Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

samling
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 20:28
søger råd og vejledning til samling af trav hest.evt links til omskoling af trav heste
0
0
Svar på denne tråd

Hej Hej
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 14:06

Vi har selv haft en del travheste som rideheste så jeg ved godt hvilket stort og til tider svært arbejde det er at lære dem at samle sig i traven.

Men lav en masse overgange fra skridt til trav og ned igen. Mens du gør det så ta en kæp med og lige i det du sætter frem i trav holder du lige kæppen på bagparten i takt med traven. Dvs når forbenet på samme side som kæppen er i jorden så lægger du den på bagfra for det næste trin den tager vil den begynde at trække bagparten med ind under sig og på den måde begynder det første arbejde med at samle den.

Trav bomme eller kavaletti kan også være en stor hjælp til at de prøver at løfte sig noget mere i traven istedet for at flade ud over jorden som de ellers er født til. Men kan fortælle meget mere men håber du kan bruge det og har du flere spg er du velkomme til at skrive til mig.

Held og lykke

MVH B.S

90 % af alle fejl med heste er rytter fejl. Husk det næste gang du synes hesten er dum....

B.S

0
0
Svar på denne tråd

overgange
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 16:18

som det er blevet sagt.. overgange overgange overgange.

og masser af nedsidning uden bøjler! det gør ondt på hesten hvis den ikke bærer sig korrekt(og ja, også på rytteren) og utroligt hurtigt fatter den pointen med at bruge ryggen og bagparten.

jeg har desuden fundet en dressur underviser der selv har redet travhest. det er virkelig en god hjælp. måske du kan være lige så heldig? de MÅ eksistere derude et sted ;)

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

Samling
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 18:48

Det kan godt være, at jeg nu opfattes som en skrap madamme, men:

"masser af nedsidning uden bøjler! det gør ondt på hesten hvis den ikke bærer sig korrekt(og ja, også på rytteren) og utroligt hurtigt fatter den pointen med at bruge ryggen og bagparten".

Jeg opfatter dette som en syg joke og håber ingen her på HN vil gøre brug af et sådant råd. Det skal ikke gøre ondt på en hest at ride på den!! Dem, der vil følge sådan et råd burde have en bagi med den kæp, der nævnes i det første svar.

Én gang travhest - altid travhest

0
0
Svar på denne tråd

Nej altså...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 20:12

"masser af nedsidning uden bøjler! det gør ondt på hesten hvis den ikke bærer sig korrekt(og ja, også på rytteren) og utroligt hurtigt fatter den pointen med at bruge ryggen og bagparten".

LIGE præcist détte faldt jeg også over.

Nej helt ærligt - hesten er trænet som travhest. Dvs den er faktisk rtænet til at gå "stik modsat". Sænke ryggen og have hovedet oppe under travløb. Så mener du altså at man skal sætte sig op på den og lave nedsidning for så begynder den PLUDSELIG at bære sig, tage ryggen op og gå "bagfra og frem" - fordi det gør ondt på den.

Åhh nej.. Heste tænker altså ikke SÅ logisk.

Det lidt ligesom en unghest. De tror jo også bare det er bedst og nemmest at smide sig på forparten og gå der, sænke ryggen og hæve hovedet for så det jo nemmest at bære rytteren.

Det er netop det rytterens opgave er. At få hestens "mening og tanke" omvendt. De skal ride hesten frem i en "selvbæring" så den træder ind under sig - dér ved for den også ryggen op og som en ekstra god bonus - ryger nakken ned i "holdning" *Ad hader det ord*

Dvs man skal lærer hesten at blive "skubbet" bagfra og frem til hånden så hesten kommer foran en og suger frem mod biddet..

Det er ikke så ligetil - men at lave nedsidning på en hest som ikke bruger ryggen - det absolut det værste man da kan gøre. Du sætter dig da heller ikke op på en 3års nytilredet hest og laver en masse nedsidning og begynder at samle den sammen.

Næ nej.

Mit råd til dig (som skrev dénne tråd) er at ride den frem og ned i starten. God fremdrift - så den får en balance, rid over nogle travbomme evt. Husk at støtte op hele tiden om hesten. Hav en rolig hånd og lad den finde ud af selv at med din postive fremmaddrift - så begynder den sikkert også (NÅR musklerne begynder at komme osv) at søge ned og frem og få ryggen med :)

Vel evt anbefale dig klassisk dressur (i hvert fald jordarbejdet) som "lærer" hesten at bære sig selv - inden rytter på ryggen. Lærer den at træde op til tyngdepunktet og få ryggen med - samt bagparten. Osv :)

Held og lykke med dét (Y)

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy <3' - Elsker Dig Og Vil ALDRIG Glemme Dig :'(<3'

0
0
Svar på denne tråd

Jan...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 10:02

Du får lige dette, som jeg skrev i en anden tråd om at gå til biddet..

Se bort fra kommentarer der henvendte sig til bemærkninger fra den anden tråd..

Håber du kan bruge det til noget...

Se, DÈT er nemlig rigtig godt spurgt..

Det er nemlig sååå let for alle dem der altid skriver i trådene at hesten skal "RIDES BAGFRA".

Der er flere versioner bare i denne tråd..

- man kan ligeså godt ride på motoren, og den sidder bagi.

- når jeg skriver rides bagfra, mener jeg samles.

-Hvis man rider korrekt dressur rider man en hest til biddet vha. sædet.

Og så fremdeles...

Men hvad sat.. BETYDER DET, for de piger der sidder bag skærmen og forsøger at læse sig til ridningens svære kunst ??

Det jeg oftest ser sætningen "hesten skal rides bagfra og frem til hånden" eller "Man skal drive bagparten ind under den" udmønte sig i, er ryttere der tæsker afsted i alt for højt tempo, med manglende takt og heste der bliver tungere og tungere i hånden.

Så Ponzebonze, jeg skal gøre et forsøg på at forklare (på menneskesprog) og hvis Smurf stadig læser med, så kan det forhåbentligt forklare hvorfor jeg aldrig bruger indspændinger på en utilreddet hest i longen.

Når en hest render med hovedet oppe i himlen, er det som regel meget ubehageligt for den, men den udvikler denne adfærd, som en reaktion på at der noget i ridningen den ikke er tilfreds med. Det kan være signaler den ikke forstår eller fysiske krav den ikke kan leve op til. Det giver en anspændt hest der løfter hovedet og kæmper imod hånden.

Hvis du stiller dig ret op og ned med samlede ben og så læner dig fremad uden at bøje i hofterne, så når du pludselig til et punkt hvor du "falder/løber" et skridt fremad, for at finde balancen. Du er i UBALANCE.. For at du kan begynde at lave gymnastik eller danse er du først nødt til at finde balancen og stå i en flot "lige op og ned" holdning midt på gulvet, ellers bliver det for svært at danse og lave englehop og du siger til læreren at det her kan du altså ikke...

(håber du er med så langt.. )

Det samme gælder for hesten. Før den kan "danse" skal den først være i balance. Det er den når du kan skridte, trave og galoppere med løse tøjler UDEN at hesten sætter farten op. HVIS den sætter farten op, så er den samme sted som du var da du lænede dig for langt frem og blev nødt til at løbe et skridt frem for at finde balancen igen. Så kan du hjælpe den med at finde balancen igen ved at løfte lidt opad/tilbage med tøjlerne og så SLIPPE igen lige så snart den sætter farten ned. VIGTIGT at huske at slippe igen når den sætter farten ned, for ellers bærer du den i hånden + den får ingen belønning og aner ikke at det var det rigtige "svar" den kom med.

Når hesten får løse tøjler, vil du opdage at den hurtigt begynder at sænke halsen lidt. (for der er ingenting den skal kæmpe imod)

Næste skridt er at lave overgange mellem gangarterne. Du skal ikke spekulere på hvad hesten gør med sit hovede, den skal bare sætte farten ned når du holder imod med tøjlerne. Når den sætter farten ned, giver du igen efter. Både for at du ikke skal komme til at bære den i hånden og fordi eftergiften belønner den, for at sætte farten ned. Så lærer den hurtigt at forstå signalet og slapper bedre af.

Mens hesten gik med løse tøjler, har den forhåbentligt opdaget at det føles rart at strække sig i halsen (uden at løbe/læne sig fremad) og det hjælper dig til næste skridt..

Hesten er klar på fremad og stop "knapperne". Du traver fremad med almindelig let kontakt på begge tøjler og vil sætte farten lidt ned uden at lave overgang. Du holder imod på tøjlerne og hesten sætter farten lidt ned, inden du når helt i skridt giver du en lille smule efter igen. Hvis det ikke er nok, kommer der et tryk med schenklen til fremaddrift så du bliver i trav. Nu er du sådan set i gang med halve parader og forsimplet kan man sige at tøjlen "stopper" forenden og schenklen (+hestens egen fremdrift)"skubber" på bagenden = De to ender kommer tættere på hinanden = hesten går ind under sig med bagparten = Du har reddet hesten bagfra

Når hestens bagpart overtager vægten "tipper" hele hesten og skulder partiet rejser sig. Så bliver forenden heeelt løs og fri. Udover at det bliver meget nemmere at dreje og holde skuldrene på plads, så betyder det også at hestens hovede bliver FRIGJORT til ligesom at "dingle" ned på plads og pludselig er hesten "til biddet".

Yderligere så har du jo lært den med løse tøjler at det er dejligt at strække sig frem mod hånden (uden at hænge) så når du har lavet en anholdning der flytter vægten bagud og DEREFTER giver en smule efter på tøjlen, så vil hesten (fordi det har den lært) følge efter tøjlen og række sig frem og ned. Så kan du selv bestemme om formen på halsen skal være kort/meget samlet eller længere og åben/løsgørende.. Det er bare et spørgsmål om hvor langt du rækker hånden med frem...

pyyyhhh

0
0
Svar på denne tråd

tror jeg blev misforstået
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 14:16

jeg tror nu at jeg blev misforstået. jeg har altid, og vil altid ride en hest for sædet, og ikke via tøjlerne. fremaddriften kommer jo som sagt før, fra bagdelen ;)

jeg mente med min kommentar om at sidde en del ned, at dette selvfølgelig først skal bruges når hesten har fundet ud af at den kan gå "korrekt" med ryggen. og at den i så fald vil søge denne løsning frem for den typiske traver opstilling, idet det føles bedre for hesten. håber jeg giver mening! ;)

og susan: super beskrivelse! tror at det faktisk er den bedste jeg er stødt på indtil videre! :D

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

Susan -
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 15:00

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv! Det krymper sig altid i mig når jeg ser ryttere der sidder med et sammenbidt udtryk og superkorte tøjler, og nærmest flår hesten ned med hovedet og kalder det at den går "i holdning"...yeah right

Dit indlæg forklarer så fint, hvor misforstået det er!

The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.
- W.M Lewis
0
0
Svar på denne tråd

Naaarj
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 18:36

Ændelig en der kan forklare det UDEN at blære sig!!:) Jubii!

Hvis du kommer til københavn Susan vil mig og den lille dame gerne møde dig og evt. få en times undervisning:) MVH. Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Susan..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 11:14

Som altid formår du i dine indlæg at forklare virkelig komplicerede ting så alle forstår det. jeg har aldrig læst en bedre beskrivelse

Jeg melder mig under NannaSF's undervisningsfaner hvis du en dag giver kursus/timer!

Nu med Davina - og snart "plejemor" til Vallo-drengen <3

"Julenisser" søges til butik !

postnr 2610 - interesseret? skriv for info!

Sports freak? Tjek www.cafesporten.dk!

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 21:50

Susan, jeg vil også sige at din forklaring på "at gå samlet" er en SUPER god forklaring (Y)

Selv er jeg og min hest nået til det punkt, at næste vigtige øvelse før vi kan komme videre netop er SAMLET trav - som er meget sværere end samlet galop

Men nu har jeg fået teorien bag (som min underviser fortvivlet har prøvet at videreformidle til mig uden videre held pga. mig, der er mere eller mindre "fatsvag").

Jeg takker mange gange for at have hjulpet mig en tak videre i ridningens svære kunst :)

Helena Hansen

- og det skøre dressurdyr

Rid med stil - Giv et smil :)

JHN's CHAMPIONATSLISTE i dressur 2006

Send resultater til mig

4 charmerende hingsteføl/plage sælges for avler

- se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

eller...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 23:01
akademisk ridekunst...

knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd

Susan...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 14:44

På et eller andet tidspunkt skrev jeg herinde om hvor træls det er altid at høre flosklen om at ride hesten bagfra i samling - Uden nogen yderligere forklaring.

Jeg må sige at du virkelig har formået at formulere begrebet grundigt.

Må jeg ikke nok opfordre dig til at fortsætte med at skrive sådan og samle det hele i en bog, jeg lover at købe mindst et eksemplar og jeg er sikker på at du kunne sælge et par tusinde alene her på HN.

Conni

Mine Heste:

Keltic Maccoy - Valentins Emma & Maggie May

0
0
Svar på denne tråd

dhjghdjfg
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 00:07

Susan:

Thank you, thank you, thank you!!

Jeg er åbenbart ikke den eneste, som er ved at få blå knopper af udtryk som "den skal bare frem og ned", og "få hesten til at arbejde bagfra". - uden konkrete eksempler.. :)

Glæder mig allerede til at komme igang. Hesten, som jeg rider på, har nemlig tendens til at strææække sig frem og op.

hep, hep, hep for dit super-gode indlæg. Er hermed kopieret over i Word, så jeg kan huske det.

Tak, Susan!

/Klapperlappen

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 00:38

hører også til fan-skaren ;-)

Det er nemlig også min kæphest :-P - hesten skal først og fremmest føle sig sikker på ikke at komme i ubalance

Derfor kan man ikke bare lige gøre noget som helst, men må forberede den grundigt 8-)

Og så kan jeg i øvrigt anbefale Politikens Ridebog , som jeg tilfældigvis kom til at købe her i efteråret :-D

-

I den står der faktisk nogle rigtig gode ting om at ride hesten i balance - og om, hvad der skal til for at ride godt 8-) :-D

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

1233456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 08:42

Ihh.. Tik Tak

Glæder mig til at se en masse balancerede heste i fremtiden i "det ganske danske land"

Nin@: He he.. Jeg burde nok selv tage og læse den.. Hvis du finder lighedspunkter, så er det fordi den er skrevet af Christer Ericsson, som jeg har trænet hos i mere end 10 år...

Jeg er glad for at det kan bruges, for det er meget ofte lige præcis dér, på balancen, at det går galt når rytterne begynder at "bøje på nakken".

UTALLIGE af de problemer rytterne oplever såsom, "hård i munden", svær at dreje, svær at stoppe, skyde skuldrene, gå på 2 spor, løbe udenom spring, stoppe foran spring, bukke, manglende fremaddrift, selvfølgelig tung på tøjlen osv osv er allesammen symptomer på en hest der er i ubalance og har "rullet kroppen ud over skuldrene"..

God fornøjelse

0
0
Svar på denne tråd

Flere skriver...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:06

At de gerne vil ride med når Susan kommer til Sjælland.

Det gør hun om 14 dage, når vi holder kursus.

Er i interesseret, så skriv mig en PB. Vi har et par ekstra ledige pladser.

Så afholder vi igen kursus med Susan Kjærgård. Det er den 2-3/12. Hvis du vil vide mere om en hyggelig og lærerig weekend, så skriv mig en PB. Der er 8 pladser tilbage

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:39

Så spørger jeg måske dumt (og spørgsmålet er langt fra den oprindelige tråd)!

Men er det også muligt for totalt nybegyndere i springning (både hest og rytter) at deltage på sådan et kursus, eller er det bedst at finde ud af noget med et individuelt "træningsophold" af en uge eller 2's varighed inden?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at kunne ride jagter osv, men jeg jeg har kun sprunget ganske lidt på bane og min hest har aldrig sprunget med rytter.

Springundervisning en gang i ugen er desværre ikke en mulighed, da vi har ret langt til en ordentlig underviser.

Helena Hansen

- og det skøre dressurdyr

Rid med stil - Giv et smil :)

JHN's CHAMPIONATSLISTE i dressur 2006

Send resultater til mig

4 charmerende hingsteføl/plage sælges for avler

- se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Helena...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 14:30

Der er plads til alle på kurset.

Jeg har nogen som ikke skal springe. Jeg har nogen med rå ponyer og heste. Og derop efter.

Så du er velkommen.

Så afholder vi igen kursus med Susan Kjærgård. Det er den 2-3/12. Hvis du vil vide mere om en hyggelig og lærerig weekend, så skriv mig en PB. Der er 8 pladser tilbage

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

christer ericson
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 15:36

Er Christer mon i familie med Linnea? - det har jeg ofte spekuleret over alt i mens siddende på dasset med politikkens ridebog slået op. God læsning selvom det er en gammel svend. læser den stadig ofte og gladeligt (også udenfor badeværelsets rammer)

Eva

Stengårdens DSP'er - smukke ponyer med stor kapacitet og personlighed

0
0
Svar på denne tråd

stengården
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 15:43

Ja, det er hendes far..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider