Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gjordkrampe?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 22:49
Hej,

Er der nogen der har erfaring med gjordkrampe og hvad er det egentligt helt præcist? Jeg havde en grim oplevelse forleden, da jeg netop havde sadlet min 10-årige vallak op, og spændt gjorden nøjagtig som jeg plejer. Der har aldrig været problemer med at spænde gjorden på den hest(som vi har haft i 7 år). Hesten stod helt stille, og pludselig var det som om, han mistede balancen og var ved at gå i gulvet. Det ene forben forsvandt nærmest under ham. Han fik dog rettet op, inden han væltede helt. Derefter var han helt upåvirket. En rideveninde mente at det kunne være gjorden, der var spændt for hårdt og derved måske lammede noget eller lukkede for blodtilførslen. Jeg løsnede gjorden og trak en tur med hesten; Han opførte sig helt normalt. Dagen efter red jeg som normalt. Der har ikke været noget siden, men oplevelsen sidder i baghovedet. Jeg blev virkelig forskrækket. Kom til at tænke på kogalskab og epeleptiske anfald. Hvad mener I? Har i prøvet noget tilsvarende?
PS!Ringede til dyrlægen, som mente jeg skulle tage det roligt og se tiden an
0
0
Svar på denne tråd

Re: Gjordkrampe?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 04:29
Hejsa

Gjrodkramper viser sig når du ligger sadlen på og spænder gjorden. Jeg kender flere heste der har det i forskellige grader. I en mild grad skal man ligge sadlen på og spænde gjorden meget løst, så trækker man ud med hesten og spænder gjorden langsomt gerne over 4-6 gange alt efter hvor højt den skal.
I en svær grad trækker du hesten ud med trense på og mens der er en der går med hesten ligger man forsigtigt sadlen op på ryggen og spænder gjorden, hesten skal hele tiden være i gang. Denne hest reagere oftest også når rytteren skal i sadlen og derfor er det en god ide at lade hesten gå frem når rytteren har sat foden i stigbøjlen.
De heste jeg kender med gjordkramper har det hver dag, og især efter pause fra ridningen.

MVH Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 12:26
Min hest har det hver dag. Det vil sige jeg er nød til at lægge sadlen på og så først spænde et hul. Lægge hovedtøj på spænde et hul mere. Tage ridehjælm på spænde et hul mere. Så trækker jeg ud og spænder et hul mere og evt. træker en ½ omgang og spænder et hul mere. Nå jeg gør det på denne måde har jeg ikke problemer med hesten = hun står næsten stille når jeg gør det. Hvis jeg spænder det hele på engang eksplodere hun. Jeg har prøvet flere forskelige sadler og gjorde men der er ikke en store forskel. Der er aldrig problemer når jeg skal op eller når jeg rider. Da jeg købte hende fortalte de mig også at man ikke kunne spænde gjorden på en gang. Det er selvfølgelig lidt træls at skulle gøre det på denne måde, men på den anden side er det jo bare en lille ting i hverdagen som man hurtig gør til en vane. Min kærste blev dog meget forskrækket sidst vi var til stævne. Jeg havde spændt gjorden lidt efter lidt inde i boxen, men hun havde tilsydenladende ikke lagt mærke til da min kærste imens havde givet hende hovedtøj på. Jeg gik så ud i bilen for at hente noget, men pludselig råbte han på mig, Bella ville smide sig. Jeg spændte hurtigt gjorden op og der var ingenting, bagefter spændte jeg den på normalvis. Men det ser meget voldsomt ud! Der er gået en del grimer på den konto!

Mange hilsner Hanne:-D:-D
OBS, nye billeder fra Jysk Mesterskab på min præs. !!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 16:29
Hovedpulsåren går lige der hvor du spænder gjorden
så vær meget forsigtig når du spænder,hesten kan få et blackout og gå bagover eller simpelthen smide sig,det er fordi den får forlidt blod til hjernen,du har sikkert selv prøvet det hvis du har bøjet dig efter noget tungt og så rejser dig hurtigt,så kan du blive svimmel og det kan sortne for dine øjne,det er det samme der sker med hesten,så vær forsigtig.hilsen M.Carstensen
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mogens..
Forfatter: 
Dato:  31-08-2002 09:14
"Hovedpulsåren går lige der, hvor du spænder gjorden"????
Der ligger mig bekendt ingen "hovedpulsårer" på ydersiden af hestens ribben/brystkasse.
Og der går mig bekendt heller ikke nogen blodårer fra
ydersiden af brystkassen, som ved gjordstramning kan gøre, at hesten får for lidt blod til hjernen.
Hermed mener jeg selvfølgelig ikke, at man så bare skal klø på med at spænde gjorden, men ovenstående er for mig noget ammestuesnak.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mogens..
Forfatter: 
Dato:  31-08-2002 15:03
Hejsa !

min pony-hoppe har gjordkrampe, men man kan overhovedet ikek mærke det på hende mere. Hun får meget kraftig gjordkrampe hvis hun er streset, men elelrs gælder dte bar om at være forsigtig !!!
Jeg spænder gjorden i første hul, lægger hovedtøj, og så løsner jeg hend eog begynder langsomt at spænde gjorden. Hun skal bare have lov til at gå når hun vil, for så slapper hun af, hvis hiún ikke kan have lov til at gå, så sætter hun sig bare lige edn på numsen ...
Men elelrs er der over-hovedet ikke noget !!!!!!!!!!!
Jeg ved egentlig ikke rigtig hvad dte skyldes eller er, men Josxca har det altså !!!
Tjek min præsentation ...~Knuz fra Julie ;D~

Gør det du er bedst til, det gør jeg - BG Bank 8-)
Prøv min hjemmeside, den er ny-opdatret og der kommer snart billeder : www.josca.webbyen.dk
Står du og mangler en kat 2. pony ? så skriv en mail !!!!
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: gjordspænding
Forfatter: 
Dato:  31-08-2002 16:06
Jamen er det ikke meget normalt at spænde gjorden lidt efter lidt og ikke det hele på en gang? Jeg spænder da altid lidt ad gangen, netop for at det ikke skal være for ubehageligt for hesten. Det kan jo ikke være rart at få snøret hele maven ind i ét hug. Jeg har altid gjort det lidt efter lidt, ikke fordi jeg specielt har tænkt på gjordkrampe (har faktisk ikke hørt om det før) men bare sådan, fordi jeg synes det må være den blideste måde......har heller aldrig haft problemer med "umulige" heste som bider og sparker efter gjorden osv. De puster sig højst lidt op, men igen, gør man det lidt ad gangen, så er det problem også klaret, for de kan jo ikke stå og holde vejret i flere timer.;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: gjordspænding
Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 23:05
Hej allesammen,

Tak for jeres kommentarer. Jeg blev godt nok ikke så meget klogere, men har hellere ikke oplevet problemet siden.

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider