|
|
| sindsyg |
|
|
hejsa jeg håber at få lidt hjælp herinde... jeg er begyndt at ride den her hest for en veninde som er blevet bange for ham men vil ikke sælge  han er rigtig sød fra jorden og i stalden. Problemet er når du starter din ridning og begynder at arbejde ham ned og rund og få fat bagfra bliver han vildt sur, der er tjekket tænder og ryg osv... han springer simpelthen i luften som et lyn fra en klar himmel og tager slet ikke hensyn til at du sidder på ryggen af ham, jeg er ikke bange for ham eller at blive smidt af men jeg har aldrig prøvet noget lignende...!? han så os den irriterende tendens til at tage tungen over bidet har i nogle forholdsvise gode tips til det han er mellemblød i munden... tusinde tak ville blive glad hvis vi kunne finde en løsning på det heller det end at han skal stå og ik blive brugt. jeg ved godt man ikke kan ride på papirene men han er efter "Lillemarkens Arkibal" på forhånd tak...! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 100 % at den har |
|
|
ondt et sted når du får rigtigt fat, prøv at lade være med at presse den ud i denne for denne hest ubehagelige situation den er måske ikke klar til det endnu, tålmodighed er en dyd, det er ikke alle heste der bare finder sig i at blive pakket sammen og strammet ind og så siger de fra nogen mere voldsomt end andre, men den mener helt klart at du er gået over en grænse. God arbejdslyst Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak... men |
|
|
den er blevet redet længe den er 7 år nu og har været kastebold mellem mennesker... men jeg troede også det var noget i den dur og er overhovedet næsten ikke begyndt at tage fat eller pakke ham ind...!?? men tusinde tak for dit svar... jeg har os meget tålmodighed synes bare det er træls at han bliver ved det kan jo ende galt meget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få ham tjekket af en eller flere |
|
|
kyndige personer...dyrlæge osv. Og er i 100% sikre på at det ikke skyldes smerter, så skyldes det manglende tillid og sikkert også et oprør for mangel på respekt fra menneskene omkring den. Gensidig tillid og respekt må genopbygges... OG så er det slut med at lade flere ride ham/hende. Heste der er blevet redet af mange osv - ender ofte der hvor denne hest også er endt. Respekter hesten. Har du/i brug for hjælp, så kontakt én der har forstand på horsemanship. Du er også velkommen til at kontakte mig ved privat besked - min mail dur ikke lige pt. Mvh. May.
Vores sorte perler Frieseren Thundra & Shetlandsponyen Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten |
|
|
tager tungen over biddet og samtidig reagerer, som du har beskrevet. Så er den enten syg, - eller også har du for meget fat i den  Det er muligvis det sidste. Man må jo ikke have mere fat fortil/i hænderne, end at det kommer tilstrækkelig energi bagfra, for så generes hesten - nogen gange i ufattelig grad ...  Så det gør ondt på den. Den er muligvis sart, men det kan den jo ikke gøre for  Så du må prøve med stor forsigtighed, og få hjælp fra en professionel - eller i hvert fald dygtig rytter 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja nu kan |
|
|
detjo tyde på den har ondt, men med den afstamning, kan det også værer et tempramangs problem, så hvis du ikke magter det så få noget prof hjælp
med venlig hilsen Susanne. s.n.o.b sød, nussende, omhyggelig, brede rytter.
Din uderskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej min ung hest |
|
|
Hej. Min unghest giver klar besked når der er noget der generer ham. Jeg har haft med mange heste at gøre, og tilredet en del også, men aldrig har jeg haft en som klar siger fra, hvis det ikke er rart. Han har haft lidt problemmer med ryggen. Den første dag han viste tegn, mente jeg bare at kræet var møg fræk. Så efter at jeg havde haft sadlen af, tjekket hove ben ryg sadel bid osv, kravlede jeg på nakken af ham igen, og krævede det jeg mente han kunnne klare. Men dagen efter var hesten ikke rengående, og jeg måtte have en kiropraktor til at rette hans stel. Nu er han tip top. Men lægger jeg min egen sadel på ham nu, efer at havde redet med den uden problemer, kan jeg knap komme op. Ber jeg ham noget, arbejder han i mod. Så nu har jeg lånt en anden sadel, og så er der intet. Så min viser når ting gør avs. Før jeg fik ham, troede jeg heller ikke en hest kunne være så sart. Men jeg er blevet klogere. Jeg mener som de andre at hesten sakl tjekket i hoved og r.v, og er der intet der at komme efter, så få hjalp fra en som har erfaring med problemheste. Personlig tror jeg deb har ondt, og fået dens ideer for at fortælle rytter det. Bliver tingene rettet, skal I regne med noget tid, hvor den kan være "fræk", den skal jo lære og stole på jer igen, som den åbentbart gør fint, når i ikke er på ryggen af den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadlen |
|
|
Er i sikker på sadlen ligger korrekt??? Mange heste bliver sure/utilfredse når der er for meget fat i dem, man kræver bøjning og bæring her og nu, osv. Prøv at ride den med gradvis mere bøjning og bæring i løbet af "ridetimen" og lyt til hesten, hvad den vil være med til og kan klare...så det bliver et roligt samarbejde imellem jer. -Giver det mening??? Og husk ligeudretningen i ridningen!!! -Ikke kun bøjning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det. |
| Forfatter:  |
TCH |
| Dato:  |
24-08-2006 09:11 |
|
Sådan en hest havde jeg også - bedst som man red eksploderede den fuldstændig - den har fået konstateret Kissing Spine!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samme tanke... |
|
|
samme tanke som TCH. Jeg red også en hest, som pludselig under ridning kunne reagere fuld stændigt som om jeg var igang med at give hende tæsk... efter snak med ejeren og hendes historie iøvrigt valgte hun af få røngtenfotograferet ryggen. Der var kissing spine, og selvom at dyrlægen ikke mente at det var så alvorligt at den ikke burde kunne rides så kunne du altså ikke ride den hvis du bad den bruge ryggen korrekt. Så jeg ville også anbefale at få den tjekket igennem igen, en så kraftig reaktion tyder på at der er et eller andet et eller andet sted - kunne også være bid eller sadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænkte straks det samme |
|
|
...som TCH og Svendsen. Den beskrevne adfærd er typisk ved kissing spines. - Men dermed være ikke sagt, at det absolut ikke kan være andet. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for alle svar... |
|
|
jeg skal ride ham søndag igen og gør han det igen når jeg tager lidt fat må hun have ham undersøgt igen... Jeg frygter da for den hvis det skulle vise sig at være kissing spine puha  Jeg vil til mit eget forsvar sige at jeg på ingen måde har tæsket hævet eller pakket ham ind. Han har gået meget dybt og det har været svært for mig at hente ham op igen. Hun har ikke haft hesten særlig længe men er det en skjult handelsfejl??? Hvad kan der blive af en kissing spine hest??? Tusinde tak...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du prøvet |
|
|
-at longere den med chambom??? bare lige for at se om den har smerter når den går samlet!? endten er den mega fræk eller så har den ondt.. måske kunne du få en ridelære til at ride den og hører hva hendes meningen er??
nogle spreder glæde hvor de går..- andre NÅR de går!! huhu..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kissing spine |
|
|
Jeg kender en, som har en hest med kissing spine. Hendes reagerede akurat ligesom den du rider. Den jeg kender blev opereret og er i dag ridehest igen, men ved ikke hvor stor chancen er for at få en ridehest igen efter sådan en operation. Men jeg ville nok ikke sætte mig på den hest igen, før dens ryg har været i røngten... tror det gør s*** ondt... især med de reaktioner man får ... Held og lykke med hesten..
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så er det afklaret... |
|
|
hesten har ikke kissing spine... den er blevet røngtenfotograferet for under et halvt år siden!! Men jeg vil prøve en anden sadel og et andet bid... jeg skal teste ham idag og se hvordan han reagere hvis han eksplodere igen må må dyrlægen tjekke ham igen fuldstændigt... tusinde tak for alle jeres råd og svar. Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|