmper imod hånden.
Hvis du stiller dig ret op og ned med samlede ben og så læner dig fremad uden at bøje i hofterne, så når du pludselig til et punkt hvor du "falder/løber" et skridt fremad, for at finde balancen. Du er i UBALANCE.. For at du kan begynde at lave gymnastik eller danse er du først nødt til at finde balancen og stå i en flot "lige op og ned" holdning midt på gulvet, ellers bliver det for svært at danse og lave englehop og du siger til læreren at det her kan du altså ikke...
(håber du er med så langt..
)
Det samme gælder for hesten. Før den kan "danse" skal den først være i balance. Det er den når du kan skridte, trave og galoppere med løse tøjler UDEN at hesten sætter farten op. HVIS den sætter farten op, så er den samme sted som du var da du lænede dig for langt frem og blev nødt til at løbe et skridt frem for at finde balancen igen. Så kan du hjælpe den med at finde balancen igen ved at løfte lidt opad/tilbage med tøjlerne og så SLIPPE igen lige så snart den sætter farten ned. VIGTIGT at huske at slippe igen når den sætter farten ned, for ellers bærer du den i hånden + den får ingen belønning og aner ikke at det var det rigtige "svar" den kom med.
Når hesten får løse tøjler, vil du opdage at den hurtigt begynder at sænke halsen lidt. (for der er ingenting den skal kæmpe imod)
Næste skridt er at lave overgange mellem gangarterne. Du skal ikke spekulere på hvad hesten gør med sit hovede, den skal bare sætte farten ned når du holder imod med tøjlerne. Når den sætter farten ned, giver du igen efter. Både for at du ikke skal komme til at bære den i hånden og fordi eftergiften belønner den, for at sætte farten ned. Så lærer den hurtigt at forstå signalet og slapper bedre af.
Mens hesten gik med løse tøjler, har den forhåbentligt opdaget at det føles rart at strække sig i halsen (uden at løbe/læne sig fremad) og det hjælper dig til næste skridt..
Hesten er klar på fremad og stop "knapperne". Du traver fremad med almindelig let kontakt på begge tøjler og vil sætte farten lidt ned uden at lave overgang. Du holder imod på tøjlerne og hesten sætter farten lidt ned, inden du når helt i skridt giver du en lille smule efter igen. Hvis det ikke er nok, kommer der et tryk med schenklen til fremaddrift så du bliver i trav. Nu er du sådan set i gang med halve parader og forsimplet kan man sige at tøjlen "stopper" forenden og schenklen (+hestens egen fremdrift)"skubber" på bagenden = De to ender kommer tættere på hinanden = hesten går ind under sig med bagparten = Du har reddet hesten bagfra 
Når hestens bagpart overtager vægten "tipper" hele hesten og skulder partiet rejser sig. Så bliver forenden heeelt løs og fri. Udover at det bliver meget nemmere at dreje og holde skuldrene på plads, så betyder det også at hestens hovede bliver FRIGJORT til ligesom at "dingle" ned på plads og pludselig er hesten "til biddet".
Yderligere så har du jo lært den med løse tøjler at det er dejligt at strække sig frem mod hånden (uden at hænge) så når du har lavet en anholdning der flytter vægten bagud og DEREFTER giver en smule efter på tøjlen, så vil hesten (fordi det har den lært) følge efter tøjlen og række sig frem og ned. Så kan du selv bestemme om formen på halsen skal være kort/meget samlet eller længere og åben/løsgørende.. Det er bare et spørgsmål om hvor langt du rækker hånden med frem...
pyyyhhh
