Ja jeg har også den mening, at så længe man tager hensyn til hesten, og den er glad for at lave noget, så kan man sagtens arbejde med dem mens de er små.
Min plag er 1½ år nu, og han kommer på gåture nogle gange hver uge (det er forskelligt hvor vi går hen og hvor langt, men vi går gerne en halv times tid og også langs vejen), nogle gange er han løs på ridebanen (eller også øver vi stemmekommandoer eller går over et par bomme), og nu er han begyndt at komme med som håndhest ind imellem (ind til videre kun i skridt og på korte ture).
På staldgangen præsenterer jeg ham for forskellige ting - fx har han haft en elastikgjord om maven, han har haft dækken på (i 5 min) og han er blevet skyllet med vandslangen nogle gange.
Han har også haft trense på nogle få gange.
Nogen har den holdning at de skal have lov til at være føl, men jeg holder nu på, at man får en meget nemmere hest ved at lave forskellige ting med den, mens den er ung. Samtidig tror jeg også at en kontrolleret belastning er med til at gøre dem stærkere - vi starter jo heller ikke med træningen som elitegymnast (eller lignende) når vi er 20 år.
Hvis min plag ikke var i hænder hver dag, så tror jeg han ville blive ret umulig. Godt nok er han ret nem, men han er en bisse over for andre end mig, og det kunne godt gå hen og blive et endnu større problem, hvis ikke han blev arbejdet med.
Linda.