Først og fremmest vil jeg sige, at jeg håber ikke, du laver for små volter med din hoppe - pas på hendes led. På nuværende tidspunkt skal du ikke lave mindre end 15-meter volter...
Galoptræning:
Det kan du godt begynde på allerede nu.
Du starter med at lære hende ordet "galop". Det gør du enten i en lang longe, eller hvis du kan have hende løs i et ridehus.
Du starter med at varme hende op i trav, dernæst opfordrer du hende til at løbe hurtigere. Når hun slår over i galop, siger du "galop" og bliver ved med at gentage det, så længe hun galoperer. Så lærer hun at forbinde det ord med at galopere. (Det samme gør sig selvfølgelig også gældende for skridt og trav og stå). Efter en uges tid kan du begynde at sige galop til hende, mens du opfordrer hende til at gå i galop - det vil hurtigt gå op for hende, hvad ordet galop betyder, og hvad du forlanger af hende.
Når hun har lært det, kan du begynde at galopere på hende.
I starten løber du hende ind i galoppen, mens du stadig gentager ordet galop for hende - husk at læne dig godt tilbage, i tilfælde af, at hun skulle blive overivrig og slå bagud (jeg kender hende jo ikke), og bare slap af. Hun skal ikke galopere længe af gangen - hun skal også lære, at DU skal stoppe hende. Det kan også blive for meget for hende, hvis du rider hende for længe i galop af gangen - så kan hun begynde at nægte.
Husk altid at skifte meget mellem gangarterne, og slut aldrig af med galop.
Dernæst skal hun lære galopanspring.
Det gøres bedst over en bom på jorden eller et lille spring.
Trav hende hen mod bommen, driv på hende over bommen (hun skal springe den, ikke trave over), så hun lander og fortsætter i galop på den anden side.
For at lære hende højre- og venstregalop skal du ride skråt på bommen/springet. Alt efter hvilken side, du kommer fra, vil hun automatisk lande i korrekt galop. Din opgave er så at lægge benene og vægten rigtigt i forhold til den galop, hun skal lande i. På den måde lærer hun hjælperne at kende til anspring til højre- og venstregalop.
Ligeså langsomt kan du begynde at kunne sætte hende i galop ganske almindeligt uden spring og uden at skulle løbe hende i gang.
En god idé er dog altid at have en ridelærer med på råd og som hjælp, hvis du får problemer med det ene eller andet, eller hvis der er noget, du er i tvivl om.
Jeg plejer at sige, at hele tilridningen ikke tager mere end 3-4 måneder, afhængig af hesten.
Jeg håber, du kan bruge mine råd.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Line.