Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tidlig eller sen træning
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 17:07

hej derude, jeg fornemmer at de fleste foretrækker at arbejde/ tilride hesten tidligst når den er 3,1/2 år,

når jeg læser i min bog om ungheste, står der det er meget viktigt at påvirke den unge hest fx linekørsel når hesten er 1,1/2år , det er jo meget tidligt.?

så jeg synes det er svært at finde ud af hvor meget man egentlig må,vil jo nødig gåre hesten ked af arbejde.

er der nogle der har erfarring for hvornår en fjordhest/welsh cob er moden

trierhorses

0
0
Svar på denne tråd

Ikke lige den hesterace
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 17:51

jeg har mødt en hest der er arbejdet parelli med fra hun var 1½år- hun er bare en super hest at arbejde med og hviler meget i sig selv- jeg er sikker på at den tidlige indflydelse er en faktor der har haft en stor rolle. I USA hvor jeg boede som ganske ung var det normalt at starte en hyp når den var 1½, blev den over 3 år var det for "sent"- og de mente ikke at kunne påvirker personligheden nok-

Personligt mener jeg jo tidliger, jo bedre. UNDER STADIG HENSYNTAGEN TIL HESTES FORMÅEN, DET GÆLDER BÅDE FYSISK OG PSYKISK - elles må man heller lade være og få en profesionel til at ride den let til når den er ca.3 år.

Så det jeg nok vil anbefale er at man kikker på sig selv og samspillet med sin hest- ved man når den har fået nok ??? og kan man lade en unghest "lege" sin vej igennem- jamen, så begynd endelig.

Begynder den at gå den anden vej når du kommer på folden og ikke kikker forventning fuld på dig når du kommer- ja, så var det for meget og du bør STOPPE med øjeblikkelig virkning, for du havde ej den indføling der skal til for at arbejde med en så ung hest.

Håber du ka bruge mit lille skriv til noget

Held og lykke med den unge hyp

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

hun er to år
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 10:50

hej det lyder da dejligt, min hoppe hun ELSKER at komme på ridebanen, gå tur eller bare hygge på staldgangen. og jeg bliver næsten altid mødt med et vrinsk

hun er to år fra maj,hun er enormt harmonisk,ligner en færdig hest, og er positivt indstillet til alt.

havde tænkt på at arbejde hende en LILLE SMULE klassisk engang til vinter, er det for tidligt? i mine øjne er det en meget blid med effektiv måde at træne på, og som der står i min bog om ungheste ( af ingrid andersson og charlie lindberg) er det jo også nu man har sjangsen for at forme hesten i posetiv retning.

gør eksteriøret nogen indflydelse? alexandra myhren , som underviser hos os siger hun er den finest bygget fjordhest blanding hun har set, juubii

trierhorses

0
0
Svar på denne tråd

Arbejde med plag
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 11:12

Ja jeg har også den mening, at så længe man tager hensyn til hesten, og den er glad for at lave noget, så kan man sagtens arbejde med dem mens de er små.

Min plag er 1½ år nu, og han kommer på gåture nogle gange hver uge (det er forskelligt hvor vi går hen og hvor langt, men vi går gerne en halv times tid og også langs vejen), nogle gange er han løs på ridebanen (eller også øver vi stemmekommandoer eller går over et par bomme), og nu er han begyndt at komme med som håndhest ind imellem (ind til videre kun i skridt og på korte ture).

På staldgangen præsenterer jeg ham for forskellige ting - fx har han haft en elastikgjord om maven, han har haft dækken på (i 5 min) og han er blevet skyllet med vandslangen nogle gange.

Han har også haft trense på nogle få gange.

Nogen har den holdning at de skal have lov til at være føl, men jeg holder nu på, at man får en meget nemmere hest ved at lave forskellige ting med den, mens den er ung. Samtidig tror jeg også at en kontrolleret belastning er med til at gøre dem stærkere - vi starter jo heller ikke med træningen som elitegymnast (eller lignende) når vi er 20 år.

Hvis min plag ikke var i hænder hver dag, så tror jeg han ville blive ret umulig. Godt nok er han ret nem, men han er en bisse over for andre end mig, og det kunne godt gå hen og blive et endnu større problem, hvis ikke han blev arbejdet med.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Klassisk dressur
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 12:34

Jeg har desværre ikke erfaring med klassisk dressur- jeg ved at de ofte bliver anderledes opbygget når de er klassisk redet-i "normal" dressur lader du den unge hest finde sin egen takt og bæring før du begynder at sætte den mere bagtil, i klassisk har jeg en fornemmelse af at denne del går tabt- ligeledes har jeg set en del heste der får spat i bagben efter at have været klasisk trænet- jeg tænker at det ikke lige er alle racer der er klædt på til at skulle have så meget vægt på deres bagben-jeg har ikke på noget tidspunkt selv arbejdet med det og har bestemt heller ingen planer om det- for det jeg ellers kan, virker tilfredsstillende for mig- så det er kun hvad jeg har set og oplevet- der findes vel lige så "gode" og "dårlige" ryttere inden for klasisk som inden for "normal" ridning- så her må du finde en der har erfaring på området.

Vh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

ungheste
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 09:45

Jeg købte min plag i april i år da var hun 1 år. Hun havde ikke været meget i hænder og til at starte med, kunne hun slet ikke trækkes med uden hun pludslig skred, kunne ikke gå stille og roligt gennem et led, kunne dårligt løfte ben, stå stille osv osv. Henover sommeren er alt dette blevet trænet, jeg har fået undervisning og har været igennem de 7 lege med hende. Det er en helt anden pige jeg har med at gøre nu -heldigvis.

Jeg ved ikke om hun af sig selv de næste par år, kunne være blevet lige så rolig og medgørlig, i hvert fald havde jeg ikke lyst til at vente. Jeg tænker også, jo før de bliver præsenteret for lidt af hvert jo bedre, uden at overdrive, naturligvis. Jeg brugte den varme juli på at vænne hende til vand/vandnslangen og ret hurtigt nød hun at få et full-body bad, og legede med vandstrålen. Hun har også haft tæppe over sig og barebackpad på.

Jeg træner PP ca. 2 timer om ugen med hende, men løfter ben og trækker med hende dagligt. Et par små ture på vej er det også blevet til, trailertræning kommer, når vi har endnu bedre styr på det grundlæggende.

Med min plag har det kun givet bonus at komme igang med træningen af alm. opdragelse og grundlæggende øvelser, så "tidligt", både for hende, men bestemt også for mig.

Så set ud fra min erfaring, ser jeg ingen grund til at vente :)

0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 12:07

hej alle sammen, det er dejligt at høre jeres ungheste bliver arbejdet med angående det med den klassiske dressur, ja det er helt sikkert ikke alle heste der er bygget til det, og ferkert udført kan det give meget skade, lige som det kan opbygge hest hvis det er godt udført- sådan er det vist med alt træning

desværre synes jeg ikke det fungere så godt når jeg træner hms med min lille mus, hun går FULDKOMMMEN "død", er der nogler der har erfarring med det?

tak for svarene

trierhorses

0
0
Svar på denne tråd

HMS gør der spændende
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 14:15

jeg forsøger at gøre arbejdet med HMS spændende-forstået på den måde at jeg aldrig lave den samme øvelse hver dag og flere gang i træk- ved hele tiden at bygge videre på øvelserne ( sætte noget nyt på eller gøre en bedre) og arbejde fx i skoven eller på en anden bane eller hvor jeg nu kan komme til det.

Så hvis jeg nu har lært en hyp at lege YOYO( først i kort og derefter i lagt tov), stopper jeg med at lege det med den på bane eller i ridehus- derefter bruger jeg kun tid på øvelsen når jeg trækker en tur i skoven og der lige er et par sten eller andet det er oplagt at bakke igennem. Deved undgår jeg at hesten bliver "slidt" på øvelsen- Jeg går tit sidelæns på en bred skovsti gerne både med rytter og uden- eller op af en bakke eller langs en træstamme eller hvad jeg nu kan finde. Når hesten ellers er godt arbejdende med øvelsen laver jeg liberty- her bruger jeg tit plastik eller andet jeg sender dem over, rundt om eller igennem, og tager kun et par øvelser af gangen- de fleste heste er som små børn de elsker nye udfordringer og at afprøve nye ting- bliver det en del af hverdagen gør de det selv sjov ved at selv af finde på små lege( læs- de afprøver om der lige kan flettes noget andet ind)- derfor forsørger jeg at lave afvekslig og adspedelse så det ikke bliver det samme kedelige de skal til igen-det er min erfaring at det er vigtigt at holde gejsten oppe hos en hyp, så den tænker: hvad har hun fundet på af sjove ting i dag.

Vh

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider