Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp! uopmærksom hest!
Forfatter: 
Dato:  09-09-2006 20:55

Hej :-)

Jeg har næsten verdens bedste hest ;) hehe, men han har et træls problem. hvis jeg røver noget med hms. kigger han alle andre steder hen. også selvom jeg så vifter med armene elle enda hopper. han er virkelig uopmærksom og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at han syndes det bliver sjovt at lave ting. nogle der evt. har ideer til træning fra jorden som ville kunne vække ham lidt op.?

-Maria

0
0
Svar på denne tråd

Klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  10-09-2006 02:26

Sådan en har jeg også - eller rettere sagt havde ;-) Frk. fedberg var fantastisk dygtig til at finde et punkt laaangt ude i horisonten, som hun fikserede på. Normalt plejer at at flytte lidt med en uopmærksom hest - altså at skubbe den frem/tilbage/til siden, men det var frk. fedberg mentalt alt for langt væk til at registrere. Det eneste, der virkede, var et ordentligt klask i r***, hvorefter hun kiggede med sådan et "Huh? Var du der"- udtryk.

Det synes jeg ikke lige var så optimalt. Efter at jeg er begyndt at klikkertræne hende er hun blevet meget mere nærværende, ja faktisk har jeg slet ikke oplevet hende lave det nummer mere. Jeg træner ikke fancy tricks med hende, bare helt dagligdags (nye) ting, som da jeg ville have hende til at løfte poter ved klap på benet, tage hovedet ned ved let tryk på nakken, og når jeg vil forbedre øvelser som stå, gå eller drej.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2006 17:05

hvad med at longere den lidt for at få den til at lytte mere til din stemme

synes ofte at hms er lidt overdrevet.. mange forventer at deres heste skal reagere som pragteksemplarer i bøger..

men min erfaring er at hvis hms udføres af folk der ikke lige er gitte naldahl osv... tjaaeh så keder de sig sku ofte lidt..

Personligt synes jeg det er meget sjovere at lege kongens efterfølger (hesten følger dig også når du begynder at løbe, dreje eller stoppe pludseligt.. hehe men knap så fedt hvis hesten er langsomst til at stoppe)

0
0
Svar på denne tråd

Måske skulle
Forfatter: 
Dato:  12-09-2006 19:16

du overveje for hvis skyld du laver disse ting, hvis din hest keder sig så lad den dog slippe for alt det gas og lad den komme på fold en tur i skoven eller tag fat hvis det kan fange dens opmærksomhed.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Gør det spændende
Forfatter: 
Dato:  13-09-2006 12:18

jeg forsøger at gøre arbejdet med HMS spændende-forstået på den måde at jeg aldrig lave den samme øvelse hver dag og flere gang i træk- ved hele tiden at bygge videre på øvelserne ( sætte noget nyt på eller gøre en bedre) og arbejde fx i skoven eller på en anden bane eller hvor jeg nu kan komme til det.

Så hvis jeg nu har lært en hyp at lege YOYO( først i kort og derefter i lagt tov), stopper jeg med at lege det med den på bane eller i ridehus- derefter bruger jeg kun tid på øvelsen når jeg trækker en tur i skoven og der lige er et par sten eller andet det er oplagt at bakke igennem. Deved undgår jeg at hesten bliver "slidt" på øvelsen- Jeg går tit sidelæns på en bred skovsti gerne både med rytter og uden- eller op af en bakke eller langs en træstamme eller hvad jeg nu kan finde. Når hesten ellers er godt arbejdende med øvelsen laver jeg liberty- her bruger jeg tit plastik eller andet jeg sender dem over, rundt om eller igennem, og tager kun et par øvelser af gangen- de fleste heste er som små børn de elsker nye udfordringer og at afprøve nye ting- bliver det en del af hverdagen gør de det selv sjov ved at selv af finde på små lege( læs- de afprøver om der lige kan flettes noget andet ind)- derfor forsørger jeg at lave afvekslig og adspedelse så det ikke bliver det samme kedelige de skal til igen-det er min erfaring at det er vigtigt at holde gejsten oppe hos en hyp, så den tænker: hvad har hun fundet på af sjove ting i dag.

Held og lykke med det

Vh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Uopmærksom hest
Forfatter: 
Dato:  13-09-2006 19:07

Åh hvor jeg kender det - har selv en hest, der til tider kan være ret så uopmærksom. Hun kan stå i sin egen verden og drømme sig laaangt væk Jeg er netop begyndt på klikkertræning, hvor vi startede med den nemme øvelse, at hun skulle berøre target med mulen, hvorefter jeg klikkede og hun fik en godbid. Efter kort tid blev hun faktisk allerede uopmærksom igen selvom der var godbider i sigte...Jeg har haft kontakt med en, som underviser i Klikkertræning, og hun mener at det nok er fordi øvelsen er for nem for min hest. Så nu skal vi videre til at lære nogle øvelser.

Det er egentlig ret svært, men bestemt også udfordrende, med sådan en hest

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

dsjhgapohig
Forfatter: 
Dato:  13-09-2006 19:11
jeg vil slet ikke komme med mit råd, for så får jeg nok en masse på nakken , som man plejer at gøre her på hestenettet hvis man ikke er til pussenusse gøje overtalelsesmetoden..

Dressur undervisning tilbydes af voksen underviser. Brugt rideudstyr sælges.

Se min hjemmeside for mere info: www.123hjemmeside.dk/d...nd-nielsen

0
0
Svar på denne tråd

tjahhh
Forfatter: 
Dato:  13-09-2006 21:52

hvis din hest ikke synes du er interessant at bruge sin opmæksomhed på, hvorfor skulle den så gøre det?

DU skal gøre dig fortjent til at være leder, og DU skal overbevise din hest om at du er istand til at klare opgaven. For hesten er der kun én ting der gælder - at kommer levende hjem! Og hvis den ikke stoler på at du kan klare opgaven at få jer levende hjem, så er den nødt til at overtage ledejobbet, hvilket betyder at den er nødt til hele tiden og vide alt hvad der sker omkring den, så den kan være på vagt overfor eventuelle farer.

Hvis din hest ikke har respekt for dig - og det er igen noget DU skal gøre dig fortjent til - så vil den heller ikke bruge sin opmærksomhed på dig. Den vil lynhurtigt begynde at kede sig, kigge alle mulige andre steder hen, vade ind i dig med skulderen osv.

Når heste ikke længere er utrygge ved mennesker, så begynder de at lege med dem. I flokken leger heste Hvem-flytter-hvem lege, og den der er hurtigst og smartest og kan flytte de andre hurtigst, er den der får mest respekt og blvier leder for de andre - og dermed den der får mest opmærksomhed.

Du skal altså gøre dig fortjent til din hest's respekt, før den vil give dig opmærksomhed. Og så skal du heller ikke være kedelig - du skal kunne bede din hest om at flytte sig lynhurtigt, og alle steder hen. For hvis din hest har respekt for dig, vil du kunne flytte den. Jo mere respekt den får for dig, jo mindre skal du gøre for at flytte den, du kan så starte med at gøre lidt, og gå op til at gøre mere hvis den ike flytter sig hurtigt nok. DIn hest vil så hurtigt erfare at det er en god ide at holde opmærksomheden på dig, for lige pludselig kan det være du beder den om at flytte sig, så den må hellere se de små tegn - for hvis den overser dem, så kommer de kraftige faser.

de syv lege - 7 games er helt fantastiske til det!!

If you allways do what you allways did, you'll allways get what you've allways got
0
0
Svar på denne tråd

bak...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2006 23:15
Hvis den hest jeg træner er uopmærksom - får jeg den til at bakke, hvis den bakker for mig, er den også opmærksom på mig.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider