Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

forlenge steglengden?
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 21:17

Hejsa!

Trenger noen ideer til hvordan vi kan få lært datterens pony øgninger, altså ikke øget tempo men øget stegene.

Nu er han ikke den best bygde for de helt store bevegelsene, men rent fysisk burde han aligevel være istand til at øge noget.

Vi har prøvd med travbommer og da kan han godt strekke ud ganske godt.

Men uden bomme øger han bare tempoet.Han gjør så godt han kan,men fatter ikke hva vi ønsker af ham.

Han kan godt få bagparten indunder sig og kan samles godt.

Han forsøker virkelig at samarbeide, men komunikasjonen svikter.

Han har ellers lært alt en pony skal kunne + meget mer, det eneste som ikke er mulig er øgningene?

Typisk kommentar fra dommerprotokollene når det kommer til øgningene : godt satset, eller bra forsøg !

Så vi trenger kreative forslag til hvordan vi kan løse dette!

Vi har også en rytter som har uddannet hest til GP nivå til at ride ham, men samme nedslående resultat.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Schenkeltryk
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 21:38

For at få hesten til at strække forbenene skal den op af jorden med forparten og her kommer så de taktfaste schenkeltryk ind fremme ved gjorden.

Nogen heste er dog bygget til at gå lidt ned af bakke og der er man så nød til at hjælpe dem lidt fortil med tøjlen.

Tøjlekorrektionerne skal så være som vip ind og op mod brystet for ligesom at hjælpe hesten lidt i rejsningen.

De heste der går op af bakke af sig selv har som regel ikke brug for denne hjælpe og samtidig også mindre støtte i tøjlehjælpen.

Der er så igen heste som træder deres bagben ud foran forbenene og de har specielt brug for løftet fortil, samt en del støtte.

I den fri trav (øgninger) skal vinkelen på for- og bagben være ens og kig meget nøje på dette for at finde ud af hvor hjælpen er påkrævet.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Tak Britta!
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 22:20

Du har altså rett i det at han er nedad bakke fortil.

Så da nå vi til at få ham til at gå i en noget høyere form for at det skal være fysisk mulig for ham?!

Det forklarer hvorfor han ikke har kunnet få det til,for han har virkelig prøvd å gjøre sitt beste.

Problemet har så vært at min datter har sluppet ham litt fortil og samtidig konsentrert seg om at få bagbenene med,istedenfor at ri ham opp og aktivere forparten mere.

Så nu prøver vi ditt råd,det vil si at jeg lar den andre rytteren ride ham slik da hun er en mer rutinert og korrekt rytter enn min 12 årige datter.

Så kan datteren ride under hennes instruksjon når Nicki har lært hva han skal gjøre.

PS. Britta, vi har købt en ny pony.Han er godt og vel 3 år nu og han står i Danmaek frem til neste sommer.Du kan se ham her:

www.krondalen.dk/ Han er kun to år på billedene.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Frem til hånden
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 22:49

Man skal jo altid ride hesten bagfra frem til hånden og hesten skal så følge hånden.

Så hvis I rider hesten bagfra og frem til hånden uden hesten går op af bakke, så vil hesten jo søge hånden og gå ned af bakke og al energien smutter, hvis du forstår.

Det er ikke meningen man skal blive ved med at hjælpe hesten på tøjlen og schenkeltrykkene skal også blive finere med tiden.

Men i opbygningsfasen kan det være en nødvendighed. Husk at holde kontakten uden at smide tøjlen væk eller forholde den.

Det er den tilpas lette støtte der er det svære. Hesten vil nemlig trække en del i hånden i starten indtil den er stærk nok til at kunne yde det forlangende. Den vil samtidig forsøge at løbe lidt indtil den har fundet balancen. Her er det så sædet der skal styre takten, så balancen kan komme på plads.

Er det for stor en mundfuld så rid takten ind i hesten først og forstærk så hjælperne 3-4 skridt.

Det er vigtigere at rytteren kan følge takten end at hesten øger.

Sædet styrer skridtlængden og schenkeltrykket styrer løftet.

Tøjlelængden skal bibeholdes, da hesten skal op af jorden.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

lidt af samme problem ?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 11:16

jeg har lidt af samme problem ?

han mangler bæring,

han "falder" lidt på næsen, og trækker mig ud af sadlen, jg prøver at holde hånder der, uden at trække tilbage, eller give helt efter . . . han løber lidt væk under mig og jeg har svært ved at sætte mig ordentligt ned, og følge ham, altså hele tiden komme frem i sadlen.

jeg er bestemt ikke verdens mester, ved ikke helt om jeg har fået det forklaret rigtigt, men håber i ved hvad jeg mener ? nogle som kan hjælpe lidt ?

0
0
Svar på denne tråd

Manglende bæring
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 12:24

Når hesten mangler bæring er den bumpende at sidde på og den skal helst være flydende.

Dit problem lyder til at være dit sæde. Kan du ikke sidde vil så falde ud af sadlen og fremover.

Det trykker hesten ned på forparten og den bliver bumpende og så kan du slet ikke sidde.

Prøv f.eks. at læg mærke til om du trækker dine hæle op når du bruger dine schenkler.

Læg mærke til om du trækker dine skuldre op.

Læg mærke til om du spænder i dine lår eller underarme og vinklen på dine håndled.

En god underviser kan se hvor dit problem er og rette det.
Jeg kan kun komme med gisninger om hvor dit problem ligger, da jeg jo ikke har set dig ride.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider