Hej
Nu kan jeg jo fortælle dig om hvad jeg gør.
Hvergang at jeg har en hest der er lidt svag også selv om den virker svag i ryggen.
Man skal bare huske ikke at lægge evt en dressursadel på da den lukker for meget sammen om hesten og det er selvfølgelig ikke godt for en hest der mangler muskler, da man jo uheldigvis kunne komme til at trykke noget istykker.
Men måske kan du bruge det her.
Det man jo skal passe på med medhensyn til pessoa-line er at du presser jo også din hest derind hvor den ikke er klar til at komme ind. Senere hen er den fin at bruge men man skal passe på med heste der er lidt svage.
Men man kan gøre det sådan her...
F.eks en hest der har stået stille eller en ældre hest der skal igang igen, så starter jeg med at skridte den og helst med hoved og hals sænket så du får ryggen op og den arbejder helt ned i bagparten. Det er vigtigt at halsen er sænket da den jo ikke skal op og stå i nakken endnu.
Man gør det med væddeløbsheste og mange dyrlæger anbefaler også at man altid starter med at skridte. Fordi man roligt får sat musklerne igang.
Nu ved jeg jo ikke hvor gammel din hest er eller hvordan den ser ud muskel mæssigt uden den er redet. Men sørg for at den heller har lidt for meget på sidebenene end for lidt. Det er meget nemmere at sætte muskler hvis de har noget at gi af.
Det er altså ikke en beskyldning om at din hest er for tynd det må du endelig ikke tro. Men det kan have noget at gøre med det evt... Og ellers så bare start stille og roligt og se om det ikke kommer og som der står skrevet længere oppe så giv den noget godt tilskuds-foder hvor der er noget til musklerne i...
Og ellers kan du jo holde dig til råds med din dyrlæge.
Håber du kan bruge det..
B.S