Ja, jeg har hørt, at ponyerne bliver kontrolmål, når de skal til internationale stævner. Men jeg må indrømme, at jeg har kun sat mig ind i de regler, der berører os her og nu.
Vi har nemlig en pony, der syner så stor, at hvis folk kunne protestere til et stævne og så få den kontrolmålt, ville vi nok nærmest have stangmål som en del af vores faste stævneudstyr! 
Derfor har jeg dobbelt tjekket med DRF. DRF udtager tilfældigt et antal ponyer hvert år, som skal kontrolmåles. Hovedparten er ponyer, som er 8 år og derfor færdigmåles samme år.
Andre kan ikke protestere ved et stævne eller lign. og så få en pony kontrolmålt, og det gælder både C- og B-stævner.
Når en pony kontrolmåles, sker det på samme måde, som til de alm. målinger. Dvs på godkendte, faste målingspladser af 2 uddannede målere udpeget af DRF.
En pony bliver aldrig målt til stævner, hvor der er meget uro.
Samtidig er jeg også nødt til at sige, at nu hvor min datter er begyndt at starte landsstævner, hører vi aldrig nogen gø over ponyens størrelse, - der er nemlig mange, der syner større.
Det sjove er også, at den ved sin 6-års måling faktisk var lidt mindre end max-mål.