Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp ! Trav/galop
Forfatter: 
Dato:  28-08-2002 11:13
Hej !

ja, beklager den ikke så sigende overskrift, men det var ikke lige til at finde 3 meget beskrivende ord, sorry !

Jeg har et kæmpe problem med den hest jeg rider. Jeg har ikke redet den så mange gange endnu og den har stået meget stille gennem det sidste års tid. (den er 7 år i øvrigt)

Problemet er traven og galoppen. Jeg kan ikke lægge benene til hende uden hun spænder helt i kroppen og begynder på en slags tølt og jeg kan slet ikke få hende løsnet op. Det skal lige siges at jeg ikke holder den fortil og det er heller ikke sådan at jeg er ved at klemme livet ud af hesten, når jeg lægger benene til. Det er både når jeg prøver at arbejde med den i dressur og når vi rider tur, hvor jeg kun løst lægger ben til hende (hvis det kan siges sådan..?) Ikke engang på tur kan hun løsnes helt op og få en normal, "flydende" trav. Lidt kan hun godt, men så er næsen så højt i sky, at jeg næsten ikke kan se hen over hovedet på hende !!

Galop kan jeg slet ikke få hende i. Da spænder hun endu mere op, står nærmest og laver nogle anspring/rejehop på stedet. Jeg prøvede ude på en sti på en tur, for de plejer jo at være lidt mere friske og glade der, så tænkte jeg hun måske ville, men nej. Hun kan ikke engang "løbes igang". Hun virker nærmest nervøs/spændt når man forlanger bare den mindste lille ting.

Hvad pokker skal jeg gøre ?:-)

Jeg skal have undervisning, men har ikke fundet en endnu.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hjælp ! Trav/galop
Forfatter: 
Dato:  28-08-2002 11:59
Hvem f... har redet den hest op?

Det lyder som om, hun har haft nogle utroligt dårlige oplevelser førhen!

Eller også har hun ondt i munden eller (højst sandsynlig) i ryggen!
Få en til at chekke, om alt udstyret nu ogå passer til netop hende!

Ellers gælder det om at bygge tilliden op!
Lad være med at forlange for meget, og undgå forsøg på galoptræning det næste stykke tid, hvis hun er så meget imod!

Hun skal rides dybt og lang og i et moderat tempo uden at ile.
Masser af forsigtige halve parader og hold konstant kontakt - ikke pres - med schenklerne, så hun roligt kan vænne sig til fornemmelsen!

Find ud af hvor meget schenkel du egentlig behøver at bruge, og hold dine ben så stille som muligt, for det lyder som om, du rider en meget følsom hest.

Hun har sikkert brug for at opbygge sin tillid til rytteren, vænne sig til konstant kontakt og en rolig og blid kontakt til rytterens hånd, før du kan forlange noget af hende!

Håber det lykkes!

Luise

Kom og vær med! http://www.lae-webheste.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-08-2002 12:00
Hey,

Min veninde havde samme problem med sin vallak på 10, som havde stået stille i knap to pga barsel.

Hendes hest "tøltede" af sted i trav, og hoppede afsted i galop. Og spændte konstant op!

Hun blev vejledt til at tænke langsomt, ride langsom letridning så hesten lærte at slappe af. Hun skulle fortsætte med at ride letridning i sit eget tempo indtil hesten valgte at følge hendes tempo.

Så snart hesten slappede af eller viste tegne derpå skulle hun skridte den af.

Hun begyndte først på galop da den havde lært at slappe af i trav.

Derudover lavede hun masser af overgange, så hesten lærte at vente på hende!

Dog skal det siges hun fik meget hjælp af sin underviser!

Held og lykke med det
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 12:48
Hej Cat,

Hvis hesten ikke har ondt nogen steder (tænder, ryg you name it) så vil jeg anbefale dig at lære den lydkommandoerne i en longe, så du kan styre den på stemmen. Herefter kan du langsomt lære den de fysiske hjælpere ved at kombinere med stemmekommandoerne.

Men husk - ting tager tid.

God fornøjelse.

BeritH
Så er der dugfriske billeder af Gizzeren på min præsentation;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider