Det kan sagtens have betydning at du har bøvl med skuldrene og du kan have gavn af noget fysioterapi eller akupunktur.
Sund og rask i Sønderborg er gode til akunpunktur, men det er jo ikke helt billigt.
Har selv kunne mærke jeg sad meget mere afslappet, da jeg gik til jævnlig akupunktur for en skadet arm på et tidspunkt.
Jeg ville ikke vælge at øge mere end at hesten stadig bliver ved mig, da en løbende hest ikke opbygger muskler.
Jeg løsner altid først og rider så det tempo hesten kan gå i på sædedriften.
Kender hesten ikke rigtigt til sædedriften må jeg jo bruge schenklerne til hjælp i momenter, men synes generelt tit hesten løber istedet for at være sløv.
Noget af det første jeg lærer hesten er at reagere på de tilbagelagte schenkler, ved enten at træde bedre ind under sig og forlænge skridtlængden eller ved at overgå til anden gangart eller stoppe helt.
Grunden til jeg lærer hesten det, er at jeg så kan lægge schenklerne tilbage, hvis hesten løber i en gangart og ikke lytter helt nok til sædehjælpen.
På den måde kan jeg bruge tøjlen som stoppemiddel så lidt som muligt og så er chancen for den taber ryggen ikke så stor.
Er jo lidt doven anlagt, så ikke mere arbejde end højst nødvendigt. 
Jeg er jo lidt glad for den lange tøjle og rider faktisk hestens mule helt ned i mulden i aftravningen, når den er enten ung eller af anden grund ikke så godt trænet for hjælperne.
Når hesten kan rides på den helt lange tøjle og nærmest kun for sæde og schenkler samler jeg op.
Det kan så have den ulempe at hesten gerne trækker tøjlen lidt ud af hånden for at få lov at gå dybt.
Her er det så de halve parader kommer ind i billedet og hesten får så kun det tøjle jeg bestemmer den skal have og trækker den i hånden bøjer jeg håndleddet lidt mere og så løsner hesten sig som regel og accepterer tøjlelængden.
Det er faktisk det samme man gør med en indspænding i longe, men jeg vælger så at gøre det fra sadlen og mine heste har endnu aldrig haft en hjælpetøjle på.
På billede 3 kan jeg godt se ligheden lidt, men specielt stjernen har de næsten alle sammen. Har så kun set 5 afkom uden at der var en slående lighed og Lisettes hellillesøster ligner hende heller ikke som man burde mene den skulle.
Hesten kune godt klare at tabe sig 50 kg og så vil den også være meget nemmere at ride, men den skal som nok komme af med græsmaven når den trænes jævnligt.
Her lige et billede af hvordan jeg gerne vil have hesten går når den traves af. Den må dog gerne bære lidt mere fortil, men hun er trods alt kun fire og har kun haft rytter på i fire måneder på det billede.

Ja, selv jeg har opstillingsfejl. 
mvh.
Britta
ps! som du nok har læst på præsentationen beholder jeg hende og håber så tiden er til det.