Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jeg vil gerne have noget kritik
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 19:25

og så er dette forum vel et af de bedste steder at poste sine få billeder? Da jeg har fornemmelsen af at der sidder en del dygtige ryttere bag skærmen.

Lidt information: Hesten er 5 år gammel og redet til i foråret, kan skridt, trav og galop i store volter og er ved at snuse ganske lidt til sidebevægelserne. Men grundridningen skal helt på plads, før vi påbegynder sideøvelserne, jeg har kun redet hesten sammenlagt i 1 uge og den har stået stille i 2 mdr. siden da. (dette skal ikke tages som en undskyldning ).

Nå men til billederne, i må endelig rette mig hvis jeg tager fejl i de fejl jeg mener er der:)

Hesten har ofte tendens til at ligge

for dybt og er bag lod enkelte gange, deraf driver jeg den frem og slipper lidt på tøjlen, er det en god ide?

Undskyld den dårlige kvalitet:

udvendig hånd er for høj

Jeg skæver til højre og det ser vist ud som om jeg sidder skævt?

Lidt tempo skift-øgning.

Så traves der af, der kunne måske slippes yderligere for tøjlen?

Jeg har endnu kun galopperet ganske lidt, som det kan ses at den ret tyk pt. og kan heller ikke rigtig træde helt ind under sig.

Jeg håbe ri vil komme med noget kritik, især meget gerne om formen på hesten, altså eftergivenheden, og om hesten går alt alt for dybt/bag lod el. andet.?

Hilsen Louise

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

Den går fint...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 19:40

Jeg synes, hesten ser ud til at gå meget pænt, - for en hest, der ikke bliver redet mere, end den gør.

Jo, den har en tendens til at gå lidt bag bidet.

Men det er heldigvis ikke noget, der hindrer dens fremdrift og løft.

Så jeg synes ikke, det gør så meget - men jeg er jo også springrytter...

Du gør tydeligvis et godt stykke arbejde med den.

- Dog lægger jeg mærke til, at du på samtlige billeder sidder i stolesæde, samt dine hænder ligger ned.

Pas på med det!

Held og lykke med det...

Med venlig hilsen

Line.

pony
0
0
Svar på denne tråd

du skla finde en sadel
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 20:10

der passer til din rumpe.

du sidder jo nermest helt ude på bagvislen af sadlen. det ser ud som om der ikke er plads nok i sædet til dig og du derved ikke får mulighed for at sidde korrekt.

når du først kommer korekt ned i sædet og derved får en bedre opstilling, kan du nemmere indvirke korrekt på hesten.

Som det er nu, har du ingen mulighed for at få dine ben korrekt lagt til den, men tvinges jo til at trække dine knæ op af og dine chenkler frem på hestens skulder.

IMC.
Grus og sten leveres, alle former for entrepenør kørsel, samt gravearbejder udføres. 20285450
0
0
Svar på denne tråd

Tak for kritikken
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 20:30
Men Inger, jeg anskaffer mig ikke en ny sadel, er klar over problemet. Men jeg har virkelig svært ved at sidde ned på den hest, men sadelen er beregnet til min rumpe- Havde sadelmager sidste uge igen og den passer både hest og mig perfekt. Men kan godt se problemet Sidder i stolesæde, ellers noget jeg faktisk ikke tror jeg gør med min anden hest. Men det er da noget jeg vil gøre noget ved, hvis ikke andet kan det evt. godt være jeg bør kigge efter en ny sadel, da bagsvidslen på saddelsen er ret "lav" ville gerne have en høj bagsvidsel. Tak for påmindelsen med hænderne, lagde ikke mærke til det før du nævnte det;)

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

hvis ikke du kan sidde ordentligt
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 21:57

i sadlen og nermest sidder ude på bagvislen, ja så er det jo netop tegn på at sadlen ikke passer til dig.

Har sadelmageren set dig ride rundt på den måde og i den sadel og alligevel sagt at den passer fint til både dig og hesten, ja så ville det måske være en god ide at prøve en anden sadelmager.

IMC.
Grus og sten leveres, alle former for entrepenør kørsel, samt gravearbejder udføres. 20285450
0
0
Svar på denne tråd

Stræk halsen
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 22:04

Du synker lidt sammen og hæver dine skuldre, som sikkert er fordi du har svært ved at sidde og holde balancen.

Så er enig med Inger i at du trækker dine knæ op.

Vil gerne have dine hænder mere op på højkant og mere samling i hånden. Du har lidt klaverfingre og det forhindrer dig lidt i den elastiske forbindelse.

Så stræk halsen og få styr på arme, hænder og ben.

Brug en uges tid på udelukkende at ride i et tempo, hvor du kan slappe af og lære at sidde afslappet på hesten.

Få evt. en til at longere dig, hvis det er en mulighed. Det er guld værd i sidste ende.

Din hest skal gå med en takt og bæring som på billede tre, men må gerne lægge sig lidt dybere indtil bæringen er helt på plads.

Det vil kræve en længere tøjle og kan du ikke ride den frem til hånden så den selv søger hånden, så forlæng tøjlen momentvis 3-5 cm af gangen. Funker det ikke så saml tøjlen op igen og prøv igen.

Det er i første omgang et spørgsmål om at få hesten til at søge ned og frem med bæring, da det er her du får skridtlængden og takten og dermed også muskelopbygningen.

Når hesten er stærk nok vil et tryk med schenklerne fremme ved gjorden være nok til at rejse halsen og drives den korrekt frem på sædet vil den samle sig helt af sig selv og du skal bare samle tøjlen op.

I samlingen må din tøjle ikke være længere end at du kan lave dine korrektioner i håndleddet og det er også derfor jeg gerne vil have dig til at lære hesten at reagere på de små korrektioner allerede fra starten.

På billedet 1 ser det ud som om du rider lidt op af bakke, men det er forparten der trækker og synes det ser ud som om banen ikke er helt lige og det er derfor det ser sådan ud.

Billede 2 er lidt mørkt og derfor lidt svært at bedømme, men her krummer du ryggen, som gør du lukker af for optimal brug af sædet.

På billede 4 løber hesten bare og er ikke under hjælperne og du falder samtidig forover.

På billede 5 forlanger du en samling som hesten slet ikke er klar til og derfor taber den ryggen, går under lod og mangler skridtlængde.

Så rid som på billede 3. ;-)

Ellers skøn hest du har dig der.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Konstruktiv kritik...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 22:11

Allerførst vil jeg sige, at jeg også synes at hesten går rigtig pænt! Den har et fint afskub og en fin bæring - især taget i betragtning at den ikke har været redet længere! Superflot

Jeg vil ikke gå ind og sige noget om sadlen, da det jo lyder som om at du har styr på det og har haft sadelmageren med på råd. Men du skal rette dig op, tage skuldrene tilbage og være fleksibel i din lænd, så du kan bruge den til at drive hesten frem med. Som du sidder dér, kan den ikke fungere efter hensigten. Om det så er sadlens skyld, skal jeg ikke gøre mig klog på. Dog vil jeg sige, at jeg synes du skal prøve at spænde dine stigbøjler/remme et par huller ned. Måske det kan få dig til at sidde i en bedre stilling. Det skader jo ikke at prøve.

Hvordan er hestens tempo generelt? Er det en hest, der gerne vil fremad eller er den lidt mere "luntende"? For jeg synes selv, at en hest, der har et for langsomt tempo kan være meget svær at ride til bidet.

Det var hvad jeg lige kunne finde på at sige om disse skønne ridebilleder...

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Vil bare
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 13:27

sige, at jeg tilslutter mig dem, som påpeger, at du sidder i stolesæde plus foroverbøjet.

Er hesten svær at drive frem? Tænker siden du allerede rider den med sporer og pisk?

Ligner det er en kombineret sadel du har - er det korrekt? Har du overvejet at investere i en dressursadel? Kunne muligvis hjælpe på din opstilling.

Ellers dejlig hest ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Det er såmænd
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 14:20

en dressursadel, en stübben Avalon(Deres sæder minder om et springsæde v. bagsvidslen. Ja, hun kan godt være svært at drive hende frem, men rider dog kun med ponysporer. Pisken bruges kun til at understøtte mine schenkler.

Rikke: Det vil jeg prøve på, altså at gøre bøjlerne lidt længere. Nu er jeg efterhånden også mere sikker på at hun ikke stikker så meget af pludseligt:)

Stratego: Som jeg skrev, på billede 4 øger vi lidt for at ligesom gøre hesten lidt mere opmærksom på temposkift, billede 5 traver jeg af, derefter begynder jeg at ride letridning, men ville det være at foretrække og slippe yderligere tøjle når jeg traver af, så hun kan strække halsen yderligere? men vil meget gerne pointere, mange tak for dit lange indlæg, det er helt sikkert noget jeg kan gøre brug af! :)Jeg ved ikke helt om banen er lige, men kan kun sige at den er meget tung. Jeres hjælp er guld værd, men så må jeg igang med at knokle med at rette mine skuldre, hænderne på højkant og etc. Men syntes virkelig at det er svært at rette skulderene op, kan det have noget og gøre med at jeg altid har rimelig ømme skulder blade? Især den højre, har tidligere brækket skulderen og overvejer lidt om det kan have lidt at sige.

Inger: Jeg vil gerne prøve en anden sadelmager, det må jeg hellere få gjort en af dagene, alt skulle gerne være iorden.

Tak for rosen af hesten, det er ikke min. Men helt sikkert en rigtig dejlig hest, også eft. Bøgegaarden's Lantano Britta;)Lidt sjovt at din nye aflæser også har den far.

Mange tak igen!

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

slap af
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 20:22

Hej

Sikke nogle dejlige billeder og en dejlig hest. Jeg har tilredet min 3-års oldenborg her i sommers og mit råd til dig er at du skal lave nogle ting med din hest som får dig til at slappe af. Altså ride en tur på den hvor den får frihed fortil, så du stoler på den. Og så træne at ride uden bøjler på banen, så får du automatiske dine schenkler længere ned og tilbage. Det har jeg gjort på den 6-års jeg rider og det har hjulpet mig meget i min egen opstilling.

Ellers har jeg ikke noget, som ikke allerede er blevet sagt.

Held og lykke med det!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 20:42

det meste der er at sige er allerede skrevet men jeg studser lidt over at du sidder ned på alle billeder en rimelig nytilredet hest har ikke muskler til at bære både sig selv og dig i ret lang tid ad gangen jeg tror du vil gøre det lettere både for dig og for hesten ved at ride letridning og godt fremad inden du begynder med al for stor samling samt for meget nedsidning grundet din opstilling kommer du til at virke baglæns istedet for forlæns hvis det giver nogen mening men det skal nok komme med træning og gerne lidt kval. undervisning for hesten er godt sat sammen ser det ud til så god arbejdslyst

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Louise
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 09:12

Det kan sagtens have betydning at du har bøvl med skuldrene og du kan have gavn af noget fysioterapi eller akupunktur.

Sund og rask i Sønderborg er gode til akunpunktur, men det er jo ikke helt billigt.

Har selv kunne mærke jeg sad meget mere afslappet, da jeg gik til jævnlig akupunktur for en skadet arm på et tidspunkt.

Jeg ville ikke vælge at øge mere end at hesten stadig bliver ved mig, da en løbende hest ikke opbygger muskler.

Jeg løsner altid først og rider så det tempo hesten kan gå i på sædedriften.

Kender hesten ikke rigtigt til sædedriften må jeg jo bruge schenklerne til hjælp i momenter, men synes generelt tit hesten løber istedet for at være sløv.

Noget af det første jeg lærer hesten er at reagere på de tilbagelagte schenkler, ved enten at træde bedre ind under sig og forlænge skridtlængden eller ved at overgå til anden gangart eller stoppe helt.

Grunden til jeg lærer hesten det, er at jeg så kan lægge schenklerne tilbage, hvis hesten løber i en gangart og ikke lytter helt nok til sædehjælpen.

På den måde kan jeg bruge tøjlen som stoppemiddel så lidt som muligt og så er chancen for den taber ryggen ikke så stor.

Er jo lidt doven anlagt, så ikke mere arbejde end højst nødvendigt. ;-)

Jeg er jo lidt glad for den lange tøjle og rider faktisk hestens mule helt ned i mulden i aftravningen, når den er enten ung eller af anden grund ikke så godt trænet for hjælperne.

Når hesten kan rides på den helt lange tøjle og nærmest kun for sæde og schenkler samler jeg op.

Det kan så have den ulempe at hesten gerne trækker tøjlen lidt ud af hånden for at få lov at gå dybt.

Her er det så de halve parader kommer ind i billedet og hesten får så kun det tøjle jeg bestemmer den skal have og trækker den i hånden bøjer jeg håndleddet lidt mere og så løsner hesten sig som regel og accepterer tøjlelængden.

Det er faktisk det samme man gør med en indspænding i longe, men jeg vælger så at gøre det fra sadlen og mine heste har endnu aldrig haft en hjælpetøjle på.

På billede 3 kan jeg godt se ligheden lidt, men specielt stjernen har de næsten alle sammen. Har så kun set 5 afkom uden at der var en slående lighed og Lisettes hellillesøster ligner hende heller ikke som man burde mene den skulle.

Hesten kune godt klare at tabe sig 50 kg og så vil den også være meget nemmere at ride, men den skal som nok komme af med græsmaven når den trænes jævnligt.

Her lige et billede af hvordan jeg gerne vil have hesten går når den traves af. Den må dog gerne bære lidt mere fortil, men hun er trods alt kun fire og har kun haft rytter på i fire måneder på det billede.

Ja, selv jeg har opstillingsfejl. ;-D

mvh.

Britta

ps! som du nok har læst på præsentationen beholder jeg hende og håber så tiden er til det.

0
0
Svar på denne tråd

fint fint
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 10:57

Det er ret flot af en 5-års, men i fremtiden skal du nok tænke på at få vægten væk fra forparten og bagud, ellers slider du dens forben op alt for hurtigt...

OG det ser desværre ud som om at du har lidt for hård hånd efter min mening. På det sidste billede hvor du ikke har kontakt søger hesten dog din hånd, men dette er for mig en meget negativ ting, for derved viser den at den kræver din støtte for at kunne holde balancen. Netop dette burde ikek være nødvendigt, for hvis den ikke kan holde balancen uden en hård hånd, så er det et direkte tegn om, at den har lært at lade sig bære af hånden.. og hvis du ikke kender konsekvensen af dette, så kig på min signatur...

Anne K.C.

Bent Branderup:"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil"

0
0
Svar på denne tråd

Anne..
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 11:38

Jeg forstår ikke helt at du syntes jeg har det, jeg får netop altid at vide at jeg ikke har meget i hænderne og selv min ridelærer ville selv tage mere fat i hesten(med denne hest). Ang. nedsidning, så gør vi det ikke særlig længe, netop fordi jeg og hesten ikke kan holde til det længe af gangen, men øves skal det jo også gerne lidt. Må sige jeg bliver noget skuffet over dit udsagn Anne, men nu rider du jo også klassisk .. Da der blev taget billeder, blev det naturligvis valgt at jeg skulle sidde ned, for ville jo også gerne have lidt pæne billeder, hvis i forstår mig ret.?

Britta: Tak for indlægget, jo hun kunne godt trænge til at tabe sig måske 100 kilo, det ligger forplantet over det hele på hende. Men hun er generalt en stor hest, både kropsbygning og højden.

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

Hånden
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 12:18

Anne har nu en point med sin kritik, da du rider i underarmen og ikke i håndleddet grundet både din håndstilling og klaverfingrene.

Du trækker hesten til dig istedet for at løsne og det er her den hårde hånd spiller ind.

Så hænderne op på højkant og runding på håndledet istedet for at trække hænderne nedaf eller ind i maven.

Spænder du i underarmmusklerne når du holder på tøjlen eller laver korrektioner, så rider du i underarmen.

At ride i håndleddet er svært og er ikke noget man lærer på en uge eller et par dage. Men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

bla...bla...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 12:50
Vil ikke sige at Anne har 100% ret, der tages rigtig, rigtig mange halve parader, da hun skal lære og vente. Deraf tror jeg meget mere på at det er billederne der er taget i det moment, men ved godt at mine hænder skal på plads, ja hele kroppen Men det kommer, det skal nemlig komme

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 13:20

Louise jeg synes det ser rigtig fint ud. Hun ser ud til at være en dejlig hest.

Jeg vil også give ret i at du sidder en smule i stolesæde, men det skal nok komme.. Jeg gjorde det samme på et tidspunkt, men så fik jeg nogle nye ridestøvler, og 2 huller længere stigbøjler, og så skal jeg love for at det hjalp! ;-)

- Og det er jo meget svært at vurdere ud fra billeder. Billeder kan jo være taget på et "dårligt" tidspunkt.

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard, Ø. Snogbæk

Dansk Varmblod er det bedste :-)

Haflingerhoppe,10 år til salg! -Se min profil

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 18:23
jeres hjælp, vi har knoklet en del her på det seneste og idag til vores første stævne gik det super, vi red henholdvis 65 & 67 procent i en LC2 og LC1, så tror nu nok det har hjulpet en del af jeres kritik, jeg har ihvertfald fået noget at tænke på:)

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider