Hvis du kæmper med at holde foden i stigbøjlen, så er det ikke en god ide at fortsætte med de helt lange bøjler. Sæt dem op til den højde, hvor du føler dig tilpas, og tag så udviklingen langsomt og et skridt (hul) ad gangen. Den amerikanske dressurrytter/-underviser Lisa Wilcox, som ofte skriver i "Dressage Today", beklager ofte at "vi amatørerer" prøver at ride med alt for lange stigbøjler, før vi er klar til det. I Danmark synes jeg vi er rigtig slemme til det, og jeg ser igen og igen ryttere, der sidder med tåen strukket ned til stigbøjlen og hælen meget længere oppe, fordi vi fejlagtigt tror, at man partout skal have lange stigbøjler. Men i virkeligheden ødelægger vi både vores sæde- og schenkelhjælp ved at gøre dette.
Jeg er selv i en lignende stigbøjleprocess, og efter input fra min underviser har jeg for nyligt sat mine stigbøjler to huller op. Indtil jeg kan holde benene rigtigt i den højde, vil hun ikke se mig med "dressurbøjler"...!
God fornøjelse
