Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hesten er stiv som et bræt, hjælp!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2006 23:04

Jeg har et problem, som jeg ikke kan løse.

Jeg har en hoppe på 7 år, som er meget usmidig fortil; det man også kalder hård i munden.

Hun har haft en masse småskader siden tilridningen, så hun har aldrig været trænet optimalt.

Nu har jeg valgt at ride hende i form nede i skoven og så begynde med undervisning om 1 måned eller 1½, når hun har opnået konditionen til det.

Hun er generelt en flink og lydhør hest, sensibel for schenkler og sæde.

Men fortil er det altid en kamp om, hvem der skal bestemme og hun reagerer med stor irritation, når jeg tager i tøjlen.

Derfor troede jeg, det var hendes tænder, der var problemet og fik dyrlægen ud for at få dem ordnet.

Der var nogle spidser, men det har overhovedet ikke hjulpet på tøjle-problemet, at de nu er fjernet.

Hun skulle heller ikke være øm i ryg, hals eller nakke, ifølge dyrlægen.

Laia er jo en hoppe med sine egne meninger om, hvad der er sjovt og hvad hun overhovedet ikke gider. Men jeg tror ikke udelukkende, det er frækhed når hun nægter at samarbejde fortil, for hun er jo flink til at lystre for de andre hjælpere.

Hun er jo først nu ved at opbygge de muskler, som en ridehest har brug for, og derfor er jeg klar over, at der er grænser for hvor meget hun kan bære sig i holdning.

Men hun har jo i løbet af de sidste 2 måneder opnået en nogenlunde kondition og så burde hun vel også kunne holde til at løfte ryggen lidt og lægge lidt støtte på biddet?

Laia har en meget negativ holdning til at løbe i cirkler på banen, man kan bare mærke hun tænker åh, nej, ikke det ensformige sandkasse-ridning igen.

Derfor har jeg valgt at ride skovture i det dejlige vejr, for så er Laias indstilling til arbejdet meget mere positiv.

Det er jo svært at ride voltefigurer på skovstierne, men jeg har i stedet forsøgt at få aktiveret bagbenene og ryggen løftet og så prøvet at få lidt kontakt fortil også.

Det er momentvis gået nogenlunde.

Men hun vil meget hellere sænke ryggen lidt og løbe, som hun gør, når hun går uden rytter med hovedet lidt løftet.

Hvis jeg insisterer på kontakt fortil, lægger hun sig meget dybt, hænger på tøjlen, sænker ryggen og vi mister fremdriften, fordi hun ikke træder ind under sig med bagbenene. Og det virker i det hele taget meget anstrengt og tvungent.

Min opstilling på hende har ikke været den bedste, for jeg har redet pony i mange år. Laia har et stort rygsving, så jeg har haft svært ved at holde et roligt sæde og falder frem, hvis jeg ikke er opmærksom på det.

Det er dog blevet meget bedre de sidste par måneder, hvor vi har kunnet ride regelmæssigt uden nogen skader.

Mig og Laias balance er blevet meget bedre og det er samarbejdet også.

Og selvom jeg kommer tilbage i lodret og holder ben og hænder roligt, gør det ingen forskel for Laias holdning fortil. Heller ikke når hun i perioder iøvrigt går fint med aktive bagben og løftet ryg.

Der er massere af forhindringer nede i skoven, og det er helt klart her, Laias talent ligger.

Hun elsker at springe og gør det med stort mod.

Men man kan sørme godt mærke, at grundridningen ikke er på plads mellem forhindringerne, for jeg skal virkelig havde fat fortil for at passe skridtene til, så afsættet stemmer og det er meget svært at komme igennem med de halve parader.

Hvordan ville i ride sådan en hest, der generelt er følsom for hjælpere, men er stiv som et bræt fortil?

Skal jeg opgive at få forbedringer før vi kommer i ridehus og kan ride i cirkler med kyndig vejledning, eller kan jeg lave nogle forberedende øvelser nede i skoven?

Hvis i ligger inde med nogle tricks eller har en kommentar, håber jeg i vil skrive!

0
0
Svar på denne tråd

Stiv...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 06:15

Det er lidt svært at rådgive når man ikke har set Jer, så måske kan du ikke bruge rådet .

Har du tænkt på om problemet (også) ligger hos dig selv ?. Der er kun én grund til at en hest kan hænge i tøjlen og det er hvis DU hænger i den anden ende . Husker du eftergiften altid ?.

Det du mærker som stivhed tror jeg kommer fra bagbenene (korte skridt). Min egen kan selv virke stiv og lidt "lang", men hvis jeg beder om versade, så svinger bagbenet flot ind under ham og han bliver 10-4 fortil (uden yderligere korrektioner i tøjlen).

Så ridning af versader og traversader vil nok hjælpe dig - og dem laver jeg fint i skoven. I disse øvelser skal man have styr på både skuldre og bagben .

Derudover kan du gennemgå Kyra Kyrklunds ABC - hvis de ikke fungerer så skal du der tilbage til - og træne det først.

Håber du fik et par ideer .

KatrineH

Det bedste er bare islandske uldtotter
0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 06:56

Kan du ikke styre bagbensaktionen kan du ikke få energien frem bagfra. Sædets drev styrer energien bagfra og kan du ikke sidde vil hesten mere eller mindre gå med dig og det er så ikke dig der rider hesten.

Hellere ride i et tempo du kan følge med i og så øge accelerationen i momenter end forsøge at klamre dig fast i en evig kamp for at holde dig fast.

Når det er sagt kan dine problemmer også skyldes det bid du rider med. Det kan være for lille eller for stort.

Tips

Schenkler tilbage giver bedre indundergriben, men kræver mere energi i sædets drev.

Tryk med tilbagelagte schenkler giver løft af bagben.

Tryk med schenkler fremme ved gjorden løfter forben og til dels hals.

Håndens placering og bøjningen af håndleddet har betydning for den elastiske tøjlekontakt. Tøjlekorrektioner bliver for kraftige, hvis der rides i underarmen.

Lyt til hestens skridt på hårdt underlag, så du får en fornemmelse af takten.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Longering ..
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 19:01
God idè med noget jordarbejde:
Klassisk longearbejde - har jeg selv har mange rigtig gode erfaringer med - især på usmidige, stive heste.. (y)

// Mvh. Sandra

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Hvil I Fred Kristine <3' - Vil altid huske dig..

0
0
Svar på denne tråd

svært at give dig råd
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 10:46

men jeg ville nok kombinere det lidt. Hvis hesten er så uvillig, så tror jeg ikke det er frækhed, men at det er svært og anstrengende for den at engagere bagbenene og løfte ryggen. Pas derfor på med at gå for hårdt til den på ridebanen. Rid store 20 meter volter og slangegange i kort tid af gangen (max 10-15 minutter) og så ud og skridte nogle gode ture.

I skoven kan du godt fortsætte dit arbejde, det behøver ikke alt sammen være skridt for lange tøjler. Find nogle bakker at ride op og ned af, og forsøg at få den til biddet i nogle perioder også i skridt.

Nu ved jeg ikke, hvor længe du har været i gang, men et genoptræningsprogram tager mindt et halvt år. Her er det genoptræningsprogram, som jeg bruger nu, hvor min hest skal i gang efter en gaffelbåndsskade. Hvis din hest aldrig har været i gang, så er det noget i den stil, du skal regne med.

2 mdr. 15-30 minutters skridt dagligt (øger langsomt tiden)

1 md. 30-60 minutters skridt dagligt (øger langsomt tiden)

1 md. 45-60 minutters skridt, op til 15 min. trav

1 md. 45-60 minutters skridt, op til 30 min. trav

Alternativt kan du finde et program her: www.netdyredoktor.dk/sw14410.asp

MVH Dixonfan

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider