Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

galop anspring
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 18:43
Hejsa

Jeg har en hoppe på 4 år, som bliver redet i skridt og trav, både på tur og bane. Men jeg tænker lidt på om der er en nogen som har erfaringer ang. hvornår man lærer en unghest at galopere, samt hvordan man lærer den galop anspring. Har hørt at det er godt kun at skridte og trave i lang tid indtil at hesten har en god balance. Hun bliver trænet med en masse volter, slangegange osv.
Er der andet som er godt at lave for at forberede hende til at kunne lære at gå dressur?

Venlig hilsen Reginella
:-)

KNABSTRUPPERE ER SUPER SKØNNE HESTE

0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 19:45
at lære dem det forholdsvis hurtigt, ligeså snart jeg kan styre dem rundt og de går nogenlunde satabilt i traven. Men kun i små intervaller og kun ligeud på langsiden, da de som regel har for dårlig balance til at gå korrekt rundt på en cirkelvolte i starten. Så max en langside ad gangen i starten.

Andre gode ting du kan forbedre balancen med er masser af overgange mellem de forskellige gangarter og at ride i bakket terræn skoven.
0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 01:30

lær den komandoen i longen, og få derefter en til at longere dig og hesten. Den der longere, giver ordren, som du derefter stille og roligt overtager. det gjorde jeg med min tøsen. Min gamle hest lærte jeg den det på en lille ligeudrettet strækning, men snuden mod stalden... (kun hvis man føler man har kontrol over det.) Men den første kan anbefales.

Mvh. Anne

det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg
0
0
Svar på denne tråd

Du gør dette:
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:45

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg håber ikke, du laver for små volter med din hoppe - pas på hendes led. På nuværende tidspunkt skal du ikke lave mindre end 15-meter volter...

Galoptræning:

Det kan du godt begynde på allerede nu.

Du starter med at lære hende ordet "galop". Det gør du enten i en lang longe, eller hvis du kan have hende løs i et ridehus.

Du starter med at varme hende op i trav, dernæst opfordrer du hende til at løbe hurtigere. Når hun slår over i galop, siger du "galop" og bliver ved med at gentage det, så længe hun galoperer. Så lærer hun at forbinde det ord med at galopere. (Det samme gør sig selvfølgelig også gældende for skridt og trav og stå). Efter en uges tid kan du begynde at sige galop til hende, mens du opfordrer hende til at gå i galop - det vil hurtigt gå op for hende, hvad ordet galop betyder, og hvad du forlanger af hende.

Når hun har lært det, kan du begynde at galopere på hende.

I starten løber du hende ind i galoppen, mens du stadig gentager ordet galop for hende - husk at læne dig godt tilbage, i tilfælde af, at hun skulle blive overivrig og slå bagud (jeg kender hende jo ikke), og bare slap af. Hun skal ikke galopere længe af gangen - hun skal også lære, at DU skal stoppe hende. Det kan også blive for meget for hende, hvis du rider hende for længe i galop af gangen - så kan hun begynde at nægte.

Husk altid at skifte meget mellem gangarterne, og slut aldrig af med galop.

Dernæst skal hun lære galopanspring.

Det gøres bedst over en bom på jorden eller et lille spring.

Trav hende hen mod bommen, driv på hende over bommen (hun skal springe den, ikke trave over), så hun lander og fortsætter i galop på den anden side.

For at lære hende højre- og venstregalop skal du ride skråt på bommen/springet. Alt efter hvilken side, du kommer fra, vil hun automatisk lande i korrekt galop. Din opgave er så at lægge benene og vægten rigtigt i forhold til den galop, hun skal lande i. På den måde lærer hun hjælperne at kende til anspring til højre- og venstregalop.

Ligeså langsomt kan du begynde at kunne sætte hende i galop ganske almindeligt uden spring og uden at skulle løbe hende i gang.

En god idé er dog altid at have en ridelærer med på råd og som hjælp, hvis du får problemer med det ene eller andet, eller hvis der er noget, du er i tvivl om.

Jeg plejer at sige, at hele tilridningen ikke tager mere end 3-4 måneder, afhængig af hesten.

Jeg håber, du kan bruge mine råd.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Line.

pony
0
0
Svar på denne tråd

Andet...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:48

For øvrigt:

Hvis der er andet, du mangler hjælp til, så bare spørg mig...

Jeg er altid klar til at hjælpe.

Line.

pony
0
0
Svar på denne tråd

Et par tips..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 10:20

Haiza..

her er par tips til dig og din pony...

du kan begynde longere ham i først skridt trav og så lidt galop..lidt efter lidt med sadel og stigebøjlerne skal være nede så de dasker på så han vænner sig til det...og så prøv at galopere med ham men det ska være i rutunden først...

held og lykke miller-3

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2006 13:56
Hejsa

Tak for jeres råd. Især dine Line, hvor du meget udførligt at beskrevet det. Underviser du i tilridning, dressur eller andet???Eller tilrider du heste???:-)

Venlig hilsen Reginella

KNABSTRUPPERE ER SUPER SKØNNE HESTE

0
0
Svar på denne tråd

Hej Reginella
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 10:15

Reginella:

Ja, jeg både underviser og tilrider.

Prøv at besøge min præsentation.

Jeg er bare glad for at kunne hjælpe.

Med venlig hilsen

Line.

pony
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider