Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Det rette underlag
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 12:44
Hvor kan jeg få fat på et rigtigt tykt tæppe/underlag/pad, som også gerne må være stødabsorberende, da både min røv og hesten ryg ikke skal lide skade???


~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal det bruges uden sadel...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 12:46
...med en ridegjord?
Så prøv en westernbutik!

www.westernsaddles.dk
www.western-import.dk


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er nok
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 12:53
noget i den stil med westerntæpper. Desværre står der ikke noget om tykkelsen. Men man kan vel lægge flere ovenpå hinanden, hvis de er lavet af skridsikker neopren.


~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Et almindeligt...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 12:58
...westernunderlag er ret tykt.

Det skal bare ikke være det, der kaldes et "blanket" det er nemlig de tynde tæpper.

Western Import har mere på lager - og Air Ride underlagene er rigtigt gode.


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 13:04

lige kigget på rideudstyrslagerets neopren underlag. Det ligger jo fast. Desværre står derr ikke hvor tykt det er.

Der er desværre ikke stropper på pads, så det bliver svært at holde dem på plads med ridegjorden.



~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg havde...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 13:13
...kun sjældent problemer med at pads gled under ridegjorden...

Jeg red, som jeg vist har skrevet før, med et westernpad under en ridegjord i en periode.
Det gld sjældent rundt - og det var ellers et ret glat pad.

Alternativt kan du kigge på de specielle stødabsorberende, vægtfordelende pads man kan få til bomløse sadler. Høøks har et for tiden, der er ret billigt.


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Underlag med neoprenpuder
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 13:13

Jeg bruger faktisk udelukende underlag med neoprenpuder og køber mine i Tyskland hos reitsport-duus.de.


Jeg giver ca. 350,- pr. styk og de kan fås både i lammeskind og bomuld.


www.reitartikel.de/Pfe...::744.html


Mine er dog med faste puder, men ser sådan ud.


mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 13:24

et underlag med puder bliver ubehageligt at sidde på.


99E: Hvor tykt var tæppet? Var din hest skarp i ryggen?



~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 99E...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 13:34

er det den der hedder back saver pad. Ser smart ud men desværre står der noget om en kanal til rygraden.


Der er også et western gel pad. Det ser mere fiks ud, men også varmt for hesten



~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanal til rygraden er GODT...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 14:56
...det betyder ikke, at der ikke er NOGET - bare at underlaget er en smule tykkere hvor der "ikke er rygrabd".

Det er godt, fordi det skåner hestens rygrad, så den ikke så nemt får ondt i ryggen.
Det er nemlig meningen, det er musklerne ved siden af rygraden, rytterens vægt skal hvile på.

Det er også derfor, der er et "sadelkammer" på sadler med bom - den der "rille" på undersiden, mellem sadelpuderne.
Det er for at der ikke skal være tryk direkte på rygraden.

Det underlag, jeg red med, var et filt-westernpad - det var vel en 2-2,5 cm tykt.

Jeg ville ikke være bekymret for, om det er "varmt for hesten".
Neopren kan huden ikke ånde igennem, så dér bliver væden mellem underlag og hest (= hesten er svedig - MEGET!) - har man åndbart/sugende materiale undgår man dét og hesten er knap så svedig.

Jeg har redet med westernsadler i nogen år - med både almindelig tykkelse uldunderlag (2-2,5 cm) og de rigtigt tykke build up-underlag - og jeg har aldrig haft problemer med at min hest led under varmen pga. underlaget.


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 ok det
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 15:12

er jo noget andet. Jeg frygtede nemlig det var uden noget på rygraden, og havde ikke været sjovt for nogen af os. Hvis det så ikke er tykt nok, kan der lægges et tæppe under, hvis ridegjorden kan holde på det hele.

Jeg kunne godt tænke mig et af de tæpper, der ligger under westernsadler, som er tykke og lidt stive og tunge i det. Jeg har set dem flere gange, men ved ikke hvad det er for nogle.


Må jeg få at vide, hvad for en model ridegjord du brugte.

Den jeg har er der kun een rem under maven. Det virker uholdbart.



~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder, billeder...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 15:46
Ridegjord, af samme billige model som jeg havde:
www.equito.dk/images/0...0000-p.jpg
Jeg red uden stigbøjler, men de KAN monteres på i de ringe, der er på gjorden.

Du ville kunne bruge et westernpad med teddyfoer som det, Hööks har med nr. 400802 - det ser rimeligt ud.
Et tilsvarende ville også kunne bruges.
Professionals Choice Air Ride eller et andet underlag med rygradskanal som fx dem til bomløse sadler, Hööks' Back Saver Pad ell. lign. vil være lidt bedre - netop fordi der er plads til rygraden.

Hvis hesten har høj/markeret manke skal du have et underlag med cut back (dvs. med et snit, der giver ekstra plads til manken så det ikke gnaver) eller et der er anatomisk formet. (Det tror jeg Professionals Choice er!).


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 kunne godt
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 17:40

tænke mig back saver pad, men den ser så ikke ud til at passe en markeret manke. Hvis jeg så mærker rygradet, kan der jo bare smides et par alm. underlag ovenpå. Det smarte ved den er jo også at der er knæstøtter.


Din ridegjord ligner min. Så den må jo være ok.


Jeg ser mange navajo tæpper. er de gode?


MVH



~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Navajo-tæpper...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 18:24
...er for tynde og er ikke gode til en markeret manke.

Det er til gengæld Griffin HiWither, der også fåes med lammeskind neden under.
Men det er HELLER IKKE et billigt underlag.

Man kan få ekstra-tykke indlæg til Back Saver Pad, bl.a. på Naturhesten.dk
Men det kan meget vel være, du har ret - at det ikke duer til en markeret manke. Det kommer an på HVOR markeret.


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg indsætter
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 18:37

et billede så snart muligt.


Men jeg vil da tro med lidt snilde, så kan den vel sys til så den passer. Det er jo bare stof og ikke læder.


Jeg fandt da en Griffin HiWither til 93$, det er da overkommeligt, ok det er da halvdyrt, når man tænker på, hvad den består af.



~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 ridegjord
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 14:37

99E. den gjord, du viser, ar ikke en ridegjord. Det er en dækkengjord/longeringsgjord. En ridegjord har øjerne på siden monteret, så de vender nedad og ikke til siden, så trækket fra stigremmene er jævnt fordelt. Der er heller ikke en ring midt på en rigtig ridegjord...


Grev Axell: Hekla rideudstyr har en god ridegjord med 2 gjordstropper. Ggjorden, som følger med, er ikke særlig lækker, men man kan jo bare købe en ordentlig gjord ved siden af. Den kan sagtens holde diverse tæpper og pads på plads, det kan en elastikgjord ind imellem ikke (ihvertfald ikke på min hest). Min hest er relativt markeret på manken, så jeg købte en helt almindelig fake-lammepad, og lagde dobbelt under gjorden ved manken. Det virkede fremragende...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja nu har
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 23:50

jeg jo en ridegjord, men den har kun en rem under maven. Håber at kunne finde en tunnel, der ikke er for lang.


Jeg har også kig på det tykke filt/uld underlag med cut back hos rideudstyrslageret. Det virker tykt og holdbart.


Så markeret er hesten:




~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til dén hest...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 07:39
...ville jeg vælge et underlag med cutback og gerne et med kanal til rygraden.
Alternativt et underlag af ren uldfilt - det former sig efter hestens ryg efter nogle ture.


... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv at se på
Forfatter: 
Dato:  27-08-2006 22:10
denne side: www.klassisk-dressur.dk/ under underlag - og find filtunderlaget! Mums, det vil jeg nemlig købe til min hest.

/Louise
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider