Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Distancespørgsmål
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 11:01

Hej


Jeg har et par spørgsmål.

Jeg skal starte 28km i august og 40km senere på året (hvis ikke Impulls bliver solgt inden) Det er en OXer jeg rider på 5år.


Først: Kan i fortælle bare sådan ca hvordan i på disse distancer deler det op i gangarter. Altså hvis i feks rider 20% skridt 40%trav og 30%galop. Er det noget i kan sige noget om??


Det andet er: Jeg har en strækning nede i "min" skov på 1.5km som jeg pjejer at galoppere hele vejen og Impulls er ikke det der minder om træt bag efter, vi skridter et par 100m og så er han klar på at galoppere igen. Er det helt normalt for en OXer eller er han naturtalent? Det er første gang jeg rider OXer og min gamle "alm hest" har jeg skulle træne op til det og så var hun træt bagefter, Impulls gør det bare.


Håber i kan hjælpe

Maya


Ps kender godt til distance-hjemmesiden men kan ikke åbne den i øjeblikket.


Opstaldning, ridning, undervisning mm tilbydes

OX araber sælges

Kontakt for mere info........

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Chu Chu
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 12:28

Er det en clear round eller en idealtids klasse du skal starte? Hvis det er en idealt tid, skal du jo få det til at passe så du rammer tiden.


Det lyder som om det er en frisk dreng du har dig, har du prøvet at ride med puls ur? Det kunne være interresant at se hvor hurtig han er til at pulse ned, på den måde kan du også se om han bare har meget tænding, eller om han virkelig er i super form.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Når jeg træner
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 13:08

Hejsa


Min ishoppe gør det samme, vi kan sagtens galopere 2,5 km, tage et par hundrede meter i skridt og så er hun klar igen.
Jeg tror det kommer meget an på deres løbeglæde.


Du skal være meget opmærksom på, at hesten sikkert helllere vil gå galop end trav over de lange distancer.
Det skyldes, at den skal bruge flere kræfter for at trave end galopere. Men hesten ved bare ikke, at når den galoperer, så belaster den kun et bagben i "springet".
Dermed er der større risiko for overbelastningssskader, da al vægten jo ligger på et bagben ad gangen.

Jeg har brugt ca. et år på at komme op og galopere så meget som jeg gør nu og er stadigt utroligt opmærksom på at ride lige meget højre og venstre galop, når jeg rider


Jeg træner desuden korte ture i et højere tempo end de lange F.eks. tog jeg i fredags en 20km. tur på 1 time og 45 det gik stærkt. (dvs. skridt 1km ud og 2km. hjem.) Resten foregik i galop, hvor det var muligt og ellers trav og en anelse skridt, hvor der er asfalt. Ljóska tilbyder selv at løbe hele vejen, så jeg må holde igen, når vi skal "pulse ned". (Har desværre ingen pulsmåler)

De lange ture foregår primært i trav, hvor vi har fundet en god kadance, som hun kan gå i i timevis uden at bive træt.
Galop er endnu bandlyst på de lange ture, for hun kan endnu ikke selv styre det og kender ikke sine egne begrænsninger, hvilket resulterer i en meget øm hest dagen efter

Men OX'erne er ofte fantastiske til at komme ned i puls. En af min bekendte vandt LB'en i Bernstoffparken med en gennemsnitstid på 14,5 km. i timen på sin OX'er. Den er kun 5år gammel, men er "naturtalent".


Mvh. Sarah

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 15:06

Tak for jeres svar.


Det er på idealtid, men selvom det skal passe med tiden kan jeg jo hvis jeg galoppere mere også skridte mere og få samme tid i mål...?!?


Jeg har desværre ikke et pulsur hvad koster det ca og hvor henne?


Jeg har ikke planer om at han skal gå galop over længere strækninger end det han gør nu pga hans alder. Han vil selvfølgelig kunne komme til at gå meget længere med træning når han kan dette efter bare at være redet i på banen og alm hyggeture.

Hans far har vist også gået væddelæb så han har nok arvet noget;o)


Mvh Maya


Opstaldning, ridning, undervisning mm tilbydes

OX araber sælges

Kontakt for mere info........

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Igen
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 15:52

Du skal sørge for at ride et så jævnt tempo som muligt. Fx en langsom arbejds trav på 13 km/t. Og så kan du lægge lidt galopintervaler ind samt skridt, så din ideal tid kommer til at passe.


Rid evf. lidt langsommere på den sidste del, så du er sikker på at hesten har pulset ned, så den kan gå glat igennem dyrlæge kontrollen. Men altså ikke noget med væddeløb, det er vigtigt at hesten går med en så jævn puls hele tiden, så den ikke bliver udmattet.


Et pulsur som man kan ride koster ca. 1000 kr. De købes ved Tanja van Willigen eller hos AT Rideudstyr. Jeg har købt mit ved Polar, gennem sportsmaster men det var temmelig dyrt.


Du kan også købe et pulsmeter til mennesker (kan somme tider fåes til 300 kr i supermarkeder) det er nemt at bruge i dyrdælge kontrollen for at tjekke om du kan gå til puls, men du kan ikke ride med denne måler.



0
0
Svar på denne tråd
 
 distance 25 km
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 09:48
jeg skal ride 25 km til distance. Jeg har fået redet nogle gode lange ture ved siden af dressuren og synes at min hest er i god form. Problemet er bare at når vi rider ture er der ikke ret mange muligheder for lange trav/galopintervaller, er der grund til bekymring for dette??

Camilla og Garcon

- den lille hest med den store personlighed

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider