Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Klaus Ferdinand Hempfling
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 16:19

hejsa..

jeg er en pige, der gerne vil lære horsemanship..

Jeg har af en veninde låmt en bog af Klaus Ferdinand Hempfling, men jeg forstod ikke det han sagde og havde ikke tålmodigheden til at prøve at forstå det..

jeg lånte også en bog skrevet af en der hedder Gitte Naldal og den fik jeg en smule ud af..

er der nogle her på HN der forstår hempfling?

kender i nogle gode HMS-kurser eller bøger for absolut nybegyndere?





Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hempfling
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 20:50

er en svær mand at forstå i starten. Han beskriver en livsform snarere end en lettilgængelig hms metode.

For at forstå hans bøger skal man være nået ret langt med hms vil jeg tro fordi han nærmere beskriver følelserne som man får og arbejder med når man finder "nøglen til huset" (hestens person kontra den måde du skal være for at "finde hesten" som ven.



Gitte Neldal beskriver øvelser som er lige til at gå til. Hvis du er helt i starten ville jeg overvære nogle demonstrationer og måske tage på et kursus før du selv går igang for man skal ligesom have fornemmet energien og tempoet og signalerne for at man kan "dyrke" hms på den måde.

Hvis du synes Neldals bog giver dig en god indledning og er forklarende nok vil jeg mene hendes øvelser er så harmløse at du medforsigtighed kan prøve dig frem med de første i hendes bog. Det handler om at lege med hesten og finde den rigtige respons på den "kommando" du giver og om ros og eftergivenhed


Hempfling kan snarere få en til at miste modet hvis man starter der. Jeg har arbejdet med hms i snart 8 år og først de sidste år kan jeg læse hans bøger og se og forstå noget af det han skriver, -nok også fordi jeg har lagt mit liv en hel del om og givet hesten en så central værdi for mig at livet bare går langsommere og mere i dybden... uforståeligt jeg ved det godt.



God start!


knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 Parelli har et sæt
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 22:41

på engelsk, så hvis du forstår det er det lige til at gå til.


Der bliver løbende holdt kursus for helt nybegynder- lige fra dem der aldrig har redet før til dem der har redet i mange år.


Link: www.parelli.ch/denmark/


Var for øvrigt på kursus med Klaus Ferdinand Hempfling, og må tilstå at jeg personligt ikke så noget der var værd at skrive hjem om- ja, faktisk forlod jeg det, da jeg mente at min tid var for dyrbar til at hører på al hans ævl-

jeg har lige været på kursus med Andrew McLean-jeg kan varmt anbefale dig at købe bogen af ham- den giver en grundig og let tilgængelig indføring omkring arbejde med heste.


Vh D

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres svar..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 14:12

pat parreli har jeg hørt en smule om..

er der ikke blevet oversat nogen af hans ting til dansk?

synes selv jeg er rimelig god til engelsk, men det ville hjælpe meget, hvis man kunne få noget på dansk..

men burde nok arbejde mere med mig selv, inden jeg går igang med noget nyt.. jeg har en dum tendens til at flippe ud, når jeg har med heste at gøre

jeg er lidt i tvivl om de der kurser er nemlig ikke sikker på at mine forældre vil give mig lov de er nemlig af den overbevisning at det er noget pjat





Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang Hempfling..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 19:25

Så kan jeg kun opfordre dig til at tage dig sammen og læse det; føle det der står mellem linierne. Det er så livsbekræftende og så utroligt fascinerende, at du vil snyde dig selv for en mase, hvis du springer over hvor gærdet er lavest.


For hms ER jo andet end bare øvelser og diverse rebgrimer; det ER ikke bare at tage til kursus, eller læse en bog og gøre hvad der deri står skrevet. Man er nødt til at føle, beslutte og handle efter egen overbevisning, og lade træningen udspringe af øjeblikket. For nej, Hempflings bøger er ikke brugsanvisninger til at få "vidunderhesten", som så mange andre træneres bøger kan synes. -Det er noget langt mere, og man forstår det først, når man har prøvet hvordan det føles. For den følelse er ved gud svær at gøre let-læselig, bare se mit indlæg.


Men prøv - læs det igennem flere gange, lad billederne tale deres eget sprog; studer dem og dig selv og din hest. På et tidspunkt vil du se, at et lys er gået op for dig, uden at du har bemærket det - og glæd dig da over det, og nyd livet i samvær med din hest.

Venlig hilsen Kristine


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Kristine
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 21:19

Jeg kan netop godt lide Hempflings version af HMS med fokus på andet end konkrete øvelser og mekaniske teknikker. Han beskriver nærmere en filosofi og sætter tankerne i gang frem for at beskrive en masse mekaniske øvelser som man så bevidstløst kan udføre uden at forstå noget...


Smukt skrevet, Kristine, jeg er helt enig!


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klaus Ferdinand Hempfling
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 21:30

For mig var han er ren guru.

Jeg var nybegynder indenfor "hms", men jeg var en voksen person der havde prøvet noget, - havde holdt pause nogen år fra hestene, og startede så op igen ved at læse hans bog "at danse med heste", og det åbnede bare en verden for mig, helt vildt, det var virkelig en åbenbaring.


Derimod har jeg også nogen af de konkrete øvelsesorienterede bøger af andre forfattere, men dem gik jeg lidt i stå med.


Jeg tror simpelthen det handler om ens tankegang og temperament.

Om man kan lide at filosofere og få frit spil mht. at udbygge sine egne teorier, erfaringer osv.

Eller om man hellere vil have en "skole-øvelses-bog" hvor man starter med øvelse 1 og slutter på side 50 med øvelse 30.


Men for mig var det ihvertfald "at danse med heste" som blev vinder-bogen :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja hippo og Tina..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 07:02

Jeg er helt enig.


Hvis man virkelig vil vide hvad Hempflings bøger og træning går ud på, er man nødt til at åbne øjnene og mærke det selv - eller prøve på at mærke det selv. Det er det, jeg synes er så fantastisk; han ser hest og menneske som en helhed i sammenhæng med livet, og adskiller ikke verden ud fra hvornår man er, eller ikke er, sammen med sin hest. Alt er flydende, og der er ingen faste opskrifter.

For nogle bliver det nok lige vel frit, men man lærer at sætte pris på selv de mindste ting og ikke veje træningens frugter efter hvad dommere, ridelærere eller andre kloge hoveder synes - man lærer sørme at tænke selv.

For egentlig, hvem skulle så være bedre til at ordne forholdet mellem en person og dennes hest, end netop dem selv?


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lær af hesten...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 09:12

Noget jeg er blevet bevidst om ved at arbejde efter Hempflings principper er, at jeg skal lade hesten lære mig... Hvis hesten responderer som jeg ønsker det, så har jeg gjort noget rigtigt uanset om nogen guru eller ridelærer har godkendt det jeg gør - hesten HAR godkendt det...


Og netop - det drejer sig om samværet med hesten, nærheden, følelsen og ikke om at gøre ting på en udefra set rigtig måde, som sommetider ikke fungerer i virkeligheden.


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 15:29

I har fat i noget.. Men jeg er simpelthen alt for utålmodig til Hempfling! Jeg læste bogen "hestepersonligheder" af ham, men jeg blev hurtigt træt af hans snak om ægget og blommen og skallen osv. Jeg kan ikke forstå det.. Men skulle "at danse med heste" være bedre?

Jeg kan godt følge jer i det der med at lytte til hesten og lære sammen med den osv. Men jeg synes bare ikke rigtig at jeg har den `connection´ med heste, som I taler om..





Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hempling og hans bøger
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 15:37

Jeg må nok give dig ret i, at Hestepersonligheder ikke er for begyndere udi hesteforståelse.


At danse med heste er langt mere tilgængelig og forståelig, jeg er sikker på at du vil finde den meget meget anderledes. Der er også konkrete øvelser i den, omend den stadig er mere end filosofi end en træningsanvisning.


KH bruger hans store indfølingsevne kombineret med helt almindelige indlæringsprincipper. Han bruger bl.a. teknikken shaping, hvor han trin for trin arbejder sig hen imod det, han gerne vil. Samtidig har han en meget stor ro, han forholder sig helt roligt, og giver alle kommandoer og signaler lidt pludseligt, så hesten bliver opmærksom når han endelig gør noget. Samtidig har han et unikt samspil med hesten, hvor han bevæger sig sammen med den, han efterligner hestens bevægelser, men overtager så ledelsen og får den til at efterligne ham. Her har mange af os almindelige mennesker svært ved at være med - KH er danser og har dermed en kropsbevidsthed og en rytme og motorik, som ikke er alle os andre forundt.


Sammenlignet med mere mekaniske såkaldt naturlige metoder til hestetræning kan jeg lide KH for at være mere følelsespræget og opfordre til omtanke og eftertanke frem for at følge et helt bestemt, slavisk system uden at tage hensyn til individet. Der er mange guldkorn i hans bog, som tilsammen giver hans resultater...


Prøv at læse, og spørg, når du ikke forstå... Jeg har læst bogen mange gange og mener at have forstået det meste af det, der står i den. Dog har jeg ikke gjort så meget i at ride efter hans anvisninger, så her må jeg stå lidt af.


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 19:32

Du skriver at du ikke er tålmodig nok - men for at lære at kommunikere med heste er du simpelthen nødt til at være tålmodig. Du kan ikke narre hesten til at tro, at du forstår den; ægte kommunikation går begge veje, og hvis du ikke har tålmodighed til at lære af hestene (eller hempfling, whats the difference )vil det bare ikke fungere.


Hans snak om æg og blomme, er jo netop et udtryk for at ægte skønhed starter indefra. Arbejd med blommen - hestens indre først; jeres gensidige forhold og tillid og kommunikation, og det vil, hvis det fungerer, afspejle sig i skallen - hestens ydre.

Det er faktisk vældig enkelt, han mener vel bare, at man skal stræbe efter de indre værdier, og så vil det smukke ydre følge trop.

- Sådan har jeg i hvert fald forstået det..


Men tro mig, den "connection" du efterlyser, overstråler alle de "besværligheder" du må have gået igennem, for at finde den. Og al begyndelse er jo svær, forvent ikke for meget af dig selv eller din hest. Det kommer der alligevel ikke noget godt ud af.

Held og lykke!


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 helt enig med kristine
Forfatter: 
Dato:  06-10-2006 13:09

jeg er meget meget enig med kristine og de andre mht Hempfling.


hvis du er utålmodig og nemt bliver hidsig - og ikke arbejder for at komme af med det men blot dyrker bestemte træningsmønstre som er beskrevet i en bog - så laver du ikke horsemanship og kommer aldrig til det. uanset hvilket "level" du er nået til.


horsemanship er et ord vi bruger her for at alle ved hvad vi taler om.

Men faktisk er det ikke hesten der skal lære horsemanship - DET ER DIG . hesten har ikke brug for at kunne disse ting - den kan det allerede. Det er dig der skal lære at fornemme og føle hesten - for at styrke forståelsen imellem jer og styrke jeres venskab.

hvis du tror din hest vil følge dig bare fordi du laver nogle bestemte øvelser fra en bestemt bog - så tager du fejl. Du kan godt tvinge den til at følge dig - ved at dominere den og stille den en masse ultimatums. Men den vil ikke blive din ven på den måde - højst en underdanig lille tjener.


heste respekterer ikke vrede og hidsighed - de følelser ligger nemlig meget tæt op ad angst i hestens verden. så hvis du skælder ud pga vrede - så viser du den at du er angst. straffer du den tit medens du er hidsig - om det er med et slag, råb eller med en anden metode - så bekræfter du hesten i din utilstrækkelighed som leder.

en straf - for ja - nogle heste laver ting der er farlige og bør straffes, skal gives hurtigt, klart og uden vrede følelser. akkurat som hestene selv gør imellem dem ude på marken. det giver respekt.

horsemanship er ikke øvelser som bare skal laves på en bane - det er en måde at omgåes hesten på - hele tiden og altid. i alt hvad du gør. og hvis dine signaler så er modstridende - hvis du eks ikke tænker over det når du henter hesten på marken og her virker underlegen (i hestens øjne) og du så tager den på banen og forventer at du nu skal være "førerhest" - så mister hesten nemt mere respekt og tillid end den havde før.


det er dig selv du skal arbejde med. hvis du er stolt,stærk, rolig, afslappet , har overblik og er fair - så udstråler du det og det er noget hesten respekterer. så vil den gerne være din ven og arbejde for dig.

de øvelser som hempfling og andre horsemanship folk skriver om er øvelser som får dig til at se netop stolt, stærk, afslappet osv ud i hestens øjne. men kun hvis du laver dem med overbevisning.

hvis du bare lirer dem af så ved hesten det.


jeg vil gerne have at min hest er min ven der villigt arbejder for og sammen med mig. At hun får lov at beholde sin værdighed og stolthed. vi er lige og partnere - men jeg bestemmer vejen. derfor tænker jeg meget over mit kropssprog når jeg er sammen med hende - det er svært ja. men hey - det er heller ikke nemt at ride vel?





Klassisk Dressur ? fælles træningsdag/hyggedag, søndag d. 15 oktober kl 11-13. hesselrødvej 19.karlebo. Kom m. eller uden hest. 50 kr.

.

.Formidling af Lusitano heste. Kontakt til avlere i Portugal

0
0
Svar på denne tråd
 
 fra sidenlinien...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2006 20:56
Hej
Jeg har fulgt denne tråd fra sidelinien, har læst Hempfling, samt andre forfattere iden for hms. Det er korrekt at man skal forsøge at "connecte" med sin hest - men glem ikke Jer selv i processen! Der er så mange holdninger, og jeg synes at man skal holde hovedet lidt koldt, og passe på det hele ikke bliver for esterisk og luftigt.

Heste er det ikke, når de går blandt hinanden på folden. Deres virkelighed er; dominer eller bliv domineret.

Jeg ser mange ryttere som er ved at vende vrangen ud på sig selv i forsøg på at stille sig korrekt i forhold til hesten, se den i øjnene - ikke se den i øjnene, holde hænderne på den rigtige måde - og i deres anstregelser for at gøre tingene korrekt - fuldstændig glemme sig selv, og dermed blive "usynlig" for hesten.

Jeg læste forleden en gammel bog om kørsel, hvor forfatteren, Kaptain Larsen, havde denne indgang til hms: "Vær god og retfærdig mod din hest, og den forbliver from".

Jeg er sikker på at han var ganske god til at kommunikere med sine heste - uden at havde hørt et ord om hms, men bare ved at være ham.

:-) M.
0
0
Svar på denne tråd
 
 åh nej åh nej..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 15:13

tak for svar.. nu har jeg bare 11 forskellige svar at tage stilling til

men en ting er sikkert.. jeg blir vist nød til at arbejde en smule med mig selv, før jeg ber min hest (og alle andre, for den sags skyld) om noget som helst..


hilsen

en hidsig, utålmodig og nu også en smule forvirret pige






Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Marianne
Forfatter: 
Dato:  07-10-2006 16:27

- du har helt ret.


Og jeg skal da ærligt indrømme, at det tog lang tid, før jeg fattede, at jeg ikke kan læse mig til hvordan jeg skal opføre mig sammen med chili. Jeg kan få inspiration og gode råd med på vejen, men jeg er selv nød til at trække læsset - med hjælp fra Chili.

Men det kan jo være rart at høre andres erfaringer og lære af dem, så vi ikke alle skal ud og opfinde den dybe tallerken.



Nassebasse

Du skal ikke tage det så tungt, du har klarer dig indtil videre ikke? Giv dig selv den tid du skal have, for det ER da svært (mest at tage stilling).

Jeg har en enkelt rettesnor, jeg stort set altid følger: Hav det sjovt med din hest (og den med dig), og så er det den rigtige vej du følger.

For jeg gider ærligt talt ikke tvinge Chili til at være sammen med mig, tvinge ham til at lytte/reagere osv og så bagefter stå med den følelse af, at det hele bare ikke går.

Så hellere tage mindre skridt og gøre det med glæde.


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 KFH...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2006 13:00
Er helt enig med kristine, dog vil jeg mene at der er en slavisk beskrivelse i bogen, man kan følge fra start til slut og fatter man bogen ( det tog mig 3 gennemlæsninger) så beskriver han alt trin for trin, ned til mindste detalje også hvad du skal gøre hvis hesten ikke lige gør som ønsket.

Jeg fulgte selv bogen, og har fået en genial hest ud af det, han kan rides uden udstyr og er en hest der hviler fuldstændigt i sig selv.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  09-10-2006 18:12

Jeg giver jer andre ret. KFH er genial (selvom jeg er en skeptisk overfor hans system i "Hestepersonligheder"), men noget floromvunden i sit sprog, det hjælper heller ikke at "At danse m heste" er oversat fra tysk Men bogen er værd at bruge lang tid på, og træningsmetoderne. En af hans pointer er jo nemlig, at man skal være tålmodig i sin omgang med heste ( samt i alle af livets forhold), opgive sin overfladiske ambitioner og istedet tænke på hvad der er bedst for hest og rytter. Hvis man har ambitioner på konkurrenceplan, så vil jeg jo mene at rytterens velfærd er prioriteret over hestens. Arbejdet med hesten bør være belønning nok i sig selv.


Held og lykke med det


Bedste hilsner Mai

0
0
Svar på denne tråd
 
 KFH er ok
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 09:28

Klaus, er en ok trainer og et ok heste menneske, han er bekendt med hestens evne til at knytte til mennesket på et følelsesmæssigt plan og han evner at sætte rytme og tilknytning på dagsordnen. det er det geniale ved ham.

Klaus skal opleves live.


har for snart ti års siden haft fornøjelsen af at være hos ham i spanien, nu ti år efter arbejder jeg naturligt med min hingst, og evner at rumme hvad Klauses budskab går ud på.

men husk han er også kun et menneske og han har lært hvad han har skrevet ned fra andre han har bare forstået nerologisk hvor vi kan lære noget af hesten og hvor vi er klogere.


vi kan kun møde vores hest via vores pattedyr hjerne, hesten er ikke udstyret med primal-hjerne. så hvis vi mister forbindelsen til vores følelser så forstår hesten ikke hvad vi gør. meget simpelt og meget nemt. men det tager tid at give lov og især hvis man i sit liv har lidt af tilknytnings vanskeligheder og er blevet svigtet såret og misbrugt - hvor svært har du haft det ? så god tur og god fornøjelse, tid er relativt der er masser af det!!!



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 I think I smell a rat...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 23:00

Hvad i alverden er en pattedyrshjerne?

Hvad er en primal-hjerne,som adskiller mennesket fra hesten?

Anede ikke,at jeg havde en sådan!

Hvor er hesten heldig,at den er sluppet for den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 who is the rat? you?
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 08:45
er du interesseret i at høre eller stiller du bare halv dumt spørgsmål?


MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 Halvdumt ...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 15:41

Jeg er meget interesseret i at få uddybet begrebet primalhjerne.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjae..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 19:01

durchweg - jeg siger gode spørgsmål.


Jeg vil meget gerne have det uddybet - helt seriøst.


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 sorry har haft lidt travlt
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 22:00

Men mennesket er udstyret med en krybdyr hjerne en pattedyrs hjerne og som tænkende væsen en primal hjerne. primal hjernen er den tænkende del, den der sætter ord på, den kan planlægge og bevidst erindrer.

hesten har ikke en primal hjerne - den planlægger ikke og har ikke en bevidst erindring, den reagere på følelser samspil og den relation der er mellem hestene den går sammen med, og de mennesker den er sammen med. Derfor kan det ofte ske at en hest enten gakker helt ud når den skifter ejer eller falder helt til ro, hesten er ikke bevidst tænkende feks kan den ikke sige "nå hun har bare en dårlig dag i dag." den vil reagere følelsesmæssigt på det den bliver udsat for godt eller dårligt. det er det samspil KFH er så optaget af og han tager udgangspunkt i relationen, og vi mennesker har stor tendens til at gå til planlægning og glemme den følelsesmæssige relation. Krybdyr hjernen er sansning kropslig regulering og bevægelsesimpulser, det er der det første møde med hesten i virkeligeheden kan finde sted. Rytme vi danser med hesten vi forbinder os med hesten og derigennem skaber en følelsesmæssige relation til hesten. Og for at kunne arbjede med heste bliver vi nød til at planlægge og skabe de korrekte rammer til at det kan ske.


men bogen "væk Tigeren " siger det langt bedre end mig, hvis man vil vide mere så er det en god bog at læse.

håber det gav lidt svarpå jeres?



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 ups...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 22:35
det hedder primat-hjerne...faktisk er det en Poul Maclean det taler om den treenige hjerne,


MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 aarrgghh
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 11:00

åh nej åh nej.. primathjerner, krybdyrhjerner, væk tigeren, at danse med heste.. er jeg den eneste herinde, der er udstyret med en hjerne, der ikke forstår det?





Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 sorry..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 13:28

du er jo også utrolig ung det havde jeg lige glemt at se. prøv at være mere sød sammen med ddin hest, måske du trænger til at høre at du er god nok og en ok pige. når man flipper ud har man ikke kontakt til sine egne følelser, og man forstå ikke hesten, hvorfor bliver du gal på hesten kan du spørge dig selv om.?hvorfor flipper du ud? hvad er det du ikke kan formidle eller sige siden du bruger vold og magt?

men glem lige alt det snak om hjerne. OK.




MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 20:47

jag vil ikk sige at jeg bruger vold.. de der flip går ud på at jeg står og råber og skriger af hesten og ender med at stå og tude..

det er som regel fordi at jeg ikk kan få min hest til at gå, når jeg skal hente ham ind fra fold.. det er faktisk på grund af det at jeg ville lære HMS.. blev simpelthen så træt af at kæmpe med ham ude på folden, at jeg måtte finde på noget alternativt (HMS)..

har kun en enkelt gang brugt vold overfor min hest.. det var engang da vi red på en bane og jeg blev så sur på mig selv (husker ikk hvorfor, nok noget med at han var for længe om at gå ned i skridt) at jeg kom til at bide ham i manen (tror og håber ikk at det gjorde ondt)..


men vil I ikk være søde at lade vær med at dømme mig som sindssyg hestemishandler, der nyder at se dyr lide eller en psykisk ustabil morder, der flipper ud, hvis jeg ikk får den sidste marmelademad??!??!! please




Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ha,ha..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 21:31

Bide i manen - det værste der kunne ske ved det,var vel en masse hår i munden på dig.Sikke et temperament.


Karina:

Tak for en god forklaring på teorien bag den treenige hjerne.

Dog synes jeg,at den danske oversættelse af begreberne er utrolig misvisende.Aber f.eks benævnes jo også som primater.

Min søster,der er overlæge i psykiatri,anede ikke hvad pattedyrs/primat-hjerner var,så helt almene er begreberne nu ikke.

Det anede mig nok,at pattedyrshjerne måtte være synonym for det limbiske system og primathjerne ditto for neocortex,men hvorfor forvirre med andre navne?

Du hævder højere oppe,at hesten ikke har en primal/-mat hjerne.Poul Mclean siger nu,at de fleste dyr har en meget lille og smal neocortex med få eller ingen folder.Desuden kan dyr åbenbart fungere fint selv uden,hvor mennesket i samme situation ville være en grøntsag.

Men det er da rigtigt,at dyr ingen erkendelse har og at vi kan kommunikere med dem via følelserne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 11:50

Nu blev jeg da godt og grundigt forvirret.


Tror jeg holder mig til min intuition og lader jer andre om hjerneanalyserne.



Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfatternavn?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 13:46

Hej,


Ville lige spørge til forfatteren af "Væk tigeren".

0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende.
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 14:50

Hej Sarah.

han hedder Peter Levin, han er fra usa. bogen er oversat til dansk. Jeg synes også det er spændende når man nu ser det fra en anden vinkel det giver en anden forståelse.


jeg hæfter mig ved at heste ikke har en primat hjerne, men klart har alle dyr et potientiale til at kunne udvikle det, derfor ser man også tit dyr med en evne til at kunne udvikle en form for tænkning. tror på at med et ordentligt og fornuftigt heste liv vil den have mulighed for at udvikle sig helt enormt,


ja klart interessant.



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 01:57

Den eneste HMS-bog jeg nogensinde har læst er "At danse med Heste", så jeg må hellere lade være at gøre mig klog på alle de andre.


Som han skriver i starten, så er det en bog man skal læse færdig før man begynder at bruge det der står i den. Evt skal man læse den et par gange.


For mig betyder HMS ganske enkelt gensidig respekt og tillid. Når jeg er ude at ride tur, er det mig der bestemmer hvor vi går og hvor hurtigt. Hun respekterer mig. Til gengæld respekterer jeg også, hvis hun siger hun er træt eller lige vil puste lidt, når jeg feks beder hende om galop. Jeg har en hest jeg ikke behøver at slås med, og som ikke behøver at slås med mig.

På samme måde med tilliden. Hun stoler fuldt og fast på at der ikke sker noget ved at gå den vej jeg siger, for hvorfor skulle jeg ønske at skade hende? Jeg stoler til gengæld på at hun ikke bliver bange for alt muligt åndsvagt, for jeg er der jo og giver hende tryghed.



Jeg er lige begyndt at låne en traver som blandt andet ikke altid ville gå med ind fra folden uden at ejeren havde en pisk med. Hun var så også begyndt at træne noget HMS med den.

Hun kommer så og besøger sin hest som stille og roligt går med mig ind fra folden. Hun bliver så glad for at den nu har lært at gå bagved rytteren. Men det er jo slet ikke noget jeg har trænet. Jeg har blot lært den respekt og at den kan stole på mig. Også når vi nærmer os leddet og en anden hest går i vejen for os. Det er altid mig der får den anden hest til at flytte sig. Hun behøver ikke bekymre sig om sådan nogle småting, for hendes leder er der.


Men nej, jeg træner ikke HMS med mine heste, men bare ganske almindelig sund fornuft. Det jeg kan kommer ikke fra bøger men fra min egen praktiske erfaring.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Minoma
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 13:53

Det er da godt at du har det sådan med din hest.


Men jeg synes nu, at der er en forskel på hms og "alm sund fornuft".


Hms - er det ikke nærmere at prøve at lære hestens sprog, lære hvordan hesten tænker/reagerer, lære hvordan vi som mennesker og rovdyr kan opføre os, så hesten ser os som hest (mere eller mindre ) og ikke som fjende? For derigennem at gøre livet lettere og mere "heste-venligt"...


Alm sund fornuft er vist ikke såå.. vidtspændende - der lærer man af erfaringer, men ikke nødvendigvis for at forstå sin hest bedre eller for at få den til at forstå rytteren bedre.

Puh, det er svært at forklare...


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 20:23

Nu vil jeg ikke kalde det Klaus Ferdinad laver for HMS. Jeg har aldrig set nogle HMS-guruer, der kunne uddanne deres hest på samme måde som han kan. Det har højst været at hesten måske kunne rides uden hovedtøj, men oftest helt uden samling.


Det Klaus laver er noget helt andet. Han uddanner hesten inden han over hovedet sætter sig op. Lærer den at gå samlet, bøjet på volten og så videre, uden at røre den. Det er langt mere end HMS. Han er iøvrigt en meget speciel mand. Har fået et par historier fra da hans kone rejste ned til ham.


Skulle jeg endelig begynde at gå mere op i den slags, er jeg slet ikke i tvivl om at jeg ville vælge hans metode. Ikke noget med at jage hesten rundt for at lave join up. Men bare stille og roligt trække rundt med den, for via sit kropssprog (som jeg i øvrigt også bruger) at fortælle den at jeg er leder og værd at stole på.



0
0
Svar på denne tråd
 
 juhuuu
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 20:28

må vi ikke høre historierne ??? du kan jo ikke bare starte på en historie og så ikke fortælle færdig...



Andre som kan fortælle om et møde med ham? Hvad gjorde indtryk på jer?


knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 20:47

Nu har jeg jo kun mødt ham en enkelt gang. Til en opvisning på Dalumgård i Odense. Her gjorde han ikke det store indtryk, måske fordi der var alt for kort tid til hver hest.


Men som jeg skrev lidt længere oppe. Ikke noget med at jage hesten rundt, alt foregår stille og roligt på hestens præmisser. Hvis den har brug for en tænkepause så får den det.


De fleste ved jo nok godt at hans kone, Malene? er dansk. Hun havde været til nogle kurser hos ham i Spanien. Han spurgte så om hun ville være kontaktperson for ham i Danmark. Jo da, det ville hun godt.

En dag kom der så et brev fra ham/ eller han ringede (undskyld den dårlige hukommelse) "Vil du gifte dig med mig? Jeg sender en flybillet"

Efter hun kom derned, boede hun sammen med de andre piger og ikke hos ham i huset.

Der er flere ting han slet ikke spiser.


Det var sådan lige hvad jeg kan huske. Er trods alt et par år siden jeg fik det at vide.



Som sagt en speciel mand. Men han kan altså noget med heste. Når jeg kommer tilbage til Fyn bliver jeg nok også nødt til at tage ned til et af hans kurser.



0
0
Svar på denne tråd
 
 jo-flere koner
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 21:15

er vist en del af Klaus Ferdinad sekts filosofi- ligeledes har han jo meget klart beskrevet i en tysk bog at kvinder ikke egner sig til arbejdet med heste- det er de ikke gode nok til- gad vide hvornår den bliver oversat til dansk ???


Og af samme grund går manden ikke med underbukser, altså tro kan få mennesker til meget undelige ting.


Bevares jeg tager da hatten af for manden: Mange koner, oftes nogle med penge( er det ikke enhver mands ungdoms drøm)- tjener masser af penge på sine evner( som der desværre ikke kan sættes ord på, og bestemt ikke noget vi kvinder kan forstå)...jo han har da forstået at sælge sin vare( hvad det nu er, som jeg kvinde ikke forstår) og ofte til kvinder.


wauuu, spændende...eller har jeg fået det helt forkert ind i min hjerne der ikke forstår så meget??

vh D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wauw...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 21:24

Det lyder sørme spændende... De røde strømper steg lige til mindst under knæene...! hm HMM



Ja han er dygtig til at være K.F.Hempfling.


(og der er helt sikkert meget man kan lære, især at blive bedre til at være Christina Eriksen, eller Jette Sten eller hvem man nu er.)


Forskellige livsfilosofier bibringer heldigvis mangfoldighed.


knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 HVAD??
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 09:54

er K F Hempfling sådan en bigamist/chauvanist/je...kser-type?


æv


troede i et øjeblik at han var en helt almindelig fyr..


men det er stadig fantastisk, det han kan.. og utrolig logisk..


men nu er jeg nået 43 sider ind i "at danse med heste" og indtil videre har jeg kun set billeder af ham og så nogen piger.. og han har skrevet flere gange at heste er for alle..

så det kan da ikk være helt rigtigt..




Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kontroversiel
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 09:59

KFH er en ret så kontroversiel person, der har skrevet nogen bøger, der nok kan få en til at blive forarget. "At Danse med Heste" er skrevet for godt 15 år siden, og i den mellemliggende periode er KFH vist blevet ikke så lidt indbildsk - men det ændrer ikke ved, at bogen er fantastisk.


Det er over 10 år siden, jeg første gang læste denne bog, jeg har siden taget en uddannelse i adfærd- og træning, jeg har læst og lært uendeligt meget, og stadig kan jeg stort set tilslutte mig det, han skriver og hans fremgangsmåde - og det (lidt) jeg har set ham i praksis kan jeg også godt tilslutte mig.


Man behøver jo ikke elske manden personligt for at læse en rigtig god bog, han har skrevet - han ER et dygtigt hestemenneske, men også vel excentrisk og indbildsk, men det er jo ikke noget særsyn blandt mennesker med succes...


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 10:14

du har ret.. folk har det med at blive lidt mærkelige, når de bliver kendte..

men for min skyld kuynne kf hempfling rende nøgen rundt i fuldmånen og tilbede den hellige spand kolort.. han ved f... meget om heste..






Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Talentfuld
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 11:01

Jeg har mødt KFH ved flere lejligheder, han har også fortalt ting om sin fortid som ikke er nogen hemmelighed. Bl.a. at han blev smidt ud hjemmefra i en temmelig ung alder, og blev "ikke forsørgende" far i en meget ung alder.

Ikke desto mindre har jeg enormt respekt for hans evner. Han er meget fornuftig at snakke med. Har altid godt argumenter for sine handlinger. Han har hjulpet mange heste og deres mennesker. At han så har meget svært ved at oplære nogen til at overtage/aflaste ham, det er jo bare ... ærgeligt.

Hestene lyver i hvert fald ikke, og jeg har set ham udføre fantastiske ting med dem. Har også set engang der gik mindre fantastisk, men man er vel menneskelig, og alle mennesker kan vel have en dårlig dag.

Jeg tager i hvert fald gerne hatten af for ham og hans evner. Jeg vil også meget gerne på kursus med ham igen. For selvom jeg ikke er blevet fantastisk dygtig sammen med mine heste, så har jeg lært utroligt meget om mig selv, de gange jeg har været i kontakt med KFH.





Venlig hilsen

Maibritt Rittermann


Mangler du en hjemmeside?

www.maibritt.rittermann.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 sjovt nok...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 14:44

når trådende handler om kfh så kommer der altid på et tidspunkt denne debat om hans liv og hans personlighed. og ja han er da vild mærkelig.

at han er flyttet hjemmefra som meget ung og at han har to børn muligvis flere i tyskland, det kan man bruge som værn eller undskyldning alt efter om man vil være illoyal eller loyal,

alle kan det som han kan, hvis de bare trode nok på sig selv, jeg synes det er et meget alvorligt heste syn kfh har og det er humør forladt, og regel og ramme fast, så fast at vi er bange for at gøre tingene selv og med humør. har man set ham en gang så er det egentlig nok, for han laver det samme hver gang.


han har flere koner Ja det er korrekt, han malker kvinder med penge det er også korrekt,men han har ikke patent på at være sammen med heste og det som han gør er en gammel tradition, som er tilgængelig, se bort fra ham og sug essensen af det han gør. mange af jer gør det allerede, kfh lever af usikkerhed, han lever af at fortælle alle og enhver at de ikke kan eller magter relationen, han malker energi og kvinder er givere ef natur, så klart at han omgiver sig med mange kvinder de fodre ham med energi,... jeg kendte ham også godt, engang.



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste filosofi?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 15:48

Hej

Jeg kender ikke så meget til Klaus udover de to bøger. Har aldrig været til kursus med ham eller lign. Men jeg må sige, at jeg kan godt forstå hans heste filosofi, som jeg gerne vil kalde det, og han har bidraget meget til at få nogle brikker til at falde på plads mht min omgang med heste.


Jeg har redet i 20 år og oplært i tysk dressur ridning. Kæft trit og retning, og hvis hesten ikke hører efter så er det fordi den ikke vil og er ulydig og så gør man det hele hårdere og lidt mere smertefuldt for hesten.


Det jeg har fået ud af hans bøger, er mere tilgangen til hesten, ikke så meget, hvis du vil have den til det og det så skal du lægge vægten der og sparke der osv. Bruge sin empatiske evne i forhold til det levende væsen og dens måde at tænke på. Og huske det grundlæggende ved ridningen er, at 2 væsner forenes til den mest harmoniske enhed under hver enkelts forudsætninger.


Mvh Lea

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hahaha
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 16:01

Jeg kan slet ikke lade være med at grine; alle disse finurlige skævheder i her kommer frem med, får ham jo til at virke helt menneskelig.


Og så kan det da godt være, at han går ind for flerkoneri og er lidt indbilsk og exentrisk og ikke bærer underbukser - men det gør mig faktisk ikke noget, andet end det får mig til at grine.


JEG kommer i hvert fald aldrig til at agere hans konkubine, og jeg kommer nok heller ikke nogen sinde til at se, om det virkelig passer at han går med røven bar - og det har jeg det sådan set fint med - men han virker til at kunne noget med heste, og den snert jeg har lært af hans bøger, har hjulpet mig så meget, at det er alle hans særheder værd i ti-dobbelt flor.


Oh hvis han virkelig mener, at kvinder ikke dur til heste kunne han jo bevise sit værd ved at lære mig det!


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel visdom..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 17:53

Du kan ikke lære et menneske noget.Du kan kun hjælpe det med at finde det inden i sig selv.

(Galilei 1564-1642)

Det må da også gælde for kvinderne!

0
0
Svar på denne tråd
 
 rolig nu..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 19:06

lad os nu lige slappe lidt af, og ikke citere gamle grækere, eneboere, vampyrer, sindssyge psykokillere osv...

alle jer, der har haft noget med KFH at gøre, hvad har forandringen egentlig været? hvad er der sket, siden I begyndte at træne med hesten efter det system? gerne billeder..


og så lige til sidst..

var egentlig glad, da jeg hørte, at KFH var lidt af en særling..

ellers ville manden jo ikk være et rigtigt menneske.. troede i et øjeblik, at hans metoder var opdigtede, og at der stod en med en meget lang pisk lige uden for kameraet..




Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 goe spørsmål
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 19:26

møder mellem mennesker er altid fasinerende, og man er vel aldrig den samme livet er en læring.


Klaus eri mine øjne, 80% poppet og selvhøjtidlig, og 20 % heste mennekeske - men han sælger sig selv som 100% - jeg ved ikke, jeg gætter vel bare som alle andre, men klart har Klaus lært mig en masse - synes bare ikke der er så meget humør i hans metode, han er sq alvorlig, og han var ikke bleg for at skælde ud og være vred så vred at det er nærmest stupid, og ikke en anden måde at være smart på, folk frygtede ham og hans vrede, det var det sygeste og det væreste når jeg tænker tilbage, og måske har han ret der er mange dumme fjolser der ikke burde have en hest, og først burde læse mange bøger, men ros får du ikke af klaus, selv om han tydelig kan se at du har talent eller er dygtig til at håndtere heste, påfaldende sjovt,der er ikke særlig mange mænd hos Klaus, mest kvinder som arb for ham og der starter man fra bunden - så hvad er lige bunden... laaang historie. gider ikke uddybe, men kvinder container jo meget skrald hvis det bare liver solgt på en god og venlig måde, så rydder de gerne op efter klaus for en ringe løn eller for den arv de selv har med sig, det går jo til en god sag. Malene havde vist lige arvet dengang, sjovt ikke,



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 nassebasse
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 19:46
Nassebasse - vender tilbage senere med billeder etc, skal lige gå med mine to hundsebasser! Men der vil du kunne se forandringen..

Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 22:12

Er der egentlig nogen som ved hvor manden befinder sig nu, og hvordan man kan komme på kursus? Jeg har meget respekt for ham hestemæssigt, men er temmelig skuffet over de ting i fortæller. Men det er jo den gamle historie om magt og egoisme. Synes dog ikke at vi skal glemme, at manden har ydet en betragtelig indsats for at få folk til at revidere deres træningsmetoder. Og det til hestenes fordel. Derfor er jeg stadig ivrig efter at komme på kursus v ham, trods alt. Men nu skal jeg jo nok passe på at han ikke malker mig og min familie


Bedste hilsner

Mai


Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 23:44

Iflge Krak bor han stadig ved Fåborg, eller det gør Malene i hvertfald. Der kommer ikke noget frem ved at søge efter ham selv.


Sjovt at høre lidt flere historier om ham.






0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 17:36

det kan godt være at han er god til det der med heste, men hvis han er typen,der råber og skriger og skælder ud hele tiden, så nytter det ikk noget at komme på et af hans kurser.. i hvert fald ikke for mig!!


kan lige forestille mig det





Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Virkelig...?!
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 22:05
Bor han i Fåborg - jeg troede han holdt til i Spanien!!
Hvad har dog bragt ham op i vores breddegradder?

Måske skulle han læse denne tråd - han vil sikkert synes det var interessant.

Jeg synes ihvertfald det er totalt grineren - og for fanden - lad os da få noget smuds på bordet - flerkoneri, det ka' jeg li'!!

Men spøg til side - jeg har en lidt mere kritisk holdning til hans budskab - ihvertfald i den del der har med ridningen at gøre.

Han hører til blandt den ene unikke procent af ryttere som bare "ka det der"på ryggen af en hest. Han har et medfødt talent, som gør at han kan alt det vi andre ikke kan. Men i hans bog han får det til at lyde som, at hvis man bruger en sadel fra Camargue - eller endnu bedre - ikke bruge sadel, bøjer i hoften, holder hænderne på en bestemt måde og fordeler vægten på helt rigtig vis, så samles og piaffer hesten helt naturligt af sig selv, også selvom den er 3 år, og knap nok har haft sin camargue-sadel på i en uge.

Det kan godt være at det virker sådan for ham - men for os andre 99% er det ikke så ligetil! Vi sidder måske ved skriveborde, ikke en på en hest det meste af dagen, og er ikke specielt smidige og velbalanceret. Vi hører ikke til den ene procent. Altså - vi må gøre det på den hårde måde, og acceptere at vi bare ikke kan være som ham.

Jeg følte lidt, at han forsøgte at sælge en slags "se hvor nemt det er, når jeg gør det" - budskab i hans "danser med heste", hvilket jeg opfatter som totalt selvfedt.

Selvfølgelig kan man lade sig inspirere og tage de ting til sig som man kan bruge - men at følge ham slavisk er svært i mine øjne - for stilen er så meget forbeholdt ham selv og hans egne evner.

Jeg tror i stedet man skal tage en ydmyg holdning til ridning og acceptere, at man må lære hele livet - og håbe, at man en dag finder sin egen "indre Hempling" - gennem hårdt arbejde, bækkenbundsøvelser, volter og masser af undervisning.

:-) M.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 23:22

Hvis andre er lige så nysgerrig som mig kan I jo tage et kig på hans sider.


Der står godt nok ikke ret meget, men I kan da få lavet en profil af jeres hest. Det koster kun 1400 kr.






0
0
Svar på denne tråd
 
 grineren ja
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 17:05

du er nu meget charmerende og sød nassebasse, du har ret det er ikke det værd.


den profil som han omtaler kan du få mindst lige så godt og om ikke bedre på www.mindnsoul.dk der har jeg fået lavet to til mine heste. og det var meget præcict.





MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 mindnsoul
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 23:18

hvorn profil? sådan et sted, hvor man kan se, hvilken slags type din hest er og hvordan den skal trænes? koster det penge?




Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øøv øv øv..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 11:06

Jeg kan bare ikke finde ud af, at sætte billeder herind - ARH!


Men sætter nogle ind på min præsentation, så kan du jo selv bedømme før/efter, ikke? Jeg synes i al fald selv, at hans gang, holdning og udstråling har forbedret sig gevaldigt, men vigtigst af alt - jeg har fået mig en gladere hest, der kan li at være sammen med mig.


Og det er DET, ikke den frie dressur, der gør, at jeg stærkt går ind for hans metoder. Den virkede for os, selvom vi overhovedet ikke kan sammenlignes med Hempfling (det er der jo nok ikke mange, der kan - desværre) men hans bøger hjalp mig da jeg havde brug for det.


Skriver ved overskriften af billederne fra før, FØR + beskrivelse, så du kan finde dem.


Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hold så op
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 11:25

hold så op for dævlen da, hør nu her de billeder han har fået taget kan jeg sq da også få taget af min hingst, når vi leger rundt på folden og jeg går i takt med ham så gir han den hele armen det er da vild flot,

men det slår mig klaus er for meget et ikon en illusion, han giver anvisninger på hvordan man kommunikere med en hest men det betyder ikke at han kan ride eller han kan få en hest til at ride mere end det den kan i forevejen. Klaus har arvet alle hans heste / hingste, alle toptrænet inde for dressuren han har aldrig trænet en unghingst op til noget der ligner en lc så ned med armende, og klap lidt af jer selv. jeg for at prale lidt har sq mere erfaring med heste end Klaus har og har redet flere ungheste til end han på noget tidspunkt vil komme til, Klaus lever af at skælde ud og der er ikke noget at skælde ud på en unghest, der er helt ren, nej der er dem der har forsøgt sig og som muligvis har gjort fejl, det er dem han arngriber og det er deres heste han arver. jeg har også lige arvet en misforstået hest, og ja det er da der en del arb med - men fakta er at den er tilredet, det kan klaus ikke. det er da langt nemmere at arve en hest der er trænet og redet på højt plan og behandle den pænt og godt det vil den med det samme være taknemmelig for, end det er at tilride en unghest der har selvtiliden i orden og vil bestemme selv. det har jeg ikke på noget tidspunkt set ham gøre, han han måske en side med min egen unghingst fra start til slut. klaus er terapeutisk orienteret, og mestrer ikke på noget plan det der ligner flot ridning.




MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op Karina..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 11:44

Det var da noget af en besked..


Hvor ved du fra, at alle hans heste/hingste er arvet fra dressuren? Hvad med dem i hans bøger, som han skriver, at han har "fanget i pyrenærerne"? - Det er så en lodret løgn eller hvad?


Det tror jeg altså ikke.


Jeg tror bare, at nogle folk har svært ved at tolerere, at der er noget DE ikke kan, som hempfling så tilfædigvis mestrer til fulde. For ja, det mener jeg han gør. Jeg har aldrig været til hans kurser, men tror bare, at de rygter om at han er "ond" og "skælder ud hele tiden" er fra folk, der har haft problemer med at være åbne og lytte og lære. Og som så derfor FLUKS giver læreren skylden, for det kan da ikke passe, at der var noget han skulle kunne finde ud af, som de ikke kunne klare.

- Hvad blev der af hjælp til selvhjælp, for det er da om noget det han giver, er det ikke?


Og lige en sidebemærkning, Jeg har det sådan, at billeder siger mere end tusind ord (og billeder er der sørme mange af i hans bøger) og hvis det, billederne i bogen viser, ikke er flot ridning, så har vi i hvert fald ikke samme smag hvad det angår.


Hvor "ved" du ovehovedet alt det skidt fra? Er det noget du selv har strikket sammen, eller har du rent faktisk en baggrund for det (andet end at du var sammen med ham for 10 år siden)?




Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hallo hallo
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 13:55

jeg synes ikke det er noget skidt, jeg synes det er meget realistisk og meget rigtigt. de vilde heste han snakker om er for det første i fange fold, og derfra starter så hans møde med hesten, det er ikke så svært har selv fået en rå hest ind fra marken, der ikke havde set mennesker - hans hingste er hvad jeg siger de er - og jeg mener ikke at han er en god rytter det har han ikke redet længe nok til, men jeg kan høre at din illusion er stærk og han er stods det stadig et ikon, for mig er Klaus bare en tilpas opblæst og egocentret mand.





du indbyder ikke til videre diskussion. du er for agressiv.



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen er perfekte
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 15:22

vi er alle kun mennesker det er vigtigt at huske. I de to læresætninger fortælles også at alle har fejl og ingen dermed er fejlfrie.


Jeg kender ikke K. Det gør de færreste af os. Nogle har meget dårlige erfaringer med ham, det er også ok.


For nogle beskriver hans bøger en god måde at leve på og det har "vist mange vejen" det må man også acceptere


Jeg synes det er ærgeligt det ender i anklager for jeg tror da på at alle herinde har skrevet med mål for øje at være ærlige.

Det skal accepteres.



Karina. Jeg synes det er ærgeligt du i det hele taget har mødt ham for ellers kunne du måske have læst hans bøger uden at vide hvad han er for en og dermed måske fået noget med på vejen. Jeg er sikker på han har været dum imod dig det kan jeg godt fornemme og sådan noget er bare rigtig træls og du er berettiget til at synes hvad passer dig om ham og også at fortælle om ham hvad du vil.


Kristine. Du må lære at alt ikke er sort hvidt. Det gør verden til er besværligt sted at være og skaber mange problemer for mange mennesker. Jeg kan læse at du prøver at finde din vej frem og det gir dig ret til i en vis grad at rode rundt i mulighederne. Det er altid godt at have de bedste resultater for øje hele vejen rundt og i den almindelige hverdag, andre har bare en anden baggage end din. Noget man i hvertfald også kan læse i mellem linierne i K's bøger. Øv dig i at "rumme, det for dig "anderledes""


Alle har ret til deres mening og for alle er sandheden det eneste rigtige udgangspunkt. Men også sandheden er aldrig sort hvidt.


Det afhænger af øjnene som ser.


Ro på.



knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 det var fint sagt., og ?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 17:28

jeg forstå ikke hvad det er du mener, hvem siger at jeg ikke har fået noget med på vejen, hvem konkludere hvad erfaring er? Klaus beskriver en metode, det er fint, men hans personlighed tror at han har patent på den. Metoden som klaus beskriver, er jeg godt tilfreds med - men den er jo ikke Klaus der har opfundet den. han har kun beskrevet den. det gør jo ikke ham til en mester. klaus fejler også, det er hvad jeg hele tiden har ville sige.


forsat god søndag.



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 18:34

Jeg mener at du har en anden tilgang til det K står for end os som ikke kender ham bag facaden. Det giver dig mere skepsis og en anden holdning til begrabet K end nogle andre har. Andre er mere blåøjede godtroende om K og æder mere af det ham beskriver end du gør og det har hjulpet andre meget blot at læse hans bog og ikke samtidig skulle forholdesig til ham som person.


Jeg siger ikke du ikke har fået noget med på vejen. Men at din tilgang er anderledes og farvet end hos os blåøjede læsere. Vi har ingen tillærte parader oppe når vi får en bog i hånden som er skrevet af ham. Han fortæller vidt om gamle munke og vilde heste og det godtager vi jo som hans researce og bagground for at vide det han gør, og det er interessant læsning.

Jeg ved godt at mange før ham har dyrket hesten på samme måde både ridemæssigt og i samspillet og at det ikke er opfundet af ham. Jeg er også enig med dig og andre i at han ikke gør det lettilgængelig men pakker det ind i svær mystisk læsning.

Han beskriver mange følelser og billeder af samspillet som jeg ikke tror man kan forklare uden at -have været der- så jeg tror nu godt han ved en del om noget.


Hans ridning er måske ny men som han selv skriver så handler det om kroppen og balance og indføling og som danser har man oparbejdet det hele. Min x er elite idrætsmænd, første gang han sad på en hest lignede han en der aldrig havde lavet andet. Det er kropsbevidstheden som gør et menneske til rytter første gang han/hun sidder der eller ej, ikke nødvendigvis træning.




knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 20:36

du har da fat i noget at det rigtige.


med hensyn til kropsbevidsthed, så var det en del af heste arbejdet hos klaus, at det var godt at have en dansebaggrund og bedst var ballet, klassisk ballet, det er det der minder mest om den forfinet kropsbevidsthed som Klaus søger, sjovt nok så har jeg danset hele min barndom og bruger det også når jeg er sammen med hesten og arbejder med mine heste løse, og ja det var da også meget sjovt at se alle dem som ikke magtede at danse som en vel trænet ballet danser men sjovt var det ikke at se en Klaus stå og grine højt af dem der ikke kunne,man dansede ikke ballet men havde noget der lignede dans, jeg priste mig lykkelig for at det var en del af min historie. og så syntes jeg at det var latterligt og dumt og meget grimt at opføre sig på sådan en nedværdigende måde. alle de ting man skal gennemgå før han mener at man er egnet til at have en hest, ja så er der mange der ikke burde have en hest, og da jeg arbejder med tilknytningsvanskeligheder hos børn og ikke kan finde andre gode muligheder for at løsne op for de forstyrrelser andet end hesten - da den giver mennesket muligheden for at udvikle sig via rytme og relation til hesten, finder jeg det nogen gange for højt travenede at mene at han skal have opfundet dette fænomen, hesten og dens muligheder.

ja det kan da være et handicap at have inside viden men det har jo ført mig videre til en mere bevidst søgen efter viden for at forstå hvad det er han bygger sin teori på, og synes at finde paralleller og kan koble det til så meget andet i den pædagogiske verden,


jeg synes som så meget andet at det nogen gange er ok at få en mere realistisk opfattelse af et menneske, men ok hvis i gerne kun vil prise bøgerne og forholde jer til dem så er det vel også ok.



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er glad for at jeg
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 22:57

HAR læst bøgerne efter det du har fortalt... Mere præcist kan det vist ikke siges...


For et års tid siden kom jeg videre end at forgude de bøger og det år har givet mig langt mere erfaring og indblik i mennesket og dyrene. Det er godt at slippe af med ikoner når man støder på den væg der adskiller min måde / K måde og som begrænser den udvikling der sker med mit væsen, det var det jeg oplevede efter flere års fordyben i hans bøger. Ved stædigt at holde fast og forsvare mister man så meget andet og verden er som du selv siger fuld af viden.


Jeg synes det er spændende du nævner dit arbejde med børn som har det vanskeligt og hestene. Har du lyst til at formidle lidt viden angående rytme og hvilke egenskaber den slags terapiform fører med sig?


knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd
 
 Glad for sig selv
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 23:36

er nok en meget mild formulering når det gælder KFH. Jeg er desværre ikke begavet med hans fysiske formåen - det er selvfølgelig en fordel for ham at være atletisk, og hvorfor ikke bruge det i arbejdet med hestene - men netop kravene i den retning (og manglende økonomisk formåen) i nævnte rækkefølge har holdt mig langt væk fra KFH's uddannelse da jeg ikke ville ydmyges.


Det er da lavt og smagløst at opføre sig på den måde - men udover det, så synes jeg stadig, at KFH har nogle pointer i "At Danse med Heste" og han bruger nogen principper og teknikker i hans træning som jeg kan lide - men da jeg ikke evner at danse med heste som han kan har jeg fx. fundet min vej i klikkertræningen - her har jeg et andet middel til at formidle til hesten, hvad jeg ønsker af den, som jeg kan bruge på trods af min manglende fysiske formåen.


Jeg tror at det er en god ide at læse noget, prøve noget, være i det et stykke tid og så bevæge sig videre igen - tage det med sig, man har glæde af og lade det ligge man ikke kan bruge - også selvom andre måske kan...


Den dag man kører fast i et bestemt system og ikke ser andre vegne hen - og det gælder i mange af livets forhold - den dag er man virkelig stagneret og kommer ikke videre på det området af livet.


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 15:21

når nu jeg tænker over det, er jeg glad for at jeg hørte om KFH inden jeg begyndte at læse hans bøger.. ellers ville jeg have forholdt mig langt mindre kritisk til hans metoder.. er nu stadig imponeret..

jeg tror at man skal passe på med at forgude KFH eller hans bøger.. alle er jo bare mennesker og vi bliver nødt til at bruge vores sunde fornuft og sortere det fra, der ikke giver mening..


Karina: det der med at KFH ikke har erfaring nok osv... er det ikk bare ren jantelov? at man ikk vil have at andre også er gode til noget? tænk lige over det





Is stupid really stupid, Or a different kind of smart?(pet shop boys)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jante lov og jantelov...hm hm
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 17:42

jantelov og jantelov, det må du selv bestemme - jeg vil ikke vælge at set det sådan.

men det fordomsfulde som han har i sig vidner om en barndom uden hest i hans tilfælde så han kender så ikke til at have en pony der følger en i tyk og tyndt og som er til at lege med. hvem af jer her inde har haft en hest i jeres barndom og har haft det utrolig sjovt - ja jeg har løbet på rulle skøjter efter min pony gennem dragør og haft en bobslæde efter ham om vinteren og tro mig hesten har hygget sig gevaldigt,


jeg tror at som voksen rytter bliver livet så alvorligt med heste at det er til at brække sig over, hvor er glæden og det sjove henne, og der mener jeg at hvis man har fået en tidlig erfaring så kan man vende tilbage til det og det er jo sådan erfaringer skal være derfor mener jeg at man tidlig skal igang med at være sammen med en hest en god hest en der er venlig og som kan finde ud af at være god ved børn, en med en masse erfaring, som børn er helt trygge ved. det har Klaus ikke haft han startede som 31 år med at komme i en stald fordi han fik en kæreste der red på højt plan og så startede hans revolution for at redde hesten fra alverdens mopning og drilleri.


Denne kone har jeg haft fornøjelsen af at se, en meget dygtig og meget streng dame, der også havde en af Klauses sønner som bonus. eller hvad man kalder det. måske der kommer en helt ny klan af små ferdinaner der kan ride på flyvende heste...ha ha... eller flyve på duer som små konger...hvem ved Harry ved måske...



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 rytme og børn
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 10:33

hej igen ... Det med rytme er en lang historie og jeg ved ikke om jeg kan forklare det korrekt.


men kort fortalt, så går al udvikling gennem kroppen, det skal ned i kroppen og manifestere sig. det kan man bruge forskellige ting til. Det er meget moderne at arb med sanceintegration i den pædagogiske verden. vi skal stimulere og udvikle større kontakt til egne sanser. som jeg har omtalt tidliger kan man få en større forståelse hvis man læser `væk Tigeren`mere forståelse af hjernenes opbygning. den forklare også hvordan indlæring sker. og hvis der er gået kluder i det så hvordan man retter op op det. Jeg gætter her men vil tro at den barndom K har haft har ført ham af veje til hesten for at søge sin egen helbredelse fordi han er utrolig relations forstyrret, og har det så svært når han er sammen med mennesker, godt nok har han en pointe og hans budskab er klart, men det udspringer af et oprigtigt ønske om at kunne mestre den sociale relation.


rytme i alle livets forhold er det bærende i overskud og selvværd og udvilking af ressourcer.


Rudolf Steiners pædagogik handler om rytme og det helt ned i mindste detalje, og den stimulere det hele menneske, alle sanser. som gammel Steiner Pædagog forstod jeg hurtig hvad K var ude på at ville med hans skole - da den skulle indeholde alle de komponenter der er vigtig for at udvikle det hele menneske og som flødeskum skulle hesten være omdrejningspunktet hvor man kunne måle mestringen af rytmen. det er tildels noget af sandheden, og så er det lige at han bliver for underlig og mærkelig, det med flere koner og manden som overhoved.


men ny viden fortæller om hvordan tilknytning udvikler sig via rytme - Rytmen kan således helbrede og genoprette den spoleret tilknytning hvis rytmen etableres. Her taler vi om rytme på mange forskellige områder. den daglige rytme -mad- søvn- arb- og så den kreative udvikling at kunne udvikle rytme i sang stemme kunst sprog, eventyr.Dans chai chi -


så det klaus siger er ikke nyt. Og hvis man vil arb rytmisk og gå til yderlighederne så send jeres børn i steiner skole/børnehave. hvis jeg havde mine egne ville jeg vælge det, nu har jeg kun plejebørn så det er en anden sag.


jeg bruger en kombination, når jeg arb med børn jeg maler med dem jeg fortæller eventyr og involvere dem, som medaktører - jeg synger med dem og alt sammen med målet at de skal kunne mestre hesten, fra a-z. jeg har på 1½ år med et tidligere plejebarn etableret et godt fundament for indlæring og hun mestrede ridningen så flot, hun red en 0x araber hoppe jeg havde og hun red hende uden bid kun med brug af kropssprog, da hun senere startede på rideskole, pga flytning, var de dybt forundret de kaldte hende et naturtalent, -
hun vidste godt at hun havde lært at ride på en meget utraditionel måde - men som så meget andet skal disse børn lære at orientere sig i yderpunkter de kommer ofte fra ødelagte familier og hvis muliget mønstre bryde, det er så her jeg ser mit kald og det er her jeg bruger hesten, som omdrejnings punkt. hesten er også mutologisk et tegn på åndelig kraft, rodshakra jordforbindelse. ja der er sq så meget. meget interessant. nu vil jeg gå ud til min hingst og træne ham lidt. vi er ved kapsun arb og ved at lære ham at bøje. til det bruger jeg klikkeren den er en gave, ned på jorden. god dag til alle



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider