Kan en hest være medfødt sur??? Lidt pudsigt spørgsmål ik!!
Jeg har en treårs hoppe som jeg selv har avlet, moren var en meget dejlig hest sød rar, kunne snappe lidt når gjorden blev spændt- meget normalt. Hun var ret strid overfor andre heste incl sit føl.
Føllet - min nu treårs er og har aldrig været sød i stalden. Hun har faktisk altid virket ret aggresiv.
Er det medfødt eller har jeg været for dårlig til at have føl.
Da hun var føl blev hun trukket ind og ud hver dag og nusset lidt med kælet måske især i hovedet. Da hun blev nogle måneder begyndte jeg at strigle lidt. Hun bed og sparkede efter mig, jeg har skældt ud og irettesat hende og det blev tåleligt. Det samme ved rensning af hove bed sparkede gik direkte efter mig.
Smeden kan godt ordne ben på hende, dog skal han passe lidt på ved bagbenene.
Som plag arbejdede jeg nok lidt for lidt med hende, men hun blev da striglet jævnligt og jeg kunne gå ture med hende.
Da hun skulle vænnes til trensen var hun også aggresiv gik lige efter mig.
Mange gange i den tid jeg har haft hende, har jeg kommet tudende ind, at jeg ikke gider ha´det møgdyr mere
Altid sur at arbejde med i stalden. Men hvergang jeg har villet sælge, så har jeg tænkt, nej for hun er jo så fornuftig som nogen hest at arbejde med, så snart hun kommer ud. Har aldrig løbet væk når man har gået ture, respekterer de mindste vink. Og så har jeg tænkt at det er hun nok også når hun skulle rides på.
Dog blev jeg i foråret enig med mig selv om at det nok var for stor en mundfuld at ride unghest, fordi jeg ikke er i ridetræning længere og jeg ville hellere have en ældre stabil hest.
Så hun skulle sælges og der var også købere, og hun var i denne periode heller ikke vildt sur ved striglning, men stod og nappede lidt og lagde ører. ikke noget voldsomt. Men Men men Handelsundersøgelsen, to dyrlæger kunne ikke komme til at lave bøjeprøve, hun sparkede vildt, ingen form for advarsel benet kom bare igen og igen.Hun fik også godt ram på mig. Jeg havde trænet, rørt,løftet, bøjet, vandet,kildet, gjort alt for at vænne hende til den her undesøgelse. Men hun blev selvfølgelig ikke solgt.
Nu har hun været to måneder i tilridning, hun har været SÅÅÅÅÅÅ sød. Havde advaret om at bagbenene sad lidt løse og den der bøje ting har træneren også øvet noget. Der har ingen bukkespring været kun positive ting, går naturligt til biddet, kan rides ude og inde og sammen med andre heste, og hun har bare været en stjerne. De sidste uger kunne jeg selv tage ud og strigle sadle op ride. Hun nappede stadig lidt når der skulle spændes gjord osv men ikke noget der ikke kunne accepteres.
jeg får hende hjem fuld af håb, mod, glæde nu skal jeg alligevel være rigtig rytter igen. Hun skulle selvfølgelig ikke rides så meget her i et stykke tid bare holdes lidt ved lige.
Jeg KAN simpelhen ikke komme til at strigle, hun bider, napper, sparker, JEG TØR IKKE, jeg tør ikke, hun er en satan, og det er svært at ride, når man ikke kan komme til at give sadel på. Jeg prøver skæld ud, får manden til at tage over (hvis nu det bare er mig hun ikke respekterer),ignorere det, men VI TØR IKKE nærme os vores hest.
NU bliver hun solgt, ham der har redet hende til kan simpelhen ikke forstå det, men vil godt købe hende. Jeg håber for hendes skyld at hun finder en rytter, hvor kemien passer. For sammen med mig dur hun bare ikke.
Jeg søger egentligt ikke nogen råd. Jeg blev bare nødt til at fortælle min historie. Det blev noget længere end planlagt.
Jeg tror at hun er medfødt sur, jeg ved ikke om heste kan være det, og der er nok nogen af jer derude der har en masse fine råd og teorier om hvorfor det er gået så galt.
Anne Dorte