Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

HJÆLP!min hest er vildt bange for vand!
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 10:42

hej allesammen.

jeg har et problem! Min hest er rigtig rigtig bange for vand!

Jeg kan næsten ikke smøre hove ind. Eller rendse sår med vand før hun bliver rigtig bange! Jeg håber virkelig du kan hjæle mig!

Så ville jeg blive rigtig glad! så jeg håber virkelig du har nogle gode råd!!

hilsen Emilie

0
0
Svar på denne tråd

jeg må tilstå
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 10:59

at dengang Mille var ung og skulle lære det der med vand, prøvede jeg først at være tålmodig og pædagogisk og forsigtigt dryppe lidt vand på hovene osv. Men den var Mille slet ikke med på, hun hoppede og sprang, og efter et par dage blev jeg ret træt af det.

Så jeg tog hende simpelthen udenfor, stillede mig, hvor der var god plads, holdt godt i hesten, og så tog jeg simpelthen slangen og spulede hende (direkte mod kroppen) hun løb lidt frem og tilbage et par minutter, men da hun fandt ud af, at det ikke hjalp, blev hun til sidst stående og lod mig vaske hende med vandslangen.

derefter har jeg ikke haft problemer med at vaske hende eller spule ben, hun er dog ikke meget for at få vand i hovedet ;)

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

takker.
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 12:33

hejsa Maria.

tak for dit råd. Det vil jeg prøve.

hilsen Emilie

0
0
Svar på denne tråd

lidt af gangen
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 19:57

Hej.

du skal bare vende hende til vand lidt af gangen.

selvfølgelig kan du ligesom millemus siger bare "tvinge" hende til det, men det er jeg nu ikke meget for.

Når jeg har tilvendet unghest vand,har jeg starten helt fra bunden. tit er det ikke selve vandet de er bange for, men måske noget de har været udsat for sammen med vand. måske er de bange for lyden af vand.

jeg plejer at:

Starte med at trække et træktov rundt om hesten, til den vænner sig til det. så tager du en svamp og en spand en dejlig varm dag, gerne hvor hesten har lavet lidt hårdt, altså så den sveder lidt, så er det altid godt at blive kølet ned. start på benene, det er letest, og ikke så koldt. når hesten har vendet sig til det, går mang videre og lader en vandslange løbe meget meget langsomt, så den ikke larmer for meget, og igen kun benene, eller hovene, og før man ved af et, kan man vaske sin hest.

Ogsig så inde i dig selv: Jeg kan, Jeg vil og jeg tør vaske min hest. det giver virkelig mod at sige det, selvom det virker latterligt, så gør det bare inde i dig selv. selvom man ikke sådan umiddelbart synes man virker bange kan man goet være det.

Den sætning har gjort at jeg nu frit lader min fjordhest gå hjem fra fold, uden jeg holder i ham. han kan til hver en tid gå væk fra mig,men jeg stoler på at han ikke gør det, og vupti så er vi hjemme fra folden.

håber det var nogle råd, hvis du vil vide mere så bare skriv en besked til mig. svarer gerne på spørgsmål.

hilsen Odenseaneren

0
0
Svar på denne tråd

rigtigt nok
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 14:03

At nogen heste kræver lidt tålmodighed, men hvad gør heste, når det styrtregner?

det plasker, og de bliver meget våde - FRA OVEN!

Men det er der jo faktisk ingen heste, der er bange for, de stiller sig bare op og venter til det går over igen.

- just a point of view

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 19:29

Jeg ''tvinger'' nu også bare min til at blive vasket!

Han har lært det, men hvis jeg begynder at pyldre det mindste om ham, springer han rundt som en 2 års, der ALDRIG før har set vand.

Har snakket med en dyrlæge, og hun sagde det bedste man kunne gøre med dyr der var bange for vand, var at lade som ingenting, binde dem et sted de var vant til at stå, og snakke HELT normalt til, ikke noget med at sige: nåååå, hvor er du dygtig!

Dyret må ikke vide, at det den laver er farligt, for som millemus siger, er det jo ikke et problem når det regner, det er et problem fordi ejeren gør det til det.

Self skal man ikke spule dem, bare lade vandet løbe ned af dem.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 22:01
miin var også helt vildt bange og jo mere jeg "tvang" den jo mere bange blev den så jeg statede på en frisk og vaskede hove en gang om dagen og så begyndte jeg at vaske benene og nu kan jeg vaske ham over alt:)

Et digt tiil mijn Elskede pony:

>> Dem der ikke ser dig

mangler øjne

>> Dem der ikke sys om dig

mangler hjerte

>> Dem der ikke drømmer om dig

Mangler drømme

>> Dem der ikke har en som dig

mangler noget verdigfu

0
0
Svar på denne tråd

bange for vand
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 03:05

Det er jo lidt svært at vænne hesten langsomt til vand, når den bliver hysterisk, bare den ser en dråbe

Men heste ER jo netop ikke bange i regnvejr. Og det er heller ikke normalt, at de er bange for bitte-små mængder vand. Så Emilie, jeg spekulerer på, hvordan DU opfører dig, når du skal vaske hesten. Forventer du det værste? Tænker du "uh, den er bange for vand"? Trøster du den, inden du overhovedet er startet?

Bare du *tænker* tanken, så kan hesten læse den af dit kropssprog. De er slet ikke så dumme, de heste Og når din krop råber "uh, det er farligt, det her", ja så synes hesten også, at det er farligt. Hvis jeg har ret, så læs videre:

Jeg synes, at du skal stille dig det sted, hvor du plejer at strigle. Hesten er ikke bange for strigler, så du tager fat i en meget lidt fugtig svamp på samme måde som en strigle, du tænker dybt og inderligt, at det bare er en strigle, og så strigler du hesten. Nøjes dog med de mindst kildne områder. Skynd dig at belønne, når hesten accepterer det og lad endelig være med at gøre det i ret lang tid i starten - de første par gange er et par succesfulde strøg fint, hvis de altså går fint. Når hesten (og du ) har accepteret den let fugtige svamp som en del af den daglige rutine, kan du gøre den lidt mere fugtig, og når I har accepteret det... osv.

Lær dig selv et nyt tonefald. I stedet for at sige nårh musse eller rooolig, hvis den flejner ud, så sig "årh, lad nu være, dit pjathovede" eller "du er da vist af et fjols, hvad?" med overbærenhed eller grin lidt ad den. Få den til at stå stille og start forfra. Det signaliserer overskud og ligegyldighed, og ligesom at din angst for, at hesten bliver angst for vand, smitter, så gør dit overskud det også.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Liva var bange...!
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 13:09
Men bange for vandslangen!
Den kan jo godt ligne en stor fed konge boa
Jeg tog hende med ud på ridebanen og så lagde jeg slangen der og ventede på at hun selv gik hen til den, nysgerrighed slår jo alt...
Henne ved slange havde jeg strategisk placeret gulerøder og så var lille Liva solgt!
Derefter, øvede jeg at lade slangen ligge hen over hende ligesom jeg har gjordt det med longen og træktovet..

Og så kom dagen hvor slangen pludselig spyede med vand!!!
Farligt farligt.. Men det var varm og så er det jo lidt rart at blive gjordt dejlig våd på ridebanen, hvor man bagefr kan rulle sig..
Siden har jeg kunne vaske Liva, men hun er dog meget knotten, hvis ikke hun får lov at rulle sig bagefter

MVH Sidsel - Nu med vandhest..

Blue Signature
0
0
Svar på denne tråd

takker.
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 10:20

hejsa. tak for hjælpen det vil jeg prøve.

så har jeg også lige et andet spørgsmål. Min hest har bidt mange små børn i hovdet. selv lige da jeg fik hende blev jeg bidt på halsen. ved ik hvordan jeg skal sige at det der må hun bare ik?

håber du kan hjælpe mig med det!

Msnge hilsner EMILIE.

0
0
Svar på denne tråd

bider...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 18:03

Emilie, det er umuligt at sige noget om, hvordan man vænner en hest af med at bide, hvis man ikke ved, hvorfor den bider ;-)

Prøv at beskrive et par situationer, hvor din hest har bidt. Er der en linje i det? Sker det i boksen, på folden, på staldgangen? Er det, når folk kommer for tæt på eller går hurtigt tæt på? Når din hest får godbidder? Er det kun børn, den bider?

Udgangspunktet i al opdragelse er, at det som vi gerne vil have, skal føles rart for hesten, og det som vi ikke vil have, skal føles ubehageligt. Det er derfor, vi roser og straffer. Men hesten er nok begyndt at bide af en årsag, og den skal man finde først.

Her er et eksempel, der viser hvorfor:

Hvis der er mere trafik uden for din hests boks, end den kan rumme, bliver den aggresiv for at forsvare sig. Den siger simpelt hen "gå væk, lad mig være i fred". Forsvar er en meget stærk trang, som man ikke kan overdøve med opdragelse. Man risikerer faktisk at gøre problemet værre. Hvis hesten i eksemplet er utryg, når der går mennesker forbi - så bliver den ikke just mere tryg, fordi de begynder at råbe og slå. Så vil den endnu mere forsøge at forsvare sig - at bide. Så man bliver nødt til først at løse problemet (fjerne trafikken foran boksen eller flytte hesten til en anden boks) og SÅ eventuelt opdrage. Tit vil det slet ikke være nødvendigt at opdrage - problemet er jo løst, og hesten har ikke behov for at forsvare sig ;-)

Men det er jo slet ikke sikkert, at det er DET, der er dit problem - det kan være noget helt andet. Derfor: beskriv!

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

beskriv.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 11:46

hej Tina.

der hvor jeg blev bidt var da jeg skulle have hende ud. fordi jeg skulle ride undervisning. jeg gik hen mod boksen også kom hun bare farene ud´, og bed min i halsen.jeg blev så overrasket at jeg bare gav hende en på mulen.Ved dog ikke om det var rigtigt at gøre? Ja hun bider kun børn. For det meste inde i boksen eller på stald gangen. Et par dage efter hun havde bidt mig så bed hun hun en lille pige som skulle hen til den hest ved siden af min. Og der efter er der mange små børn som er blevet bidt af min hest.

Ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Håber du kan hjælpe mig igen, igen.

Hilsen Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

Træning.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 12:44

Hej Emilie!!

Jeg mener at det er forfærdeligt at den bide børn,hvor står den opstaldet ( på rideskole ) ?

Er der nogensinde et barn der er kommet alvorligt til skade ?

Hvor gammel er din hest og hvor længe har du haft den ?

Som udgangspunkt er det ikke acceltabelt at nogen dyr bider

og et stort dyr som hesten jo er - kan det være livsfarligt

Jeg ved da ikke hvad jeg ville gøre hvis min datter blev bidt af en hest - alt afhængig af skadens omfang selvfølgelig ,men tosset det ville jeg blive det er helt sikkert . Mvh Anette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 13:30

hej!

Ja hun er opstaldet på en rideskole.

og jeg har snart haft hende i 1 år.

Nej der er ikke nogen der er kommer alvorligt til skade.

Men de har da fået nogen skrammer...

Jeg ved bare heller ikke hvordan jeg lære hende at det bare ikke er i orden at bide.. ?

Hilsen Emilie:

0
0
Svar på denne tråd

Træning.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 14:10

Hej igen Emilie !!

Måske skulle du prøve med noet profesionel hjælp - men hvad er det for en race du har og hvor stor /lille er den ?

Jeg synes at det er synd for dig at den er sådan,det må være anstrengende - og stressende da du jo mere eller mindre hele tiden skal være på vagt ved du om den også har været sådan før

og hvis ja hvordan kunne du så finde på at købe den ?

Hilsen Anette.

0
0
Svar på denne tråd

her er nogle råd
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 16:37

Hej mit navn er Signe..

Jeg har læst at din hest er bange for vand..

Du kan prøve at putte bind for hendes øjne og så en dag hvor det har regnet gå ud i en stor vandpyt med hende og så tage bindet af øjnene igen, og gå fra hende..

Har selv prøvet det en gang og hesten blev stående fordi den var bange men lidt efter lidt venede hun sig til det..

Du kan også prøve at en dag gå hen til en vandpyt og gå med hende i et trækketov selvfølgelig også at du går foran hende og går igennem vandpytten og så kan det være at hun kan se at du ikke er bange for det og så er h8n måske heller ikke..?!

Håber det virker..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 17:29

hej igen.

Hun er en new forst.

og en 2´er pony vil jeg tro.

Hun er ikke helt min egen.

Hun står på en rideskole hvor jeg så rider hende 3-4 gange om ugen.Jeg tror ikke helt hende der har hende vil gå med til profesionel hjælp.

Men jeg kan jo godt se at der må jo blive gjordt noget ved det.!

Hilsen Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

bider...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 18:56

Hej Emilie

Det her bliver langt...

Man er jo altid noget begrænset, når man ikke rider på sin egen hest. Måske rideskolen kan hjælpe lidt til på ejerens lyst til at få gjort noget ved problemet ved at sige til hende, at det skal hun? Det er jo heller ikke godt for rideskolen at have sådan en pony stående...

Nå, men min umiddelbare tanke efter det, som du beskriver, er, at din pony måske netop er stresset, fordi den farer ud af boksen på den måde.

Hvordan er den ellers i boksen? Er den tryg og glad og står og gumler på en bunke hø/halm? Er mulen slap og øjnene dovne? Eller sparker den efter naboerne? Er den anspændt og skal hele tiden holde øje - løfter den hovedet med et ryk, hver gang der sker noget i stalden? Hvordan er den, når du arbejder med den? Virker den her tryg, så længe der ikke er folk der skal forbi på staldgangen hele tiden?

Svarene på de spørgsmål kan måske fortælle dig, om din hest generelt er tryg og glad eller ej.

Hvorfor spørger jeg så om det? Fordi stress er en underlig størrelse. Forestil dig, at ponyen er en kop, og stressen er vand, som du hælder i. Når bægeret er fuldt, kommer er en reaktion, vandet løber over (hesten forsvarer sig).

Hvis du ikke vil have, at vandet løber over, må du fjerne noget af det. Det er ligemeget om du fjerner det nederste eller det øverste af vandet - bare koppen ikke løber over.

På samme måde er det med stress. Heste kan godt tåle, at der sker noget nyt. Men hvis den i forvejen er fyldt op af stress, så er det, at bægeret løber over. Så du skal i gang med at kigge på hele ponyens liv for at se, hvad du kan fjerne.

Du kan starte med at stille dig i boksen og kigge rundt. Har hesten to naboer, eller er der kun en og en væg, hvor den kan stille sig og få fred? Er naboerne gode venner eller slås de med hinanden? Går der mange forbi boksen? Er der et vindue, og hvor meget sker der uden for det? Kan ponyen overskue stalden fra sin boks? Eller kommer bevægelser som en overraskelse for den? Andet?

Hvis nu ponyen har to naboer, som den ikke er gode venner med, et vindue hvor der sker alt muligt udenfor og masser af mennesker, der vader forbi hele dagen, så er der ikke meget frirum for en lille pony inde i boksen. Og så har den fundet ud af, at den kan fjerne i hvert fald noget af det ved at jage de små mennesker væk ;-)

Her er nogle ting, der kan virke stress-nedsættende:

- flytning til mere rolig boks, eventuelt afskærmning

- adgang til hø - selve det at tygge længe på maden virker beroligende

- generelt mange fibre i maden

- masser af foldtid

- rolig og forudsigelig omgang med de mennesker, der passer den.

Måske nogle af tingene kan lade sig gøre inden for rideskolens rammer?

Og hvis du er nået helt herned, så er jeg voldsomt imponeret af din tålmodighed

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

så nu er jeg her.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 19:44

hej Tina.

når jeg først er kommet ind i boksen er hun helt rolig.

Og hun vil nusses.

Ja jeg tror da hun er tryg og glad. Og ja hun står og gumler på noget halm. Jeg synes ikke at mulen er slap, heller ikke øjne dovne.Nej hun sparker ikke ud efter naboerne, hun bider kun.

Nej jeg synes ikke hun hele tide skal holde øje, når der sker noget i stalden. Ja hun er rolig når der ikke er for mange mennesker på stald gangen.

Jeg er rigtig glad for at du vil hjælpe mig!

hilsen Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

emilie
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 22:32

Jamen så er hun jo okay, når hun er sammen med dig :-) Det er godt! Men hvad med de sidste 21 timer i døgnet?

Det kan være svært at se, hvordan ens hest *plejer* at være i boksen, når man selv er i stalden. For da står mulen jo og venter utålmodigt på, at man får fingeren ud og kommer hen og nusser :-) Så må man snige sig hen at stå og lure bag et hjørne for at se, hvordan hesten opfører sig, når man ikke er der.

Når jeg skrev det med den slappe mule og de dovne øjne, så tænkte jeg på, at hvis en hest står og hænger lidt med underlæben og bliver helt "blød" i øjnene, og blinker langsomt SÅ ved man, at den er afslappet (eller meget smerteplaget, men det er jo en helt anden sag) Hvis musklerne i hovedet er spændt, så er hesten ikke afslappet. Håber det blev lidt mere forståeligt :-)

Det er ikke fordi, at hesten skal stå og sløve den hele dagen lang - men hvis man kun har set hyperspændte heste, så tror man jo, at det er sådan de skal se ud. Min sveske var engang så stresset, så anstrengt i muskulaturen i hovedet og havde så store øjne, at man kunne se det hvide i øjnene - min daværende dyrlæge kommenterede det slet ikke

Nu skriver du, at hun *kun* bider efter naboerne. Bid og spark er begge forsvarsmekanismer, og om hesten vælger den ene eller den anden er nok mest afhængigt af, hvad hesten er mest til. Hvor tit er hun oppe at skændes med naboerne? Ud over bideriet, lægger hun så også ører ad dem og ser sur ud?

Men hun bider altså både efter naboerne og efter mennesker, der går forbi - det synes jeg fortæller om en pony, der gerne vil bede om mere personligt rum.

Hvor meget går hun i øvrigt på fold?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

vandet?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 22:51

Hvordan går det forresten med vandet?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 12:09

hun bider ud efter naboerne når jeg giver hende mad i krubben og noget til de ander, men når hun er færdig så begynder hun at bide ud efter dem.. Og ja hun har ørerne MEGET ned når hun vil bide dem.

fold: hun kommer på fold hver dag. bare ikke så tit om vinteren.

hun kommer ca på fold kl. 8 om morgen. Og kommer ind kl.12.

vandet: her forleden da jeg havde redet lidt hårdt ville jeg lige prøve og spule hende. Hun var meget sød. tror også det var fordi jeg hele tiden tænkte `hun skal` men hun er dog heller ikke så meget for det...

hilsen Emilie..

0
0
Svar på denne tråd

hej emilie
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 17:43

Jeg er ikke helt sikker på, om du mener, at det kun er omkring fodertid, hun bider eller er sur eller om det er hele tiden?

Hvis du ikke ved det, kan du spørge staldpersonalet - de ved det sikert godt.

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 21:59

Har ikke erfaring, men det jeg ville gører er ;

Jeg ville starte med at finde ud af om din hest er bange for vand eller for slangen ?

Heste (som nævnt) kan forveksle slangen med en rigtige levende slange !

Hvis hun ER bange for vand, så væn hende gradvis til det - start med en tør svamp - så med en våd svamp på halsen - så med en våd svamp på kroppen - så på hovedet - osv.

imens du øver hende i disse her trin, så husk at kæl og ros (ALDRIG SKÆLD UD !) giv hende evt. lidt foder imens du gør det - så hun forbinder det med noget godt og er beskæftiget.

I vil nok også få et rigtig godt tillidsforhold ud af det.

Bidningen;

Hmm ..

Virker ret svært - ville få noget proffesionel hjælp.

Lyder som om hun 'dominere' dig og andre heste.

Trods alt har jeg ikke så meget erfaring Og fortæller dig kun det jeg 'tror'.

Held og lykke.

Mange FjordHilsner .

Ann-Sofie & Aslaugh

Team AA

- De Bedste Venner i Verden ♥

(\_/)

|..|MMMM

(o_o)

(Fjordhest ^^)

0
0
Svar på denne tråd

emilie...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 02:21

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med nogen fra rideskolen og ejeren og finde ud af, hvad der kan lade sig gøre - kan hun flyttes til en boks i et hjørne af stalden, så der kun er en nabo og ikke så mange, der går forbi? Mere foldtid eller foldtid på det tidspunkt, hvor der er flest i stalden? Jeg ved jo ikke, om hun får hø eller hvor meget, men måske give mere?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 11:24

hej Tina.

det er ikke kun når det er foder tid. Det er hele tiden hun er sur.

hilsen Emilie..

0
0
Svar på denne tråd

bider...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 20:26

Hej Emilie

Jamen så synes jeg da især, at det ville være en rigtigt god ide at prøve at give den lille pons lidt fred og ro ;-)

Sådan en pony stod der også på min gamle rideskole, og jeg fik så ondt af den - det er så tydeligt, at de ikke er rigtigt glade. Der var der så ikke rigtigt nogle bokse, der var rolige nok til den - der var døre ved alle de bokse, der kun havde en nabo, og den kunne heller ikke klare alle de mennesker, der gik ud og ind ad dem. heldigvis tog ejerne den hjem til sidst - det er bare ikke alle heste, der kan trives på en stor rideskole.

Men nogle kan, hvis man hjælper dem lidt. Jeg kan fortælle dig, at min venindes hest havde det med at stå og sparke meget inde i boksen. Det var ikke bare lidt, og hesten havde jævnligt skader på benene og var hævet. Da hun flyttede den til boksen ved siden af, hvor den kun havde en nabo - så holdt den op med at sparke og blev generelt en meget gladere og mere harmonisk hest.

Så prøv at snakke med ejeren og rideskolen - det er vel ikke dyrere med en anden boks?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

fuirir
Forfatter: 
Dato:  15-08-2006 20:48

hun bider ikk lori så meget mere?

hvis vi rykker hende blir hun jo bare li'som da lori var toltalt forelsket..

Lori

-my love

-my passion

Smil til verden og verden langer dig en.

-smil igen, og verden langer dig en mere!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 12:46

ja det vil lori nok. hehe.. kan du ride sammen idag onsdag?

kunss,

0
0
Svar på denne tråd

fghjdfgjd
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 20:16

hun har fået dyrlæge idag. hun har fået en indsprøjtning der udvider lungerne, i dag. jeg må ikk ride i 14 dage, og om ti dage kommer han igen, for at se om det er blevet bedre..

hun har fået astma

så på mandag får jeg en anden at ride undervisning på.. så, det er jo meget godt..

håber bare at jeg kan begynde at genoptræne om ti dage!

nu må vi se!

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

Emilie...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 11:02

Jeg vil give Taina ret i at det lyder som hun er stresset. Jeg har en ældre hoppe der er staldsur. Hun stod midt i stalden og ville snappe hvis man stod og kiggede ind i boksen eller hvis man kom for tæt på. Hun fik en boks i hjørnet af stalden. Denne boks har også højere sider (Åbne bokse uden tremmer) og derved fik hun mere ro. Hun er stadig staldsur, men det er blevet mere begrænset.

Søger part til Musse. Skriv og hør nærmere.

Se min hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

kjajbsvg.
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 12:25

hej!!

aj det var da noget @!#$! ja vi må håbe hun bliver klar.

hvem vil du gerne ride på, på hold?

0
0
Svar på denne tråd

styretue
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 15:07

øhm, det ved jeg ikk! en jeg ikk har redet i lang tid..men den skal være til at arbejde med...

har du set den nye hest? den er vildt dejlig! mig og mie var nede og se til den, og den begyndte at nusse mie i håret! den er så sød! michella skal måske have part på den, jeg ved ikk om hun har sagt ja.. den står foran eigil, og imellem nico og tiffani..

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

sllf..
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 09:35
ja jeg har set den, den er bare dejlig!!
0
0
Svar på denne tråd

hjdgyjgf
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 13:40

ja! den er oversøød!

hvor meget var der hos lori? kom lige til at tænke på det..

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

Hidsig hoppe
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 15:37

Hej alle

For ca. 3 mdr. siden købte je en 8-årig hoppe, på 163 i stg. Jeg så på hende på Mors, og var både oppe og ride, og springe på hende. Og hun var virkelig rolig, og 100% styrbar. Vi fik hende leveret næste dag. Der var hun meget urolig, hvilket jeg syntes er helt normalt for en hest, der lige er kommet et nyt sted hen. Så jeg gav hende tid til at vende sig til det.

Nu 3.mdr efter, har jeg flere forskellige problemer med hende.

Hun bliver MEGET let hidsig, og så har hun det med at stejle eller 'galopere på stedet'. Hun er også ret afhængig af de andre, og kan ikke stå stille på staldgangen. Hun er tidligere blevet brugt som springhest, kan det være derfor hun så let bliver hidsig ? Eller har jeg ikke givet hende nok tid til at falde til ?

Jeg har selv svært ved at forstå hvorfor hun nu pludselig er helt anderledes at ride nu, end der hvor jeg købte hende. Vi har før købt hest af den samme, og ham vi købte er blevet en dejlig hest. så dem har jeg tillid til, og tror ikke de kunne finde på at have givet hende noget beroligende eller andet..

Er der nogle der kender til det med hidsige hopper ? og har nogle metoder til at tackle det ?

-Håber virkelig meget at der er nogenm af jer der kan svare, for jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op.

Mvh. Josefine.

0
0
Svar på denne tråd

xftuet7ir
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 17:57

Finsling: arbejde fra jorden, og gør den træt psykisk, men også fysisk! det handler til dels om at i har et partnerskab, og at du der igennem kan styre den. så en masse arbede fra jorden, og gøre den træt fysik og pysik!

jeg har selv part på en hidsig hoppe, og der gør jeg det samme som jeg har beskrevet for dig.. og nu følger hun mig som om hun var en hund!

så blir de mere medgørlige når de er trætte oven i hovedet. for så kan de ikk lige tænke over at, ååh nej, der er et blad, og nu står jeg på staldgangen, nu skal jeg ud og arbejde!

afveksling i løbet af ugen kan også hjælpe..

men husk, den skal ikk være overtræt, for så blir hele idéen med det ødelagt.. den skal jo være hest når en kommer på fold igen!

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

Finsling
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 01:28

Det er da ikke så mærkeligt at nogle heste bliver kede af at komme væk hjemmefra 8-)

Det er næsten mere mærkeligt, at de ikke allesammen bliver det, er det ikke?

Står hun et godt sted i stalden? Går hun på fold med nogle flinke heste? Bliver hun ordentligt behandlet af andre mennesker, der kommer i stalden? Har hun altid noget at gumle på? Det kan også være forkert fodring med for meget krybbefoder og for lidt græs/hø/wrap. Det kan også gøre heste urolige (n)

Det tyder på at hun er stresset og ked af det heste kan godt have hjemve. Men de fleste glemmer det heldigvis hurtigt (y)

Du skal tænke på, at du jo ikke er sammen med hende hele dagen og natten, så det er vigtigt for hende at være sammen med nogle heste som er venlig og rolige på en fold, der ikke er for lille Det kan være ligesom at starte som ny i en klasse...

---

Når du så træner med hende, gælder det om at du er venlig og rolig, og mener det. Dvs. du skal ikke fedte for hende, men heller ikke være hård. Bare rolig og forvente, at hun gør det du gerne vil have.

Hvis du fx vil have hende til at stoppe, når du trækker med hende, så får du hende til at stoppe, men på en rolig måde.

For ellers føler hun at, man åbenbart skal være urolig her :-(

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

hjsg..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 14:05
nej det er jeg ikk... hvorfor søde?
0
0
Svar på denne tråd

ktfiyrfkiutd
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 14:08
hej. hvorfor har du skrevet den ind i min.?? du har jo ikke skrevet noget til mig!!!
0
0
Svar på denne tråd

tyuryitrt
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 16:36
ey! den forstod jeg ikk lige!

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

fjhflk,h.lkgo
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 11:15
hehe glem det søde..
0
0
Svar på denne tråd

xcgfghfhui
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 14:13
oki doki!

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 20:48

Heej Nina og Lori..

Mange tak for jeres svar, det var virkelig en stor hjælp at få andre til at give deres mening/ gode råd.. Jeg bil lige overveje om jeg skal give hende mindre foder, og så mere Wrap/halm. Det tror jeg kunne være en god idé.

Men mange tak herfra !!

Mvh. Josefine.

0
0
Svar på denne tråd

cghirfuiryu
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 20:55
Finsling har du prøvet noget af det vi foreslog? er bare nyssgerig

Lori

-my love

-my passion

0
0
Svar på denne tråd

Ja, du kan
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 01:37

sagtens prøve at fodre hende mest med hø/wrap - det kan virkelig betyde en hel del (y)

Oppe hos os får de fleste heste KUN wrap eller græs + 100 gram tilskud 8-) De er dejligt rolige, men lidt overvægtige de fleste af dem :-P

Prøv at lægge mærke til om hun har fået venner på folden, hvordan behandler hun de andre heste (og de hende)? Er hun urolig på folden, eller er det mest sammen med dig?

Det er en rigtig god idé at lægge mærke til en masse ting.

Hvis hun nu er mest urolig sammen med dig, kan det være fordi du måske gør tingene på en helt anden måde, end hun er vant til. HVis det så gør hende urolig, bliver du måske også urolig og så smitter det hende endnu mere - og så har I den onde cirkel (n)

Og så er det jo dig, der er mennesket, der skal træne hesten - og ikke omvendt :-P Så du skal måske prøve en anden måde at gøre tingene på.

Du må ALDRIG blive sur eller irriteret, bare stille og roligt, men bestemt, rette hende når hun gør noget 'forkert' (y)

Held og lykke med hende (y)

0
0
Svar på denne tråd

takker.
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 15:16

hej Nina.

tusind tak for hjælpen det vil jeg prøve.

hilsen Emilie

0
0
Svar på denne tråd

Hej Emilie
Forfatter: 
Dato:  30-08-2006 00:16

Det lyder godt - husk at skrive og fortælle os, om det har hjulpet (y)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider