Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

koncentrationsbesvær
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 10:10

Jeg synes jeg døjer unødvendigt meget med at få Milles koncentration under træning for tiden.

Hun er også begyndt at kigge meget, når vi rider ud, så hun nærmest går og slingrer, fordi der lige er et eler andet, der skal gloes på.
Derudover synes jeg hun virker mere rastløs (fx, når hun står på staldgangen) end normalt.

Nogen, der har en ide til, hvad der kan få en ellers rolig og koncentreret hest, til at skifte adfærd på den måde?

Det har varet i ca 2-3 uger nu, og da jeg har et stort stævne næste weekend, er jeg ret ivrig for at få "min gamle hest" tilbage igen.

Hun bliver redet stort set hver dag (ikke flere fridage i træk) og jeg prøver at variere træningen, så vi rider på bane (30-60 min)3-4 dage om ugen og rider ture ud (45 min-2timer) de andre.

Hun er i god form, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det kan være en del af problemet (at jeg dårligt kan ride hende træt)?

Hun går på døgnfold men kommer ind hver dag og får tilskudsfoder (det samme som hun har fået hele sommeren)

Jeg mangler ikke råd til, hvordan jeg skal træne hende, men mere bud på, hvad der kan være grund til den ændrede adfærd.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Varier træningen.
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 11:30

Jeg tror nu mere det lyder som om hesten er kørt træt i træningen og hele rutinen.

Dvs. at den næsten "kender" din ugeplan og derved keder sig - og så bliver den jo liige nødt til at skabe lidt spænding, gå og glo lidt osv.

Mit bud ville være noget spring for at få mere motivation i hesten igen - samt nogle trækture, gode strigleture, hygge, løsspringning, evt arbejde fra jorden - ja ?

Varier det noget mere, dér findes masser af andre ting at lave/træne - end bare at ride dressur & skov.

Du skal også huske ikke at lave de samme øvelser i dressuren hele tiden for så kører hesten jo også træt i dét og gider til sidst ikke koncentere sig.

Du kan evt. sige "Okay - idag tager vi ½ times løsgørende øvelser (Frem og godt ned) og 15 min samlede og "sværer øvelser".

(Op i nakken, mere bagtil osv) og så slut for idag.

Varier træningen, lave nogle flere sjove ting med hende og lad hende glo så meget hun vil :)

// Mvh. Sandra

Det eneste tidspunkt du "gerne MÅ" se snobbet ud - er til hest..

Hvil I Fred Kristine <3' - Vil altid huske dig..

0
0
Svar på denne tråd

ikke dressur
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 11:49

jeg rider ikke dressur, men western. Og den træning er i sig selv ret varieret. jeg træner sjældent de samme øvelser to gange (dage) i træk.

og udover træningen/turene derhjemme, kører vi jævnligt i byen, enten for at få undervisning eller ride ture "fremmede steder".

Jeg løsspringer ca en gang om måneden, men op til et stævne dur det ikke, da jeg rider trail (en forhindringsbane, hvor hesten bl.a. skal gå roligt (og langsomt) over bomme med hovedet lavt) og har hun sprunget lige optil, går det i kludder for hende, da hun så ikke kan holde det lave tempo.

Problemet er ikke kedsomhed, for så går hun helt i den anden grøft, og bliver sløv og ugidelig.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Bare en ide
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 14:55

vi har haft en rigtig lang periode med meget varmt og fugtigt vejr, de sidste 2 uger har det ændret sig radikalt kunne man forestille sig at din hest "bare" er lidt overenergisk fordi teperaturen er blevet lavere og den føler sig friskere i det lidt køligere vejr ? I så fald vil det normaliserer sig igen når den igen har vænnet sig til vores mere normale klima, tænk på hvor meget vi mennesker også har ligget i dvale her i sommer, det er sikkert ikke anderledes for dyrerne.

Se tiden an, jeg tror det løser sig helt naturligt, det er den er opmærksom på tur er i mine øjne bare et sundhedstegn.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 17:40

Tror det er en blanding af den store omskiftning i vejret, og så kedsomhed. Det lyder som om den dressur keder hende i længden.

Så find på noget andet, nogle gange om ugen. F.eks. løsspring en gang om ugen, og så en masse ture.

Cathrine vs. Zeppelin

Arabere ER det bedste!!

0
0
Svar på denne tråd

jeanne
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 21:16

jeg tror måske du har fat i noget der, kunne i hvert fald være tilbøjelig til at håbe, at du har ret ;)

Hestene plejer jo også være helt skøre, den første dag med klar frost. Men nu må hun bare gerne skynde sig lidt med at blive normal

CathrineB : tak fordi du har gjort dig så stor umage med at læse mit andet indlæg i tråden! *irony off*

mvh maria

0
0
Svar på denne tråd

Du kan prøve..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 21:25
Når du kan mærke at hun ikke har alt sin koncentration rettet mod dig sparker du hende lige en gang ind i siden :D det hjælper for mig..
0
0
Svar på denne tråd

Tjek hendes syn
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 21:28

nogle heste kan godt begynde at se daarligt. Saa tjek lige hendes syn/ ellers ville jeg se om der er faeldning paa vej, brunst eller taender. Det kan da vaere skift til det kolde/ der har sat mere gang i hende.

Held og lykke

Hv D

0
0
Svar på denne tråd

Altså - jeg
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 11:42
kunne da godt være fristet til at tro på det med vejret. Monty har også været lidt en hoppebold på det sidste.

Herudover synes jeg godt nok insekterne har taget overhånd her den seneste måneds tid - og dem bruger han altså en del energi på indimellem. Fluespray køler ham af lige med det samme på stald i hvert fald. Det kan være det er det samme for Mille?

Er hun begyndt at få wrap/hø fra den nye høst? Der er jo masser af guf i - så hvis man begår samme fejl som nogle stykker ude hos os har gjort - bare at skifte lige over - ja så får krikken altså krudt i måsen ;) Og det kan sagtens udvirke ukoncentrerethed - kender vi ikke allesammen til at være rastløse af overskudsenergi?!

Held og lykke i øvrigt med næste weekend :)

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider