|
|
| FOR nærgående hest på marken |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
01-08-2006 22:44 |
|
Ja, nu kunne jeg godt tænke mig at høre et par løsningsforslag på et problem... Der, hvor min hest står (går lige nu på døgnfold sammen med 10-15 andre heste), går der en sød pony. Når jeg skal hente min hest, kommer denne pony altid som den første - og har man bare tid til at snakke med ham, så er han altså bare sød - men har man nu lidt travlt og vil "verfe" ham lidt på afstand (han er meget nærgående), kan han faktisk virke en smule truende; lægger ørerne og går ind foran mig og, synes jeg, har et lidt skummelt udtryk i øjnene. Har man guf med, er den helt slem, og vifter man for meget ad ham, så er det en enkelt gang sket, at han har vendt bagparten til - heldigvis var jeg bevæbnet med en sten, som han fik lige i r... og så forduftede han da. Men det er nok ikke lige løsningen at give ham et lag tæsk 
Men hvad sulen gør man med sådan en drønnert?
________________________________ Windsor Elite 17" fit 3 til salg - Skriv besked for yderligere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når jeg skal hente min hyp |
annefk |
01-08-2006 22:58 |
|
på fold, og de andre heste vil med ud, eller går i vejen- svinger jeg med trækketovet(enden uden spændet) rundt foran mig i en cirkel. Det virker, og rammer det dem er det jo ikke hårdt. Så nu hvis jeg begynder at svinge tovet, går de væk på lang afstand. Hvis den truer meget kan du evt. svinge det så det laver lyde, selv lyde truende og virke truende i din adfærd. Det skulle jo gerne være sådan at man kan komme til sin egen hest... 
Mvh. Anne Passer søges til Coco, 3 år, 86 i stg. og masser af charme!
det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dum hest |
Anders Kristiansen |
01-08-2006 23:03 |
|
Havde det været mig så havde den fået KLASK. Jeg vil ikke finde mig i at hesten virker truende, og det gælder både min egen og andres. Så bare en gang for alle, fortæl den at det finder du dig ikke i. FOR DET ER KUN ET SPØRGSMÅL OM TID, SÅ GÅR DET GALT. Har tit fået at vide at jeg er for hård ved hestene, men hvad hjælper det hvis der en dag står en hest på 600 kg ??? Den er sku ligeglad med at man står og siger PUHA det må du ikke. Så der er kun en ting at gøre! frem med stenene, kæppen eller hvadman lige har, og tro mig hesten finder hurtigt ud af at den skal holde sig væk fra en
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig... |
|
|
Må erklære mig ening med Anders. Havde det været mig havde jeg taget en pisk med i hånden, og hvis ponyen ikke ville lytte, når jeg bad den pænt om at holde afstand, men i stedet for blev truende, så ville den få at vide på den hårde måde at man truer ikke af mennesker! Lær den det for guds skyld, inden der er et barn der kommer til at gå ind på folden med en pose gulerødder, og ender med at blive trampet ned ad ponyen  Havde hesten været angst, havde sagen selvfølgelig været en helt anden, men det du beskriver er ikke angst, bare ren og skær dominans.
Husk at glemme bagateller Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det Husk at leve, mens du gør det
Citat: Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med |
|
|
Anders og Ciller. Den må gerne få at vide koporligt at den skal holde sig væk hvis den ikke forstår en pæn hentydning (viften med armene osv). Det er utroligt farligt at blive klemt mellem nogle heste på fold, for risikoen for at blive enten sparket, klemt eller løbet ned af en hest, der forsøger at komme væk fra en truende/dominerende hest er temmelig stor. Jeg har selv en hest, der er temmelig meget lommehest og hvis hun kunne sprang hun op i armene på mig (eller andre) for at få hjælp hvis de andre heste er efter hende. Det er lidt farligt, for hun vejer omkring de 600 kg og skal ikke hænge på min skulder og få trøst. Selvom hun er rigtig sød og ikke dominerende, så er det jo ikke mindre farligt, for hun løber altså hellere mig ned end bliver stående og får smæk af en af de andre heste - hvilket jo er forståeligt nok. Så jeg vil sige; tag enten et træktov eller en pisk med og klap den en hvis den kommer og husk aldrig at tage godbidder med ud på folden til hestene.
Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem. Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det godt |
|
|
Der er nogle på folden, der har vundet min kærlighed ved at vade hen til mig med træsko på. Vi har en hoppe, der simpelthen stiller sig, så jeg kan klø hende, og begynder jeg at gå, stiller hun sig på tværs foran mig, så jeg ikke kan komme forbi. Så går jeg igen, hun stiller sig på tværs.. Det kan man da kalde en intelligent hest! Men det er også min hests yndlings-veninde. Men de truende af slagsen, og som ikke har styr på, hvor de sætter deres hove, holder jeg træktovet ud foran eller svinger det. Det fatter de fleste. Lone
Viden er magt. Det er de videndes pligt altid at huske ydmygheden, da de har ansvaret for de mindre vidende. Da viden giver indsigt, burde de vidende vide, at de ved meget mindre, end den uvidende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yeps, og aldrig godbidder med på folden |
Eva Lydeking-Olsen |
02-08-2006 15:07 |
|
det kan kun gå galt når flokken er så stor. Jeg medbringer som regel altid et ekstra træktov til at verfe nærgående heste af med, når flokken er større og jeg ikke kender alle lige godt. Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dybest set er det jo ikke |
gsims |
02-08-2006 20:10 |
|
så meget mig - for jeg kan nok finde ud af at klare mig - dog har jeg da også før (sidste sommer) klasket den én, men så er det netop, at den vender bagdelen til - og så synes jeg sq det bliver lidt for farligt. Men at svinge lidt med et tov, det er den totalt kold overfor. Der skal skrappere midler i brug - eller et meget voldsommere kropssprog. I dag kunne jeg nemlig nemt komme forbi den, fordi jeg "gik på den" fra starten (pustede mig lidt op og så ond ud, samtidig med at jeg løb efter dyret med mit reb, inden han nåede ret tæt på mig - holdt ham på den afstand jeg ville have ham på - og den er blevet længere end med andre heste). Min hest er leder i flokken, så hvis jeg først når hen til ham, så har jeg ingen problemer overhovedet - heller ikke med at have godbidder med. De andre holder sig pænt på afstand. Men ellers er det da rigtigt, at det kan skabe store problemer med godbidder. Min bekymring går nu også mest på de små piger, der også skal kunne hente hest derude; hvad gør de, hvis den her lille møg-pony begynder at spille smart overfor dem? Det er ikke alle hestene derude, der i det hele taget vil hen til deres respektive ejere/passere/... hvis der ikke er godbidder i farvandet. Kan man virkelig ikke "træne" det væk på andre måder, så også de små kan være med (de bliver vel bange for ham, før de når at gøre noget)?
________________________________ Windsor Elite 17" fit 3 til salg - Skriv besked for yderligere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| truende ponyer... |
|
|
Er ponyen dagligt i hænder - og på hvilken måde? For det lyder som om dens dominerende opførsel bliver bekræftet jævnligt - den har lært at det er ok at dominere mennesker medmindre de tydeligt siger fra. Hvis den er i hænder regelmæssigt, så vil jeg tro at dem der håndterer ville have god nytte af et kursus i HMS eller kropssprog - for en pony der opfører sig sådan er sandsynligvis enten understimuleret eller bliver håndteret mangelfuldt i det daglige - så den bliver vant til at køre showet.
Hvis den ikke er i hænder regelmæssigt, så var det et sted at starte - gå tur med den, bed den om at lave noget eller træn den - fra jorden, der har du nemlig de bedste muligheder for at bruge dit kropssprog. Og stimulere den. Lær evt. børnene hvordan man gør...
Den respekt den vil få for det menneske der træner den, vil sandsynligvis også smitte af på dens syn på andre mennesker. Nu kan jeg sagtens forstå hvis du ikke lige har tid til at opdrage en andens pony - men det vil jeg sige var måden at håndtere den på. Jeg vil sige at hvis en hest/pony vænner bagdelen til dig og truer med at sparke, så skal den have en konsekvens med det samme - hvad enten det er med stemme eller et klask med tovet - lade være med at bakke tilbage (tag evt. en hjelm på på folden). Hver gang du bakker for en hest der truer med at sparke, bekræfter du den i at sparke-trussel er den rigtige vej. Men konsekvensen skal falde i det øjeblik den truer - ikke når den er holdt op - timingen er vigtig. Good luck - det er ikke nødvendigvis så krævende at genopdrage en pony, nogle gange kan en ændring af dagligdags vaner eller et par ugers jordarbejde gøre det.  kh Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten er i hænder |
gsims |
03-08-2006 11:18 |
|
jævnligt. Men af mange forskellige, og mest børn... Hvis problemet fortsætter er der jo ikke andet for, end at der må sættes ind. Jeg takker i hvert fald indtil videre - så må vi se, hvad det videre forløb bliver. Mvh. Gritt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tror jeg... |
|
|
Det tror jeg er problemet. At det er forskellige børn der ikke sætter de samme grænser for den - og lader den styre. Det kan ganske rigtigt gå hen og blive småfarligt med tiden. Måske et basic respekt-tillid-HMS kursus for alle ungerne på gården var en idé? Ikke noget med ud og lave join-up etc, bare helt basalt hvad må en hest, hvad må den ikke, og hvad gør man (fx at svinge tovet foran sig når man går med en hest der gerne vil overhale) - det tror jeg ville være en god investering i de børn... i min verden er den slags lige så essentiel sikkerheds-grundviden som sådan noget med at tage begge fødder ud af bøjlerne før man hopper af, ikke vikle tovet om hånden etc. Det ville de da kunne bruge resten af deres heste-liv... Evt. med en voksen på sidelinjen hvis nu ponyen er villig til at kæmpe for sine privilegier  Forslag hermed stillet  kh Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var egentlig |
gsims |
03-08-2006 11:50 |
|
en ganske god idé. Det er skam et helt ridecenter, så det er faktisk mange børn, det drejer sig om. Men vi har tidligere talt om at lave et kursus for begyndere, og her var et godt sted at tage fat... Fx så jeg i forsommeren (og skældte ud på) nogle uvidende tøser suse rundt og lege med førnævnte hest, og idéen var at få den til at løbe efter dem, hvilket den selvfølgelig gjorde - ikke skide-smart, vel? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep... |
|
|
Det har du ret i - bestemt ikke skidesmart  Tit glemmer folk at man skal lære (specielt børn) at omgås heste - når heste ikke kan lære dansk må vi jo lære hest'sk  Skriv endelig hvis det bliver til noget og I har gode/dårlige erfaringer at give videre... tror andre ville have nytte af det  kh Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville.. |
|
|
ikke være bange for at lappe den en, når den truer så skal den dælme have at vide at det vil jeg ikke finde mig i..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej med jer |
|
|
Jeg havde bare ignoreret den totalt!! Simpelthen vise den med mit kropssprog at den overhovedet ikke er værdig til min opmærksomhed! Og så vappet ud efter den, hvis den begyndte at true... Mine egne to har haft lidt svært ved at fatte at jeg kun kan tage én ind ad gangen. Den der ikke skal ind, prøver altid på at mose inden om og så må man jo vise hvem der bestemmer, med de lemmer man har til rådighed, når man har en hest i den ene hånd og et led i den anden... De har heldigvis også fattet det efterhånden, men man er vel ikke en rigtig hest, hvis man ikke lige tjekker engang imellem, om hun nu virkelig mente det... God idé lige at forklare børnene, der har heste/ponyer på samme fold, hvad de gør for at der ikke skal ske tragiske ulykker. Et barn har jo sjældent samme respekt for heste som voksne og tror ikke rigtigt på at de sparker, før de har fået en på låret første gang... Held og lykke med den nærgående fold-buddy...
"Went Irish and can never go back!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis den virkelig |
|
|
truer og virker dominerende, så lad for guds skyld være at slå den, det kan fremprovoker et angreb fra dens side af, hvis den der slår den ikke er 100 % stærk i sit kropssprog. Samtidig lærer den jo bare at det gælder om at "slå først". Tag en vindjakke på, når du henter din hest. Kommer ponyen for tæt på, så slå dig selv over skulderen med tovet, så du rammer din egen ryg. Det gør ikke ondt, men der kommer et skarpt smæld som de fleste heste reagerer kraftigt på, samtidig med at du signalerer "svingende hale", hvilket er et advarselssignal blandt heste. Du kan også tage en lang dressurpisk med på folden. Bind en affaldspose på i en strik, og vift så efter ponyen. Langt de fleste heste er store tøsedrenge med sådan noget. Jeg synes bestemt også det er vigtigt I afholder et kursus for børnene ude hos jer, da heste jo bestemt ikke er legetøj. Godt du skældte børnene ud, da de trænede ponyen til at løbe efter dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjædsbgkjsbg |
Nanna (Sebastian) |
07-08-2006 02:28 |
|
Lone: Hvilken hest er så sød?  Nogen der kan sige mig hvad man gør hvis vi snakker kæmpestor... enorm shirehest... den har jeg ikke lyst til at klappe én... må jeg indrømme
Hilsen Nanna/OzontheiGDD og Sebastian Dressur er kommunikation mellem hest og rytter Min Hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flytte væk! |
|
|
Så ville jeg lade være med at lukke min hest på fold med den?! Og hvis jeg ikke havde andre muligheder på det sted, så ville jeg flytte min hest! Jeg skal i hvert fald ikke pandes ned af en eller andens kæmpestore hest, der ikke kender reglerne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså ham den lille |
gsims |
07-08-2006 19:44 |
|
pony - han håndteres jo forskelligt af de forskellige, der henter hest. Dog er de fleste enige om, at han er for nærgående, så jeg arbejder bare på at overbevise alle om, at de skal gøre som jeg . Jeg fortsætter med at gå "på" ham med det samme jeg ser ham. Ca. 3 meter væk vil jeg se hans fjæs - og ikke nærmere - er det bagdelen der er nærmest, så er afstanden større (men det er den generelt ikke - han er jo nysgerrig som ind i h...). Og det fatter han faktisk godt, hvis ellers kropssproget er meget tydeligt. Men han skal godt nok have den skåret ud i pap hver gang  Men metoden fungerer - sikkert også på en kæmpestor shirehest - hvis jeg var bange for den, så var det nok en longe-kæp jeg ville holde den på afstand med, hvis den ikke forstår hverken reb, kropssprog eller alm. pisk - og så pust dig så meget op, at den kan se, at du er vokset til 3 meter over skuldrene og hår mellem tænderne (og det er så nu man ikke skal se billedet for sig) .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det kun |
|
|
mig, der tænker at det med godbidder på en fold er en meget dårlig ide? Det kan jo netop skabe splid mellem hestene og især børn styrer ikke altid poser for smart? Som barn blev jeg opdraget til, at godbidder er noget, der foregår i stalden eller meget meget langt fra andre ponyer! jeg har også været på opstaldningssteder, hvor man simpelthen ikke gjorde det - netop af sikkerhedshensyn og for at slippe for "lommeheste". Hvordan i så lærer små sure ponyer at elske deres respektive passere, det er en anden ting!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht. godbidder på fold |
|
|
Mvh. Natasha Nu med part på den dejlige Gibson OX ... Han er bare SÅ lækker! <3 - Hvis man kan være forelsket i en hest er jeg det vidst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skingur |
gsims |
08-08-2006 08:50 |
|
Jo, læs hele tråden så er det både skrevet og besvaret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp... |
|
|
så er jeg ikk den eneste der har det problem... for et par mdr siden kom der en ny hest i stalden og det var fint nok.. men hesten er faldet til og den er BARE så kontakt søgende... man kan ikke engang stå og hælde vand op i baljerne ude på folden ude at den kommer hen og vil snakke og den er ekstrem nær gående... den respektere slet ikk ens personlige cirkel og flere af de andre piger i stalden giver mig ret i at det er et problem... og man kan bare ikke vifte hesten væk da den går uden grime... jeg snakket med ejeren om det og fortalte jamen hvad ville hun gøre den dag hestene løb ud fra folden og op til den store vej (ligger li op ad gården) eller hvad nu hvis man ikk kan fange hesten igen... så sagde hun jamen det skulle jeg slet ikk bekymre mig om det skulle hun nok... jeg nævnte at hendes hest er meget kontakt søgende og det er altså ubehageligt og sagde hun at hun syntes min hest var lige sådan... hva det er han ikk... lige så snart man beder ham om at gå eller kommer med hentydniger om at han skal gå så¨går han os... og de andre piger giver mig ret at min er ikk så nærgående som hendes og man kan altid vifte ham væk... og min går altid med grime på (pånær når smider den på folden) så man kan holde ham tilbage men det kan man jo ikk med hendes når den ingen grime har på... hvad skal jeg gøre...? knus
Elisabeth på snart 19 og Klepholms Pegasos på 4 år. Vi tager til vores første stævne den 16/17 september 2006. Blev den 22/7 2006 for første gng smidt af min unghest...AV...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det værste er |
|
|
Det værste er at den går uden grime!! Enormt uansvarligt af hende at reagere på den måde, når du spørger hvad hun vil gøre den dag, man ikke når at få den stoppet på vej ud af folden UDEN grime!! Min venindes far var nær blevet slået ihjel af en hest der løb ud foran på vejen! Den var stukken af, men havde dog grime på, men den rykkede næsten taget af bilen og han blev fuldstændig smadret! Det er ikke kun hestens liv og velbefindende det drejer sig om hér, men også alle andres!!! Vil hun virkelig have at I bare skal lade den løbe ud og trække på skuldrene hvis I ikke når at stoppe den?! Tåbelig tankegang!! Jeg synes ikke man kan tillade sig at lade sin hest rende rundt uden grime, når andre end en selv skal ind til den! I har jo ikke en chance!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja, det |
|
|
er et vanskeligt problem. Vi har det også. Men man skal kunne jage hestene væk. Det kan ikke nytte, at hestene ikke ved, hvornår man mener det  Så dét skal de lære, og man kan jo tage en pind eller en pisk med på folden, så de mærker at man også kan 'fylde noget'. PÅ vores fold går der nogle madammer, der styrer det meste. Det er også fint, for så får følpigerne jo lært lidt almindelig opdragelse  Men når man så - lille menneske - står på folden, samtidig med at der pludselig 'skal opdrages', så ved vi nok, hvem følpigen er mest lydig overfor  Det er madammen! Og det er jo helt naturligt, for mennesker er små og ret flinke - mens madammer er store og kan både sparke og bide  Så det gælder ikke alene om at vise hestene, at mennesker ikke i alle situationer er 'søde' - og så gælder det om at passe godt på sit eget skind!
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svirpelyde og grime |
|
|
Gsims: Hvis ponyen er græsk-katolsk over for svingende træktove (de vænner sig til det ), så kan både korte springpiske og lange dressurpiske give en udvalg af "uhyggelige" lyde, når man svirper dem efter en nærgående hest. Det ville jeg prøve. Og hvis den så bliver truende og vil sparke, så ville jeg meget hurtigt afprøve svirpelyden på dens bagpart. Mht det med grimer, så har vi den regel i vores stald, at "Ingen grime, ingen fold!" De bliver simpelthen ikke lukket ud. Det giver også en hulens masse besvær, når vi tager dem ind og skal "gribe" dem og proppe dem ind i de respektive bokse, at vi så skal have fat i ører, næse, pandelok, osv, for at stoppe dem.
Kiiri *Viden er stolt over at have lært så meget* *Visdom er ydmyg over ikke at vide mere*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|