Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjælp til træning af min hoppe med føl.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 11:11

Jeg har en hoppe som går med et snart 2 mdr. gammelt hingsteføl ved siden. Jeg har nu i et stykke tid forsøgt at få hende longeret lidt for at give hende lidt kondition, men mest af alt for at give hende lidt muskler i ryggen igen, inden jeg gerne skulle lidt op på hende igen.

Problemet er bare at jeg har ikke fundet haft den skilt ad endnu, da hoppen er afsindig følsyg stadig. Føllet har dog ofte været i boksen ved siden af hoppens, når han får renset hove og bliver striglet (det siger hun ikke noget til)

Jeg har så taget dem begge med ud på ridebanen og longeret hoppen, men føllet bliver så sur på hende at han flipper helt ud og stejler op af hende, bider hende i bagbenene og virker i det hele taget meget vred over at hun ikke stopper. Hoppen siger intet til ham, men sætter farten op og så har jeg balladen. Ingen af dem gider jo at stoppe igen..

Den eneste grund til at jeg ikke skiller dem ad, er at jeg er meget usikker på om jeg kan holde hoppen i det øjeblik hun opdager at føllet ikke er på vej med ud sammen med hende.

Det skal måske lige nævnes at jeg står alene mht. træning af dem så jeg har ikke mulighed for at have en hjælper. Hoppen har været ret strid (følsyg) og dem der er der hvor de er har ikke lyst til at hjælpe.

Jeg håber virkelig at der er nogle her der har et godt råd.

Søges: Sød og børnevenlig pony, skal kunne grundridningen og være vant til trafik. Højde 130 til 150. Alder 5 år til 19 år.

Henvendelse via besked enten til denne eller til min mors profil "Danique"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke haft problemer.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 15:33

Jeg begyndte at ride efter ca 1½ måned, jeg har ikke haft problemer med hoppen, hun ved jo at føllet er i boksen og kan hører ham. Hun har kun 1 gang vrinsket efter ham, da han havde været stille i lang tid.

Hilsen

Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Ogå føl i boksen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 21:12

Når jeg rider sætter jeg føllet i boksen, og det går virkeligt fint.De første 2 gange var hoppe lidt urolig, når man skilte den af, men nu er hun bare vant til at at følbasse er i bosken når jeg rider. Starte med 10 min den første gang hvor du trækker hopper væk fra boksen, og trap derefter op med 10-15 min af gangen.

Jeg gør det at jeg ligger foder i krybben til min følbasse, så han har noget at hygge sig med og at han opfatter det som en god oplevelse når han står i boksen uden sin mor. Min følbasse kan næste ikke vente med at komme ind i boksen så han går frivillig ind uden sin mor.

MVH JEANNE
0
0
Svar på denne tråd

I dag fik jeg lukket føllet i boksen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 23:18

Både mor og søn vrinskede som et helt orkester først mor så barn så mor og ja...derudaf.

Hoppen virkede noget kulret, men var dog til at have med at gøre når man blot ignorerede lyden.

værre synes jeg det var med føllet. Han var helt ude i tovene og kartede rundt i boksen, jeg havde ellers også lavet det lidt hyggeligt med lidt foder og lidt hø, men det fattede han overhovedet ikke. han stod også og rystede en smugle og jeg kunne slet ikke komme til ham.

På intet tidspunkt stoppede eller var der en pause imellem kaldende.

Føllet er 7 uger gammel, er han klar til at blive taget fra i en 15 - 20 min om dagen?

0
0
Svar på denne tråd

Sagtens...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 21:28

Du kan sagtens tage føllet fra hoppen i lidt tid af gangen.

Du starter selvfølgelig med kort tid, og så kan du ellers gøre det i længere og længere tid - de kan godt undvære hinanden i op til en time.

Det gør det også nemmere at fravænne føllet, når det skal det.

Det er synd, du ikke kan få nogen til at hjælpe dig.

I starten har jeg altid haft én til at holde føllet i ridehallen/på ridebanen, mens jeg motionerede hoppen.

Senere hen har der været en "tante"hest på folden, som jeg kunne overlade føllet til, mens jeg tog hoppen og red.

Dét virker rigtig godt, og hoppe + føl bliver ikke så stressede, så jeg synes, det er MEGET ærgerligt, at du ikke har de muligheder.

Men held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Line.

pony
0
0
Svar på denne tråd

Ellers kunne du måske få en
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 09:05

til at holde føllet i tov i nærheden!!

Den skal jo alligevel lære det på et tidspunkt og så kan den se mor.

Venlig hilsen Lone

Se ting jeg har til salg. NYT!!! Bl.a. helt nye kattehalsbånd!!(eller til lille hund)og nyt børnetøj.
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa :-)
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 09:18

jeg har gjort det at jeg i starten fik en til at holde føllet nede ved banen hvor jeg red, og når hun blev løssprunget så har jeg ham med inde, hvor han går i midten så han lærer at mor godt kan arbejde og han står stille... men der kan godt komme en lille smutter hvor følllet kan finde på at smutte med sain mor så skal man bare være hurtig til at stoppe den.

billeder af hvor han smuttede kan du se på præsentation

Heste fortjener et godt liv, som alle andre.

Elsk mig mest når jeg mindst fortjener det, for da behøver jeg det mest

MVH

Stine

0
0
Svar på denne tråd

Gør det rigtigt
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 09:27

Dette kan potentielt gå rigtig galt - så prøv at forudse hvad der kan gå galt og forebyg at det sker. Nogle føl går helt bananas når moderen er væk - andre gange er det moderen der gør og sommetider begge.

Forslaget om en tantehest til at passe på føllet er det allerbedste forslag for føllets vedkommende.

Det er en dårlig ide bare at efterlade føllet, da mange føl er kommet alvorligt til skade ved at hoppe over boksvægge efter moderen...

De skal og kan vænnes til at være fra hinanden, men det skal ske gradvist for at de begge lærer, at de kommer tilbage til hinanden igen. I starten kan du bare trække hoppen et par meter ud af boksen, og så tilbage igen så hun kan forsikre sig om, at føllet er der og uskadt. Fortsæt denne procedure indtil hoppe og føl tager det helt roligt. Så trækker du lidt længere væk - og tilbage igen. Fortsæt sådan til de begge tager det roligt. Hvor hurtigt du kan gå frem viser hoppe og føl dig - når de er rolige kan du gå videre - ikke før. På den måde undgår du skader på hestene og dig selv, og hestene er ikke stressede når du kommer.

Det er svært når du er alene men det ovenfor beskrevne kan lade sig gøre ene mand, hvis føllet ikke bliver alt for vild - og hvis føllet bliver for vild, så er du gået for hurtigt frem.

En anden mulighed kan være, at du på ridebanen laver en lille, men solid og sikker indhegning til føllet hvor kan han være lukket inde men samtidig tæt på hans mor. Det med at han jager hende, når hun longeres er sikkert fordi han bliver stresset af, at hun løber rundt på den måde. Hvis det fungerer bedre kunne du jo også begynde at ride hende forsigtigt - i starten kun i skridt. Dette vil ikke stresse føllet så meget og du træner hoppen uden at være for hård ved hende. Senere når føllet er vant til den situation kan du begynde at trave og se, om føllet stadig flipper ud.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanïmalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

sikke mange gode svar
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 11:32

Jeg vil forsøge mig på at få min kæreste til at stå med føllet ved enden af ridebanen til at begynde med. Jeg har ikke travlt og vil gerne undgå at stresse både føl og hoppen da jeg alligevel skal beholde begge to.

Med hensyn til en tantehest... jeg har to ponyer på lidt under 140 cm, de er begge ti år men kun den ene har haft føl før. Den anden står til gengæld i boksen lige ved siden af føllet og hoppen og derfor kender hun jo føllet.

Føl og hoppe går nemlig ikke på fold sammen med de andre heste (ca 9 stk) da dyrlægen fraråede mig lige at smide dem derind med den begrundelse at føllet kunne blive sparket i kampene.

Hvem af de to ponyer ville være bedst at lukke ind til hoppen og føllet???

Jeg har ikke ville ride hoppen fordi hun er blevet så muskelfattig oppe over ryggen efter drægtigheden, så jeg havde håbet på at træne cavaletti og få longeret lidt muskler på hende først inden hun skulle bære på mig, så var det jeg så hvordan føllet reagerede og ja nu hvor du lige nævner ordet stres, står det helt klart for mig at det var det der skete for ham, for ellers er han bare så sød og medgørlig.

0
0
Svar på denne tråd

Stress og tantehest
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 12:02

Det er godt, at du fokuserer på at reducere stress - det er meget vigtigt at hestene ikke er stressede - både fordi de ikke kan lære, spænder og dermed forøger risikoen for fysiske skader og fordi de kan lære at forbinde mennesker og træning med angst og ubehag.

Det er ikke afgørende for værdien som tantehest at hesten har haft føl før - hvad der er afgørende er, at hestene kender hinanden, at tantehesten er rolig og ikke kører op sammen med føllet, og at tantehesten ikke skader føllet - så ud fra det kan du måske vælge den meste egnede af de 2.

Det er svært at sige, om det er muligt at lukke hoppe og føl ind til de andre - hvis det er en stabil flok hvor hestene kender hinanden, og hvor der er plads nok er der gode muligheder for, at det går godt, ellers kan føllet ganske rigtigt blive skadet. På den anden side er det vigtigt at et føl lærer at omgås andre heste end sin mor - så inden føllet bliver alt for gammelt skal det meget gerne stifte bekendtskab med andre heste end moderen.

Det er naturligvis vigtigt at sætte muskler på hoppen inden du begynder at ride ret meget - men uanset hvordan du griber det an, så er det vigtigt at hoppen er rolig for hun vil ikke arbejde rigtigt, hvis hun er anspændt, så under alle omstændigheder skal hun beroliges før du vil få noget positivt ud af træningen - hvad enten hun rides eller trænes fra jorden.

Når heste reagerer med uro og aggression er det næsten altid pga. stress og angst.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanïmalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Stress og tantehest
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 12:02

Det er godt, at du fokuserer på at reducere stress - det er meget vigtigt at hestene ikke er stressede - både fordi de ikke kan lære, spænder og dermed forøger risikoen for fysiske skader og fordi de kan lære at forbinde mennesker og træning med angst og ubehag.

Det er ikke afgørende for værdien som tantehest at hesten har haft føl før - hvad der er afgørende er, at hestene kender hinanden, at tantehesten er rolig og ikke kører op sammen med føllet, og at tantehesten ikke skader føllet - så ud fra det kan du måske vælge den meste egnede af de 2.

Det er svært at sige, om det er muligt at lukke hoppe og føl ind til de andre - hvis det er en stabil flok hvor hestene kender hinanden, og hvor der er plads nok er der gode muligheder for, at det går godt, ellers kan føllet ganske rigtigt blive skadet. På den anden side er det vigtigt at et føl lærer at omgås andre heste end sin mor - så inden føllet bliver alt for gammelt skal det meget gerne stifte bekendtskab med andre heste end moderen.

Det er naturligvis vigtigt at sætte muskler på hoppen inden du begynder at ride ret meget - men uanset hvordan du griber det an, så er det vigtigt at hoppen er rolig for hun vil ikke arbejde rigtigt, hvis hun er anspændt, så under alle omstændigheder skal hun beroliges før du vil få noget positivt ud af træningen - hvad enten hun rides eller trænes fra jorden.

Når heste reagerer med uro og aggression er det næsten altid pga. stress og angst.

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Tantehest
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 15:20

Da jeg havde mit første føl (hoppeføl), havde jeg ikke rigtig nogen tantehest til føllet. Den eneste anden hest, der var, var min hingst, som de gik sammen med. Og lod jeg føllet være alene med ham, ja, så småjagtede han hende.

Det var mit første føl, som var tantehest for mine senere føl.

Det har ikke noget at sige, om tantehesten har haft føl før - det havde min jo ikke.

Det afgørende er, at tantehesten er flink og fornuftig.

Den skal kunne overtage moderrollen og samtidig kunne underholde føllet.

Det skal være en hest/pony, som føllet er vant til og glad for.

Min tantehest var helt fantastisk.

Hun legede med føllene, samtidig med at hun opdragede på dem.

Hun aflastede moderen meget.

Når jeg tog moderen fra folden, og lod føllet blive, gik tantehesten ind foran føllet og ledte ham væk.

Hun sørgede for, at føllets opmærksomhed blev afledt.

Og imens jeg var væk med moderen, legede hun med ham og opdragede lidt på ham.

Jeg syntes faktisk, det var en fordel, at tantehesten ikke var så gammel selv, for så kunne de jo lege sammen.

Samtidig var hun rigtig fornuftig og flink.

Jeg tror også, min tantehest bliver en rigtig god mor, hvis hun får lov til det.

Hvis I besøger min præsentation, er det Squash, som var min tantehest.

Det er rigtig godt, hvis du kan få din kæreste til at holde føllet på banen, mens du motionerer hoppen, i hvert fald i starten - god idé.

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Line.

pony
0
0
Svar på denne tråd

vil lige fortælle hvordan det går
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 08:26

Jeg valgte alligevel at vente med at finde en tantehest til mit føl, fordi hoppen er helt oppe på mærkerne og bliver rigtig gal når der er andre heste ved hendes føl.

Jeg gjorde så derimod det at jeg har taget hende ud af boksen og ladet ham alene, først i 10 min. og så efterhånden er vi oppe på 20 minutter pr. gang. Hoppen siger ikke noget mere, jeg tror hun ligefrem synes det er dejligt at hun har lidt tid uden bid i benene og hoppen op...

Min kæreste stod sammen med føllet i boksen med og holdte ham, snakkede med ham og nussede ham, meningen var selvfølgelig at hvis ham blev meget ulykkelig og kunne komme til skade skulle han jo forhindre dette. men det gik rimeligt godt. Han vrinskede meget men det stillede lidt af senere.

Jeg har også prøvet at holde føllet på den ene ende af ridebanen imens mor blev motioneret og det var bare næsten umuligt. han springer rundt og stejler og tér sig som en vanvittig, når hoppen begynder at trave. og selv om han ikke er ældre har jeg svært ved at holde ham.

Noget som undre mig er at han stadig bider i hoppen især i hendes haser og lår, Tina MJ du skrev at det kunne være stress når jeg trænede hoppen sammen med føllet, men han gør det også hvis bare jeg strigler hoppen i boksen (også selv om jeg er meget opmærksom på at snakke med ham samtidig) han bider nu også i mig og alt andet han kan komme i nærheden af. Det er lidt ærgerligt fordi han er jo ellers meget rolig omkring mennesker og vil meget gerne snakke.

også når de skal trækkes ind fra fold bider han sin mor og hopper op på hende bagfra og så spæner han rundt i fuld galop.

0
0
Svar på denne tråd

Leg og træning
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 09:12

Føl leger for at træne de evner, de skal bruge senere i livet. De træner kampsituationer, bestigning, flugt mm og det er sikkert det, føllet gør når han bider og hopper op.

Jeg troede da jeg svarede første gang at han kun gjorde det, når du longerede hoppen - men hvis han gør det altid så er det garanteret leg. Den bedste kur er en legekammerat, der er ligeså vild og legesyg som han selv er - så vil han være mere rolig omkring mennesker fordi han vil have "leget af". Måske nemmere sagt end gjort at skaffe sådan en, men det vil sandsynligvis afhjælpe problemet og kan måske arrangeres efter fravænning?

Lad være med at straffe ham for hårdt, prøv i stedet at undgå de situationer, hvor han er værst. Jeg kan som altid anbefale positiv forstærkning, hvor man belønner ham, når han IKKE er på den måde. Mange føl elsker at blive kløet, så I kan fx. klø ham når han er rolig, men stoppe med det samme, hvis han bliver vild. På den måde vil han kunne lære at stå roligt for at blive kløet...

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider