Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 friesere og galop
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 08:26

Hej alle

Jeg står foran at skulle købe en dejlig frieserhoppe,hun er 4 år og er blevet tilredet som 3 års. Hun har så stået stille i et lille år og har så igen været i ridning i ca 3 måneder på forsommeren.Derefter stået stille nogle måneder hvor hun har holdt sommerferie. Jeg har været ude og se og prøve hende nogle gange, hun er alletiders men har dog problemer med galopanspring.Jeg ville høre om nogen har erfaring med friesere og galop? er det et velkendt problem eller er det en "ren øvelsessag"? Kender du til friesere eller kender du en der kan svare på mit spørgsmål?

Ville blive utrolig glad hvis nogen kunne svare på mit spørgsmål!!

På forhånd tusind tak!


Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 09:03
Min frieser har også svært ved galop har efterhånden hørt flere der har samme problem så det er vidst kendt inden for frieser verden. Jeg arbejder med min i longe og det har virkelig hjulpet meget på det. han mangler stadig meget men det går fremad.

Held og lykke med købet!

Klikkertræning. kurser mm se mere på min hjemmeside.
www.klikhesten.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 09:35

Nu gætter jeg bare, men kan det ikke være fordi at friesere går sådan meget opad bakke?? Eller hvad man nu siger? Så må det jo også automatisk blive sværere at springe an i rigtig galop, eller i det hele taget springe an.???


Men held og lykke hvis du køber den..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 21:12

efter min opfattelse så er der en del friesere, der har svært ved galop og jeg tror at du har fat i noget dér Nanna(angel).


For mig at se, så er der mange friesere, der er avlet til at være meget "højtstillet" og en anelse dybe i ryggen og jeg kunne forestille mig at rent anatomisk er det dét, der gør galop lidt besværligt for dem (i utrænet tilstand)


Men jeg tror tilgengæld også at træning træning og træning nok skal hjælpe.


Der er også en del, som har utrolig let ved det!!


Jeg har 2 friesere og de er vidt forskellige.. den ene (vallakken) er bygget lidt som jeg beskriver ovenfor og har derfor lidt svært ved det - men det kommer!! ( vi har ikke trænet så meget på det endnu )


Min hoppe er lidt mere formet som en ride-hest og har nemmere ved galoppen.


Ulla Schmidt: Jeg er totalt vild med friesere og kan kun anbefale at ride frieser - det er helt specielt!! ;)


Husk på, at hun ikke har været redet så meget endnu - det skal nok komme. De er jo utrolig lærenemme og som regel også arbejdsvillige :) :) :)



mange hilsner
Rikke


I mit hjem, er jeg dronning :)

Frieserhesten midtjylland

Se billeder af mine friesere på min hjemmeside:
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 10:39
Den Friser jeg red på et tidspunkt havde os svært hved det Den var godt nok os ung . Og den kom da også efter det hehe .. Sys bare der skulle lidt mere træning til det med den end så mange andre heste ..
0
0
Svar på denne tråd
 
 fgjkhah
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 11:08
kender ikke til andre friesere men henrik har ikke haft et problem med det..
0
0
Svar på denne tråd
 
 samme problem
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 11:33

Jeg har købt en 11års frieser som også har sine problemer med sit anspring, men det er bare arbejde... balancen skal være fuldstændig iorden for at anspringet kommer på plads... lige strækninger springer min fint an til sider hvis hun ikke har for travlt og det er på marken, men banen er stadig svær...


Hører om det når jeg spørger til råds herinde...


Søger KLASSISK dressur underviser skal foregå i Bjæverskov (4632).

Søger en part til min frieser hoppe 1-2 gange om ugen alt efter dig, kontakt mig.

Savner du en at ride sammen med i Bjæverskov ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ups, glemte noget
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 11:36
skal lige siges at hun er gået som skovturhest og skal rides op fra bunden nu...

Søger KLASSISK dressur underviser skal foregå i Bjæverskov (4632).

Søger en part til min frieser hoppe 1-2 gange om ugen alt efter dig, kontakt mig.

Savner du en at ride sammen med i Bjæverskov ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ups, glemte noget
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 11:37
skal lige siges at hun er gået som skovturhest og skal rides op fra bunden nu...

Søger KLASSISK dressur underviser skal foregå i Bjæverskov (4632).

Søger en part til min frieser hoppe 1-2 gange om ugen alt efter dig, kontakt mig.

Savner du en at ride sammen med i Bjæverskov ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 sent udviklede
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 12:21

Frisere er sent udviklede og at de vokser er med til at forstyrre deres balance. At de går højt er en anden "ulempe" hvis man tænker på at ride uskolede heste. Jeg ville træne akademisk ridekunst med hesten så den lærer at løsgøre sig på kommando og bevare løsgøringen imens man i skridt og trav ved bøjning bygger den overlinie som skal være stærk og på plads for at kunne bære sig roligt frem i galop i balance. Man siger vist at uddanne en hest med AR først giver en uddannet hest ved 12-14 års alderen og det er jo værd at tage med i betragtningen når man tænker på at galoppere med en 4 årig friser...


Det er så ekstrem smukke og stolte ædle skabninger og for at bevare dem sådan synes jeg man bliver nødt til at imødekomme deres barokke bygning og træne dem på barok vis. En frieser er en barok hest på lige fod med de andre f.eks lusitano, pre. Men rider man dem frem og søger afskub tilgodeser man ikke deres talent for bæring... Er min mening, ... nu får jeg nok på hatten...


knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 Christina
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 14:28
Kunne ikke være mere enig Christina. Der er sågar nogle heste - ikke kun friesere - som ikke kan gå en ordentlig gallop i ballance før de er så langt i deres uddannelse og opbygning af muskler, at de mestrer piaffen.
Og så må man nok også erkende at friesere i mange år er avlet som køreheste og derfor har man prioriteret den høje og meget stærke trav og har vel egentligt ikke haft så meget at bruge galoppen til.

Jeg har selv 1 snart 2 friesere som ud over at bruges som køreheste også skal trænes i klassisk dressur, da jeg også synes at denne rideform egner sig bedst til den barokke hest, som de jo er.
At vi så også med god effekt bruger det til vores islændere er en anden sag
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores..
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 20:01

har der ikke været flere problemer med end med andre hesteracer





Krone og bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Midtjylland


Frieserhopper sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 har lige
Forfatter: 
Dato:  09-10-2006 22:51

været på kursus med min frieser...

Mange friesere har problemer med galoppen...

Normalt træner man ikke galoppen på en frieser før de er mindst 7 år... Friesere er sent udvilkede og har ikke styr på galoppen.

En Frieser er en traver...så giver det vel sig selv...

0
0
Svar på denne tråd
 
 kender en frieser
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 10:48

den frieser jeg kender har også meget svært ved det. hun er fuldvoksen og ellers yderst veltrænet.

men galoppen er tung og svær. springer tit i krydsgalop.

den er moderne type og meget "fin" mht stamtavle osv.


jeg tror det er generelt for tungere typer heste. for selv en moderne frieser er jo tungere end en normal ridehest.


de er også avlet til afskub og ikke til bæring - de er jo tidligere mest brugt til kørsel. så hvorfor udvikle galoppen?

det tager tid at avle ind igen.

og de bruger somregel ikke deres bagpart til andet end afskub (det er også svært med hævet hals og sænket ryg som mange har). og galop kræver jo at de sætter sig lidt. det er de ikke vilde med.


alle de tunge heste jeg kender har svært ved galop.


men med god og tålmodig træning kan det jo blive enormt imponerende og flot. men man får det altså sjældent gratis med den type hest. men man får så meget andet de er jo skønne de sorte perler - ingen hest er perfekt.


Klassisk Dressur ? fælles træningsdag/hyggedag, søndag d. 15 oktober kl 11-13. hesselrødvej 19.karlebo. Kom m. eller uden hest. 50 kr.

.

.Formidling af Lusitano heste. Kontakt til avlere i Portugal

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 13:51
min frieser vallak var 6 da han startede med at blive redet og han har ikke så svært ved galoppen der skal selvfølgelig trænes det er klart men når i så har lært det, bliver i så glade for det, at man helst vil galopper de er så behagelig en galop...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min fir års..
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 19:11

må da være et sandt natur talent så, hun galoppere super fint.. Så stabilt som en fir års nu plejer, galopanspring har hun heller ikke synderligt svært ved..





Krone og bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Midtjylland


Frieserhopper sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider