Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Teoretisk grundridning
Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 22:07
Har nu været på HN i nogle måneder efterhånden og undrer mig tit over hvor I har jeres teoretiske erfaringer fra?
Hvilke fagbøger har I læst og hvor meget har I fået mundligt igennem jeres træner?

Mine erfaringer har jeg fra mundtlig undervisning og læsning af fagbøger. Dog mest dette er ridning.
Ved godt at denne bog ikke længere er i handlen, samt Münchlers ridelære.

Hvad gør I der ikke har haft samme tilgang til disse ridebøger?

Hilsen
Britta8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Teoretisk grundridning
Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 22:28
Jeg red i mange år uden egentlig teoretisk undervisning, typisk rideskole á la: tag i udvendige tøjle, pres med indvendige ben. Men jeg fik aldrig nogen forklaring på hvorfor jeg skulle gøre sådan eller hvilken indvirken det havde på hesten.

Nærmest ved et tilfælde får min søster sin pony opstaldet hos en dame som har været i beriderlære som ung. Denne dame sværgede til Wilhelm Müslers "Ridelære" så der gik ikke lang tid førend at hun havde fået sat os igang med at læse. Derudover var hun også meget optaget af Kyra's måde at ride på.

Det var en helt ny verden der åbnede sig for mig, efterfølgende har jeg læst "Dressur med Kyra", Johannes Sørensens bog, Lucy Reece "Naturlig Rideteknik", Nils Ankarcrone "Ridningens ABC" og nogen stykker til.

Lige nu har jeg en rigtig dygtig ridelære som er rigtig god til at fortælle sine elever om det teoretiske.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-08-2002 07:29
Jeg lærer det meste af min underviser, som går meget op i grundridning.
Den bog, som jeg har haft mest glæde af er nok "Den klassiske ridekunst", da jeg rider konkurrencer, men efter de klassiske principper...altså grundridningen i orden, derefter samling.......

Qnuzzer

Louise
Besøg min hp:http://www.dressur-louise.webbyen.dk

*Rigtige piger rider dressur*

OBS: Nye billeder på min hp............!
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-08-2002 09:48
Hej Stratego.

Jeg synes at der findes utrolig få ridebøger der virkelig forbyder sig i grundridningens principper, det hænger nok meget sammen med at det ikke er særlig let at forklare tilbundsgående på skrift.

Jeg har læst utrolig mange hestebøger, men dem der kommer tættest på er vel Müslers "Ridelære" og Kyras dressurbog.

Desuden har jeg en oldegammel video der bare hedder "Hestedressur" og er med en fyr der hedder David Hunt.
Den foregår på den måde at han rider rundt på heste i forskellige uddannelsestrin (også helt unge), og imens har så udfører de enkelte øvelser forklare han præsis hvad han gør og hvorfor han gør det. Han forklarer også hvad de enkelte øvelser er gode for.
Jeg synes at det er utroligt effektivt at se øvelsen blive udført og høre forklaringen samtidig.
Det lyder temmelig sjovt, da rytteren bliver enormt forpustet at at ride og forklare samtidig.

Jeg tror videoen at lavet på et lavt budget, men den er simpelthen rigtig god og jeg har set den 1000 gange.

Jeg tror desværre at jeg er for ung til "Dette er ridning" jeg har ellers hørt at det skulle være en virkelig god bog.

Hilsen Tante Maahn.

Jeg søger en rytter til mine 2 dejlige heste, se mit opslag her
Se billeder af hestene på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-08-2002 09:58
Hej igen.

Jeg glemte lige at skrive at jeg har fået meget af min teoretiske viden fra mine undervisere, samt fra forskellige kurser og samlinger, bla. med Bjarne Nielsen som jeg synes er utrolig dygtig til at lære fra sig, og få eén til at se tingene i en ny sammenhæng.

Hilsen Tante Maahn.

Jeg søger en rytter til mine 2 dejlige heste, se mit opslag her
Se billeder af hestene på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-08-2002 14:06
Hej,

Jeg har alle dage været en læsehest, så jeg har alle de obligatoriske: Kyra K., klassisk ridning, Johannes Sørensen, Ridelære, centreret ridning foruden dem jeg har lånt på biblioteket.

Desuden samler jeg flittigt artikler fra diverse tidsskrifter.

Jeg synes det er spændende læsning og lærerigt, men teori og praksis hører jo ikke altid sammen.

Så jeg vil ikke bytte min ridelære væk for alle dressurbøger i verden.

Jeg mener man kan lære meget ved at læse, og jeg tror det er sundt at tilegne sig den grundlæggende teori hjemmefra, så man ved, hvad ens underviser taler om.

Dog tror jeg på, at en dygtig underviser er uundværlig! En dygtig faglig person, der også evner at tage induviduelle hensyn! Heste er jo levende væsner - og de har jo ikke læst alle de fine ridebøger!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-08-2002 00:24
Jeg har altid været en spørgejørgen. Jeg vil vide hvorfor jeg skal gøre som berideren nu siger. Nu har dem jeg har redet ved, altid været god til at forklare og så har jeg jo selvfølgelig læst en del om det. Dog har jeg endnu Johannes Sørensen og Kyra til gode. desuden har jeg været på nogle kurser og derudover kender jeg et par A-dommere og ryttere der rider på højt plan. Ja, og så hænger man jo på barrieren og hører hvad der bliver rettet på andre ryttere, det kan man lærer en frygtelig masse ved - uden at betale en krone...
MVH Sara
Rigtige mænd - muger ud for deres kæreste!!:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-08-2002 10:59
Hæhæ, jeg har det også med at spørge en masse - nogen gange måske for meget, men :-D

Det er vigtigt for mig at have en ridelærer, der kan afbryde min spørgsmål med et modspørgsmål, så jeg kommer i gang med at "tænke" ridning. Der er jo en vis logik i at gøre tingene, som de skal gøres - det er bare med at finde den...

Min favoritbog er Den klassiske ridekunst af Alois Podhajsky, men der er en del gode, synes jeg.

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider