Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sæde-typer i Aka/Klas
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 11:47

Hej klassikere/akademikere

Der er flere gange i klassisker-debatterne blevet nævnt op til 3 sædetyper.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få udpenslet på hvilke sædetyper I arbejder med - og gerne også hvilken skole/underviser der har lært jer dét.

Altså - hvilket sæde bruger I til at gøre rammen kort?

Til at gøre rammen lang?

Det lette sæde?

Det aflastende sæde?

Hvad gør hænderne, rækker I dem frem?

Og hvordan laver I halv parade/sæde-stophjælp?

Jeg har selv nogle bud, men er samtidig skrupforvirret. Rider en frederiksborghoppe som er langt bedre uddannet end jeg, og tror nogle gange hun finder mig dybt tungnem...

En ting mere, Eva nævnte i en tidligere debat det klassisk-engelske remonte-sæde - er det det samme som BB's lette sæde eller noget andet? Hvordan laves det?

På forhånd tak

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

De tre sæder
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 16:55
er
1. aflastningssædet hvor du sidder på kønsben (symfyse) og de to sædeben, men mere vægt på symfysen, mindre på sædebenene, men du har kontakt.
Det er analogt til remontesædet i moderne, vi bruger bare aflastningssædet også langt henne i uddannelsen, til at signalere ned-frem hvor der gives efter på tøjlen også, til at kontrollere om hesten nu svinger igennem hele tiden. Eftergivenheden i hånden og sædet varierer fra milimeter til højst en cm, tror jeg.

2. almindeligt trepunktssæde, lodret og lige vægt på de tre punkter - bruges i arbejdsgangarterne og let samling

3. belastningssædet hvor der er kraftigere kontakt med sædebenene end kønsbenet- signallerer samling, evt helt til piaffe, passage, levade, piruetter mm

Målet er jo blandt andet at kunne samle hesten for sædet, derfro altid sædet først og ben/tøjle sekundært (men vi snakker jo bare splitsekunds forsinkelse mellem de to hjælp-givninger, måske et skridt).
Jeg tror selv at jeg har en halv cm forskydning til hver side fra det "neutrale" trepunktssæde.

Mange lektioner kan i princippet rides i tre samlingsgrader, eks versader, traversader (andre sidebevægelser)og vil derfor have forskellig virkning - løsgørende i lang ramme (aflastningssædet) og samlende i arbejdsgangarter/ samlede versioner.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Så når du rider en dygtigere
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 17:02
hest vil du kunne arbejde med rammen:
* skift mellem lodret sæde og aflastningssæde fx 2-3 gange på en cirkelvolte så du får fornemmelsen af hestens respons.

* skift mellem alle tre sæder, eks aflastningssædet rundt på en kortside, lodret sæde nogle skridt (virker så som en halv parade) og belastningssæde hen over midten i en slangegang, fx

En halv parade kan så være både fra aflastningssæde til lodret og fra lodret til belastning (et -to skridt) afhængig af hvor du er i et bevægelsesforløb.

Hvis hesten er uddannet til piaffe, kan du godt få piaffen frem bare ved at sætte dig i belastningssædet, afhængig af hvor følsom den er.

Den ene af vores piafferer gladeligt i grime med et barn på ryggen, hvis ungen sætter sig lidt tungt...

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

1000 tak
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 15:19
Virkelig brugbart og godt forklaret...! Det giver mening. Aflastningssædet prøvede jeg i går på den unge, det virkede væsentligt bedre end letridning...

Mange tak for ulejligheden

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider