Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

ned af bakken
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 06:49

Min nytilredne unghest vil løbe ned af bakkerne, selv den mindste bakke. Hun bliver irriteret når jeg holder igen, og er meget tæt på at bukke. Det er både ved meget små bakker og ved store bakker. Nogen der har en ide om hvorfor hun gør det?

Kan det være balancen? eller kan det ske bare at være ungheste nykker? Hun har lige haft tandlæge så burde ikke være noget med biddet. Sadlen ligger korrekt så burde heller ikke være den.

0
0
Svar på denne tråd

Balance
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 07:06

Årsagen er med stor sandsynlighed, at hun går på forparten. En unghest der tilrides vil som regel altid gå på forparten i starten. Når du så rider hende ned ad bakker, så får hun endnu mere vægt på forparten og er derfor simpelt hen ved at falde og for at "gribe" hendes egen vægt, så løber hun - det svarer til at du leger legen med at balancere en pisk på højkant i hånden - du vil før eller siden løbe efter pisken for at gribe vægten så pisken ikke vælter forover - nøjagtigt det samme gør din hest.

Kuren er, at du skal træne hende i at gå mere på bagparten - hun skal lave mange overgange, gå i en afslappet, men ikke for dyb holdning. Sidebevægelser er også gode, men jeg ved ikke hvor rutineret du er. Mange parader fra skridt (blide hjælpere) og mange overgange fra trav til skridt og tilbage i trav igen belaster bagparten lidt mere og så vil hun blive bedre til at gå ned ad bakker. Straf hende endelig ikke, hun gør det ikke for at være fræk, men for at holde balancen.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 08:03

Takker for svaret, det var egentlig også min teori, rart at få den bekræftet

Jeg vil træne en masse overgange med hende når vi rigtig begynder at ride. Hvad nu hvis vi træner i at gå ned af bakkerne? vil det hjælpe hende? evt uden rytter? Jeg arbejder mest fra jorden på hende endnu, hun er kun 3, så jeg skridter nogle korte turer på hende ind imellem, men det er jo ikke nemt at skridte en tur når damen vil spæne ned af bakkerne*G*

jeg er mest rutineret i hygge ridning har aldrig redet en masse dresur, og har holdt pause i mange år. Får undervisning en gang om ugen.

Nogle forslag til hvordan man træner unghestene til at bruge bagparten mere?

0
0
Svar på denne tråd

Dressur...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 08:08

Dressurens øvelser har til formål at få hesten til at bruge sin bagpart mere, så dressur er svaret. Lettere sagt end gjort og kræver kompetent undervisning.

Hvis hesten balancerer sig selv bedre ned ad bakker uden rytter, så træk hende endelig ned ad bakkerne. Jeg synes du skal lade være med at ride hende ned ad bakker så længe hun er så ung. Skridt gerne korte ture, men træk hende når det går nedad.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider