Hejsa
Min ishoppe gør det samme, vi kan sagtens galopere 2,5 km, tage et par hundrede meter i skridt og så er hun klar igen. 
Jeg tror det kommer meget an på deres løbeglæde. 
Du skal være meget opmærksom på, at hesten sikkert helllere vil gå galop end trav over de lange distancer.
Det skyldes, at den skal bruge flere kræfter for at trave end galopere. Men hesten ved bare ikke, at når den galoperer, så belaster den kun et bagben i "springet".
Dermed er der større risiko for overbelastningssskader, da al vægten jo ligger på et bagben ad gangen.
Jeg har brugt ca. et år på at komme op og galopere så meget som jeg gør nu og er stadigt utroligt opmærksom på at ride lige meget højre og venstre galop, når jeg rider
Jeg træner desuden korte ture i et højere tempo end de lange F.eks. tog jeg i fredags en 20km. tur på 1 time og 45 det gik stærkt. (dvs. skridt 1km ud og 2km. hjem.) Resten foregik i galop, hvor det var muligt og ellers trav og en anelse skridt, hvor der er asfalt. Ljóska tilbyder selv at løbe hele vejen, så jeg må holde igen, når vi skal "pulse ned". (Har desværre ingen pulsmåler)
De lange ture foregår primært i trav, hvor vi har fundet en god kadance, som hun kan gå i i timevis uden at bive træt.
Galop er endnu bandlyst på de lange ture, for hun kan endnu ikke selv styre det og kender ikke sine egne begrænsninger, hvilket resulterer i en meget øm hest dagen efter 
Men OX'erne er ofte fantastiske til at komme ned i puls. En af min bekendte vandt LB'en i Bernstoffparken med en gennemsnitstid på 14,5 km. i timen på sin OX'er. Den er kun 5år gammel, men er "naturtalent".
Mvh. Sarah