|
|
| hjælp ! er begyndt at ride en unghest |
|
|
hjælp, jeg er lige begyndt at ride en unghest...og problemet er at jeg ikk selv kan lære den at gå tilbage trædning, versader og chenkelvigning... hvad gør jeg ?? jeg har desperart brug for al den hjælp jeg kan få gerne beskrevet helt ned i mindste detalje !! den er 4 år, og jeg skal til at modtage ene undervisning lige så snart hun har en plads ledig, men ka ikk vente så længe, vil gerne i gang stille og roligt nu !! nogen der har nogle gode råd jeg kan benytte mig af ?? knuzzer ina.pigen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LA-øvelser |
|
|
Jeg ville helt sikkert vente.. Når hesten kun er 4 år haster det jo ikke ligefrem at den skal lære LA-øvelser - slet ikke når du er meldt til undervisning.. Vent til hesten er klar og stærk nok til at samle sig (hvilket jeg ikke mener en 4 års er) og få det forklaret korrekt fra underviseren.. Bare min mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rider selv en 4 års |
|
|
det er godt nok en pony den jeg rider pt... men har da også redet heste... det jeg gør med tilbagetrædning er at lære den en komando fra jorden så som BACK, når den så kan det, tager jeg det med op på ryggen, og siger BACK, tager let i tøjlerne, så der kommer lidt modstand, så snart jeg kan mærke den giver det mindste efter slipper jeg, sådan han kan mærke at når han trækker sig tilbage, så blive det behageligt. shenkelvigninger starter jeg med at ride en masse volte tilbage, når den har styr på det, lægger jeg benet langt tilbage, presser eller spakker let, og drejer hovedet modsat af rideretning. dette kan jeg så træne en hel time, hvor det kun stille og roligt bliver bedre, men jeg roser altid super meget når han bare gør det lidt rigtigt... jeg bruger ikke pisken til hjælp, da jeg har oplevet det kan stresse hesten mere... og så skal du huske, at bare fordi den har lært det på den ene volte, har den IKKE lært det på den anden... og jeg overdriver gerne med alle hjælpere i starten, og gør det så mindre og mindre... versade; samme måde som shenkelvigning, når den har lært shenkelvigning... men det vigtigste er ROS ROS ROS, bare du føler den mindste forbedring... man må godt skamrose sin unghest  håber du kan bruge lidt af det
Triple X og May hesten kommer i 1. række
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
| Forfatter:  |
Oo..Moi..oO |
| Dato:  |
23-09-2006 20:09 |
|
Jeg vil nu give Riderlykke ret: vent med at træne de øvelser til du får undervisning, specielt når du ikke ved hvordan, man lærer hesten det. Den er trods alt kun 4 år gammel, så du skal ikke ligefrem skynde dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp ! er begyndt at ride en unghest |
|
|
nu har jeg fået nogle forskellige meninger om hvad jeg kan gøre og burde gøre... jeg tror at jeg vil følge de råd om at vente til jeg kan begynde at få undervisning på ham, men sammentidig vil jeg træne nogle af de ting fra jorden som "MayRenne" foreslog mig dog har jeg et problem mere- når jeg anspringer den i galop, løfter den hovedet helt op, og forsøger at spurte helt ukontrolerer frem...hvordan kan jeg få mere kontrol over dens galop ?? det skal lige siges at hende der ejer den, er pisse bange for den, og den har stået op til flere uger før, uden at blive rørt... jeg har nu redet den en god uges tid, men er bange for at komme til at gøre noget forkert, og så det måske ender med at jeg får ødelagt den... er der nogen der kender til det problem, og hvad kan i anbefale mig at gøre ?? på forhånd tak !!
knuzzer ina.pigen HUSK VÆR MOD ANDRE SOM DU GERNE SELV VIL BEHANDLES !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest.. |
| Forfatter:  |
Camilla k |
| Dato:  |
23-09-2006 22:21 |
|
i følge dit indlæg virker det ikke til hesten er redet ret meget så efter min mening skal den slet ikke kunne galop med dig endnu... det med at den stikker hoved i sky og løber skyldes nok både at den er utryg over situationen og samtidig ikke har den ballance der kræves for at gallopere med rytter endnu... så mit bedste råd til dig er... rid den i skridt og trav roligt og STABILT tempo så den frem for alt får en god takt og bliver stabil og får muskler... vent også med øgninger til den har en helt stabil og afslappet trav, en anden til er du snakker om sidebevægelser? synes jeg slet ikke den skal kunne endnu overhovedet MEN hvis du vil træne den i det så gør det fra jorden med horsemanship... så blir det os MEGET bedre når du engang skal udføre det fra ryggen af hende...  håber du kunne bruge det til noget... og held og lykke med dit projekt... 
FULDBLOD/TRAKHENER FOREVER ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for det første |
|
|
så har den ikke balance til at galopere endnu, så det skal du vente med indtil at den har balancen i orden det får du ved at lave lette øvelser som slangegange og volter etc. når balancen er på plads kan du begynde at træne galop og når det er på plads også med overgange kan du begynde at tage hul på de forskellige øvelser og her er det vigtigt ikke at overdrive noget som helst man ride og træner ikke schenkelvigning og versader i en hel time 3-4 skridt ad gangen indlagt i en volte tilbage eller en volte versaden 3-4 skridt op ad langsiden engang imellem, lige udretning overgange og en hest i balance er vigtig inden man foretager sig andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest |
|
|
Det lyder ikke som om du har prøvet at ride unghest før. Det er vigtigt at hesten får balance før du kan forvente noget af den. Jeg er enige med de andre om at du skal vente med de mere krævende øvelser og i stedet træne at den bliver fuldt styrbar og at den forstår dine hjælpere. En 4 års har brug for frihed og jeg ville ikke ride den for længe ad gangen på banen max 30 min og så skal den have pauser undervejs hvor den får lov at strække hals. Det der er rigtig vigtigt på en 4 års og som er det værste du kan gøre er at ride den for lidt frem og samle den for meget. Indtil den har lært at gå godt frem i alle gangarter vil det være dumt at samle den særlig meget. Hvis den ikke lærer at gå frem nu ødelægger du den. Når man rider ungheste skal man være rolig og tålmodig. Det er en god idé at overdrive sine hjælpere, så heste bedre kan forstå det. Fx hvis du skal i gallop skal du markere tydeligt med dine ben og lægge lidt ekstra vægt på indvendige side. Pæne overgange er tit en by i Rusland på det tidspunkt her. Igen ha tålmodighed. Det skal nok komme. håber det var til hjælp. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Unghest |
|
|
At tilride en unghest uden erfaring fra rytters side er en farlig ting. Man kan ødelægge mere end man gavner. Få noget hjælp fra en person med erfaring på ungheste. Siger det mere for din egen og hestens skyld. Held og lykke Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp ! er begyndt at ride en unghest |
|
|
først og fremmest vil jeg sige tak for al jeres hjælp jeg har aldrig før prøvet at ride ungheste...så det er noget af en prøvelse for mig !! ham jeg rider har været hos en berider for at blive tilredet, og så var der en der indsprang ham i februarmåned, hvilket efter min mening er alt for tideligt !! og siden da er han stor set ikk blevet rørt særligt meget... som sagt er jeg lige begyndt at ride ham, men ka bare mærke på ham at han er meget utryg ved at man forlanger en lille smule af ham !! i går trænede jeg volter, volter og atter volter i skridt og letredning en halv time, og det gik bedre end forventet, så nu har jeg noget at øve med ham, til jeg ka begynde at få ene undervisning !! måske det ville være en god ide at tage ham i longen først, og så ride 15 -20 min bagefter ?? jeg har også overvejet at finde en anden at ride til jeg engang er blevet mere rutineret, for jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg gik hen og ødelagde ham syntes bare det er ærveligt at når jeg spørger til råds ude på gården, så får jeg bare at vide at jeg både må sidde ned i trav på ham, og galopere på ham...men det er jo s´føllig heller ikk deres egen hest det går ud over, så de er vel mere eller mindre ligeglad med ham...bare han ikk skal stå og glo i op til en uge !! halløjsa fik lige en opringning, jeg kan allerede starte med undernisning på torsdag, hvilket jeg glæder mig meget til !! men har i nogle flere gode råd, vil jeg meget gerne høre fra jer og uanset hvordan det går, så skal jeg nok holde jer informeret !! på forhånd tak 
knuzzer ina.pigen HUSK VÆR MOD ANDRE SOM DU GERNE SELV VIL BEHANDLES !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest... |
|
|
og siden da er han stor set ikk blevet rørt særligt meget... som sagt er jeg lige begyndt at ride ham, men ka bare mærke på ham at han er meget utryg ved at man forlanger en lille smule af ham !! i går trænede jeg volter, volter og atter volter i skridt og letredning en halv time, og det gik bedre end forventet, så nu har jeg noget at øve med ham, til jeg ka begynde at få ene undervisning !! - endnu en væsentlig grund til at det er ALT for tidligt at lære den en masse svære øvelser. Grundridningen skal være helt på plads inden man lærer hesten at samle sig. Lige nu gælder det bare om at den ved det er sjovt at søge fremad, får balance,bliver tryg ved rytter og sig selv. Håber du kan finde den hjælp i underviseren du føler du har brug for. At ride en rutineret og ældre hest der kan lære dig en masse er ikke en dårlig idé. Præcis det samme har jeg selv gjort i nogle år og har så nu en helt ung hest jeg gerne skulle kunne lære en masse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hastværk er lastværk..! |
| Forfatter:  |
Lea Bjerre |
| Dato:  |
25-09-2006 20:15 |
|
Pas på! Det er jo kun en lille baby, og som det i forvejen er nævnt, er det nogle meget svære øvelser for sådan en lille størrelse. Jeg vil give Riderlykke helt ret! Den skal ud og have det sjovt og prøve en masse udfordrende ting. Udfordrende som i larmende plastic, store farlige hvide sten osv.. Og som dens mor er det dit job, at vise den at verden ikke er så farlig endda.. bare ha lov til at vokse, blive ældre og finde tryghed. Hvis du så endelig vil lave noget ud over det sædvanlige, kan jeg varmt anbefale dig den akademiske ridekunst! det har udvundet MIRAKLER for mig! det er underligt at vende sig til at arbejde med hesten på en hel anden måde i starten, men glæden man føler ved at mærke, hvordan man gradvist får en mere afbalanceret, og meget gladere hest er simpelthen GULD værd! Hest og rytter skal have det sjovt,uanset alder og kunnen. Den bryder godt nok helt med den moderne engelske dressur, man bagefter tænker man:"Hvorfor hulen er der ikke nogen der har fortalt mig det noget før??" Hvis du vil vide mere om det akademiske ridekunst eller opleve det selv, kan jeg anbefale dig Mette Boldt. Bare google hendes navn. Der kan du også læse mere om selve ridekunsten.. Dog er det nok lidt begrænset for hvor meget den lille gut kan samle sig om endnu, men i ultra ultra små bidder kan den godt klare det. En øvelse, som mine er helt vilde med er f.eks. hvis jeg står ved siden af dem og prikker dem på skulderen, at de reagere ved at bøje halsen over efter godbiden der venter.. og så udvide den et prik på maven, bringen, forbenet og vupti, det ligner næsten at de nejer.. også en god panikknap  Derudover vil jeg også give dig et stort klap på skulderen, og sige godt gået! dejligt at høre at du tænker over tingene og tager dem til dig for at forbedre dig selv og din egen kunnen! Jeg oplever at mange er for stolte til at tage de råd til sig som de får! Men du tog imod dem med kyshånd! Det tager jeg hatten af for..! Held og Lykke med den lille gut!
Med Venlig Hilsen Lea
Magt og uvidenhed er en afskyelig blanding! - Poul Henningsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilbagetrædning |
| Forfatter:  |
annefk |
| Dato:  |
25-09-2006 22:20 |
|
når du skal til at lære den tilbagetrædning, kan du evt. gøre som jeg har gjort. Jeg har lært den komandoen fra jorden, og når den så skulle lære det under ridning, har jeg taget et trækketov rundt om halsen- hvor jeg så tager i tovet/ en smule i tøjlen og giver komandoen. Sådan har jeg lært en del heste det. De forstår jo ikke hvad man vil have den til. På den måde går det stille og roligt...
Mvh. Anne Passer søges til Coco, 3 år, 86 i stg. og masser af charme!
det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et råd og en regel |
|
|
Jeg vil råde dig til at læse en masse litteratur omkring dressurøvelserne, så vil du efterhånden få en god indsigt i hvordan de virker og hvorfor. Dernæst kan du så forsigtigt prøve at udføre det i virkeligheden. Du skal bare hele tiden huske at en utrænet hest ikke udfører øvelserne når den får hjælpen, den udfører måske 2 % af det tiltænkte, og så må man tage det derfra stille og roligt skridt for skridt Reglen er - det må aldrig føles som en kamp med hesten, det skal føles på en måde som er god for begge parter, læg mærke til hesten, stritter den imod så stop, er den med i det der sker, så er det på rette vej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|