I dag var jeg for guderne-må-vide hvilken gang ude at gå en tur med min hoppe. Hun duller lidt afsted og når jeg hepper ivrigt, kan hun lige snige sig op til at træde max en hov over.
Sådan er min hest jo bare, ikk'? og hun gør jo, hvad hun kan, det bette pus. Jotak! I dag indhentede vi en familie med tre hunde, der gik foran os. Pludselig vågnede damen, der pludselig havde en "gulerod" at følge efter, og jeg skal da lige love for, at der kom gang i bentøjet - pludselig kunne hun skridte fire hove over.
Og det var så lige der, at det gik op for mig, at jeg simpelt hen ikke har fortalt hende tydeligt nok, hvad jeg forventer af hende, når vi går i gang med opgaven "skridt" og hvad jeg mener, når jeg beder hende om at sætte tempoet op.
For mig tog det to gange kommandoen "tsk", hver gang efterfulgt af et tov i måsen, når hun ikke reagerede - så havde hun såmænd forstået, hvad fremad betyder. Selvfølgelig fulgte jeg op med ros hver gang hun derefter reagerede korrekt.
Sædehjælpen er fin-fin - men jeg har også set mange ryttere, der bliver ved med at forstærke sædehjælpen uden at sætte ordentligt igennem, når hesten ikke reagerer på den. Resultatet er asende og masende ryttere på en hest, der STADIG ikke reagerer, og så bliver alt det asen og masen bare en vane, som kommer til at betyde "fremad i adstadigt tempo" - som min ivrige heppen på min hoppe jo også gjorde indtil i dag. Og det samme med schenkelhjælpen for den sags skyld...
Og så kommer pointen: Vælg den hjælp, som du vil have din hest til at gå fremad for, hvad enten det er sæde eller et let tryk med benene. Brug den hjælp en gang. Når hesten ikke reagerer med at svare tydeligt fremad, så gør noget, som virker - spark hårdere til den eller hjælp med pisken. Ros - også hvis hesten overreagerer. Hvis den overreagerer, så tag den ned i det ønskede tempo. Sid stille og følg tempoet. Når tempoet falder igen, så gentag. Hesten finder hurtigt ud af at reagere første gang, så man ikke behøver at sparke eller at bruge pisken. Når man har gjort det mange gange og hver gang, hesten sætter tempoet ned, finder hesten ud af, at det er rart at gå fremad og at rytteren gør irriterende ting, hver gang den sætter tempoet ned - voila, selvgående hest.
Det betyder selvfølgelig også, at det ikke er smart at lalle rundt, når man skridter til og af - hvordan i alverden skal hesten kunne kende forskel på det og den skridt, man forlanger i midten af ridetimen?
mvh. tina